1
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاعرسانی و مدرس دانشگاه پیام نور مرکز شیراز
2
دانشیار دانشگاه شیراز
چکیده
این تحقیق، درصدد است تا میزان شناخت و استفاده اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز را نسبت به مقالات موجود در شبکه وب مورد بررسی قرار دهد. تعیین دلایلی که آن دسته از استادان نمیتوانند از این منابع و مقالات استفاده کنند، از دیگر اهداف این تحقیق است. جهت انجام این پژوهش، از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده و تجزیه و تحلیل دادهها، با روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از بسته نرمافزاری آماری علوم اجتماعی نسخه 5/11 (SPSS) انجام شده است. نتایج این تحقیق، مشخص کرد که اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز، از مقالات رایگان وب به میزان زیاد و خیلی زیاد استفاده میکنند. زیرا ماهیت ابرمتنی وب در کنار خاصیت زودبازده بودن اطلاعات در وب، امکان دسترسی به حجم وسیعی از اطلاعات متنوع را بهآسانی و با سرعت زیاد فراهم آورده است. علاوه بر این، رایگان بودن دسترسی به حجم زیادی از مقالات، این رویکرد را شدت میبخشد. همچنین، مشخص گردید که مهمترین دلایل عدم استفاده استادان از مقالات رایگان وب، رفع نیاز اطلاعاتی خود از طریق منابع چاپی و معتبر ندانستن اینگونه منابع است. در عین حال، اکثر استادانی که مقالات مذکور را استفاده نمیکنند، در صورت رفع موانع موجود، تمایل خود را به استفاده از این گونه منابع اعلام کردهاند.
رضایی, شیوا و جوکار, عبدالرسول . (1387). مقالات رایگان وب و میزان استفاده از آنها: مورد اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 19(2), 157-170.
MLA
رضایی, شیوا , و جوکار, عبدالرسول . "مقالات رایگان وب و میزان استفاده از آنها: مورد اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز", مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 19, 2, 1387, 157-170.
HARVARD
رضایی, شیوا, جوکار, عبدالرسول. (1387). 'مقالات رایگان وب و میزان استفاده از آنها: مورد اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز', مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 19(2), pp. 157-170.
CHICAGO
شیوا رضایی و عبدالرسول جوکار, "مقالات رایگان وب و میزان استفاده از آنها: مورد اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز," مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 19 2 (1387): 157-170,
VANCOUVER
رضایی, شیوا, جوکار, عبدالرسول. مقالات رایگان وب و میزان استفاده از آنها: مورد اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 1387; 19(2): 157-170.
ارسال نظر درباره این مقاله