کشش، ابزار حرفه‌ای سازمان‌دهی داستان و ارتباط آن با خُلق خواننده بر پایۀ نظریۀ «خُلق به‌عنوان اطلاعات»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات ودانش‌شناسی دانشگاه فردوسی- مشهد-ایران

2 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

3 استادیار گروه علوم داده و هوش مصنوعی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تهران، ایران

10.30484/nastinfo.2025.3673.2305

چکیده

هدف: بررسی ارتباط میان خُلق خوانندگان و کشش‌های داستان‌های انتخابی آن‌ها در کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد به‌منظور شناسایی نقاط دسترسی دقیق‌تر به منابع داستانی است.
روش: این پژوهش از حیث هدف توسعه‌ای و کاربردی و از حیث شیوۀ جمع‌آوری داده‌ها، پیمایشی است. رویکرد پژوهش نیز کیفی است و از جمع‌آوری داده‌های کیفی و تبدیل و کدگذاری به داده‌های کمی برای تحلیل و نتیجه‌گیری استفاده شد. جامعۀ پژوهش ۹۸۰ نفر اعضای بالای ۱۸ سال علاقه‌مند به آثار داستانی کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد هستند که در طول یک سال ماهانه بیش از 4 کتاب داستانی مطالعه کرده‌اند. این شمار با گزارش‌گیری و به‌کارگیری پالایه‌های موردنیاز در نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌های سامان، تعیین شد. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان به روش نمونه‌گیری تصادفی نظام‌مند 274 نفر تعیین شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسش‌نامۀ پاناس و پرسش‌نامۀ محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسش‌نامۀ محقق ساخته با کسب نظر 6 نفر از متخصصین حوزۀ منابع و کتابخانه‌های عمومی، یک نفر از متخصصان حوزۀ ادبیات و سه نفر از اساتید حوزۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی تائید و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ 0/83 محاسبه شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس.‌پی.‌اس.‌اس.، جدول توافقی و آزمون خی‌2 بر روی ۴ نوع اصلی خُلق و هر یک از پنج کشش اصلی داستان انجام شد.
یافته‌ها: بین نوع خُلق و انتخاب کشش‌های پنج‌گانه داستان ارتباط معنا‌داری وجود دارد و نوع خُلق بر انتخاب کشش‌های داستان تأثیرگذار است. در نوع خُلق خشنود کم‌انرژی و ناخشنود کم‌انرژی نوع کشش‌های انتخابی داستان مشابه است و افراد با این دو نوع خُلق علایق مشابهی دارند، اما در نوع خُلق خشنود پرانرژی و ناخشنود پرانرژی اشتراک علایق افراد در کششهای انتخابی تنها در ضرب‌آهنگ، لحن و جو داستان است. همچنین در هر چهار خُلق، ضرب‌آهنگ سرعت‌بالا و لحن شاد انتخاب اکثریت افراد است و در تمامی نوع خُلق‌ها به‌جز نوع خُلق خشنود پرانرژی، افراد به شخصیت‌پردازی قابل‌تشخیص و شفاف، صحنه‌پردازی بی‌مکان و زمان، سبک نویسنده ساده و خوش‌خوان و طرح داستان ساده بیشتر علاقه‌مند هستند و به‌طورکلی بدون در نظر گرفتن نوع خُلق، افراد به داستانی با ضرب‌آهنگ سرعت‌بالا، شخصیت‌پردازی قابل‌تشخیص و شفاف، لحن داستان شاد، تمایل بیشتری دارند.
نتیجه‌گیری: شناسایی اینکه خوانندگان با خُلق‌های متفاوت، چه کتاب‌های داستانی را برای خواندن می‌پسندند می‌تواند در فرایند مجموعه‌سازی منابع کتابخانه‌ها، رشد و بهبود نظام‌های بازیابی منابع داستانی در کتابخانه‌های عمومی و همچنین گسترش دایرۀ خدمات نظام‌های پیشنهاددهندۀ منابع داستانی و مشاورۀ خوانندگان مؤثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Appeal, a Professional Tool to Fiction Organization, and Its Relationship with the Reader's Mood, Based on the Theory of "Mood as Information"

نویسندگان [English]

  • malihe fakhartabasi 1
  • azam sanatjoo 2
  • siamak mahboub 3
1 PHD student in Information Science and Knowledge, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
2 Associate professor, Ferdowsi university, Mashhad, Iran
3 Assistant Professor. Department of Data Science and Artificial Intelligence, National Library and Archives, Tehran. Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study is to examine the relationship between readers' moods and the fiction appeals they select in public libraries of Mashhad, with the aim of identifying more precise access points to fiction resources.
Method: This study is applied developmental research in terms of its purpose and a survey in terms of data collection. The study population consisted of 980 members over 18 years old who were interested in fiction works in the public libraries of Mashhad and had read more than four fiction books per month during the past year. Using the Krejcie and Morgan table, the sample size was determined as 274 participants selected through systematic random sampling. Data were collected using two questionnaires: PANAS and a researcher-made questionnaire. The validity of the researcher-made questionnaire was confirmed by six experts in the field of public resources and libraries, one expert in literature, and three professors in information science and knowledge studies. Its reliability was calculated using Cronbach’s alpha coefficient (0.83). Data analysis was conducted using SPSS software, contingency tables, and the chi-square test, focusing on four main mood types and each of the five main fiction appeals.
Findings: The findings show a significant relationship between mood type and the selection of the five fiction appeals, indicating that mood type influences readers’ choices. In low-energy happy and low-energy unhappy moods, the selected fiction appeals were similar, showing shared interests among readers. However, in high-energy happy and high-energy unhappy moods, the overlap was limited to pacing, tone, and atmosphere. Across all four mood types, fast-paced plots and cheerful tones were the majority preferences. Except in the high-energy happy mood type, readers preferred recognizable and clear characterization, timeless and placeless scene description, a simple and readable writing style, and straightforward plots. Overall, regardless of mood type, readers showed a stronger inclination toward fiction with fast pacing, recognizable and clear characterization, and a cheerful tone.
Conclusion: Identifying the preferences of readers with different moods for fiction books can play an effective role in collection development in public libraries, in enhancing fiction retrieval systems, and in expanding the services of recommender systems and readers’ advisory services.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Appeal
  • Fiction
  • Reader’s Mood
  • Organization of Knowledge
  • Fiction Organization
  • Public Libraries
منابع
فورستر، مورگان (1352). جنبه‌های داستان (ابراهیم یونسی، مترجم). تهران: امیرکبیر. (اثر اصلی منتشرشده در 1927)
لوته، یاکوب (1386). مقدمه‌ای بر روایت در ادبیات و سینما (ترجمه امید نیک‌فرجام). تهران: مینوی خرد. (اثر اصلی منتشرشده در ۲۰۰۰)
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور (۱۳۹۸). وضعیت امانت رده ادبیات در کتابخانه‌های عمومی (گزارش درون سازمانی). نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تهران.
References
Adkins, D. & Bossaller, J. E. (2007). Looking for a Good Book: Searching for Fiction Using Computer-Mediated Retrieval Mechanisms, In Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 43(1), 1 – 4. DOI:10.1002/meet.14504301309
Barrett, L. F., & Russell, J. A. (1999). The structure of current affect: Controversies and emerging consensus. Current Directions in Psychological Science, 8(1), 10–14. https://doi.org/t,v10.1111/1467-8721.00003
Beghtol, C. (2000). Access to Fiction: A Problem in Classification Theory and Practice. PartDana Watson and the RUSA CODES Readers’ Advisory Committee, “Time to Turn the Page: Library Education for Readers’Advisory Services. Reference & User Services Quarterly, 40(2), 46-143. https://article.imrpress.com/journal/KO/17/1/10.5771/0943-7444-1990-1-21/7e8297929fc045125d5c630fe478cca9.pdf    
Bröder, A., & Newell, B. (2008). Challenging some common beliefs: Empirical work within the adaptive toolbox metaphor. Judgment and Decision making, 3(3), 205.
Cho, H., Lee, W. C., Urban, A., Huang, L. M., & Long, Y. (2021). I Don't Want a Book That's Going to Make Me Sad or Stressed Out, Especially in This Day and Age: Fiction Reading (and Healing) in a Pandemic. In Proceedings of the Association for Information Science and Technology, 58(1), 420-424.
Dali, K. (2010). The Psychosocial Portrait of Immigration through the Medium of Reading: Leisure Reading and Its Role in the Lives of Russian-Speaking Immigrants in Toronto. [Doctoral dissertation, University of Toronto]. https://utoronto.scholaris.ca/server/api/core/bitstreams/eddfe040-692a-42f2-b055-e78ec7e22c1d/content
Dali, K. (2013). Hearing stories, not keywords: teaching contextual readers' advisory. Reference Services Review, 41(3), 474 – 502. https://doi.org/10.1108/RSR-12-2012-0082
Dali, K. (2014). From Book Appeal to Reading Appeal: Redefining the Concept of Appeal in Readers’ Advisory. The Library Quarterly, 84, 22-48.
DeZelar-Tiedman, C. (1996). Subject Access to Fiction: An Application of the Guidelines. Library Resources and Technical Services, 40(3), 203-210. https:// doi.org/10.5860/lrts.40n3.203
Duncan, S. (2010). Your Brain on Fiction. Reference & User ServicesQuarterly, 49(1), 39–42.
Forster, E. M. (1927). Aspects of the novel (Ebrahim Younesi, Trans.). Tehran: Amirkabir. (Original work published 1927). [In Persian]
Frijda, N. (1993). Moods, emotion episodes, and emotions. In M. Lewis & J. Haviland (Eds.), Handbook of emotions (pp. 381-403). New York: The Guilford Press.
Grant, B. J. (2018). How current mood state influences song selection behaviors [Doctoral dissertation, University of Alabama]. https://ir-api.ua.edu/api/core/bitstreams/6270262e-7d95-4c0d-a2d0-d0c94ba09dc5/content
Gross, J. J. (2014). Handbook of emotion regulation (2nd ed.). New York: The Guilford Press.
Gigerenzer, G., & Goldstein, D. G. (1996). Reasoning the fast and frugal way: Models of bounded rationality. Psychological Review, 103(4), 650. https://web.mit.edu/curhan/www/docs/Articles/biases/Gigerenzer_Goldstein_Reasoning%20Fast%20and%20Frugal.pdf
Hoffert, B. (2014). Materials Shift. Library Journal, 139(3), 34–36.
Iran Public Libraries Foundation (2019). Literature category lending statistics in public libraries (internal report). Iran Public Libraries Foundation, Tehran [In Persian] 
Lothe, J. (2000). An introduction to narrative in literature and film (O. Nikfarjam, Trans.). Tehran: Minoui Kherad. (Original work published 2000) [In Persian]
Knobloch, S. (2007). Gender differences in selective media use for mood management and mood adjustment. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 51(1), 73-92. DOI: 10.1080/08838150701308069
Knobloch, S., & Zillmann, D. (2002). Mood management via the digital jukebox.
Journal of Communication, 52(2), 351–366
Koopman, E. M. (2015). Why do we read sad books? Eudaimonic motives and meta-emotions. Poetics, 25, 18-31. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2015.06.004
Lerner, J. S., Li, Y., Valdesolo, P., & Kassam, K. S. (2015). Emotion and decision making. Annual Review of Psychology, 66, 799–823.
Mayer, J. D., & Hanson, E. (1995). Mood-congruent judgment over time. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(3), 237–244. https://doi.org/10.1177/0146167295213005
Mikkonen, A. (2012). Fiction retrieval in enriched library systems. In Proceedings of the 4th Information Interaction in Context Symposium (IIIX '12). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 325. https://doi.org/10.1145/2362724.2362789
Mikkonen, A. (2017). Fiction Readers’ Book Search in Public Library Catalogs [Master’s thesis, University of Tampere].
Mikkonen, A., & Vakkari, P. (2017). Reader characteristics, behavior and success in fiction book search. Journal of the Association for Information Science and Technology, 68(9), 2154-2165
Mikkonen, A., & Vakkari, P. (2020). The role of readers’ literary preferences in predicting success in fiction search. Journal of Documentation, 76(1), 317-332.
Oliver, M. B. (2003). Mood management and selective exposure. In Communication and Emotion: Essays in Honor of Dolf Zillmann (pp. 85-106). Routledge Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781410607584
Ooi, K. (2008). How adult fiction readers select fiction books in public libraries: a study of information-seeking in context. Submitted to the School of Information Management, Victoria University of Wellington in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Library and Information Studies.
Ooi, K., & Liew, C. L. (2011). Selecting fiction as part of everyday life information seeking. Journal of Documentation, 67(5), 748-772
Payne, J. W., Bettman, J. R., & Johnson, E. J. (1993). The adaptive decision maker. Cambridge: University Press.
Pejtersen, A.M. (1989). The bookhouse: modeling user’s needs and search strategies as a basis for system design. Risø-M, No. 2794.
Ross, C.S. (2001). Making choices: what readers say about choosing books to read for pleasure. The Acquisition Librarian, 13(25), 5-21.
Saarinen, K., & Vakkari, P. (2013).A sign of a good book: readers’ methods of accessing fiction in the public library. Journal of Documentation, 69(5), 736-754. https://doi.org/10.1108/JD-04-2012-0041
Saricks, J. G. (2005). Reader’s advisory service in the public library (3rd Ed.). American library association.
Schamber, L. (1994). Relevance and information behavior. In Williams, M. (Ed.), Annual Review of Information Science and Technology, 29, Information Today, Medford, NJ, pp. 3-48.
Scherer, K. (2005). What are emotions? And how can they be measured?. Social science information, 44, 695-726.
Schwarz, N., & Bless, H. (1991). Happy and mindless, but sad and smart? The impact of affective states on analytic reasoning. In J. P. Forgas (Ed.), Emotion and social judgment (pp. 55–71). London: Pergamon Press.
Schwarz, N., & Clore, G. L. (1996). Feelings and phenomenal experiences. In E. T. Higgins, & A. W. Kruglanski (Eds.), Social psychology: Handbook of basic principles (pp. 433–465). New York: Guilford.
Shevchenko, Y., & Bröder, A. (2018). The effect of mood on integration of information in a multi-attribute decision task. Acta Psychologica, (185), 136–145. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2018.02.007
Spiteri, L. F., & Pecoskie, J. (2016). In the readers’ own words: How user content in the catalog can enhance readers’ advisory services. Reference and User Services Quarterly, 56(2), 91-95.
Tiedens, L. Z., & Linton, S. (2001). Judgment under emotional certainty and uncertainty: The effects of specific emotions on information processing. Journal of Personality and Social Psychology, 81(6), 973.
Van Riel, R., Fowler, O., & Downes, A. (2008). The Reader-friendly Library Service. Newcastle upon Tyne: The Society of Chief Librarians.
Vakkari, P., & Pöntinen, J. (2015). Result List Actions in Fiction Search. In Proceedings of the 15th ACM/IEEE-CS Joint Conference on Digital Libraries. New York, NY: ACM, 7-16. DOI:10.1145/2756406.2756911
Watson, D., & Tellegen, A. (1988). Toward a consensual structure of mood. Psychological Bulletin, 98, 219 - 235.
Zillmann, D. (1988). Mood Management through Communication Choices. American Behavioral Scientist, 31(3), 327-340. https://doi.org/10.1177/000276488031003005
Zillmann, D. & Bryant, J. (1985). Affect, mood, and emotion as determinants of selective exposure. In D. Zillmann & J. Bryant (Eds.), Selective exposure to communication, (157–190). Access from: https://www.taylorfrancis.com/chapters/mono/10.4324/9780203056721-13/affect-mood-emotion-determinantsof-selective-exposure-dolf-zillmann-jennings-bryant.
Zillmann, D., Hezel, R. T., & Medoff, N. J. (1980). The effect of affective states on selective exposure to televised entertainment fare. Journal of Applied Psychology, 10, 323–339
 
CAPTCHA Image