الگوی تحلیل عاملی تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی از دیدگاه کتابداران کتابخانه‌های عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران

3 استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

4 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال

10.30484/nastinfo.2024.3626.2285

چکیده

هدف: مجموعه‌سازی از مهم‌ترین و اساسی­‌ترین کارها در کتابخانه­‌ها و به معنای گردآوری منابع اطلاعاتی براساس طرحی تنظیم‌شده در جهت رفع نیاز مراجعه کنندگان است. با توجه به رشد روزافزون انتشارات در سطح جهان، افزایش سالانه قیمت کتاب­‌ها و نشریات، کمبود بودجه و فضا، هیچ کتابخانه­‌ای هرچند عظیم، قادر به فراهم­‌آوری همه مواد کتابخانه­‌ای نیست؛ بنابراین، انتخاب منابع اطلاعاتی از مهم‌ترین مراحل مجموعه­‌سازی است و کتابخانه­‌ها باید منابع مالی محدود خود را به تهیه موادی اختصاص دهند که به‌احتمال‌زیاد، بیشترین نیاز استفاده‌کنندگان خود را برآورده سازد. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی تأمین منابع کتابخانه­‌های عمومی کشور مبتنی بر دیدگاه کتابداران بود.
روش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری داده­‌ها، پیمایشی- تحلیلی بوده و برای ارائه الگو از تحلیل عامل اکتشافی استفاده گردید. جامعۀ آماری پژوهش، شامل تمامی کتابداران کتابخانه­‌های عمومی وابسته به نهاد کتابخانه­‌های عمومی و روش نمونه‌گیری، تصادفی خوشه‌ای بود که از استان‌های تهران، چهارمحال و بختیاری، گلستان، مازندران، فارس، خوزستان، خراسان رضوی، کرمان، همدان و آذربایجان شرقی در مناطق جغرافیایی مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب انتخاب شدند. تعداد کل کتابداران در شش خوشه 5250 نفر بود. جهت تعیین حجم نمونه پژوهش از روش تصادفی-خوشه­‌ای استفاده و حجم نمونه برابر با 145 کتابدار تعیین گردید. ابزار گردآوری داده­‌ها، پرسش‌نامه بود که از پژوهش رئیسی و همکاران استفاده شد که قبلاً از طریق روش گراندد تئوری به دست آمده بود و مبنای پرسش‌نامه قرار گرفت. روایی پرسش‌نامه صوری و محتوایی بود و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت که میزان آن 0/815 بود. 
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد مجموعه‌ای از عوامل مدیریتی، ساختاری، فرهنگی، مالی و عوامل قومیتی بر تأمین منابع در کتابخانه‌های عمومی کشور تاثیرگذار هستند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که عوامل مدیریتی با میانگین رتبۀ 4/95 در رتبه اول؛ عوامل ساختاری با میانگین رتبۀ 3/75 در رتبۀ دوم؛ عوامل فرهنگی با میانگین رتبۀ 3/19 در رتبۀ سوم؛ عوامل مالی با میانگین رتبۀ 2 در رتبۀ چهارم و عوامل قومیتی با میانگین رتبۀ 1/11 در رتبۀ پنجم و آخر سیاست‌گذاری‌ها و دستورالعمل‎‌های نهاد در بهبود تأمین منابع کتابخانه‌ای از دیدگاه کتابداران قرار داشت.
نتیجه‌گیری: در راستای بهبود و ارتقای امر مجموعه­‌سازی کتابخانه‌­های عمومی، افزایش منابع و روزآمد نگه‌داشتن آن‌ها، توجه به نظرات کتابداران و کاربران در تهیۀ منابع، تأمین منابع مرتبط با ارزش‌های جامعه و همچنین بازاریابی و عدم وابستگی بیش‌ازحد کتابخانه­‌ها به بودجه دولتی ضروری است.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Model of Factor Analysis of the Resource Providing of Public Libraries from the Point of View of Public Library Librarians

نویسندگان [English]

  • Sedigheh Raeisi 1
  • Fahimeh Babalhavaeji 2
  • Fatemeh Nooshnfard 3
  • Zahra Abazari 4
1 PhD. student of Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic AZAD University, Tehran, Iran
2 Associate Professor Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran
3 Associate Professor of Knowledge and Information Science, Tehran Science, and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran
4 Associate Professor, Department of Information Science, Islamic Azad University, North Tehran Branch
چکیده [English]

Purpose: Collection development is one of the most important and basic tasks in libraries and it means collecting information resources and data based on a plan set to meet the needs of the users. Considering the increasing growth of publications in the world, the annual increase in the price of books and publications, and the lack of budget and space, no library, however huge, can provide all library materials; Therefore, the selection of information sources is one of the most important stages of collection development, and libraries should allocate their limited financial resources to the preparation of materials that most likely meet the needs of their users. Based on this, the current research aimed to present the model of resource providing for public libraries in Iran from the point of view of librarians.
Method: The current research was applied in terms of purpose and survey-analytical in terms of data collection. An exploratory factor analysis was used to present the model. The statistical population of the research included all librarians of public libraries affiliated with the Iran Public Libraries Foundation and the sampling method was cluster random from the provinces of Tehran, Chaharmahal and Bakhtiari, Golestan, Mazandaran, Fars, Khuzestan, Razavi Khorasan, Kerman, Hamedan, and East Azerbaijan were selected in the geographic regions of the center, north, south, east, and west. The total number of librarians in six clusters was 5250. Random-cluster method was used to determine the sample size of the research and the sample size was determined to be 145 librarians. The data collection tool was a questionnaire that was used from the research of Raeisi et al (2022). The validity of the questionnaire was form and content, and its reliability was evaluated using Cronbach's alpha coefficient, which was 0.815.
Findings: The findings showed that a set of managerial, structural, cultural, financial, and ethnic factors affected the provision of resources in public libraries. The results of Friedman's test showed that management factors with an average rank of 4.95 in the first place; structural factors with an average rank of 3.75 in the second place; cultural factors with an average rank of 3.19 in the third place; Financial factors ranked fourth with an average rank of 2 and ethnic factors ranked fifth and last with an average rank of 1.11. Institutional policies and guidelines in improving the supply of library resources from the perspective of librarians.
Conclusion: In order to improve the collection of public libraries, increasing resources and keeping them up-to-date, pay attention to the opinions of librarians, the users in preparing resources, providing resources related to the values ​​of the society as well as marketing and the lack of excessive dependence of libraries on the government budget is essential.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Collection development
  • Resource providing
  • Public libraries
  • Iran Public Libraries Foundation
  • Librarians
آبام، زویا، رحمانی، بهناز و سالمی، نجمه (1400). تحلیل فرایند مجموعه‌سازی کتاب‌های چاپی و الکترونیکی در کتابخانه‌های مرکزی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 11(1)، 151-174.
اباذری، زهرا و باب‌الحوائجی، فهیمه (1398). مدیریت مجموعه‌سازی. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی.
خادمیان، مهدی و خواجه نامقی، اعظم (1390). شناسایی نیازهای اطلاعاتی و میزان رضایت مراجعه‌کنندگان کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد رضوی. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 88(4)، 105-127.
دانایی­‌فرد، حسن، الوانی، سیدمهدی و آذر، عادل (1400). روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت رویکرد جامع. تهران: اشراقی.
رئیسی، صدیقه، باب‌الحوائجی، فهیمه، نوشین فرد، فاطمه و اباذری، زهرا (1401). ارائه الگوی مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های عمومی: با رویکرد نظریه زمینه‌ای. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات.DOI: 10.22055/slis.2022.34477.1776
سهیلی ابداء، فاطمه (1397). آسیبشناسی مجموعهسازی نهاد کتابخانههای عمومی کشور (مطالعه موردی استان تهران). پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور، قم.
شهمیرزادی، طیبه و فهیم‌نیا، فاطمه (1388). بررسی وضعیت فراهم‌آوری و مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های عمومی کشور. کتابداری، آرشیو و نسخه‌پژوهی. فصلنامه کتاب،20(1)، 111-136.
محمداسماعیل، صدیقه و صالحی فتح‌آبادی، زهرا (1390). نگاهی به وضعیت مجموعه‌سازی در کتابخانه‌های عمومی مطالعه موردی: کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان (وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور). کتاب ماه، 170، 99-105.
مهینی، نسرین (1393). سنجش عملکرد کتابخانه­های عمومی شهر ارومیه در زمینة تأمین ادبیات قومی از دید کاربران و مدیران کتابخانه­ها .پایان­‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران.
نعمت­‌الهی، لیلا (1391). بررسی نگرش کتابداران کتابخانه­های عمومی استان فارس نسبت به روش مجموعه‌سازی متمرکز در این کتابخانه‌ها. پایان­‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، شیراز.
 
Abam, Z., Rahmani, B., & Salemi, N. (2021). Analysis of the Collection Development Process of Books in Central Library of Universities in Tehran. Library and Information Science Research, 11(1), 151-174. DOI: 10.22067/infosci.2021.24004.0. [In Persian]
Abazari, Z. & Babalhavaeji, F. (2019). Collection Development Management. Tehran: The Organization for Reserching and Composing University texbooks in the Humanities (SAMT), Institute for Reserch and Developmentin the Humanities. [In Persian]
Abasi Antony, E. U., & Atanda, L. A. (2018). Collection Development as a Panacea for Promoting Effective Use of Library Resources in Academic Libraries. Research Journal of Library and Information Science, 2(4), 39-52.
Chaputula, A. H., & Kanyundo, A. J. (2014). Collection development policy: How its absence has affected collection development practices at Mzuzu University Library. Journal of Librarianship and Information Science, 46(4), 317–325. https://doi.org/10.1177/0961000614531005
Danayifard, H., Alvani, M., & Azar, A. (2021). Qualitative research methodology inmanagement: a comprehensive approach. Tehran: Eshraqi. [In Persian]
Filson, C. K. (2018). Comparative study of collection management practices of academic libraries. Library Management, 39(1/2), 66-77. https://doi.org/10.1108/LM-12-2016-0096
International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA) (2022). IFLA-UNESCO Public Library Manifesto. Available at: https://repository.ifla.org/bitstream/123456789/2006/1/IFLA-          UNESCO%20Public%20Library%20Manifesto%202022.pdf
Khademian, M., & KhajehNameghi, A. (2011). Identifying the Information Needs and the Level of Satisfaction of the Clients Using the Libraries Affiliated to “the Organization of Libraries, Museums and Documents Center of Astan Quds Razavi”. Librarianship and Information Organization Studies, 22(4), 86-109. [In Persian]
Khan, G., & Bhatti, R. (2016). An analysis of collection development in the university libraries of Pakistan. Collection Building, 35(1), 22-34. https://doi.org/10.1108/CB- 07-2015-0012.
Mahini, N. (2015). Measuring the performance of Urmia city public libraries in providing ethnic literature from the point of view of library users and managers. Master's thesis, Alzahra University, Tehran. [In Persian]
Mohammad Esmaeil, S., & Salehi Fathabadi, Z. (2012). A look at the state of collection building in public libraries, a case study: public libraries of Kerman city (affiliated with Iran Public Libraries Foundation). Ketab-e-Mah, 170, 99-105. [In Persian]
Munshi, Sh. A., & Ansari, M.A. (2020). Collections and services of public libraries in West Bengal, India: An evaluative study against the backdrop of the IFLA guidelines. International Federation of Library Associations and Institutions, 47(2), 250–262.
Nematolahi, L. (2013). Examining the attitude of public library librarians in Fars province towards the centralized collection method in these libraries. Master's thesis, Shiraz University, Shiraz. [In Persian]
Raeisi, S., Babalhavaeji, F., Nooshinfard, F., & Abazari, Z. (2022). Presenting a model for public libraries collection development resources based on grounded theory. DOI: 10.22055/slis.2022.34477.1776. [In Persian]
Shahmirzadi, T., & Fahimnia, F. (2009). A Study on the Status of Acquisition and Collection Development in Public Libraries of Iran. Librarianship and Information Organization Studies, 20(1), 111-136. [In Persian]
SoheiliEbda, F. (2018). Pathology of Collection Development of Public Libraries in Iran (Case Study of Tehran Province). Master's thesis, Payame Noor University, Qom. [In Persian]
Stouthuysen, K., Swiggers, M., Reheul, A. M., & Roodhooft, F. (2010). Time-driven activity-based costing for a library acquisition process: A case study in a Belgian University. Library Collections, Acquisitions, and Technical Services, 34(2-3), 83-91.
 
CAPTCHA Image