رابطۀ مهارت‌های مدیریت دانش شخصی با عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابدار نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اهواز، ایران.

2 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.

3 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.30484/nastinfo.2024.3542.2261

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ بین مدیریت دانش شخصی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با عملکرد آموزشی آنان است. علاوه بر این، تعیین سطح ابعاد مدیریت دانش شخصی و بررسی رابطۀ این ابعاد با کیفیت عملکرد آموزشی نیز از اهداف ویژه­‌ی این پژوهش است.
روش: پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1397-1396 به تعداد 526 نفربود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 217 نفر از طریق روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای-نسبی به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامۀ مدیریت دانش شخصی و پرسشنامۀ عملکرد آموزشی بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش از نرم‌­افزار اس‌پی‌اس‌اس نسخه 22 استفاده شد. به‌منظور بررسی رابطۀ‌ یا عدم رابطه بین متغیرها، با توجه به این­که برای مدیریت دانش شخصی به‌طورکلی و خرده مقیاس‌های مهارت­های خلاقانه و مهارت­های مشارکتی سطح معنی­‌داری آزمون بالاتر از 05/0 است و فرض نرمال بودن داده‌­ها تأیید شد از آزمون‌ ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. پیرامون خرده مقیاس‌های ارزیابی خودآموزی، مدیریت یادگیری خویشتن، میزان سواد اطلاعاتی، مهارت‎های کاوشگری، شبکۀ همیاران دانشی و مهارت­های ادراکی، سطح معنی‌­داری آزمون پایین­تر از 05/0 است و فرض نرمال بودن داده‌ها تأیید نشد و از آزمون ناپارامتریک همبستگی اسپیرمن استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج این پژوهش نشان داد وضعیت مدیریت دانش شخصی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با میانگین 92/3 در حد نسبتاً مطلوبی قرار دارد و ابعاد ارزیابی خودآموزی با میانگین 02/4، شبکۀ همیاران دانشی 4، مهارت­‌های ادراکی 09/4 و مهارت­‌های خلاقانه 01/4 در سطح مطلوب و ابعاد مدیریت یادگیری خویشتن با میانگین 81/3، سواد اطلاعاتی 94/3، مهارت­‌های کاوشگری 83/3، هوشیاری دانشی 68/3 و مهارت­‌های مشارکتی 94/3 در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارند. وضعیت عملکرد آموزشی با میانگین 25/4 نشان­‌دهنده وضعیت مطلوب عملکرد آموزشی در بین جامعۀ پژوهش حاضر است. با توجه به مقدار ضریب همبستگی (731/0) و مقدار P (001/0) بین عملکرد آموزشی و مدیریت دانش شخصی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز رابطة مثبت و معنی‌داری وجود دارد. همچنین با توجه به ضرایب به‌دست‌آمده می‎توان گفت بین ابعاد مدیریت دانش شخصی یعنی خودارزیابی با ضریب همبستگی (653/0)، مدیریت یادگیری خویشتن با ضریب همبستگی (630/0)، سواد اطلاعاتی ضریب همبستگی (632/0)، مهارت‌های کاوشگری ضریب همبستگی (618/0)، شبکۀ همیاران دانشی ضریب همبستگی (577/0)، هوشیاری دانشی ضریب همبستگی (685/0)، مهارت‌های ادراکی ضریب همبستگی (582/0)، مهارت‌های خلاقانه ضریب همبستگی (537/0)، مهارت‌های مشارکتی ضریب همبستگی (546/0) با عملکرد آموزشی در سطح (001/0) رابطه مثبت و معنی­‌داری وجود دارد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش شخصی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در حد نسبتاً مطلوبی قرار دارد. مدیران و مسئولان باید در جهت ارتقای آن به سطح مطلوب برنامه‌­ریزی و تلاش کنند. در ضمن نسبت به ابعاد هوشیاری دانشی، مدیریت یادگیری خویشتن و مهارت­ های کاوشگری که نمرۀ کمتری به دست آورده­‌اند توجه بیش­تری نشان دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Relationship between Personal Knowledge Management Skills and Educational Performance of the Faculty Members of Shahid Chamran University of Ahvaz

نویسندگان [English]

  • Reza Kiani Karmati 1
  • Gholamreza Haidari 2
  • mansoor koohi rostami 3
1 public Librarian, Ahvaz, Iran.
2 Associate Professor, Knowledge and Information Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran.
3 Assistant Professor, Knowledge and information science department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between the personal knowledge management of faculty members of ShahidChamran University of Ahvaz and their educational performance. The determination of the level of personal knowledge management dimensions and the investigation of the relationship between these dimensions and the educational performance quality are also among the particular objectives of this research.
Method: The current research is a descriptive-correlation survey. The statistical population includes the faculty members of ShahidChamran University of Ahvaz in the academic year 2017- 2018, 526 individuals. Using Krejcie and Morgan's table, 217 persons were selected as clustered-relative. The research tools included a personal knowledge management questionnaire and an educational performance questionnaire. They were distributed among the participants after evaluating their reliability as well as validity. The obtained data were analyzed by statistical methods of Pearson correlation coefficient, and Spearman’s correlation coefficient. To analyze the research data from S. P. S. S. Version 22 was used. To examine the status of personal knowledge management and the quality of educational performance, a one-sample parametric test was used, and to examine the relationship or lack of relationship between the variables, And to examine the relationship or lack of relationship between them, considering that for personal knowledge management in general and sub-scales of creative skills and collaborative skills, the significance level of the test is higher than 0.05. and the assumption of normality of the data was used. Regarding the sub-scales of self-learning, self-management, information literacy, exploration skills, a network of knowledge assistants, and perceptive skills, the significance level of the test is lower than 0.05 and the normality of the data can be assumed. Accepted and Spearman's non-parametric correlation test was used.
Findings: The results of this research showed that the personal knowledge management condition of the faculty members of ShahidChamran University of Ahvaz is relatively desirable with a mean of 3.92 Dimension of the self-learning evaluation with the mean of 4.02, the collaborative networked learning (CNL) with the mean 4, the perceptual skills with the mean 4.01 are at a desirable level, and the dimension of self- learning management with the mean 3.81, information literacy with the mean 3.94, exploration skills with the mean 3.94 are at a relatively desirable level. The status of educational performance with a mean of 4.25 shows the desirable status of educational performance among the current research community. Regarding the correlation coefficient (0.731) and P value (0.001), personal knowledge management at ShahidChamran University of Ahvaz has a positive and significant relationship with their educational performance. Also, according to the obtained coefficients, it can be said that between the dimensions of personal knowledge management, self-assessment with a correlation coefficient (of 0.653), self-learning management with correlation coefficient (0.630), information literacy correlation coefficient (0.632), skills Probability correlation coefficient (0.618), Knowledge network of correlations coefficient (0.577), Knowledge consciousness correlation coefficient (0.685), perceived skills correlation coefficient (0.582), creative skills correlation coefficient (0.0537), There was a positive and significant relationship between the correlation coefficient (0.546) and educational performance at the level (0.001).
Conclusion: The results of the research showed that the the personal knowledge management of the faculty members of Shahid Chamran University of Ahvaz is relatively desirable, the managers and authorities must try to promote it to a desirable programming level. Also, they must show more attention to the dimensions of knowledge consciousness, self-learning management, and exploration skills which have obtained lower grades.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Personal Knowledge Management
  • Skills
  • Educational Performance
  • Faculty Members
  • Shahid Chamran University of Ahvaz
ارباب شیرانی، نسیم (1395). بررسی ارتباط هوش هیجانی افراد با ابعاد مدیریت دانش شخصی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه‌ پیام نور مرکز ساوه، ساوه.
باقری، امین (1394). مدیریت دانش­ فردی: شایستگی رقابتی دانشگران. پژوهش‌های تربیتی،2(30): 1-23.
پورسلطانی زرندی، حسین (1402). طراحی الگوی مدیریت دانش با عملکرد آموزشی هیئت‌های ورزشی استان البرز. فصلنامه پژوهش­های کاربردی در علوم ورزشی و سلامت، 2(3).
جعفری، مصطفی، اخوان، پیمان، حسنوی، رضا و اباصلتیان، علی (1391). بررسی ارتباط بین ویژگی‌های روانشناختی افراد با ابعاد مدیریت دانش شخصی. دو فصلنامه­‌ی پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)،4(2):1-21.
حجتی، زهرا (1378). میزان رضایت دانشجویان از نحوه تدریس مدرسین دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، پایان‌­نامۀ­ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز، شیراز.
دیلمقانی، سعید، امینی، محمدتقی، خدابنده، محرمعلی و طلایی، فرزانه (1394). بررسی رابطه­‌ی بین مدیریت دانش و عملکرد معلمان زن در مدارس دوره متوسطه شهرستان نقده. کنفرانس بین‌المللی اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، اسپانیا، 1-20.
رجایی­پور، سعید و رحیمی، حمید (1387). بررسی رابطه‌­ی بین فرآیند تبدیل مدیریت دانش و عملکرد اعضای هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 8 (31): 59-76.
شریف­‌زاده، مظفر و صفری، ثنا (1398). نقش مؤلفه­‌های مدیریت دانش در توسعه اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‎های مجری آموزش از دور (طرح الگوی مناسب). توسعه آموزش در علوم پزشکی، 12 (33): 89-102.
غفاری‌­مقدم، رویا (1389). بررسی رابطه­‌ی بهبود مدیریت دانش و بهبود عملکرد کارکنان در مراکز آموزشی-درمانی شهر زنجان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور مرکز تهران، تهران.
گلچین­‌نژاد، شادی (1395). بررسی رابطه­‌ی مؤلفه­‌های مدیریت دانش شخصی با توانمندی شغلی از دیدگاه کتابداران کتابخانههای دانشگاهی شهر اهواز، پایان‌نامه­‌ی کارشناسی ارشد، دانشکده­‌ی علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
مرادی، مهدی، مرندی، زکیه و محسنی، ایمان (1396). رابطۀ مدیریت دانش شخصی و عملکرد شغلی حسابداران. فصلنامه مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 9 (19): 97-116.
محمدی، مهدی و باقری، امین (1392). ارزیابی مدیریت دانش فردی مدیران دانشگاه علوم پزشکی مشهد. مدیریت اطلاعات سلامت، 10(2):292-301.
محمدی، مهدی و قطرئی، هلنا (۱۳۹۴). نقش انسجام اجتماعی و تحصیلی دانشجویان در ارزشیابی آنان از کیفیت عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجلۀ ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 15(58): ۴60-۴74.
مقدسی، خسرو (1392). بررسی رابطه­‌ی بین مهارت مدیریت دانش شخصی اعضای هیئت‌علمی و کیفیت عملکرد آموزشی آنان از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکده علوم دانشگاه شیراز، پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد، دانشکده­‌ی علوم، دانشگاه شیراز، شیراز.
نعمتی، محمدعلی، محمدی، یحیی و رئیسون، محمدرضا (1394). رابطه­‌ی ابعاد مدیریت دانش با عملکرد آموزشی اعضای هیئت‌علمی. دوماهنامه‌ی علمی– پژوهشی راهبردی آموزش در علوم پزشکی،8 (4):203-208.
 
References
Al-Hindawi, R. H. (2024). Knowledge management and the quality of performance of faculty members in Palestinian universities. Educational Research and Innovation Journal, 4(12):62-104.DOI: 10.21608/erji.2024.323664.
Arbab Shirani, N. (2015).Examining the relationship between emotional intelligence and personal knowledge management, Master's thesis, Payamnoor University, Saveh Center. [In Persian]
Bagheri, A. (2014). Personal Knowledge Management: Competitive Competency of Knowledge Workers. Journal of Educational Research, 2 (30): 1-23.
Cheong, R., & Tsui, E. (2010). The Roles and Values of Personal Knowledge Management: an Exploratory Study, Journal of Information and Knowledge Management System (VINE), 30 (2): 204-227.
Diao, L., Zuo, M., & Liu, Q. (2009). The Artificial Intelligence in personal knowledge management. 2009 Second International Symposium on Knowledge Acquisition and Modeling, Wuhan, China, 327-329.DOI: 10.1109/KAM.2009.269.
Dilmaghani, S., Amini M.T., Khodabandeh, M.A., & Talai, F. (2014). Investigating the relationship between knowledge management and the performance of female teachers in secondary schools in Nakhdeh city.International Conference on Managerial Economics and Social Sciences, Spain, 1-20.
Efimova, L. (2015). Understanding personal knowledge management: A weblog case. Available at:https://doc.novay.nl/dsweb/Get/Document44969/pkm_weblogs_final.Pdf.
Fugate, B.S., Stank, T. P., & Mentzer, J.T. )2009(.Linking improved knowledge management to operational and organizational performance. Journal of Operations Management, 27(3): 247-264.
Ghaffari-Moghadam, R. (2009).Investigating the relationship between improving knowledge management and improving employee performance in Zanjan educational-therapeutic center ,Master's thesis,Payam Noor University, center of Tehran. [In Persian]
Golchin-Najad, Sh. (2015).Investigating the relationship between the components of personal knowledge management and job capability from the point of view of the librarians of university libraries in Ahvaz, Master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University, Ahvaz. [In Persian]
Jafari, M., Akhavan, P., Hasnawi, R., & Abasaltian, A. (2013). A Study of the Relationship between Psychological Traits of Individuals with Aspects of Personal Knowledge Mana. Journal of Research in Human Resources Management, 4(2): 1-21. [In Persian]
Jefferson, T. L. (2006). Taking it personally: Personal knowledge management. The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 36(1): 35-37.
Hojjati, Z. (1999). The degree of students' satisfaction with the teaching style of Islamic Azad University Shiraz branch, master's thesis, Islamic Azad University, Shiraz branch. [In Persian]
Liao, H.S., & Wu, C.C. (2010). System perpective of Knowledge management, organizational Learning, and organizational invation. Expert system with applications, 37(2): 1096-1103.
Mohammadi, M., & Bagheri, A. (2013). Personal Knowledge Management of Administrators. Health Information Management, 10(2), 292-301. [In Persian]
Mohammadi, M., & Ghatrei, H. (2015). The Role of Students’ Social and Academic Integration in Their Evaluation of Faculties’ Educational Performance Quality in Shiraz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education, 15(58): 460-474. [In Persian]
Moghadasi, Kh. (2012).Investigating the relationship between the personal knowledge managementskills of faculty members and the quality of their educational performance from the perspective of the master's students of the Faculty of Science, Shiraz University, Master's thesis, Faculty of Science, Shiraz University,Shiraz. [In Persian]
Moradi, M., Marandi, Z., & Mohseni, I. (2017). Relationship between Personal Knowledge Management and accountants Job Performance. Journal of Studies in Library and Information Science, 9(19): 97-116. DOI: 10.22055/slis.2017.14159.1106 [In Persian]
Nemati, M.A., Mohammadi, Y., Raeisoon, M.R. (2015). Relationship between Knowledge Management and Educational Performance of Faculty Members. Educ Strategy Med Sci, 8 (4):203-208. http://edcbmj.ir/article-1-843-fa.html [In Persian]
Paudel, K.P., Bhattarai, P. C., & Chalise, M. (2023). Interdependencies between knowledge management and academic performance in higher educational institutions.VINE journal of information and knowledge management systems, 53(4): 748 – 765.
Poursoltani Zarandi, H. (2023). Designing a model of knowledge management with the educational performance of sports boards of Alborz province. Applied research in sports and health sciences, 3(2).
Raj, A. Marvin, D. (2009). The effective use of technology in personal knowledge management: A framework of skills, tools and user context.Online Information Review; Bradford, 33 (2): 329-342.
Rajaipour, S.,. & Rahimi, H. (2009).Investigating the relationship between the transformation process of knowledge management and the performance of faculty members of Isfahan University. Executive Management Research, 8 (31): 59-76. [In Persian]
Schreiber, T., & Harbo, K).2004(. Information Literacy and Personal Knowledge Management, 12th Nordic Conference on Information and Documentation, 106- 114.
Sharifzadeh, M., & Safari, S. (2018). The role of knowledge management components in the development of faculty members of distance education universities (suitable model plan). Development of education in medical sciences, 12(33): 89-102. [In Persian]
CAPTCHA Image