عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان
چکیده
اگرچه مفهوم «کتابخانه دیحیتال» در اوایل دهه 1990 مطرح شده است، اما بهعنوان مرکز گردآوری و تولید منابع اطلاعاتی گوناگون و قرارگاهی برای ارتباط میان متخصصان، کتابداران و کاربران بهشمار میرود. از اینرو، کتابخانهها بهویژه مدیران آنها به چگونگی مدیریت مؤثر این پدیده میاندیشند. قطعنظر از سایر مباحث مرتبط با مدیریت کتابخانههای دیجیتال مانند مدیریت محتوا، مدیریت دسترسی، مدیریت امنیت و نظایر آنها، مقاله حاضر بر آن است تا با یک رویکرد آموزشی، دو رکن اصلی موجود در تعریف فدراسیون کتابخانههای دیجیتال یعنی کارمندان (کتابداران) و کاربران را مورد بررسی قرار دهد. بدین منظور، برخی مهارتها برنامههای آموزشی و صلاحیتهای مورد نیاز پیشنهاد میشوند. همچنین، براساس متون مرتبط، به برخی ملزومات رابط کاربر کتابخانههای دیجیتال اشاره شده است.
ارسال نظر درباره این مقاله