واکاوی چالش‌ها و مسائل کتابخانه‌های عمومی در ارائه خدمات به اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 دکتری جامعه شناسی ،معاون توسعه سرمایه اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، تهران، ایران

10.30484/nastinfo.2024.3586.2273

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی چالش‌­های استفاده از خدمات کتابخانه‌­های عمومی در بین اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان است.
روش: پژوهش حاضر از رویکرد آمیخته بهره می‌برد که ترتیب اجرای این روش بر اساس توالی کیفی-کمی با تأکید بر اهمیت یافته‌های کیفی است. داده‌های کیفی با استفاده از روش گروه متمرکز (شامل مصاحبه عمیق و فوکوس گروپ) جمع‌آوری‌شده و با استفاده از تحلیل تماتیک، نیازها و اولویت‌های جامعه هدف در ارتباط با کتابخانه‌های عمومی تحلیل شدند. جهت تعیین جامعه پژوهش، 5 شهرستان استان به‌صورت هدفمند انتخاب شده است. در بخش کمی، با توجه به نتایج حاصل از مصاحبه‌ها، پرسش‌نامه‌ای جهت پیمایش اجتماعی در سطح شهرستان‌های استان خوزستان طراحی و اجرا شد. برای تعیین نمونه، از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی در بخش کمی و روش سهمیه‌ای در بخش کیفی استفاده شد. درنهایت، نمونه‌ای به تعداد 517 نفر از جامعه عرب‌زبان خوزستان انتخاب جهت انجام بخش کمی مشارکت داشتند.
یافته‌ها: یافته­‌های پژوهش در بخش کیفی نشان می‌­دهد چالش‌های اصلی اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان به‌منظور استفاده از خدمات و برنامه‌­های کتابخانه‌­های عمومی را می‌توان در 8 مقوله اصلی قرار دارد که عبارتند از 1) مسائل مربوط به مخزن که خود شامل سه مقوله­ فرسودگی مخزن، مخزن ایدئولوژیک و مخزن کارآفرین است، 2) احساس محرومیت نسبی، 3) معماری و امکانات کتابخانه، 4) توسعه نامتوازن، 5) عدم انگیزه بخشی، 6) ضعف فرهنگ کتاب‌خوانی، 7) عدم مطالبه‌­گری مدنی، 8) ناشناختگی فرهنگ بومی. همچنین در گام کمی نیز مهم‌ترین چالش‌­های کتابخانه‌­های عمومی به ترتیب اولویت عبارتند از ناشناختگی کتابخانه‌­های عمومی، مکان‌­یابی کتابخانه، مخزن کتابخانه، دسترسی به خدمات رفاهی مناسب، توسعه شهری/روستایی، ساعت ارائه خدمات، تناسب برنامه‌­های عمومی، ساختمان کتابخانه، توجه سازمان‌ها به مسئولیت اجتماعی، مسابقات کتاب­خوانی، تناسب کتابخانه‌­ها نسبت به جمعیت و معماری کتابخانه‌­ها.
نتیجه‌گیری: این پژوهش به بررسی مسائل و چالش‌­هایی که گروه‌های قومی در استفاده از خدمات کتابخانه‌های عمومی مطرح می‌کنند، می‌پردازد. استفاده از نتایج این پژوهش می‌تواند به‌عنوان یک راهنمایی مؤثر و کارآمد برای مدیران و برنامه‌ریزان کتابخانه‌های عمومی عمل کند. با رفع مسائل و مشکلات شناسایی‌شده می‌توان بهبود مؤثری در ارائه خدمات به اجتماعات و به‌خصوص اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان مشاهده کرد. به‌علاوه، این پژوهش به‌عنوان یک ابزار عملی برای بهبود ارتباطات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی در اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان عمل می‌کند که می‌توانند به تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی افراد این گروه‌ها کمک کرده و فرایند یادگیری و توسعه شخصیت را از طریق کتابخانه‌های عمومی تسهیل نمایند. ازاین‌رو، این پژوهش مسیری روشن برای بهبود ارتباطات و ارائه خدمات به گروه‌های قومی را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Challenges and Issues of Public Libraries in Providing Services to Arabic-Speaking Communities in Khuzestan Province

نویسندگان [English]

  • Mansoor Koohi rostami 1
  • Ali Arabi 2
  • Sara Nildarar 3
  • Mohammad sadegh karimikia 4
1 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 M.A. in Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
4 PhD in Sociology, Deputy of Social Capital Development, Social Affairs Organization of the Country, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The present research aims to examine the challenges of using public library services among Arabic-speaking communities in Khuzestan province.
Methods: The present research employs a mixed-methods approach, with the execution sequence based on a qualitative-quantitative continuum, emphasizing the importance of qualitative findings. Qualitative data were gathered using a concentrated group method (including in-depth interviews and focus groups), and through thematic analysis, the needs and priorities of the target community regarding public libraries were analyzed. To determine the research population, 5 counties of the province were purposively selected. In the quantitative section, based on the results obtained from interviews, a questionnaire was designed and implemented for social surveying at the county level in Khuzestan province. Additionally, for sample determination, stratified random sampling in the quantitative section and quota sampling in the qualitative section were utilized. Ultimately, a sample of 517 individuals from the Arabic-speaking community of Khuzestan province was selected and participated in the quantitative section.
Findings: Research findings in the qualitative section indicate that the main challenges of Arab-speaking communities in Khuzestan province to use public library services and programs can be categorized into 11 main themes, including 1) repository issues, which themselves include three sub-themes: 2) repository fatigue, 3) ideological repository, and 4) entrepreneurial repository, 5) sense of relative deprivation, 6) library architecture and facilities, 7) unbalanced development, 8) lack of motivation, 9) weakness in the reading culture, 10) lack of civil demand, 11) unfamiliarity with indigenous culture. Additionally, in the quantitative step, the most important challenges of public libraries in order of priority are unfamiliarity with public libraries, library location, library repository, access to suitable welfare services, urban/rural development, service hours, alignment with public programs, library building, organization attention to social responsibility, reading competitions, library population alignment, library architecture.
Conclusion: This research examines the issues and challenges that ethnic groups raise in using the services of public libraries. Using the results of this research can serve as an effective and efficient guide for managers and planners of public libraries. by solving the identified issues and problems, it is possible to see an effective improvement in providing services to the communities, especially the Arabic-speaking communities of Khuzestan province. In addition, this research serves as a practical tool to improve cultural and social communication and interactions in the Arabic-speaking communities of Khuzestan province, which can help strengthen the cultural and social identity of the people of these groups and facilitate the process of learning and character development through public libraries. Therefore, this research shows a clear path to improve communication and service delivery to ethnic groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Libraries
  • Library Services
  • Arab-speaking Communities
  • Khuzestan Province
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 19 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 24 مرداد 1403