راهبردها و فنون جستجوی اطلاعات (مورد مطالعه پژوهشگران فرهنگستان هنر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران

2 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران،ایران

10.30484/nastinfo.2024.3631.2289

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تحلیل چگونگی راهبردها و فنون جستجوی اطلاعات پژوهشگران فرهنگستان هنرانجام‌شده است.
روش: پژوهش حاضر کاربردی و به روش ترکیبی (کمی و کیفی) اجراشده است. روش پژوهش در بخش کمی نیمه‌تجربی و در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده‌شده است. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کمی، پرسش‌نامه و مشاهده و در بخش کیفی، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش به شکل هدفمند بود. جامعۀ پژوهش شامل پژوهشگران حوزه‌های نمایش، سینما، معماری، نگارگری و موسیقی فرهنگستان هنر است که به این مرکز مراجعه کرده و بر اساس نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. در نهایت، 48 نفر از افرادی که در دسترس و مایل به همکاری با پژوهشگر بودند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها در دو مرحلۀ تکمیل پرسش‌نامه‌های جمعیت‌‎شناختی، تجربۀ جستجو، ارزش و مشاهدۀ رفتار تکمیل وظایف جستجو و تحلیل متنی محتوای مصاحبه شده است. با استفاده از تصاویر ضبط‌شده از کاربران در نرم‌افزار کمتازیا استودیو گردآوری شده است. با استفاده از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و با استفاده از فراوانی به‌دست‌آمده است. سپس راهبردها و فنون الگوهای رفتار اطلاع‌یابی شناسایی و ترسیم‌شده است. با استفاده از آزمون‌های تی تک متغیره، تی مستقل، همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس آنالیز انجام شد. نتایج بخش کمی به کمک نرم‌افزار اس.‌پی‌.اس.اس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که پژوهشگران دارای مدرک دکتری در زمینۀ هنر از راهبردها و فنون مرتبط برای جستجوی اطلاعات استفاده می‌کنند، درحالی‌که پژوهشگران با مدرک کارشناسی ارشد بیشتر به راهبردها و فنون غیرمرتبط و تکراری تمایل دارند. پاسخ‌دهندگان در انجام وظایف جستجو رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده و به میزان اندکی از راهبردها و فنون استفاده کرده‌اند. در مرحله مقدماتی جستجو (شروع)، آزمودنی‌ها در مجموع ۴۰۹ راهبرد و فن را به کاربردند. در تکمیل وظایف (پرسش سخت)، کاربران از مطالعۀ نظام‌مند استفاده کرده و به بررسی صفحات بازیابی پرداخته و زمان بیشتری صرف کردند. در سبک آسان (پرسش آسان)، با استفاده از روش‌های مختلف و مرور صفحات، یکی از مرورگرها را بازیابی و انتخاب کردند. در این حالت، تعداد صفحات بیشتری بررسی و زمان کمتری برای مرور آن‌ها صرف شده است. برخی از کاربران نتایج بازیابی‌شده را بر اساس وظایف جستجو مرور و مطالعه کرده و از روش‌های مختلفی بهره برده‌اند. یافته‌های این پژوهش به طراحان موتورهای جستجو و سیستم‌های اطلاعاتی کمک می‌کند تا ابزارهای جستجوی اطلاعات هنری بهتری طراحی کنند. این امر کاربران را قادر می‌سازد تا سریع‌تر به نتایج متناسب با نیازهای اطلاعاتی خود دست یابند. همچنین، تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات از وب می‌تواند به ایجاد و توسعه الگوهای جستجو و بازیابی اطلاعات کمک کند. در این پژوهش، رفتار جستجوی پژوهشگران در دو سبک آسان و دشوار با استفاده از داده‌های آماری بررسی شد. نتایج نشان داد که در جستجوی آسان، راهبردهایی مانند استفاده از موتور جستجوی گوگل (فراوانی 976) و فرمول‌بندی عبارت جستجو به روش عام به خاص بیشترین فراوانی را داشتند. آزمون کای‌اسکوئر تفاوت معناداری بین دو سبک جستجو با مقدار 1/324و احتمال کمتر از 5 درصد تأیید کرد. همچنین، رفتار جستجو در سبک آسان بیشتر از سبک دشوار بود (فراوانی 976 در برابر 948)، اما تفاوت معناداری بین وظایف اول و دوم (احتمال 0/0897) مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که درمجموع 1924 راهبرد و فن در مراحل مختلف جستجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران به کار گرفته‌شده است. تحلیل‌های آماری و جداول توصیفی تأیید کردند که کاربران در وظایف جستجوی آسان، رفتار سریع‌تری داشته‌اند، درحالی‌که در وظایف دشوار، مطالعه عمیق‌تری انجام داده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Information Search Strategies and Techniques (A Case Study of Researchers at the Iranian Academy of Arts)

نویسندگان [English]

  • Nahid Safary 1
  • Zohreh Mirhosseini 2
  • Zahra Abazari 2
1 Doctoral student of information science, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Information Science, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: This study analyzes the information search strategies and techniques employed by researchers at the Iranian Academy of Arts.
Method: This applied research was conducted using a mixed-methods approach, combining quantitative and qualitative methodologies. The quantitative component employed a semi-experimental design, while the qualitative component utilized content analysis. Data collection tools included questionnaires and observations for the quantitative phase and semi-structured interviews for the qualitative phase. The research population consisted of researchers in the fields of theater, cinema, architecture, painting, and music at the Iranian Academy of Arts, selected through purposive sampling. A total of 48 researchers, who were accessible and willing to participate, were included as the sample. Data were gathered in two stages: (1) completion of demographic questionnaires, search experience assessments, and observation of search task performance, and (2) textual analysis of interview content. Screen recordings of user interactions were captured using Camtasia Studio software. Descriptive statistics, including mean, standard deviation, and frequency, were calculated. Information-seeking behavior patterns, strategies, and techniques were identified and mapped. Statistical analyses, including single-variable t-tests, independent t-tests, Pearson’s correlation, and analysis of variance (ANOVA), were performed using SPSS software.
Findings: The findings indicate that researchers with doctoral degrees in the arts employed relevant strategies and techniques for information searching, whereas those with master’s degrees tended to use less relevant and repetitive approaches. Participants exhibited varied behaviors during search tasks, utilizing strategies and techniques to a limited extent. In the initial search phase, a total of 409 strategies and techniques were applied. For difficult tasks, participants engaged in systematic reading, reviewed retrieved pages, and spent more time on the process. In contrast, for easy tasks, they browsed a larger number of pages in less time, selecting results using various methods. Some participants reviewed and studied retrieved results based on the search tasks, employing diverse approaches. The findings can assist search engine and information system designers in developing more effective tools for retrieving art-related information, enabling users to access results aligned with their information needs more efficiently. Analysis of web-based information search behavior can also contribute to the development of information search and retrieval models. Statistical data revealed that in easy search tasks, strategies such as using the Google search engine (frequency: 976) and formulating queries from general to specific terms were most prevalent. The chi-square test confirmed a significant difference between easy and difficult search styles (χ² = 1.324, p < 0.05). Search behavior was more frequent in the easy style (frequency: 976) compared to the difficult style (frequency: 948), although no significant difference was observed between the first and second tasks (p = 0.0897).
Conclusion: A total of 1924 strategies and techniques were used across search stages. Users performed easy tasks more quickly, while difficult tasks involved deeper analysis, as confirmed by statistical and descriptive analyses. These findings can inform the design of improved art information search tools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information search strategies
  • Information retrieval techniques
  • Researchers' information-seeking behavior
  • Iranian Academy of Arts
منابع
اسدی، مریم. (1394). بررسی تأثیر سبک‌های شناختی بر رفتار اطلاع‌یابی: رویکرد ترکیبی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازمان‌دهی اطلاعات، 26(3)، 39-63.
اسدی، مریم، حریری، نجلا، و نوشین فرد، فرزانه. (1393). تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات پژوهشگران حوزه‌های مختلف علوم از وب بر اساس سبک‌های شناختی کلامی و تصویری. پژوهش‌نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(4)، 1007-1036.
بیگدلی، زاهد، فرج پهلو، عبدالحسین، و قاضی‌زاده، حمید. (1390). منظور ارائه الگوی جستجوی اینترنتی آنان و طرح مداخله کتابداران در هنگام جستجو. فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 14(2)، 11-44.
پرهام نیا، فرشاد. (1400). شناسایی عوامل مؤثر روان‌شناختی بر رفتار اطلاع‌یابی کاربران اطلاعاتی: مطالعه مرور نظام‌مند. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 13(3)، 82-105.
جعفری، مهناز، حریری، نجلا، و باب‌الحوائجی، فهیمه. (1396). بررسی نقش روانشناسی مثبت‌گرا بر رفتار جستجو و بازیابی اطلاعات پژوهشگران مختلف علوم در وب: رویکرد ترکیبی. دومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های دانش‌بنیان در مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، تهران،https://civilica.com/doc/696368
ریگی، طاهره، دیانی، محمدحسین، و فتاحی، رحمت‌الله (1400). فهم و برداشت دانشجویان از تجربه پدیده جست‌وجو و بازیابی اطلاعات در فرایند پژوهش: مطالعه پدیدار نگاری. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات،37(1)، 171-196.
عبدی آذر، شهرام. (1396). نقش ذهنیت فلسفی در جستجو و بازیابی اطلاعات از وب توسط دانشجویان دکتری ]رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، تهران[.
معظمی، معصومه، حریری، نجلا، زارعی، عاطفه، و باب‌الحوائجی، فهیمه. (1398). ارائه ابعاد و اجزای رفتار جستجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران چندزبانه در وب. دانش شناسی، 12(47)، 52-68.
مومن‌آبادی، مهدیه، میرحسینی، زهره، حریری، نجلا، و اباذری، زهرا. (1402). تحلیل رفتار جستجو و ارزیابی قضاوت ربط کاربران از بازیابی اطلاعات در محیط فرا پیوندی وب: مطالعه موردی دانشگاه شهید باهنر کرمان. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات،15(1)، 18-34.
نورزاده، اکرم، و پورمحمدی، حمزه علی. (1400). ابعاد راهبردهای فراشناختی جستجوی اطلاعات در دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شاهد، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 11(1)، 238-257.
نوکاریزی، محسن، و داور پناه، محمدرضا. (1385). تحلیل الگو‌های رفتار اطلاع‌یابی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 2(34)، 119-152.
وهابی، فتانه، و اسدی، سعید. (1399). کشف الگوهای کلیک کاربران برای استفاده در پرس‌و‌جو در پایگاه‌های اطلاعاتی. علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 6(4)، 137-158.
یاری زنگنه، مرضیه، حریری، نجلا، و باب‌الحوائجی، فهیمه. (1395). مطالعه جنبه‌های عاطفی در رفتار جستجو و بازیابی اطلاعات در وب: متن پژوهی و ترسیم نقشه علمی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 31(4)، 953-979.
References
Abdi Azar, Sh. (2016). The role of philosophical mindset in searching and retrieving information from the web by doctoral students [PhD. Thesis, Islamic Azad University of Tehran, Tehran] [In Persian]
Arapakis, I. (2010). Affect based information retrieval [PhD thesis, University of Glasgow, College of Science and Engineering, School of Computing Science].
Asadi, M. (2014). Investigating the effect of cognitive styles on information-seeking behavior: a hybrid approach. National Library and Information Organization Studies Quarterly, 26(3), 39-63. [In Persian]
Asadi, M., Hariri, N., & Noushin Fard, F. (2013). Analysis of information search behavior of researchers in different fields of science from the web based on verbal and visual cognitive styles. Journal of Information Processing and Management, 29(4), 1007-1036. [In Persian]
Bigdali, Z., Faraj Pahlo, A., & Ghazizadeh, H. (2013). The purpose of presenting their internet search model and intervention plan of librarians during search. Library and Information Quarterly, 14(2): 11-44. [In Persian]
Birdi, K., Leach, D. and Magadley, W. (2016), Factors Influencing Innovative Behavior. J Prod Innov Manag, 33, 19-35. https://doi.org/10.1111/jpim.12250
Jafari, M., Hariri, N., & Bab Al-Hawaji, F. (2016). Examining the role of positive psychology on the behavior of searching and retrieving information of different science researchers on the web: a mixed approach. The second international conference on knowledge-based research in computer engineering and information technology, Tehran, https://civilica.com/doc/696368 [In Persian]
Johannes, S., Michael, K., & Andreas, N. (2019). Fact-Finding or Exploration: Identifying Latent Behavior Clusters in User’s Search Activities. 1465-1471. DOI: 10.1109/SMC.2019.8914225
Kinley, K., & Tjondronegoro, D. (2010). The impact of users’ cognitive style on their navigational behaviors in web searching. Australasian Document Computing Symposium.
Lewandowski, D. (2012). Credibility in web search engines. In IGI Global eBooks (pp. 131–146). https://doi.org/10.4018/978-1-4666-2663-8.ch008
Lux, M., & Stephanie., R. (2019). Analyzing User Behavior in Search Process Models. Information Systems Engineering in Responsible Information Systems, edited by Cinzia Capillo and Marcela Ruiz, Vol. 350, Springer International Press, 2019, pp. 182-93.
Masinde, J.M., Wambiri, D.M., & Chen, J. (2020). Gender and cognitive factors influencing information seeking of graduate students at Kenyatta University Library. South African Journal of Information Management, 22(1), 1-10.
Mirzabigi, M., Sanatjo, A., Dayani, M. H. (2011). Examining the relevance judgment process in the selection and evaluation of information sources from the approach of Riding's general cognitive style theory approach. Library and Information Science, 15(4), 93-117. [In Persian]
Mitsui, M.R., Liu, J., Belkin, N.J., & Shah, C. (2017). Predicting Information Seeking Intentions from Search Behaviors. Proceedings of the 40th International ACM SIGIR Conference on Research and Development in Information Retrieval. 1121 – 1124.https://doi.org/10.1145/3077136.3080737
Moazzami, M., Hariri, N., Zarei, A., & Bab Al-Hawaeji, F. (2018). Presenting dimensions and components of information search and retrieval behavior by multilingual users on the web. Science, 12(47), 52-68.
Mominabadi, M., Mirhosseini, Z., Hariri, N., & Abazari, Z.(2023). Analysis of search behavior and evaluation of users' relevance judgments from information retrieval in the hyper-linked web environment: a case study of Shahid Bahonar University, Kerman. Library and Information Science Studies, 15(1), 18-34. [In Persian]
Muthee, D., &  Masinde, J. (2019). Cognitive Factors that Influence Information-seeking Behavioral Process Amongst Postgraduate Students: A Case Study from Kenyatta University Post-modern Library in Nairobi, Kenya. International Journal on Digital Libraries, 12(2), 15-44.
Nokarizi, M., & Davrpanah, M. (2015). Analysis of patterns of information-seeking behavior. Library and Information, 34(2), 119-152. [In Persian]
Noorzadeh, A., & Noormohammadi, H. (2021). The dimensions of metacognitive information search strategies in undergraduate and graduate students of Shahid University. Library and Information Research Journal, 11(1), 238-257. [In Persian]
Parham Nia, F. (2021). Identifying effective psychological factors on information seeking behavior of information users: a systematic review study. Journal of Library and Information Science Studies, 13(3), 82-105. [In Persian]
Pergantis, M., Varlamis, I., Kanellopoulos, N., & Giannakoulopoulos, A. (2023). Searching Online for Art and Culture: User Behavior Analysis. Future Internet, 15, 211. https://doi.org/10.3390/fi15060211
Reis, M.C., & Ferneda, E. (2021). Use of ontologies in Information Retrieval: main approaches, problems and proposals for improvements. Informacao & Sociedade-estudos, 24, 1-36.
Rigi, T., Dayani, M., & Fatahi, R. (2021). Students' understanding and perceptions of the experience of information search and retrieval in the research process: a phenomenological study. Information Processing and Management Journal, 37(1), 171-196. [In Persian]
Savolainen, R. (2018). Self-determination and expectancy-value: Comparison of cognitive psychological approaches to motivators for information seeking about job opportunities. Aslib Journal of Information Management, 70, 123-140.
Schurdt, J., Kotzyba, M., & Nürnberger, A. (2019). Fact-Finding or Exploration: Identifying Latent Behavior Clusters in User’s Search Activities.  IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics (SMC), 1465-1471. doi: 10.1109/SMC.2019.8914225.
Sife, A.S. (2013). Web Search Behaviour of Postgraduate Students at Sokoine University of Agriculture, Tanzania. Library philosophy and practice (e_journal), 897.
Stelmaszewska, H., Wong, B.L., Bhimani, N., & Barn, B.S. (2010). User behaviour: searching for scholarly material using electronic resource discovery systems. British Computer Society Conference on Human-Computer Interaction. 2010. DOI: 10.14236/ewic/HCI2010.5
Suzuki, M., & Yamamoto, Y. (2021). Characterizing the Influence of Confirmation Bias on Web Search Behavior. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.771948
Thtcher, A. (2006). Information seeking behaviors and cognitive strategies in different search tasks on the WWW. International Journal of Industrial Ergonomics, 36, 1055-1068.
Urman, A., & Makhortykh, M. (2023). How (and where) do you search? A comparative analysis of web search behavior using web tracking data. Journal of Computational Social Sciences, 6(2), 741–756. https://doi.org/10.1007/s42001-023-00208-9
Wahhabi, F., & Asadi, S. (2019). Discovering user click patterns for use in database queries. Information Management Sciences and Techniques, 6(4), 137-158. [In Persian]
Wambiri, D. (2020). The relationship between users' past experience and cognitive factors affecting information seeking: a case study of postgraduate students in Nairobi, Kenya. SRELS Journal of Information Management, 57(4), 181-194.
Yari Zanganeh, M., Hariri, N., & Bab Al-Hawaiji, F. (2015). The study of emotional aspects in the behavior of searching and retrieving information on the web: textual research and drawing a scientific map. Journal of information processing and management, 31(4), 953-979. DOI: 10.35050/JIPM010.2016.033, [In Persian]
 
CAPTCHA Image