کشش، ابزار حرفه ای سازماندهی داستان، و ارتباط آن با خلق خواننده برپایه نظریه «خلق به عنوان اطلاعات»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات ودانش‌شناسی دانشگاه فردوسی- مشهد-ایران

2 دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

3 استادیار گروه علوم داده و هوش مصنوعی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، تهران، ایران

10.30484/nastinfo.2025.3673.2305

چکیده

هدف: بررسی ارتباط میان خُلق خوانندگان و کشش‌های داستان‌های انتخابی آن‌ها در کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد به منظور شناسایی نقاط دسترسی دقیق‌تر به منابع داستانی است.

روش: این پژوهش از حیث هدف توسعه‌ای و کاربردی و از حیث شیوه جمع‌آوری داده‌ها، پیمایشی است. رویکرد پژوهش نیز کیفی است و از جمع‌آوری داده‌های کیفی و تبدیل و کدگذاری به داده‌های کمی برای تحلیل و نتیجه‌گیری استفاده شد. جامعه پژوهش980 نفر اعضای بالای ۱۸ سال علاقه‌مند به آثار داستانی کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد هستند که در طول یک سال به ماهانه بیش از 4 کتاب داستانی مطالعه کرده‌اند. این شمار با گزارش‌گیری و به کارگیری فیلترهای مورد نیاز در نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌های سامان، تعیین شد، حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان به روش نمونه‌گیری تصادفی نظام‌مند 274 نفر تعیین شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از دو پرسشنامه پاناس و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه محقق ساخته با کسب نظر 6 تن از متخصصین حوزه منابع و کتابخانه‌های عمومی، یک تن از متخصصان حوزه ادبیات و سه تن از اساتید حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی تایید، و پایایی آن با ضریب الفای کرونباخ 0.83 محاسبه شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس، جدول توافقی و آزمون خی‌2 بر روی ۴ نوع اصلی خُلق و هر یک از پنج کشش اصلی داستان انجام شد.

یافته‌ها: بین نوع خُلق و انتخاب کشش‌های پنج‌گانه داستان ارتباط معنا‌داری وجود دارد و نوع خُلق بر انتخاب کشش‌های داستان تاثیر‌گذار است. در نوع خُلق خشنود کم انرژی و ناخشنود کم انرژی نوع کشش‌های انتخابی داستان مشابه است و افراد با این دو نوع خُلق علایق مشابهی دارند اما در نوع خُلق خشنود پرانرژی و ناخشنود پرانرژی اشتراک علایق افراد در کشش‌های انتخابی تنها در ضرب آهنگ، لحن و جو داستان می‌باشد. همچنین در هر چهار خُلق، ضرب آهنگ سرعت بالا و لحن شاد انتخاب اکثریت افراد می‌باشد و درتمامی نوع خُلق‌ها بجز نوع خُلق خشنود پرانرژی افراد به شخصیت پردازی قابل تشخیص و شفاف، صحنه پردازی بی‌مکان و زمان، سبک نویسنده ساده و خوش خوان و طرح داستان ساده بیشتر علاقه‌مند هستند و بطور کلی بدون در نظر گرفتن نوع خُلق، افراد به داستانی با ضرب آهنگ سرعت بالا، شخصیت پردازی قابل تشخیص و شفاف، لحن داستان شاد، تمایل بیشتری دارند. همچنین اکثر خُلق‌ها به جز خُلق خشنود پرانرژی، به صحنه‌پردازی بی مکان و زمان، جو مخاطره آمیز و مهیج،‌ سبک نویسنده ساده و خوش‌خوان و طرح داستان ساده تمایل بیشتری دارند.

نتیجه‌گیری: شناسایی اینکه خوانندگان با خُلق‌های متفاوت، چه کتاب‌های داستانی را برای خواندن می‌پسندند می‌تواند در فرایند مجموعه‌سازی منابع کتابخانه‌ها، رشد و بهبود نظام‌های بازیابی منابع داستانی در کتابخانه‌های عمومی و همچنین گسترش دایره خدمات نظام‌های پیشنهاد دهنده منابع داستانی و مشاوره خوانندگان موثر واقع شود.

کلیدواژه‌ها: کشش، داستان، خُلق خوانندگان، سازماندهی دانش، سازماندهی داستان، کتابخانه‌های عمومی

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Appeal, a Professional Tool to Fiction Organization, and Its Relationship With the Reader's Mood, Based on the Theory of "Mood as Information"

نویسندگان [English]

  • malihe fakhartabasi 1
  • azam sanatjoo 2
  • siamak mahboub 3
1 PHD student in Information Science and Knowledge, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
2 Associate professor, Ferdowsi university, Mashhad, Iran
3 Assistant Professor. Department of Data Science and Artificial Intelligence, National Library and Archives, Tehran. Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of the current research is to investigate the relationship between readers' mood and fiction appeals selected by them in the public libraries of Mashhad in order to identify more accurate access points to fictional sources.

Methods: This research is a developmental and applied study in terms of its purpose and a survey in terms of its data collection method. The research community is all members over 18 years old who are interested in fiction works of public libraries of Mashhad, who have read more than 4 fiction books per month during the past year. The required sample size was determined by using the Krejci-Morgan table as 274 people, who were selected from among the members of the community through systematic random sampling. In order to collect information, two questionnaires were used, PANAS and researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire created by the researcher was confirmed by obtaining the opinion of 6 experts in the field of public resources and libraries, one expert in the field of literature, and three professors in the field of information science and epistemology, and its reliability was calculated with a Cronbach's alpha coefficient of 0.83 . Data analysis was done using SPSS software, agreement table and chi-2 test on 4 main types of mood and each of the five main fiction appeals.

Findings: There is a significant relationship between mood type and the selection of the five story appeals, and mood type is affect the choice of fiction appeals. In the low-energy happy and low-energy unhappy mood types, the types of fiction appeals selected are similar, and people with these two mood types have similar interests, but in the high-energy happy and high-energy unhappy mood types, people's interests in the selected appeals that are only in the pacing, tone, and atmosphere of the fiction. Also, in all four moods, the high-speed pacing and happy tone are the selection of the majority of people, and in all mood types except the high-energy happy mood type, people are more interested in recognizable and clear characterization, scene description without place and time, simple and easy-to-read author's style, and simple fiction plot. In general, regardless of mood type, people are more inclined to a fiction with a high-speed pacing, recognizable and clear characterization, and a happy story tone. Also, most moods, except for the energetic, happy mood, are more inclined towards a scene description devoid of time and place, a risky and exciting atmosphere, a simple and easy-to-read author's style, and a simple plot.

Conclusion: Identifying what kind of fiction books readers with different moods like to read can be effective in the process of collecting library resources, the growth and improvement of fiction resource retrieval systems in public libraries, and also the expansion of the service circle of fiction resource suggesting systems.

Keywords: Appeal, fiction, reader’s mood, organization of knowledge, Fiction Organization, public libraries

کلیدواژه‌ها [English]

  • Appeal
  • fiction
  • reader’s mood
  • organization of knowledge
  • Fiction Organization
  • public libraries
CAPTCHA Image