راهبردها و فنون جستجوی اطلاعات (مورد مطالعه پژوهشگران فرهنگستان هنر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران،ایران

10.30484/nastinfo.2024.3631.2289

چکیده

هدف: این پژوهش باهدف تحلیل چگونگی راهبردها و فنون جستجوی اطلاعات پژوهشگران فرهنگستان هنرانجام‌شده است.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و به روش ترکیبی (کمی و کیفی) اجراشده است. روش پژوهش در بخش کمی نیمه تجربی و در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده‌شده است. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی، پرسش‌نامه و مشاهده و در بخش کیفی، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به شکل هدفمند بود. جامعه پژوهش شامل پژوهشگران حوزه‌های نمایش، سینما، معماری، نگارگری و موسیقی فرهنگستان هنر است که به این مرکز مراجعه کرده و بر اساس نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در نهایت، 48 نفر از افرادی که در دسترس و مایل به همکاری با پژوهشگر بودند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها در دو مرحلۀ تکمیل پرسش‌نامه‌های جمعیت‌‎شناختی، تجربۀ جستجو، ارزش و مشاهدۀ رفتار تکمیل وظایف جستجو و تحلیل متنی محتوای مصاحبه شده است. با استفاده از تصاویر ضبط‌شده از کاربران در نرم‌افزار کمتازیا استودیو گردآوری شده است. با استفاده از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و با استفاده از فراوانی به‌دست‌آمده است. سپس راهبردها و فنون الگوهای رفتار اطلاع‌یابی شناسایی و ترسیم‌شده است. با استفاده از آزمون‌های تی تک متغیره، تی مستقل، همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس آنالیز انجام گردید. نتایج بخش کمی به کمک نرم‌افزار اس.‌پی‌.اس.اس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که پژوهشگران دارای مدرک دکتری درزمینة هنر از راهبردها و فنون مرتبط برای جستجوی اطلاعات استفاده می‌کنند، درحالی‌که پژوهشگران با مدرک کارشناسی ارشد بیشتر به راهبردها و فنون غیرمرتبط و تکراری تمایل دارند. پاسخ‌دهندگان در انجام وظایف جستجو رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده و به میزان اندکی از راهبردها و فنون استفاده کرده‌اند. در مرحله مقدماتی جستجو (شروع)، آزمودنی‌ها درمجموع ۴۰۹ راهبرد و فن را به کاربردند. در تکمیل وظایف (سؤال سخت)، کاربران از مطالعۀ نظام‌مند استفاده کرده و به بررسی صفحات بازیابی پرداخته و زمان بیشتری صرف کردند. در کار آسان (پرسش آسان)، با استفاده از روش‌های مختلف و مرور صفحات، یکی از مرورگرها را بازیابی و انتخاب کردند. در این حالت، تعداد صفحات بیشتری بررسی و زمان کمتری برای مرور آن‌ها صرف شده است. برخی از کاربران نتایج بازیابی شده را بر اساس وظایف جستجو مرور و مطالعه کرده و از روش‌های مختلفی بهره برده‌اند. یافته‌های این پژوهش به طراحان موتورهای جستجو و سیستم‌های اطلاعاتی کمک می‌کند تا ابزارهای جستجوی اطلاعات هنری بهتری طراحی کنند. این امر کاربران را قادر می‌سازد تا سریع‌تر به نتایج متناسب با نیازهای اطلاعاتی خود دست یابند. همچنین، تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات از وب می‌تواند به ایجاد و توسعه الگوهای جستجو و بازیابی اطلاعات کمک کند. در این پژوهش، رفتار جستجوی پژوهشگران در دو سبک آسان و دشوار با استفاده از داده‌های آماری بررسی شد. نتایج نشان داد که در جستجوی آسان، راهبردهایی مانند استفاده از موتور جستجوی گوگل (فراوانی 976) و فرمول‌بندی عبارت جستجو به روش عام به خاص بیشترین فراوانی را داشتند. آزمون کای‌اسکوئر تفاوت معناداری بین دو سبک جستجو با مقدار 324/1 و احتمال کمتر از 5 درصد تأیید کرد. همچنین، رفتار جستجو در سبک آسان بیشتر از سبک دشوار بود (فراوانی 976 در برابر 948)، اما تفاوت معناداری بین وظایف اول و دوم (احتمال 0897/0) مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که درمجموع 1924 راهبرد و فن در مراحل مختلف جستجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران به کار گرفته‌شده است. تحلیل‌های آماری و جداول توصیفی تأیید کردند که کاربران در وظایف جستجوی آسان، رفتار سریع‌تری داشته‌اند، درحالی‌که در وظایف دشوار، مطالعه عمیق‌تری انجام داده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing Web Information Search Behavior: Case Study of Art Academy Researchers

نویسندگان [English]

  • Nahid Safary 1
  • Zohreh Mirhosseini 2
  • Zahra Abazari 2
1 Doctoral student of information science, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Information Science, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: This research aims to analyze the information search strategies and techniques of researchers at the Academy of Fine Arts.
Method: The current research is applied and implemented in a combined (quantitative and qualitative) method. The research method is semi-experimental in quantitative part and content analysis method is used in qualitative part. The data collection tool in the quantitative part is questionnaire and observation and in the qualitative part, semi-structured interview. This research was conducted by a two-question scenario, one easy question and one relatively difficult question, which was conducted in the Art Academy. It has been done with a relatively small sample size and from people who were available and willing to cooperate with the research. The sampling method in this research was purposeful. The research community includes researchers in the fields of theater, cinema, architecture, painting, and music from the Academy of Arts, who have referred to this center and were selected based on purposeful sampling. The research community consists of 48 researchers. The data are collected in two stages of completing demographic questionnaires, search experience, value and observation of search task completion behavior and textual analysis of interview content. It has been compiled using images recorded from users in Camtasia Studio software. Mean, standard deviation and frequency were obtained by using descriptive statistics. Then the strategies and techniques of information seeking behavior patterns have been identified and drawn. The analysis was performed using single variable t-test, independent t-test, Pearson's correlation and analysis of variance test. The results of the quantitative section were analyzed using SPSS software was analyzed.
Findings: The findings show that researchers with a doctorate degree in the field of art use related strategies and techniques to search for information, while researchers with a master's degree tend to use unrelated and repetitive strategies and techniques. Respondents have shown different behaviors in performing search tasks and have used strategies and techniques to a small extent. In the preliminary stage of search (start), subjects used a total of 409 strategies and techniques. In completing tasks (hard question), users used systematic reading and reviewed retrieval pages and spent more time. Ned In the easy task (easy question), they retrieved and selected one of the browsers using different methods and browsing pages. In this case, more pages are reviewed and less time spent browsing them. Some users have browsed and studied the retrieved results based on search tasks and used different methods. The findings of this research will help designers of search engines and information systems to design better art information search tools. This enables users to get faster results tailored to their information needs. Also, analyzing information search behavior from the web can help to create and develop information search and retrieval patterns. In this research, researchers' search behavior in two easy and difficult styles was investigated using statistical data. The results showed that in easy search, strategies such as using Google search engine (frequency 976) and formulating the search term in a general to specific way were the most frequent. The chi-square test confirmed a significant difference between the two search styles with a value of 1.324 and a probability of less than 5%. Also, the search behavior was more in the easy style than the difficult style (frequency 976 vs. 948), but no significant difference was observed between the first and second tasks (probability 0.0897).
Conclusion: The results of the research showed that a total of 1924 strategies and techniques have been used by users in different stages of searching and retrieving information. Statistical analyzes and descriptive tables confirmed that users behaved faster in easy search tasks, while they studied more deeply in difficult tasks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information search strategies
  • information retrieval techniques
  • researchers' information seeking behavior
  • Iranian Academy of Arts
CAPTCHA Image