تحلیل نقش پیچیدگی وظایف کاری در توقف جستجوی اطلاعات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 بخش علم اطلاعات و دانش شناسی. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه شیراز

2 عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز

3 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز

4 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.

10.30484/nastinfo.2025.3627.2286

چکیده

هدف: هدف این پژوهش، شناخت نقش سطح پیچیدگی وظایف کاری در رفتار توقف جستجوی اطلاعات در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز است. این رفتار، شامل توقف نشست جستجوی اطلاعات و توقف پرسش می‌شود.
روش: این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی، از حیث ماهیت داده­‌ها، پژوهشی کمی و از نقطه‌نظر روش گردآوری داده­‌ها توصیفی بود که با بهره­‌گیری از روش تحلیل محتوای کمی و مشاهده ساختارمند انجام شد. جامعه آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز بود و حجم کفایت نمونه از طریق نرم‌افزار جی پاور نسخه 3.1.9.7 محاسبه شد. بدین منظور اندازه اثر مناسب با توجه به مطالعات رفتار در حوزۀ تعامل انسان- رایانه عدد 89/0، خطای آلفا 05/0 و میزان اطمینان 95 درصد در نظر گرفته شد؛ با توجه به نوع آزمون‌های مورد استفاده حجم نمونه برای آزمون یومان ویتنی تعداد 72 نفر و برای آزمون تی دو نمونه مستقل 68 نفر به دست آمد. در عین ‌حال به ‌منظور اطمینان بیشتر، گردآوری داده از 80 دانشجو انجام شد که داده‌­های سه دانشجو به دلیل پرت بودن حذف شد و در آخر، داده‌­های 77 نفر تحلیل شد. برای انجام پژوهش، در ابتدا با استفاده از مخزن وظایف جستجو هشت وظیفه طراحی شد. پس از تائید روایی صوری وظایف توسط اساتید علم اطلاعات، چهار نفر از اساتید علم اطلاعات در تخصص طراحی وظیفه، سطح پیچیدگی وظایف را در قالب طیف لیکرت تعیین نمودند و سرانجام، بر مبنای میزان توافق متخصصان، دو  وظیفه ساده و دو وظیفه پیچیده انتخاب شد. دانشجویان، درحالی‌که تمامی تراکنش‌های آن‌ها توسط نسخه 2019/0 نرم‌افزار کمتازیا ضبط می‌شد، وظایف را در موتور کاوش گوگل جستجو کردند. سپس با مشاهده فایل ثبت تراکنش‌های کاربران با سامانه، نوع توقف نشست جستجوی اطلاعات دانشجویان در هر وظیفه، در دو نوع توقف خوب (توقف به دلیل یافتن پاسخ سؤال) و بد (توقف به دلیل نیافتن پاسخ سؤال) تعیین شد و وقوع یا عدم وقوع توقف پرسش (فرمول‌بندی مجدد پرسش) در هر وظیفه نیز شمارش شد. پس از بررسی نرمال بودن توزیع داده‌ها با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، بررسی معنا‌داری تأثیر پیچیدگی وظایف بر نوع توقف نشست جستجوی اطلاعات و وقوع توقف پرسش، به ترتیب با استفاده از آزمون یو‌مان-ویتنی و تی گروه‌های مستقل و در نسخه 26 نرم‌افزار اس.پی.اس.اس. انجام شد.
نتیجه‌گیری: با شناخت عوامل مؤثر بر رفتار اطلاع‌یابی کاربران، می‌توان فرایند جستجوی اطلاعات کاربران را در سامانه‌های بازیابی اطلاعات بهبود بخشید. درک نقش پیچیدگی وظایف در رفتار توقف جستجوی اطلاعات، می‌تواند پژوهشگران حوزۀ تعامل انسان و اطلاعات و طراحان سامانه‌های بازیابی اطلاعات را در طراحی مدل‌های کاربرمدارتر برای جستجوی اطلاعات و کاربران این سامانه‌ها را در فرمول‌بندی دقیق‌تر پرسش و بازیابی اثربخش اطلاعات یاری رساند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Work Task Complexity in Stopping Information Search

نویسندگان [English]

  • Zohreh Honarjooyan 1
  • mahdieh mirzabeigi 2
  • Hajar Sotudeh 3
  • tahereh jowkar 4
1 PhD student of Shiraz University, Shiraz, Iran
2 Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
3 Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
4 Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Education and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Purpose: This study tried to examine the role of task complexity in stopping information search behavior, including session-level stopping and query-level stopping among graduate students of Shiraz University.

Method: The current research is fundamental in terms of purpose, and quantitative considering data collection procedures. The statistical population consisted of graduate students of Shiraz University. Among them, 77 students were selected through judgmental sampling method. They were involved in searching for information in the thesis drafting stage and were willing to cooperate in the research, too. To conduct the study, eight tasks were designed using Repository of Assigned Search Tasks. After confirming the face validity of the tasks by Information Science professors, four experts in the field of task design determined the level of complexity of the work tasks in the form of a Likert scale. Finally, based on the experts’ viewpoints, two simple tasks and two complex tasks were selected. Students searched the tasks in the Google search engine while their transactions were recorded by Camtasia software (version 2019.0). Then, by observing users’ transactions with the search engine, the students’ stopping information search in each task was categorized into two groups of good stopping (i.e., stopping due to finding the answer to the question) and bad stopping (i.e., stopping due to not finding the answer to the question). The occurrence or non-occurrence of query-level stopping (query reformulation) was also recorded in each task. Noting that in order to provide the possibility of measuring the type of information search stop, good stop was coded with number 2 and bad stop with number 1.

After checking the normality of the data distribution using the Kolmogorov–Smirnov test, the significance of the effect of work task complexity on the type of stopping information search and the occurrence of query-level stopping were examined using Mann-Whitney U test and independent samples t-test using SPSS software, respectively.

Findings: The results indicated the effect of work task complexity on stopping information search; increasing task complexity led to a significant decrease in the rate of good stopping and an increase in the occurrence of query-level stopping. In other words, when doing complex tasks, the users reached the correct answer in fewer cases, and the search for these types of tasks was usually stopped due to the failure to find the answer. However, compared to simple tasks, users formulated more queries to complete these types of tasks and tried to find the (better) answer by repeatedly refining the query.

Conclusion: Understanding the effect of task complexity on stopping information search behavior can help human-information interaction researchers and designers of information retrieval systems in designing more user-oriented models for information search. It also helps users in more accurate query formulation and effective information retrieval.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Stopping information search
  • Task complexity
  • Session-level stopping
  • Query-level stopping
  • Query reformulation
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1403
  • تاریخ دریافت: 24 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 19 آبان 1403
  • تاریخ پذیرش: 24 دی 1403