Entrepreneurship in Knowledge and Information Science: An Exploratory Factor Analysis

Document Type : Research َ Article

Author

phd in library and information science

Abstract

Purpose: To identify, analyze and explain the factors impacting entrepreneurship of knowledge and information science students in Iran.
Methodology: Usingstructured questionnaire with 6 questions for demographic information and 24 questions for factors affecting entrepreneurship, all knowledge and information science students in Iran were surveyed. Data were analyzed using exploratory factor analysis.
Results: Five factors with above one eigenvalues recognized that were named with titles "skills enhancement", "content", "education", "promote" and "support". These factors explained 74.66% of variances of factors influencing entrepreneurship of knowledge and information science students.
Conclusion: Attention of curriculum planners and knowledge and information science department chairs to five aforementioned factors will increase knowledge and information science students' entrepreneurial and flourish entrepreneurship in the field.

Keywords


آراستی، زهرا؛ سعیدبنادکی، سعیده؛ ایمانی‌پور، نرگس (1390). نقش آموزش درس «مبانی کارآفرینی» در قصدکارآفرینی دانشجویان رشته‌های غیر مدیریت: مطالعة موردی دانشکده‌های هنر و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. توسعه کارآفرینی، 4 (14)، 107-124.
احمدی، حیدر؛ فرج‌اله حسینی، سید جمال؛ و امیدی‌نجف‌آبادی، مریم (1388). شناسایی برخی عوامل همبسته با ترویج کارآفرینی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. رهبری و مدیریت آموزش دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 3 (3)، 9-24.
باب‌الحوائجی، فهیمه؛ صابری، محمدکریم؛ و عطاپور، هاشم (1391). تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی، در محمد حسن‌زاده و غزاله عالی (به کوشش)، مجموعه مقالات پنجمین همایش سراسری اتحادیة انجمن‌های علمی- دانشجویی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (ادکا)، 22 آذر1391، دانشگاه تهران، تهران: نشر کتابدار، 235-246.
حجازی، سیدعلیرضا (1384). مشارکت فناوری اطلاعات در کارآفرینی. راهکار مدیریت. بازیابی 3 آبان 1396، از
حسینی، سیدمحمود؛ فرج‌اله‌حسینی، سیدجمال؛ و سلیمانپور، محمدرضا (1389). شناسایی و تحلیل موانع کارآفرینی در آموزش عالی کشاورزی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد استان تهران. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 2-41 (3)، 359-368.
خرسندی‌یامچی، اکبر؛ عارفی، محبوبه؛ بیات، نبی‌اله؛ سلیمانی‌مطلق، خدایار؛ و روشنی‌علی‌بنه‌سی، حسن (1394) ارزیابی دانش، توانش، نگرش و خلاقیت کارآفرینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه‌های اصفهان و زنجان). آموزش عالی، 8 (29)، 83-59.
ربیعی، زهرا؛ صدیقی، حسن (1393). بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد روحیه کارآفرینی در دانشجویان دانشکده منابع طبیعی دانشگاه چمران واحد دانشگاهی بهبهان. کارآفرینی و کشاورزی، 1 (2)،  52-65.
رستمی، فرحناز؛ گراوندی، شهپر؛ و زرافشانی، کیومرث (1390). پدیدارشناسی تجربیات دانشجویان در تأسیس کسب و کار (مطالعه موردی: دانشجویان پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی کرمانشاه).  توسعه کارآفرینی، 4 (14)، 87- 105.
زارع‌چاهوکی، محمدعلی (1389). روش‌های تحلیل چندمتغیره در نرم‌افزارspss . تهران: دانشگاه تهران.
سرمدتهرانی، زهره؛ بازرگان‌هرندی، عباس؛ و حجازی‌موغاری، الهه (1377). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: آگاه.
شریف‌زاده، مریم؛ زمانی، غلامحسین (1385). روحیه کارآفرینی در دانشجویان کشاورزی: مطالعه موردی دانشگاه شیراز. علوم کشاورزی ایران، 2-37 (1)، 107-115.
علیدوستی، سیروس؛ خسروجردی، محمود (1391). مبانی اطلافرینی: کارآفرینی با اطلاعات و در اطلاع‌رسانی. تهران: پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و نشر چاپار.
قاسمی، جواد؛ اسدی، علی (1389). تحلیل عاملی عوامل مؤثر در ایجاد روحیه کارآفرینی دانشجویان تحصیلات تکمیلی: مطالعه موردی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران.  اقتصاد و توسعه کشاورزی، 24(1)،13-22.
Anderson, A. R., & Jack, S. L. (2001). Enterprise and learning. Aberdeen: University of Aberdeen.
Aslam, T. M., Sher Awan, A., & Mahmood Khan, T. (2012). Entrepreneurial intentions among university students of punjab a province of pakistan. International Journal of Humanities and Social Science, 2 (1), 114-120.
Chambers, R. (2002). Human capital for entrepreneurship in higher education. London: Edgar.
Coulson-Thomas, C. (2000). The information entrepreneur, changing requirement for corporate and individual success. Winnersh: 3Com Active Business unit.
Gallowy, L., Anderson, M., Brown, W., & Wilson, L. (2005). Enterprise skills for the economy. Journal of Education & Training, 47 (1), 7-17.
Hill, S., & Cinneide, B. O. (2001). Entrepreneurship education- case studies from "The Celtic Tiger". In A. R. Anderson, & S. L. Jack (Eds.). Enterprise and learning, Aberdeen University Centre of Entrepreneurship, 1-566.
Leitch, C. M., & Harrison, R. T. (2001). Education and development. In A. R. Anderson, & S. L. Jack, (Eds.). Enterprise and learning. Aberdeen: University of Aberdeen.
Mc Vie, G. (2001). Scotland's good for enterprise. From primary 1 to PLC. Edinburgh: center for enterprise education, 1-120.
Negash, E., & Amentie, Ch. (2013). An investigation of higher education student’s entrepreneurial intention in Ethiopian Universities: Technology and business fields in focus. Basic Research Journal of Business Management and Accounts, 2 (2), 30-35.
Oosterbeek, H., Praag, M. V., & Ijsselstein, A. (2010). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. Journal of European Economic Review, 54 (3), 442-454. 
Sabir Ahmad, S., Md Zani, R., Zakaria, A., Wan Omar, M., & Mat Seman, A. (2014). Contributing factors to entrepreneurial intentions among university students. proceeding 4th international conference on management (4th ICM 2014), June 16 - 17. Bali Indonesia: The kuta beach heritage hotel.
Urbano, D., Aponte, M., Toledano, N. (2008). Doctoral education in entrepreneurship: a european case study. Journal of Small Business and Enterprise Development, 15 (2), 336 – 347. 
UNESCO (1998). World declaration on higher education for the 21st century: Vision and action. World Conference on Higher Education Higher Education in the Twenty-first Century Vision and Actio, October 5–9, (pp. 19-28). Paris: France.
Weber, R., Georg, G. V., & Harhoff, D. (2009). The effects of entrepreneurship education. Retrieved October 26, 2017, from SSRN: https://ssrn.com/abstract=1445085 
 
CAPTCHA Image