عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان
چکیده
آموزش کاربران در دانشگاه موضوعی قدیمی است و ریشههای آن را میتوان در قرن هفدهم در آلمان جستوجو کرد. کتابداران دانشگاهی در آمریکا تدریس در کلاس درس و نوشتن در این زمینه را از قرن نوزدهم شروع کردند. در اوایل قرن بیستم نیز آموزش کاربران در دانشگاه ادامه داشت، ولی در کتابخانههای دانشگاهی رسمیتی نیافت و در دهه 1940 بیشتر اهمیت خود را در جامعه دانشگاهی از دست داد. در دهه 1960 آموزش کاربران در دانشگاه دوباره احیا و نقش آموزشی کتابداران دانشگاهی به رسمیت شناخته شد. امروزه، کتابداران دانشگاهی مجبور شدهاند با فناوری جدید اطلاعرسانی در آموزش مهارتهای کتابداری کنار بیایند. برگهدان الکترونیک، منابع مرجع الکترونیک، شبکه جهانی، و دروس الکترونیک، شیوههای تدریس کتابداران را تغییر داده است. پذیرفتن کتابداران دانشگاهی بهعنوان مدرس، اغلب مورد مخالفت قرار گرفته است. این مخالفتها در اوایل قرن بیستم بروز کرد و طی چند دهه گذشته به دفعات و به علل مختلف تکرار شده است.
لورنزن, نوشته مایکل و خدیوی, ترجمه شهناز . (1386). تاریخچه آموزش کاربران کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاههای غرب. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 18(2), 231-250.
MLA
لورنزن, نوشته مایکل , و خدیوی, ترجمه شهناز . "تاریخچه آموزش کاربران کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاههای غرب", مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 18, 2, 1386, 231-250.
HARVARD
لورنزن, نوشته مایکل, خدیوی, ترجمه شهناز. (1386). 'تاریخچه آموزش کاربران کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاههای غرب', مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 18(2), pp. 231-250.
CHICAGO
نوشته مایکل لورنزن و ترجمه شهناز خدیوی, "تاریخچه آموزش کاربران کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاههای غرب," مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 18 2 (1386): 231-250,
VANCOUVER
لورنزن, نوشته مایکل, خدیوی, ترجمه شهناز. تاریخچه آموزش کاربران کتابخانههای دانشگاهی در دانشگاههای غرب. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 1386; 18(2): 231-250.
ارسال نظر درباره این مقاله