Adib, Y., Zare, B., & Abedini, I. (2019). Factors affecting research motivation among students and professors in Farhangian University. Journal of Sociology of Education. 10, 107-125. [In Persian].
[ادیب، یوسف، زارع، بیژن و عابدینی، عیسی (1397). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه تحقیق و پژوهش در میان اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. دوفصلنامة جامعهشناسی آموزش و پرورش. 10، ص 125 -107].
Ahmadi, E., & Heydari, G. (2013). Construction and validation for assessment of scientific collaboration deterrent and motivating factors among shahid Chamran University and Jundishapour university of medical sciences, Library and Information Sciences, 16(2), 263-279. [In Persian].
[احمدی، الهام و حیدری، غلامرضا (1392). ساخت و اعتباریابی مقیاسی به منظور سنجش عوامل ترغیبکننده و بازدارنده همکاری علمی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۶(2)، ص 279-263].
Ahmadi, E., Osareh, F., & Heydari, G. (2015). Identification and analysis the motivating and inhibiting factors of scientific collaboration of faculty members in local, national and international levels in ShahidChamran University and Jundishapur University of Medical Sciences in Ahvaz. Journal of Health Information Management. 12 (2), 183-193. [In Persian].
[احمدی، الهام، عصاره، فریده و حیدری، غلامرضا (1394). شناسایی وتحلیل عوامل ترغیب کننده و بازدارنده همکاری علمـی اعضـای هیـأت علمـی در سطوح محلی، ملی و بینالمللی در دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپوراهواز. مدیریت اطلاعات سلامت؛ 12(2)، ص 193-183].
Ahmadi, H., Osareh, F., & Soheili, F. (2013). Scientific cooperation as a base of co-author network map: case study, Mojtaba Shamsipour joint co-author network in chemistry. Rahyaft, 23(54), 81-88. [in Persian].
[احمدی، حمید، عصاره، فریده و سهیلی، فرامرز (1392). همکاری علمی، زمینهسازی شبکه همنویسندگی: مطالعه موردی، روابط همنویسندگی مجتبی شمسیپور در حوزه شیمی، رهیافت، 54، ص 88-81].
Atashbasteh, M., Nourmohamadi, H., & Asadi, S. (2015). Participation and Scientific Collaboration in Persian Wikipedia. Human Information Interaction. 1 (4): 292-304. [In Persian].
[آتشبسته، منیر، نورمحمدی، حمزهعلی و اسدی، سعید (1394). مشارکت و همکاری علمی در ویکیپدیای فارسی، تعامل انسان و اطلاعات، ۱(4)، ص 304-292].
Bonyadi Naeeini, A., & Sadough, M. (2017). Identifying Impacting Factors on Science and Technology Diplomacy Development. Soft power Studies, 7 (2), 60-85. [In Persian].
[بنیادی نائینی، علی و صدوق، محمود (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه دیپلماسی علم و فناوری، مطالعات قدرت نرم، 7(17)، ص 60-85].
Bozorgipour, A., Ghazinoori, S., & Naghizadeh, M. (2020). .Analysis of co-authorship network of Iranian regenerative medicine scholars .Modiriat-e- farad. 18, 231-250. [In Persian].
[بزرگیپور، عطیه، قاضینوری، سروش و نقیزاده، محمد (1398). تحلیل شبکه همکاریهای علمی در حوزه طب بازساختی در ایران. مدیریت فردا، 18، ص 23 -250].
[مجلس شورای اسلامی (1382). چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی].
Council of the Islamic Republic of Iran (2009). The fifth Five-Year Economic, Social and Cultural Development Plan of the Islamic Republic of Iran. Available at:
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/790196. [in Persian].
[مجلس شورای اسلامی (1389). قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 ـ 1390)].
Council of the Islamic Republic of Iran (2009). The sixth Five-Year Economic, Social and Cultural Development Plan of the Islamic Republic of Iran. Available at:
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1014547. [In Persian].
[مجلس شورای اسلامی (1396). قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ـ ۱۳۹۶)].
Davarpanah, M., & Adamian, R. (2012). The Impact of country development on the visibility of co-authorship. Library and Information Science Research, 2(2), 149-170. doi: 10.22067/riis. v2i2.11015. [in Persian].
[داورپناه، محمدرضا و آدمیان، رضا (1391). بررسی اثر میزان توسعهیافتگی کشورها بر رویتپذیری مقالات همتالیفی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی.2(2)، ص 149-170].
Davoodi, A. (2015). The Iranian Science and Technology Diplomacy in Afghanistan: Challenges and Opportunities. Strategic Research of Politics, 3 (11), 103-127. [In Persian].
[داوودی، علی اصغر (1394). دیپلماسی علم و فناوری ایران در افغانستان: فرصتها و چالشها. فصلنامه پژوهشهای راهبردی سیاست، 3(11)، ص 127-103].
Delavar, A. (2008). Research method in education and psychology. Tehran: Virayesh. [In Persian].
[دلاور، علی (1387). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش].
Ghelbash Ghraehbalaghi Inaloo, S., Kareshki, H., & Ahanchian, M. (2017). Components and Indicators of Scientific Collaboration among Researchers: Developing and Determining the Factor Structure. Educational Measurement and Evaluation Studies. 6(16), 143-186. [In Persian].
[غلباش قرهبلاغی اینالو، سمانه، کارشکی، حسین و آهنچیان، محمدرضا (1395). مولفهها و نشانگرهای همکاریهای علمی پژوهشگران: طراحی و تعیین ساختار عاملی. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 6(16)، ص 143-185].
Ghorbi, A., Fahimifar, S., Fazeli-Varzaneh, M., & Saeidnia, H. (2020). A Comparative Study of the Status of Scientific Collaboration Based on Centrality Measures in the Middle East Countries' Retracted Articles. Iranian Journal of Information Management. 6(1), 223-246. [In Persian].
[قربی، علی، فهیمیفر، سپیده، فاضلی، محسن و سعیدنیا، حمیدرضا (1399). بررسی تطبیقی وضعیت همکاریهای علمی بر اساس شاخصهای مرکزیت شبکه در مقالههای سلب اعتبارشده کشورهای خاورمیانه. فصلنامة مدیریت اطلاعات، 6(1)، ص 223-246].
Janalizadeh Chhobbasti, H., & Akmali, M. (2008). Social factors on the level of cooperation of faculty members (Kurdistan University study). Culture strategy. 1 (2), 103-122 [In Persian].
[جانعلیزاده چوببستی، حیدر و اکملی، ماکوان (1387). عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان همکاری اعضای هیأت علمی (مطالعه موردی: دانشگاه کردستان). راهبرد فرهنگی، 1(2)، ص 122-103].
Mehravar Giglou, S., khorsandi Taskoh, A., Ghiasi Nadoshan, S., & Abbaspoor, A. (2020). Identifying the Factors Hindering International Scientific Cooperation in the Country’s Higher Education System and Providing a Solution: a Qualitative Study. RME. 12 (3), 68-78. [In Persian].
[مهرآور گیگلو، شهرام، خورسندی طاسکوه، علی، غیاثی ندوشن، سعید و عباسپور، عباس (۱۳۹۹). شناسایی عوامل بازدارنده همکاری های علمی بینالمللی در نظام آموزش عالی کشور و ارائه راهکار: مطالعهای کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. ۱۲(۳)، ص ۶۸-۷۸].
Moghimi, T., Arasteh, H., & Mohammadkhani, K. (2016). A Model for Improving Science Diplomacy through Interdisciplinary Aspects in Higher Education and Foreign Policy Systems: Case Study of K.N. Toosi University. Interdisciplinary Studies in the Humanities. 8(4), 195-224. [In Persian].
[مقیمی، طلیعه، آراسته، حمیدرضا و محمدخانی، کامران (1395). مدل پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در کشور از زاویه مطالعات میانرشتهای نظامهای آموزش عالی و سیاست خارجی؛ مورد مطالعه: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی. 8(4)، ص 224-195].
Momeni, M., & Faal Ghayoumi, A. (2011). Statistical analysis using SPSS. Tehran, Mansour Momeni. [In Persian].
[مومنی، منصور و فعالقیومی، علی (1390). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS. تهران: منصور مومنی].
Moosavi-Movahedi, A., & Kiani-Bakhtiari, A. (2012). Science & Technology Diplomacy. Science Cultivation, 2(2), 71-76. [In Persian].
[موسوی موحدی، ا.، کیانی بختیاری، ا. (1392). دیپلماسی علم و فناوری، نشاء علم (2)، ص 76-71].
Nayebi, H., & Shaban, M. (2018). Sociological analysis of Facters Affecting on the Low Scientific Collaboration Among Faculty Members of Social Sciences Case of Study: Tehran University,Tarbiat Modares, Alameh Tabatabai, Shahid Beheshti, Kharazmi, Alzahra. Journal of Social Problems of Iran, 9(1), 91-119. [In Persian].
[نایبی، هوشنگ و شعبان، مریم (1397). تحلیل جامعهشناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاری علمی در بین اعضای هیأت علمی دانشکدههای علوم اجتماعی (مطالعه موردی: دانشگاههای تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تربیت معلم و الزهرا). بررسی مسائل اجتماعی ایران، 9(1)، ص 119-91].
Rahimi, M., & Fattahi, R. (2009). The effect of scientific collaboration on the publication of the ferdowsi university of mashhad faculty members. Library and Information Sciences, 12(1), 81-98. [In Persian].
[رحیمی، ماریه و فتاحی، رحمتاله (1388). بررسی میزان تأثیر عوامل مؤثر بر همکاری علمی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، کتابداری و اطلاعرسانی، ۱۲(۱)، ص 98-81].
Razi, M., Hashemzadeh, M. J., Asareh, F., & Mohammadi Estani, M. (1395). Explaining the pattern of citation behavior and determining the level of scientific cooperation of researchers in Iranian scientific-research journals of geology. Library and Information Science Studies, 8(17), 61-82. doi: 10.22055 / slis.2016.12090. [In Persian].
[رضی، مصطفی، هاشمزاده، جواد، عصاره، فریده و محمدی استانی، مرتضی (1394). تبیین الگوی رفتاری استنادی و تعیین میزان همکاریهای علمی پژوهشگران در مجلههای علمی- پژوهشی زمینشناسی ایران. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، پیاپی 17، ص 62-41].
Riahi, A., Ghaneirad, M. A., & Ahmadi, E. (2014). Reviewing the international collaboration deterent factors (case study: University of Tehran faculty members in ISI Joint collaborations. Library and Information Sciences, 17(1), 65-90. [In Persian].
[ریاحی، عارف، قانعیراد، محمدامین و احمدی، الهام (1393). بررسی موانع بازدارنده همکاریهای علمی بینالمللی (مطالعه موردی: اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در تألیف مشترک مدارک علمی پایگاه اطلاعاتی ISI). کتابداری و اطلاعرسانی، 17(۱)، ص 65-90].
Riahi, A., & Ghaneirad, M. A. (1391). Interactions and scientific relations between Iran and the G8 countries. Foreign Policy Quarterly, 26(3), 647-662. [In Persian].
[ریاحی، عارف و قانعیراد، محمدامین (1391). تعاملات و ارتباطات علمی ایران و کشورهای جی هشت، سیاست خارجی، ۲۶(۳)، ص 662-647].
Sadat Mohseni, H., Arasteh, H. R., Ghorchian, N. G., & Jafari, P. (1392). SWOT analysis of international scientific cooperation programs in Iranian higher education. Journal of Educational Leadership and Management, 7(2), 107-129. [In Persian].
[محسنی، هدیالسادات، آراسته، حمیدرضا، قورچیان، نادرقلی و جعفری، پریوش (1392). تجزیه و تحلیل SWOT برنامههای همکاری علمی بینالمللی در آموزش عالی ایران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 7(2)، ص 129-107].
Safari, M., & Esmeili Shad, B. (2021). Developing a Strategic Program for Higher Educatioal System Based on SWOT Model (Case of Study: Quchan Industrial University). Educational Development of Judishapur. 11(4), 729-740. [In Persian].
[صفری، مهدی، و اسماعیلی شاد، بهرنگ (1399). تدوین برنامه راهبردی نظام آموزش عالی بر اساس مدل SWOT (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی قوچان). توسعة آموزش جندیشاپور؛ 15(4)، ص 740-729].
Saniejlal, M. (2017). Science and Technology Diplomacy: New Strategy for Development in Islamic Countries. Political Studies of Islamic World, 6(3), 193-215. [In Persian].
[صنیعاجلال، مریم (1396). دیپلماسی علم و فناوری: راهبردی نو در توسعه کشورهای اسلامی، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، 6(23)، ص 215-193].
Secretariat of the Resilient Economy Command Headquarters of Plan and budget organization of Iran (2016). Resilient Economy tables: promoting 5 universities and 5 research centers of Iran to the international level. [In Persian]
[دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور (1396). جدول پروژههای اقتصاد مقاومتی: ارتقای 5 دانشگاه و 5 واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بینالمللی].
Sharghi, A. A. (2009). Globalization, Higher education and development of international scientific collaboration. Cultural Engineering quarterly, 3, (31-32). 10-17. [in Persian].
[شرقی، عبدالعلی (1388). جهانی شدن، آموزش عالی و توسعه همکاریهای علمی بینالمللی، ماهنامه مهندسی فرهنگی، 3 (31-32)، ص 10-17].
[شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). نقشه جامع علمی کشور].
[شورای عالی انقلاب فرهنگی (1396). سند جامع روابط علمی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران].
Taslimi, M., Noroozi, K., Makhdoomi, A., & Hajari, M. (2017). A Framework for the Development of Scientific Diplomacy in the Islamic Republic of Iran: The Perspectives of Experts, Officials of Scientific Organizations and Diplomats. Strategy, 26(83): 165-186. [In Persian].
[تسلیمی، محمدسعید، نوروزی، خلیل، مخدومی، احمد و هاجری، مهدی (1396). ارائه چارچوب توسعه دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران از منظر خبرگان و مسئولان علمی و دیپلماسی کشور، فصلنامه راهبرد. 23(83)، ص 186-165].
Turekian, V. C., & Wang, T. C. (2014) ‘Educating for Science Diplomacy’, Science & Diplomacy, 3(1) [online]. Available from: http://www.scie ncediplomacy.org/editorial/2014/educating-for-science-diplomacy [Accessed 20 October 2021].
Vahed, N., & Zareh Gavgani, V. (2019). Systematic Review of Scientific Collaboration Networks of Library and Information Sciences in Iran. Depiction of Health. 10(3):235-247. [In Persian].
[واحد، نفسیه و زارع گاوگانی، وحیده (1398). مرور نظاممند شبکههای همکاری علمی کتابداری و اطلاعرسانی ایران. تصویر سلامت. 10(3)، ص 247-235].
Vaziri, E., & Saboury, A. (1400). International Scientific Cooperation as a Driver for Science and Technology Diplomacy. Science Cultivation, 12(1), 13-20. [In Persian].
[وزیری، اسماعیل و صبوری، علیاکبر (۱۴۰۰). تعاملات علمی بینالمللی، پیشران دیپلماسی علم و فناوری. نشاء علم، ۱۲(۱)، ۱۳-۲۰].
Velayati, K., & Noruzi, A. (2009). Scientific Research Collaboration between Iran and Its Neighbour Countries. Journal of Science and Technology Policy.1(4), 73-75. [In Persian].
[ولایتی، خالید و نوروزی، علیرضا (1387). بررسی میزان همکاریهای علمی ایران و کشورهای همجوار در تألیف مشترک از سال 1990 تا 2007، سیاست علم و فناوری 4(1)، ص 75-73].
Zolfagharzadeh, M., & Hajari, M. (2016). Identifying the Aspects and Affecting Factors on Science and Technology Diplomacy Development: A Research Based On Thematic Analysis. Science and Technology Policy Letters, 6(2), 105-120. [In Persian].
[ذوالفقارزاده، محمدمهدی و هاجری، مهدی (1395). شناسایی ابعاد و مؤلفههای مؤثر برتوسعه دیپلماسی علم و فناوری کشور: پژوهشی مبتنی بر تحلیل مضمون، سیاستنامه علم و فناوری، 6(۲)، ص 116-101].
Zolfagharzadeh, M., & Sanaei, M. (2013). Science and Technology Diplomacy:Theoretical framework and practical suggestions. Rahyaft, 23(54), 45-67. [In Persian].
[ذوالفقارزاده، محمدمهدی و ثنایی، مهدی (1392). دیپلماسی علم و فناوری: چارچوبی نظری و پیشنهادهایی علمی، رهیافت (54)، ص 67-45].
Send comment about this article