کتابداری دین در ایران: شناسایی مضامین و مولفه‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه پژوهشی مدیریت اطلاعات و سازماندهی دانش، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تهران، ایران

2 استادیار ، گروه پژوهشی مدیریت اطلاعات و سازماندهی دانش، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، تهران، ایران

10.30484/nastinfo.2024.3641.2294

چکیده

هدف: شناسایی مولفه‌ها و ارائه پیشنهادهایی برای موضوع کتابداری دین در کشور است.
روش : پژوهش حاضر از نوع پژوهش های کاربردی است که با رویکرد کیفی انجام شده است. داده‌های پژوهش از طریق مصاحبه‌های باز و نیمه‌ساختاریافته با 12 نفر از متخصصان کتابداری انجام شد که به صورت هدفمند به دلیل تجربه و شناخت از موضوع انتخاب شدند. مصاحبه‌ها تا زمان اشباع و تکراری شدن اطلاعات ادامه یافت. متن مصاحبه‌ها با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفتند. در این فرایند با استفاده از رویکرد ایجاد شبکه مضامین در سه مرحله استخراج مضامین پایه، دسته‌بندی مضامین پایه و ایجاد مضامین سازمان‌دهنده و در نهایت ایجاد مضمون فراگیر کدگذاری‌ها انجام شد.
یافته‌ها: مضامین در چهار گروه اقدامات تخصصی در کتابخانه‌ها برای توسعه و تحقیق علوم دینی و ترویج دین در جامعه، شرایط تاثیرگذار بر ایجاد تخصص دینی در کتابداری، نقش کتابخانه‌‌ها و نهادهای دینی در توسعه و ارتقای تخصص دینی کتابداری و نتایج و فواید فعالیت‌های تخصصی دینی کتابداری در تقویت مطالعات دینی و ترویج دینداری در جامعه دسته‌بندی شدند. اقدامات تخصصی ناظر بر ده مضمون پایه است که شامل شناسایی منابع، سازماندهی، شناخت نیاز مخاطبان و اطلاع‌رسانی، تولید ابزارهای تخصصی، آموزش کتابداران و لزوم تبیین اهداف و وظایف کتابداری دین است. یازده مضمون پایه شرایط تاثیرگذار بر موضوعاتی چون نفوذ دین در بافتار فرهنگی و سیاسی و موانعی مانند ضعف اطلاعات دینی کتابداران و چالش‌های دینی جوانان تاکید دارد. پانزده مضمون پایه نقش کتابخانه‌‌ها و نهادهای دینی در گروه‌های نهادهای حاکمیتی، کتابخانه‌های بزرگ، نهادهای دینی و تشکل‌های کتابداری ملی و بین‌المللی و موسسات علمی و پژوهشی هستند. سه مضمون پایه جذب مخاطبان کتابخانه‌ها، ترویج اخلاق حرفه‌ای اسلامی کتابداری و کمک به توسعه مطالعات دینی از نتایج پرداختن به کتابداری دین در کشور است.
نتیجه‌گیری: بافتار و فرهنگ دینی فارغ از نوع دین و مذهب در جوامع ایجاد و تقویت رویکرد دینی را به عنوان شاخه‌ای از فعالیت‌های کتابداری حرفه‌ای ضروری کرده است و این موضوع از دیرباز در حرفه کتابداری مورد توجه بوده است و نیاز به تقویت دارد. نقش نهادها و تشکل‌ها در تغییر، تحول و تقویت رویکردهای جدید در حرفه کتابداری از طریق توسعه مبانی علمی و فکری و تقویت دانش این حوزه و افزایش تعاملات و ارتباطات علمی بسیار پررنگ و تاثیرگذار بوده است و در حوزه دین نیز تاثیر مشخص و برجسته‌ای را از خود نشان داده‌اند. بنابراین توجه به ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای کتابداری دین و پیوند آین تشکل‌ها با سایر نهادهای مدنی و تشکل‌های کتابداری دینی در سطح بین‌المللی به تقویت این مجامع کمک خواهد کرد. ایجاد تشکل کتابداری دین در ایران با حضور نمایندگانی از نهادهای کتابداری و نهادهای دینی از همه گرایش‌ها و مذاهب دینی رسمی کشور به منظور سیاست‌گذاری، هماهنگی و برنامه ریزی فعالیت‌های حرفه‌ای کتابداری دین در کشور می‌تواند برای حرفه علم اطلاعات و دانش شناسی کشور مفید و موثر باشد. شاید از این رهگذر افق های گسترده و جدیدی به روی کتابداران و سایر ذینفعان گشوده شود. بدیهی است چنین انجمنی می بایست زیر چتر حمایتی حرفه ای، معنوی و مادی نهادی بزرگتر قرار گیرد. این نهاد می تواند سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران باشد. ایجاد گرایش کتابداری دین و تدوین دروس و سرفصل‌های مناسب برای تربیت کتابداران این حوزه در دانشگاه تدوین اولویت‌های پژوهشی و انجام پژوهش‌های نظری و کاربردی کتابداری دین در موسسات علمی و پژوهشگاه‌های تخصصی مرتبط با علم اطلاعات و دانش‌شناسی از پیشنهادهای این پژوهش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Religious Librarianship in Iran: Identifying themes and components

نویسندگان [English]

  • reza Khanipour 1
  • mahboubeh ghorbani 2
1 Assistant professor, Department of Information Management and Knowledge Organization,National Library and Archives of Iran, Tehran. Iran
2 Assistant Professor ; Department of Information Management and Knowledge Organization; National Library and Archives of Iran,, Tehran;Iran
چکیده [English]

purpose: Identify themes and components of religious librarianship in the country in order to make suggestions for the development in this field.

Method: The research is applied with a qualitative approach. Data collection has been done through open and semi- structured interviews with 12 librarians who were purposefully selected due to their experience and knowledge in the field. The interviews was content analyzed by thematic analysis method. In this process, using the approach of creating a network of themes in three stages, extracting basic themes, categorizing basic themes and creating organizing themes, and finally creating an overarching theme of coding were done. Validity and reliability of the data were confirmed in three stages of validation by analyzing the results of the interviews and verifiability by recording and documenting the stages of collecting and analyzing the interviews in order to refer back if needed. The interviews continued until the saturation of information and repetition of the discussed topics.
Findings: Themes are categorized in four groups , specialized activities in libraries for the development and research of religious sciences and promoting religion in society, the conditions affecting the creation of religious specialization in librarianship, the role of libraries and religious institutions in the development and promotion of religious specialization in librarianship, and the results and benefits of specialized religious librarianship activities. They were categorized in strengthening religious studies and promoting religiosity in the society. The specialized measures focus on ten basic themes, which include identifying resources, organizing, recognizing the needs of the audience and providing information, producing specialized tools, training librarians, and the need to explain the goals and duties of religious librarianship. The eleven basic themes of influential conditions emphasize issues such as the influence of religion in the cultural and political context and obstacles such as the lack of religious knowledge of librarians and the religious challenges of young people. The fifteen basic themes are the role of libraries and religious institutions in the groups of governmental institutions, large libraries, religious institutions, national and international library organizations, and scientific and research institutions. The three basic themes of attracting library audiences, promoting Islamic professional ethics of librarianship, and helping to develop religious studies are among the results of dealing with religious librarianship in the country.
Conclusion: Religious culture, regardless of the type of religion in societies, has made the religious approach necessary as a branch of professional librarianship activities. Paying attention to the creation of professional religious librarian organization in Iran and their connection with civil institutions and religious librarian organizations at the international level is very important. Education and research in this field are also necessary measures to strengthen religious librarianship. Establishing a religious librarian organization in Iran with the presence of representatives from librarian institutions and religious institutions from all the country's official religious trends and religions in order to policy, coordinate and plan professional religious librarian activities in the country and create a religious librarian trend and compile appropriate lessons and topics for education The librarians of this field in the university and formulating research priorities and conducting theoretical and practical researches of religious librarianship in scientific institutions and specialized research institutes related to information science and epistemology are suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Libraries and Religion
  • Professional organizations
  • religious Librarianship
  • Religious specialization in librarianship
  • American Theological Library Association
  • Iranian Theological Library Association( ITLA)
CAPTCHA Image