واکاوی چالش‌ها و مسائل کتابخانه‌های عمومی در ارائه خدمات به اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 دکتری جامعه شناسی ،معاون توسعه سرمایه اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور، تهران، ایران

10.30484/nastinfo.2024.3586.2273

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی چالش­های استفاده از خدمات کتابخانه‌­های عمومی در بین اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان بود.
روش: پژوهش حاضر از رویکرد آمیخته بهره می‌برد که ترتیب اجرای این روش بر اساس توالی کیفی-کمی با تأکید بر اهمیت یافته‌های کیفی است. داده‌های کیفی با استفاده از روش گروه متمرکز (شامل مصاحبه عمیق و فوکوس گروپ) جمع‌آوری‌شده و با استفاده از تحلیل تماتیک، نیازها و اولویت‌های جامعۀ هدف در ارتباط با کتابخانه‌های عمومی تحلیل شدند. جهت تعیین جامعۀ پژوهش، 5 شهرستان استان به ‌صورت هدفمند انتخاب شد. در بخش کمی، با توجه به نتایج حاصل از مصاحبه‌ها، پرسش‌نامه‌ای جهت پیمایش اجتماعی در سطح شهرستان‌های استان خوزستان طراحی و اجرا شد. برای تعیین نمونه، از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای تصادفی در بخش کمی و روش سهمیه‌ای در بخش کیفی استفاده شد. درنهایت، نمونه‌ای به تعداد 517 نفر از جامعۀ عرب‌زبان خوزستان انتخاب جهت انجام بخش کمی مشارکت داشتند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش در بخش کیفی نشان می‌دهد چالش‌های اصلی اجتماعات عرب‌زبان استان خوزستان به‌منظور استفاده از خدمات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی را می‌توان در 8 مقوله اصلی قرار دارد که عبارتند از 1) مسائل مربوط به مخزن که خود شامل سه مقولۀ فرسودگی مخزن، مخزن ایدئولوژیک و مخزن کارآفرین است، 2) احساس محرومیت نسبی، 3) معماری و امکانات کتابخانه، 4) توسعه نامتوازن، 5) عدم انگیزه بخشی، 6) ضعف فرهنگ کتابخوانی، 7) عدم مطالبه‌گری مدنی، 8) ناشناختگی فرهنگ بومی. همچنین در گام کمی نیز مهم‌ترین چالش‌های کتابخانه‌های عمومی به ترتیب اولویت عبارتند از ناشناختگی کتابخانه‌های عمومی، مکان‌یابی کتابخانه، مخزن کتابخانه، دسترسی به خدمات رفاهی مناسب، توسعۀ شهری/روستایی، ساعت ارائه خدمات، تناسب برنامه‌های عمومی، ساختمان کتابخانه، توجه سازمان‌ها به مسئولیت اجتماعی، مسابقات کتاب‌خوانی، تناسب کتابخانه‌ها نسبت به جمعیت و معماری کتابخانه‌ها.
نتیجه‌گیری: استفاده از نتایج این پژوهش می‌تواند به عنوان یک راهنمایی موثر و کارآمد برای مدیران و برنامه‌ریزان کتابخانه‌های عمومی عمل کند. با رفع مسائل و مشکلات شناسایی شده می توان بهبود موثری در ارائه خدمات به اجتماعات و به خصوص اجتماعات عرب زبان استان خوزستان مشاهده کرد. به علاوه، این پژوهش به عنوان یک ابزار عملی برای بهبود ارتباطات و تعاملات فرهنگی و اجتماعی در اجتماعات عرب زبان استان خوزستان عمل می کند که می‌توانند به تقویت هویت فرهنگی و اجتماعی افراد این گروه‌ها کمک کرده و فرایند یادگیری و توسعه شخصیت را از طریق کتابخانه‌های عمومی تسهیل نمایند. ازاین‌رو، این پژوهش مسیری روشن برای بهبود ارتباطات و ارائه خدمات به گروه‌های قومی را نشان می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing the Challenges and Issues of Public Libraries in Providing Services to Arabic-Speaking Communities in Khuzestan Province

نویسندگان [English]

  • Mansoor Koohi rostami 1
  • Ali Arabi 2
  • Sara Nildarar 3
  • Mohammad sadegh karimikia 4
1 Assistant Professor, Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 M.A. in Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
4 PhD in Sociology, Deputy of Social Capital Development, Social Affairs Organization of the Country, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: The present research examined the challenges of using public library services among Arabic-speaking communities in Khuzestan province.
Method: The present research employed a mixed-methods approach, with the execution sequence based on a qualitative-quantitative continuum, emphasizing the importance of qualitative findings. Qualitative data were gathered using a concentrated group method (including in-depth interviews and focus groups). Through thematic analysis, the needs and priorities of the target community regarding public libraries were analyzed. The research population was five counties of the province that were selected purposively. In the quantitative section, based on the results obtained from interviews, a questionnaire was designed and implemented for social surveying at the county level in Khuzestan province. Additionally, as a sample, stratified random sampling in the quantitative section and quota sampling in the qualitative section were utilized. Ultimately, a sample of 517 individuals from the Arabic-speaking community of Khuzestan province was selected and participated in the quantitative section.
Findings: Research findings in the qualitative section indicated that the main challenges of Arab-speaking communities in Khuzestan province to use public library services and programs can be categorized into 11 main themes, including 1) repository issues, which themselves include three sub-themes: 2) repository fatigue, 3) ideological repository, and 4) entrepreneurial repository, 5) sense of relative deprivation, 6) library architecture and facilities, 7) unbalanced development, 8) lack of motivation, 9) weakness in the reading culture, 10) lack of civil demand, 11) unfamiliarity with indigenous culture. Additionally, in the quantitative step, the most important challenges of public libraries in order of priority are unfamiliarity with public libraries, library location, library repository, access to suitable welfare services, urban/rural development, service hours, alignment with public programs, library building, organization attention to social responsibility, reading competitions, library population alignment, library architecture.
Conclusion: Using the results of this research can serve as an effective and efficient guide for managers and planners of public libraries. By solving the identified issues and problems, it is possible to see an effective improvement in providing services to the communities, especially the Arabic-speaking communities of Khuzestan province. In addition, this research served as a practical tool to improve cultural and social communication and interactions in the Arabic-speaking communities of Khuzestan province, which can help strengthen the cultural and social identity of the people of these groups and facilitate the process of learning and character development through public libraries. Therefore, this research showed a clear path to improve communication and service delivery to ethnic groups.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Public Libraries
  • Library Services
  • Arab-speaking Communities
  • Khuzestan Province
  • Public Library Challenges
ایرون، امینه (1391). میزان رضایت استفاده‌کنندگان عرب از کتابخانه‌های عمومی شهرستان دشت آزادگان. در مجموعه مقالات ششمین همایش هفته پژوهش دانشگاه پیام نور، استان اصفهان، بازیابی شده از https://search.ricest.ac.ir/DL/Digitization/CheckDigitalTypes.aspx?DTC=36&DC=19904
بلیکی، نورمن (1395). طراحی پژوهش‌های اجتماعی. تهران: نشر نی.
خادمی­زاده، شهناز، شکاری، محمدرضا، نواح، عبدالرضا، هاشمی، اسماعیل و کوهی رستمی، منصور (1400). بازاندیشی در کارکرد کتابخانه‌های عمومی از منظر حوزه عمومی یورگن هابرماس، مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 32(2)، 3-21.
رمضانی، مهدی (1402). افزایش منابع عربی در کتابخانه‌های عمومی خوزستان و جشنواره طعم کتاب. خبرگزاری کتاب ایران. ibna.ir/x4Tb6
زرداری، سولماز، عطاپور، هاشم، مجیدی، اکبر و اکبرنژاد، رضا (1398). موانع و راهبردهای ارائه خدمات کتابخانه‌های عمومی به گروه‌های قومی و اقلیت‌ها در جوامع چند فرهنگی بر اساس تجربیات جهانی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 25 (4)، 673-700.
شکاری، محمدرضا و خادمی‎‌زاده، شهناز (1402). شناسایی و تحلیل نقش‌های کتابخانه‌های عمومی در اجتماع: یک مرور نظام‌مند. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 34(1)، 156-201.
قنبری برزیان، علی (1402). عوامل مؤثر بر برجستگی هویت قومی در بین اعراب خوزستان (یک نظریه زمینه­ای). مطالعات جامعه‌شناختی (نامه علوم اجتماعی)، 30 (1)، 313-333.
نواح، عبدالرضا، قیصری، نوراله و تقوی‌نسب، مجتبی (1389). آسیب‌شناسی مسائل قومی در ایران: مطالعه موردی اعراب ساکن شهر اهواز. تحقیقات فرهنگی، 3(3)، 47-69.
Akbar, S. A., & Asmiyanto, T. (2021). Multicultural perspective in public library services. Library Philosophy and Practice, 5291, 1-11.
Birdi, B., Wilson, K., & Mansoor, S. (2012). What we should strive for is Britishness: An attitudinal investigation of ethnic diversity and the public library. Journal of librarianship and information science, 44(2), 118-128.
Blakey, N. (2016). Designing Social Research. Tehran: Nashr-e Ney. [In Persian]
Chelliah, R. (2016). Community Building, Multiculturalism and the Suburban Public Library: Community, Cohesion and Sustainability. Qualitative Data from Interviews on Western Australian Migrants' Information Needs & Quantitative Web Survey Data On Service Provision At Australian Public Libraries, 2011-2012. Edith Cowan University. https://doi.org/10.4225/75/56cc126d627d9
Coleman, P. (1981). Whose Problem? The Public Library and the Disadvantaged. London: Association of Assistant Librarians.
Croker, S.K. (1975). Library services to Indian and Pakistani immigrants in Great B ritain', in J.W. Martin (Ed) Library Services to the Disadvantaged. London: Clive Bingley.
Cuban, S. (2007). Serving new immigrant communities in the library. Bloomsbury Publishing USA.
Dent Goodman, V. F. (2008). Rural library services: historical development and modern‐day examples from West Africa. New Library World, 109(11/12), 512-532.
Dilevko, J., & Dali, K. (2011). The challenge of building multilingual collections in Canadian public libraries. Library resources & technical services, 46(4), 116-137.
Elliott, P. (1999). Research into public libraries and ethnic minority communities in the UK, from Clough and Quarmby to Roach and Morrison: A review article. Journal of librarianship and information science, 31(3), 174-177.
Ghannbari Borzian, A. (2023). Factors Influencing the Prominence of Ethnic Identity among Arabs in Khuzestan (A Grounded Theory). Sociological Studies (Letter of Social Sciences), 30(1), 313-333. [In Persian]
Halek, M., Holle, D., & Bartholomeyczik, S. (2017). Development and evaluation of the content validity, practicability and feasibility of the Innovative dementia-oriented Assessment system for challenging behaviour in residents with dementia. BMC Health Services Research, 17(1), 554.  https://doi.org/10.1186/s12913-017-2469-8
IFLA/UNESCO. (2012). IFLA/UNESCO School Library Guidelines. International Federation of Library Associations and Institutions. https://www.ifla.org/wp-content/uploads/2019/05/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla-unesco-school-library-guidelines.pdf
Igarashi, T., Koizumi, M., & Widdersheim, M. M. (2023). Overcoming social divisions with the public library. Journal of Documentation, 79(1), 52-65.
Irvon, A. (2012). The level of satisfaction of Arab users with public libraries in Dasht-e Azadegan County. Proceedings of the Sixth Research Week Conference of Payam Noor University, Isfahan Province Branch. Retrieved from https://search.ricest.ac.ir/DL/Digitization/CheckDigitalTypes.aspx?DTC=36&DC=19904. [In Persian]
Jalalipour, S. (2014). The Arab Conquest of Persia: The Khūzistān Province Before and After the Muslims’ Triumph. California: State University.
Khademizadeh, Sh., Shekari, M. R., Navah, A., Hashemi, E., & Koohi Rostami, M. (2021). Rethinking in functioning Public Libraries from the Perspective of Jürgen Habermas Public Sphere. Librarianship and Information Organization Studies, 32(2), 3-22. [In Persian]
Navaah, A., Ghaesari, N., & Taqavi Nasab, M. (2010). Identifying National Issues in Iran: A Case Study of the Arab Population in Ahvaz City. Cultural Studies, 3(3), 47-69. [In Persian]
Picco, P. (2007). Are public libraries a useful tool for social integration? The case of the public libraries in Montreal, Master's thesis, College Universitaire de Saint Boniface, University of Manitoba.
Ramazani, M. (2023). Increasing Arabic Resources in Public Libraries of Khuzestan and the Book Taste Festival. Iranian Book News Agency. ibna.ir/x4Tb6. [In Persian]
Serra, S., & Revez, J. (2024). Social inclusion of refugees and asylum seekers: The role of public libraries in the Lisbon Metropolitan Area. Journal of librarianship and information science, 56(2), 397-414.
Shekari, M.R., & Khademizadeh, Sh. (2023). Identifying and Analyzing the Roles of Public Libraries in the Community: A Sys tematic Review. Librarianship and Information Organization Studies, 34 (1), 156-201. [In Persian]
Svendsen, G. L. H. (2013). Public Libraries as Breeding Grounds for Bonding, Bridging and Institutional Social Capital: The Case of Branch Libraries in Rural D enmark. Sociologia ruralis, 53(1), 52-73.
Turayeva, M. (2023). History of Libraries in the Southern Regions of Uzbekistan. Best Journal of Innovation in Science, Research and Development, 2(2), 39-43.
Twork, M. L. (2009). Information needs of refugees from Burma living in Orange County, North Carolina, and how public libraries may address these information needs, master’s thesis. Chapel Hill, University of North Carolina. .
Wang, C., Huang, R., Li, J., & Chen, J. (2020). Towards better information services: A framework for immigrant information needs and library services. Library & Information Science Research, 42(1), 1–12.
Wojciechowska, M., & Topolska, K. (2021). Social and cultural capital in public libraries and its impact on the organization of new forms of services and implementation of social projects. Journal of Library Administration, 61(6), 627-643.
Yang, S. Y., & Cha, M. K. (2011). A study on the model of multicultural services in public libraries. Journal of the Korean Society for Library and Information Science, 45(1), 311-332.
Zardari, S., Atapour, H., Majidi, A., & Akbarnejad, R. (2019). Obstacles and Strategies for Providing Public Library Services to Ethnic and Minority Groups in Multicultural Societies Based on Global Experiences. Information Research and Public Libraries, 25(4), 673-700. [In Persian]
CAPTCHA Image