بررسی عوامل مؤثر توسعه آموزش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ مجازی سواد اطلاعاتی از دیدگاه کاربران در وبگاه کتابخانه‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، تهران، ایران

2 استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واﺣﺪ ﻋﻠﻮم و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت، داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﯽ، تهران، ایران

3 استاد، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

10.30484/nastinfo.2024.3544.2262

چکیده

هدف: امروزه دانشگاه‏هایی که درصدد ارتقای سطح آموزشی خود در یک مقیاس جهانی و قابل‌قبول هستند، در کنار نظام سنتی خود، شرایط ایجاد محیط آموزش مجازی و بهره‏‌گیری از روش‌های آموزشی مختلف را فراهم کرده‏‌اند. آموزش مجازی مهم‏ترین کاربرد فناوری اطلاعات است که در قالب نظام‏‌های مختلف مثل یادگیری رایانه محور، یادگیری بر خط، یادگیری شبکه محور ارائه می‌شود؛ بنابراین پژوهش ‏حاضر ‏با ‏هدف ‏بررسی عوامل مؤثر بر توسعه آموزش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ مجازی سواد اطلاعاتی از دیدگاه کاربران در وبگاه کتابخانه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های دانشگاه‏‏‌های علوم پزشکی ایران ‏انجام ‏گرفته ‏است.
روش‌: ‏روش این پژوهش آمیخته (کمی و کیفی) است. در بخش کیفی ازنظر هدف توسعه‌ای و در بخش کمی ‏‏کاربردی ‏و ‏ازنظر ‏روش ‏تحلیل ‏داده‏‌ها ‏توصیفی- ‏پیمایشی ‏از نوع ‏همبستگی ‏است. در راستای هدف پژوهش، از روش کتابخانه‌ای و مطالعات پیشین استفاده شده است؛ ابتدا با روش کیفی پژوهش با استفاده از روش فراترکیب شاخص‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های موردنظر شناسایی و درمجموع 122 کد استخراج شد که در 14 مقولۀ فرعی و 7 مقولۀ اصلی دسته‏‌بندی و کدگذاری شدند. در مرحله بعد در بخش کمی، با استفاده ازنظر خبرگان، شاخص‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های نهایی استخراج و پرسشنامه نهایی تنظیم گردید. سپس پرسشنامه تهیه‌شده بین جامعۀ آماری توزیع شد.‏ جامعۀ ‏آماری ‏شامل کلیه کاربران (دانشجویان) آموزش‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های مجازی سواد اطلاعاتی دانشگاه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های علوم پزشکی کشور ‏بود که با ‏روش ‏نمونه‌گیری ‏غیر تصادفی در دسترس تعداد 384 پرسشنامه تکمیل و سپس مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 25 و اسمارت پی‌ال‌اس (SmartPLS 3) تحت تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفتند. روایی صوری پرسش‌ها را گروهی از متخصصان مرتبط بررسی و تأیید کردند و پایایی پرسشنامه‌ نیز از طریق انجام پیش‌آزمون و سپس از آلفای کرونباخ، معیار پایائی ترکیبی (CR) و روایی همگرا (AVE) محاسبه شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش در مرحله فراترکیب نشان داد عوامل مؤثر بر توسعۀ آموزش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ مجازی سواد اطلاعاتی از دیدگاه کاربران در وبگاه کتابخانه‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های دانشگاه‏‏‌های علوم پزشکی ایران شامل عوامل فنی، عوامل راهبردی، مؤلفۀ مدرسین، عوامل ساختاری، عوامل آموزشی، عوامل محتوایی، عوامل سنجش و ارزیابی بوده است. نتایج پژوهش در مرحله کمی پژوهش نیز نشان داد که مقولۀ عوامل ساختاری رتبه اول با میزان 0/842؛ عوامل آموزشی با میزان 0/831، عوامل راهبردی با میزان 0/763، عوامل فنی با میزان 0/726‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏مؤلفۀ مدرسین با میزان 0/613 و عوامل سنجش و ارزیابی با میزان 0/564 و عوامل محتوایی با میزان 0/518 رتبه‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های بعدی را به خود اختصاص داده است. نتایج این پژوهش ‏نشان ‏داد‏ که متغیر عوامل ساختاری با آموزش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ مجازی مهارت‌های سواد اطلاعاتی بیشترین مقدار ارتباط را دارد. سایر متغیرها همچون عوامل آموزشی با آموزش مجازی مهارت‌های سواد اطلاعاتی، عوامل راهبردی با آموزش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ مجازی مهارت‌های سواد اطلاعاتی در وبگاه کتابخانه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های علوم پزشکی ایران از دیدگاه کاربران، عوامل فنی و آموزش مجازی مهارت‌های سواد اطلاعاتی، مؤلفۀ مدرسین و آموزش‌ مجازی مهارت‌های سواد اطلاعاتی، عوامل سنجش و ارزیابی و آموزش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ مجازی مهارت‌های سواد اطلاعاتی، متغیر عوامل محتوایی و آموزش مجازی مهارت‌های سواد اطلاعاتی به ترتیب در رتبه‌های دوم تا هفتم را به خود اختصاص دادند.
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از این است که عوامل ساختاری آموزش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ مجازی مهارت‌های سواد اطلاعاتی در وبگاه کتابخانه‌‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های دانشگاه‏‏‌های علوم پزشکی ایران ازجمله طراحی و تدوین، تهیه و تولید، عوامل آموزشی، عوامل مربوط به شیوۀ آموزش، عوامل مربوط به قالب‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌های مورداستفاده برای آموزش دارای اهمیت و موردتوجه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effective Factors for the Development of Information Literacy Vrtual Education from the Users' Point of View on the Website of Iran's Medical Sciences Libraries

نویسندگان [English]

  • Afshan Tajbakhsh 1
  • Nadjla Hariri 2
  • Mohammad Hassanzadeh 3
1 Ph.D. Candidate in Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Professor, Department of Knowledge and Information Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Professor, Department of Knowledge and Information Science, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Today, universities that aim to improve their educational level on a global and acceptable scale, along with their traditional system, have provided the conditions for creating a virtual education environment and using different educational methods. Virtual education is the most important application of information technology that is provided in different systems such as computer-based learning, online learning, and network-based learning. Therefore, the current research aimed to investigate the factors affecting the development of virtual education of information literacy from the users' point of view on the library website. It has been done by Iran's universities of medical sciences.
Method: The method of this research was mixed (quantitative and qualitative). In the qualitative part, it was developmental in terms of purpose, and in the quantitative part, it was applied, and in terms of the data analysis method, it was a descriptive survey of correlation type. In line with the goal of the research, the library method and previous studies have been used; first, the desired indicators were identified with the qualitative method of research using the meta-synthesis method, and a total of 122 codes were extracted in 14 subcategories, and 7 main categories were categorized and coded. In the next step, in the quantitative section, using the opinion of experts, the final indicators were extracted and the final questionnaire was prepared. Then the prepared questionnaire was distributed among the statistical population. 384 questionnaires were completed and then analyzed by non-random sampling method. Data were subjected to exploratory factor analysis using SPSS 25 and SmartPLS 3 software. The face validity of the questions was checked and confirmed by a group of related experts, and the reliability of the questionnaire was calculated by conducting a pre-test and then using Cronbach's alpha, composite reliability (CR), and convergent validity (AVE).
Findings: The results of the research in the meta-synthesis stage showed that the effective factors on the development of information literacy virtual education from the users' point of view on the library Website of Iran University of Medical Sciences include: technical factors, strategic factors, lecturers' component, structural factors, educational factors, content factors, and measurement and evaluation factors. The results of the research in the quantitative stage of the research also showed that the category of structural factors ranks first with a rate of 0.842; Educational factors with a rate of 0.831, strategic factors with a rate of 0.763, technical factors with a rate of 0.726, teachers' component with a rate of 0.613 and measurement and evaluation factors with a rate of 0.564 and content factors with a rate of 0.518 ranks next. The results of this research showed that the variable of structural factors has the highest relationship with the virtual education of information literacy skills. Other variables such as educational factors with virtual training of information literacy skills, strategic factors with virtual training of information literacy skills on the library website of Iran's medical sciences from the users' point of view, technical factors and virtual training of information literacy skills, teachers' component and virtual training of information literacy skills, measurement and evaluation factors and Virtual education of information literacy skills, variable content factors and virtual education of information literacy skills were ranked second to seventh, respectively.
Conclusion: The results indicate that the structural factors of virtual education of information literacy skills in the library website of Iran's universities of medical sciences, including design and compilation, preparation and production, educational factors, factors related to the teaching method, factors related to the format used for training is important and noteworthy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Education
  • Development of Virtual Education
  • Information Literacy
  • Users
  • Library Websites
  • Virtual Education
اخوتی، مریم، مرادزاده، مینا‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ و ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ذوالعلی، فرزانه (1393). تأثیر آموزش از طریق ویکی بر یادگیری مهارت‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های اطلاع‌یابی دانشجویان پزشکی. گام‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های توسعه در آموزش پزشکی، 11(2)، 139-152.
اسمعیلی، امیر، رحیمی، صالح و مرادی، محمود (1398). رابطه میان سواد اطلاعاتی و توانایی کاربران کتابخانه‌ها در تشخیص اخبار جعلی براساس مؤلفه‌های اطلاع‌نگاشت ایفلا. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 30(1)، 7-26.
بتولی، زهرا و فهیم نیا، فاطمه (1397). واکاوی و مروری بر پژوهش‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های حوزه بازی در کتابخانه‏ها. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 10(3)، 129-162.
بتولی، زهرا، فهیم نیا، فاطمه، نقشینه، نادر و میرحسینی، فخرالسادات (1398). اثربخشی خودآموزهای آنلاین سواد اطلاعاتی بر یادگیری دانشجویان: مرور نظام‌مند. فناوری آموزش، 14(1)، 1-14.
بزم، سهیلا و مظلومی، سید سعید (1393). بررسی میزان تأثیر آموزش‌ از طریق وبلاگ بر افزایش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 9(4)، 28-35.
پورجمشیدی، مریم، فردانش، هاشم و نوروزی، داریوش (1393). عوامل مؤثر بر تعامل دانشجو و استاد در محیط آموزشی مبتنی بر وب. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، ۷ (۱)، ۴۱-۵۰.
پورکریمی، جواد و علیمردانی، زهره (1399). عوامل مؤثر بر تعاملات در محیط‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های یادگیری الکترونیک (مطالعه‏ای فراترکیب). فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 11(1)، 25-44.
پینگ، سان (2005). سواد اطلاعاتی در آموزش عالی چین (مرضیه بردستانی، مترجم) (1384). مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 16(1)، 193- 198.
جعفریان، سکینه، سعیدی پور، بهمن، سرمدی، محمدرضا و فرج الهی، مهران (1394). بررسی تأثیر محتوای الکترونیکی سواد اطلاعاتی بر مهارت‌های حل مسئله دانشجویان. فصلنامه پژوهش و برنامه‏‏ریزی ‏‏‏‏‏در آموزش عالی، ۲۱ (۳)، ۵۷-۷۰.
حسینی نسب، سیدداوود و حسینی، زهرا. (1392). اثربخشی آموزش‏های الکترونیکی بر میزان مهارت دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در مکان‌یابی و دستیابی به اطلاعات و ارزیابی اطلاعات و منابع آن. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 6(22)، 13-26. SID. https://sid.ir/paper/183362/fa
خادمی‌زاده، شهناز، خلف­‌زاده، زهرا و کوهی رستمی، منصور (1402). بررسی ارتباط سبک یادگیری الکترونیکی و سواد رایانه‌ای با میانجی‌­گری سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 15(1)، 1-17.
خدادادی، محمدرسول (1396). ارتباط بین رفتار اطلاع‌یابی و باورهای معرفت‌شناختی بر اساس الگوی اطلاع‌یابی ویلسون (مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی). فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش، 4(3)، 71-80.
دانشور، میترا (1392). پشتیبانی از مدرسان در آموزش و یادگیری الکترونیکی. مجله بین‌رشته‌ای یادگیری مجازی در علوم پزشکی، 4(4)، 25-41.
دلیلی، حمید، دیانی، محمدحسین و آزاد، اسدالله (1387). بررسی زیرساخت خدمات کتابخانه‌ای آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور در پیوند با ساختار آموزشی آن، کتابداری و اطلاع‌رسانی، 1(41)، 121-156.
رسولی، بهنام، علی‌آبادی، خدیجه، پورروستایی اردکانی، سعید، احمدی، سلیمان و عسگری، محمد (1399). تدوین و اعتباریابی درونی الگوی طراحی آموزش پزشکی مبتنی بر واقعیت مجازی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، ۲۰ (83)، 73-81.
رنگ‌آمیز طوسی، صفیه (1392). تحلیل توانمندی وب‌سایت‌ها در پرورش مهارت‏‏های سواد اطلاعاتی کودکان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
سیامک، مرضیه (1389). تأثیر محیط دانشگاهی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان کاردانی کتابداری و اطلاع‌رسانی. مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 21(4)، 54-71.
شریفی، محمد، فتح‌آبادی، جلیل، شکری، امید و پاکدامن، شهلا (1398). تجربۀ آموزش الکترونیکی در نظام آموزشی ایران: فراتحلیل اثربخشی آموزش الکترونیکی در مقایسه با آموزش حضوری. فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 7(1)، 9-24.
شفیعی نیک‌آبادی، محسن و صفوی جهرمی، گلایل (1396). تأثیر استفاده از ابزارهای فن‌آوری اطلاعات بر سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های سراسری ایران. مدیریت و برنامه‏‏ریزی ‏‏‏‏‏در نظام‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏های آموزشی، 10(1)، 63-80.
صراف زاده، مریم و خالقی، نرگس. (1397). میزان حضور نرم‌افزارهای مدیریت استناد در وب‌گاه‌های دانشگاه‌های ایران. تحقیقات کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاهی، 52(4)، 127-145. Doi: 10.22059/jlib.2019.233671.1214
عرب هاشمی، ملیحه، سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله (1395). بررسی میزان توجه به مهارت‏‏های سواد اطلاعاتی در کتاب تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی نظام آموزش‌وپرورش ایران. تفکر و کودک، 7 (1)، 55-81.
عزیزی، سید محسن، فرج الهی، مهران، سراجی، فرهاد، خاتونی، علیرضا و سرمدی، محمدرضا (1397). کاربست ویژگی‏‏های مؤلفه‌های برنامه‏‏ی ‏درسی مجازی؛ در دوره‏‏های آموزش مجازی علوم پزشکی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 11(31)، 62-70.
علی پور، نسرین، نوروزی، داریوش و نوریان، محمد (1400). طراحی الگوی مؤلفه‌های مؤثر بر کیفیت محیط‏‏های یادگیری الکترونیکی. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 15(3)، 503-518.
قاسمی، علی حسین (1390). مدل توسعه‌ سواد اطلاعاتی در وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 27(2)، 345-368.
قاضی میرسعید، سیدجواد، کلبادی‌نژاد، کمیل، رستگاری مهر، بابک، بنی صفار، مریم و محمدی، مسعود (1394). بررسی تطبیقی کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی گلستان با استاندارد کتابخانه‏‏های دانشگاهی ایران. علوم پزشکی صدرا، 3(4)، 259-267.
قریشی خوراسگانی، مریم سادات و کریمی مهرآبادی، محمدصادق (1400). سواد اطلاعاتی مبتنی بر مووک در اعضای هیئت‌علمی: (مطالعه موردی؛ دانشگاه الزهرا (س)). فصلنامه فناوری آموزش، 15(3)، 491-502.
قنبری، سالار، رزقی شیرسوار، هادی، ضیایی، محمدصادق و مصلح، مریم (1398). ارائه مدل ارزیابی آموزش الکترونیکی در واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی. تحقیقات مدیریت آموزشی، 11(41)، 75-100.
کیخا، بتول، کیانی، حسن و غائبی، امیر (1398). مؤلفه‌ها و شاخص‌های مؤثر بر ارتقای مهارت‏‏های سواد اطلاعاتی کاربران کتابخانه‌‏‏های عمومی ایران؛ مطالعه دلفی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی (مطالعات تربیتی و روان‌شناسی)، 9(2)، 114-139.
مجیدی اکبر (1390). نقش کتابخانه‏‏های دیجیتالی در پشتیبانی از آموزش الکترونیکی. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۲۷ (۲)، ۳۶۹-۳۸۴.
مختارپور، رضا (1389). برگزاری کارگاه‏‏های آموزش سواد اطلاعاتی در کتابخانه‏‏های آموزشگاهی: ضرورت، اصول و روش‏ها. پردازش و مدیریت اطلاعات، 25(4)، 745-755.
معرفت، رحمان (زیرچاپ). تجربه دانشجویان دانشگاه سمنان در آموزش مجازی. فصلنامه بازیابی دانش و نظام‌های معنایی. DOI: 10.22054/jks.2023.70304.1539
منتظر، غلامعلی، نصیری صالح، فرزین و فتحیان، محمد (1386). طراحی مدل توسعه سواد اطلاعاتی در ایران. پژوهش و برنامه‏‏ریزی ‏‏‏‏‏در آموزش عالی، 13(2)، 109-131.
موسوی، سیده ندا، علیرضایی، سمیرا، رمضانی بدر، فرهاد و پورسینا، نرگس (1399). تبیین مؤلفه‌های کلیدی راه‏اندازی و استقرار آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 13(40)، 43-60.
مهدوی نسب، یوسف، سعدی پور، اسماعیل و مرادی، مهسا (1398). بررسی مؤلفه‌های طراحی محیط‏‏های آموزش الکترونیکی در آموزش عالی و ارائه چارچوب طراحی آموزشی. مجله ایرانی آموزش از دور، 1(4)، 9-24.
نظری، مریم (1385). طراحی، آزمون، اجرا و ارزیابی درس سواد اطلاعاتی برای دوره‏‏های تحصیلات تکمیلی. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 9(2)، 53-92.
نوری، فیروز، فتحی واجارگاه، کورش، خراسانی، اباصلت و اصنافی، امیررضا (1398). رایانش ابری؛ رهیافتی نوین در آموزش و یادگیری. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(1)، 74-83.
هاشم‌زاده، محمدجواد و یاری، شیوا (1389). توسعۀ سواد اطلاعاتی در آموزش عالی کشور: شناسایی عوامل مؤثر. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 21(2)، 110-131.
 
Abdulkarim, A., Ratmaningsih, N., & Anggraini, D. N. (2018). Developing civicpedia as a civic education E-learning media to improve students’ information literacy. Journal of Social Studies Education Research, 9(3), 45-61.
Alipour, N., Nowrozi, D., & Noorian, M. (1400). Designing the model of components affecting the quality of electronic learning environments. Education Technology (Technology and Education), 15(3), 503-518. [In Persian]
Andretta, S. (2011). Evaluating information literacy educators’ practices before and after the course facilitating information literacy education: from tutor to learner‐centred. Health Information & Libraries Journal, 28(3), 171-178
Andretta, S. (2005). From prescribed reading to the excitement or the burden of choice: Information literacy: foundation of e-learning. Aslib Proc., 57,181-190.
Arab Hashemi, M., Saif Naraghi, M., & Naderi, E. (2015). Investigating the amount of attention paid to information literacy skills in the book of thinking and research of the sixth grade of the Iranian education system. Thinking and the Child, 7(1), 55-81. [In Persian]
Azami, M., Sharifi, H., & Alvandpur, S. (2020). Evaluating the relationship between information literacy and evidence-based nursing and their impact on knowledge and attitude of nurses working in hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences on medication errors. Journal of Family Medicine and Primary Care, 9(8), 4097-4106
Azizi, S. M., Farajollahi, M., Saraji, F., Khatouni, A., & Sarmadi, M. R. (2017). Application of the features of the virtual curriculum components: In the virtual education courses of medical sciences. Development of Education in Medical Sciences, 11(31), 62-70. [In Persian]
Baran, E., Correia, A. P., & Thompson, A. (2011). Transforming online teaching practice: Critical analysis of the literature on the roles and competencies of online teachers. Distance Education, 32(3), 421-439.
Batoli, Z., & Fahimnia, F. (2018). Analysis and review of researches in the field of games in libraries. Library and Information Science Studies (Journal of Educational and Psychological Sciences), 10(3), 129-162. [In Persian]
Batoli, Z., FahimNia, F., & Mirhosseini, F. (2017). Effectiveness of information literacy online self-tutorials on students' learning: a systematic review. Education Technology, 14(1), 1-14. [In Persian]
Bazm, S., & Mazloumi, S. S. (2013). Investigating the effect of education through blog on increasing the level of information literacy of students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences and Health Services, Yazd. Journal of Yazd Center for Studies and Development of Medical Sciences Education, 9(4), 28-35. [In Persian]
Bhuasiri, W., Xaymoungkhoun, O., Zo, H., Rho, J. J., & Ciganek, A. P. (2012). Critical success factors for e-learning in developing countries: A comparative analysis between ICT experts and faculty. Computers & Education, 58(2), 843-855.
Bury, S. (2016). Learning from faculty voices on information literacy: Opportunities and challenges for undergraduate information literacy education. Reference Services Review, 44(3), 237-252.
Chauhan, K. (2015). Information literacy in knowledge society: an overview. International Journal of Physical and Social Sciences, 5(7), 588-597.
Chin, W.W. (1998). The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern methods for business research, 295(2), 295-336.
Cidral, W. A., Oliveira, T., Di Felice, M., & Aparicio, M. (2018). E-learning success determinants: Brazilian empirical study. Computers & Education, 122(3), 273-290.
Dalili, H., Dayani, M. H., & Azad, A. (2007). Investigating the infrastructure of distance education library services of Payam Noor University in connection with its educational structure. Library and Information, 1(41), 121-156. [In Persian]
Daneshwar, M. (2012). Support for teachers in e-learning. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences, 4(4), 25-41. [In Persian]
Dorner, D.G. & Gorman, G.E. (2006). Information literacy education in Asian developing countries: cultural factors affecting curriculum development and programme delivery. IFLA Journal, 32(4), 281-293
Dorvlo, S. S., & Dadzie, P. S. (2016). Information Literacy among Post Graduate Students of the University Of Ghana.
Dreisiebner, S., Polzer, A. K., Robinson, L., Libbrecht, P., Boté-Vericad, J. J., Urbano, C., Mandl, T., Vilar, P., Žumer, M., Juric, M., Pehar, F., & Stričević, I. (2021). Facilitation of information literacy through a multilingual MOOC considering cultural aspects. Journal of Documentation, 77(3), 777-797.
FILHA, M. H. F., & Cianconi, R. D. B (2010). Libraries in distance education: if the consortium cederj. Informacao & sociedade-estudos, 20(1), 129-138.
Ghanbari, S., Rezghi Shirsawar, H., Ziyai, M. S., & Mosleh, M. (2018). Presenting the evaluation model of e-learning in the e-unit of Islamic Azad University. Educational Management Research, 11(41), 75-100. [In Persian]
Ghasemi, A. H. (2018). Information literacy development model in the Ministry of Science, Research and Technology. Journal of Information Processing and Management, 27(2), 345-368. [In Persian]
Ghazi Mirsaid, S. J., Kalbadinejad, K., Rastgari Mehr, B., Bani Safar, M., & Mohammadi, M. (2014). Comparative study of libraries of Golestan University of Medical Sciences with the standard of Iranian university libraries. Sadra Medical Sciences, 3(4), 259-267. [In Persian]
GORAȘ-POSTICĂ, V. (2020). Curriculumul universitar de educație interculturală.
Grimal, A., Dubois-Brissonnet, F., & Dumoulin, E. (2015). Information literacy training in AgroParisTech food studies. International Journal of Food Studies, 4(2), 126-133.
Guo, J., & Huang, J. (2021). Information literacy education during the pandemic: The cases of academic libraries in Chinese top universities. The Journal of Academic Librarianship, 47(4), 1-9.
Harris, B. R. (2013). Subversive infusions: Strategies for the integration of information literacy across the curriculum. The Journal of Academic Librarianship, 39(2), 175-180.
Hashemzadeh, M. J., & Yari, Sh. (1389). Development of information literacy in higher education of the country: identification of effective factors. National Library and Information Organization Studies Quarterly, 21(2), 110-131. [In Persian]
Henseler, J., Ringle, C. M., & Sinkovics, R. R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing, Sinkovics, R.R. and Ghauri, P.N. (Ed.) New Challenges to International Marketing (Advances in International Marketing, Vol. 20), Emerald Group Publishing Limited, Leeds, pp. 277-319. https://doi.org/10.1108/S1474-7979 (2009)0000020014.
Hopkins, E. S., & Julian, S. (2009). An evaluation of an upper-division, general education information literacy program. Communications in Information Literacy, 2(2), 67-83.
Hosseini Nasab, S. D., & Hosseini, Z. (2012). The effectiveness of electronic education on the skill level of master's students of Islamic Azad University, Tabriz branch in locating and accessing information and evaluating information and its sources. Education and Evaluation (Educational Sciences), 6(22), 13-26. SID. https://sid.ir/paper/183362/fa. [In Persian]
Ismaili, A., Rahimi, S., & Moradi, M. (2018). The relationship between information literacy and the ability of library users to recognize fake news based on IFLA information mapping components. Library and Information Organization Studies, 30(1), 7-26. [In Persian]
Jafarian, S., Saidipour, B., Sarmadi, M. R., & Farajollahi, M. (2014). Investigating the effect of information literacy electronic content on students' problem solving skills. Research and planning quarterly in higher education, 21(3), 57-70. [In Persian]
Jiyane, G. V., & Onyancha, O. B. (2010). Information literacy education and instruction in academic libraries and LIS schools in institutions of higher education in South Africa. South African journal of libraries and information science, 76(1), 11-23.
Johnson, A. M., Sproles, C., Detmering, R., & English, J. (2012). Library instruction and information literacy 2011. Reference Services Review, 40(4), 601-703.
Karimi, Z., Ashrafi-Rizi, H., Papi, A., Shahrzadi, L., & Hassanzadeh, A. (2015). Effect of information literacy training course on information literacy skills of undergraduate students of Isfahan University of Medical Sciences based on ACRL standards. Journal of education and health promotion, 4(1), 1-7.
Khademizadeh, Sh., Khalafzadeh, Z., & Kohi Rostami, M. (2023). Investigating the relationship between e-learning style and computer literacy with the mediation of information literacy of students of Shahid Chamran University of Ahvaz. Library and Information Science Studies, 15(1), 1-17. [In Persian]
Khlaisang, J., & Koraneekij, P. (2019). Open Online Assessment Management System Platform and Instrument to Enhance the Information, Media, and ICT Literacy Skills of 21st Century Learners. International Journal of Emerging Technologies in Learning (IJET), 14(7), 111-127. doi:http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v14i07.9953
Khodadadi, M. R. (2016). The relationship between information-seeking behavior and epistemological beliefs based on Wilson's information-seeking model (case study: sports management graduate students). Scientific-Research Quarterly of Organizational Behavior Management Studies in Sports, 4(3), 71-80. [In Persian]
Kickham-Samy, M., & McCarthy, S.C. (2018). Weaving Information Literacy Instruction into the Fabric of Your e-Learning Program. In: Piña, A., Lowell, V., Harris, B. (Eds) Leading and Managing e-Learning. Educational Communications and Technology: Issues and Innovations. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-61780-0_10
Kikha, B., Kayani, H., & Ghazibi, A. (2018). Effective components and indicators on improving the information literacy skills of Iranian public library users; Delphi study. Library and Information Research Journal (Educational and Psychological Studies), 9(2), 114-139. [In Persian]
Lau, J. (2006). Guidelines on information literacy for lifelong learning. Boca del Río, Veracruz, México: International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA).
Lepik, K., Seiler, V., & Miil, K. (2017). The win-win game of information literacy education: subject librarians tutoring information literacy online course for doctoral students. Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 3(4), 843-856.
Liu, F., & Zhang, Q. (2021). A new reciprocal teaching approach for information literacy education under the background of big data. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(3): 246-260.
Magnuson, M. L. (2013). Web 2.0 and information literacy instruction: Aligning technology with ACRL standards. The Journal of Academic Librarianship, 39(3), 244-251.
Mahdavi Nasab, Y., Saadipour, E., & Moradi, M. (2018). Examining the design components of e-learning environments in higher education and providing an educational design framework. Iranian Journal of Distance Education, 1(4), 9-24. [In Persian]
Majidi, A. (2011). The role of digital libraries in supporting electronic education. Journal of information processing and management, 27(2), 369-384. [In Persian]
Marefat, R. (in press). The experience of Semnan University students in virtual education. Knowledge Retrieval and Semantic Systems. DOI:10.22054/jks.2023.70304.1539. [In Persian]
Martzoukou, K., & Tramantza, E. (2014, October). Virtual Embedded Librarianship for Information Literacy Teaching. In European Conference on Information Literacy (pp. 446-455). Springer, Cham.
McClurg, C., Powelson, S., Lang, E., Aghajafari, F., & Edworthy, S. (2015). Evaluating effectiveness of small group information literacy instruction for U ndergraduate M edical E ducation students using a pre‐and post‐survey study design. Health Information & Libraries Journal, 32(2), 120-130.
Mokhtarpour, R. (2009). Holding information literacy training workshops in school libraries: necessity, principles and methods. Information Processing and Management (Information Science and Technology), 25(4), 745-755. [In Persian]
Montazer, Gh. A., Nasiri Saleh, F., & Fathian, M. (2006). Designing a model for the development of information literacy in Iran. Research and Planning in Higher Education, 13(20), 109-131. [In Persian]
Mousavi, S. N., Alirezaei, S., Ramezani Badr, F., & Porsina, N. (2019). Explanation of the key components of setting up and establishing virtual education in Zanjan University of Medical Sciences. Development of Education in Medical Sciences, 13(40), 43-60. [In Persian]
Mrs., D., & Sebuava, S. (2016). Information Literacy among Post Graduate Students of the University of Ghana. Library Philosophy and Practice, 1-67.
Mune, C., Goldman, C., Higgins, S., Eby, L., Chan, E. K., & Crotty, L. (2015). Developing adaptable online information literacy modules for a learning management system. Journal of Library & Information Services in Distance Learning, 9(1-2), 101-118.
Naidoo, S., & Raju, J. (2012). Impact of the digital divide on information literacy training in a higher education context. South African Journal of Libraries and Information Science, 78(1), 34-44.
Nazari, M. (2006). Design, test, implementation and evaluation of information literacy courses for postgraduate courses. Library and Information, 9(2), 53-92. [In Persian]
Ngo, H. T., Pickard, A. J., & Walton, G. (2019). An information literacy teaching model for Vietnam’s schools. Global Knowledge, Memory and Communication, 68(3), 1-47. DOI: https://doi.org/10.1108/GKMC-05-2018-0047.https://e space.mmu.ac.uk/622274/1/Ngo_Pickard_Walton_GKMC_PDF_Proof.PDF
Nouri, F., Fathi Vajargah, K., Khorasani, A., & Asnafi, A. R. (2018). Cloud computing; a new approach in teaching and learning. Education Strategies (Education Strategies in Medical Sciences), 12(1), 74-83. [In Persian]
Okhovvati, M., Muradzadeh, M., & Dhuwal Ali, F. (2013). The effect of teaching through wiki on the learning of information seeking skills of medical students. Gam magazine Developments in Medical Education, 11(2), 139-152. [In Persian]
Osman, H., & van der Walt, T. (2022). Promoting Open and Distance Learning in Ghana: The Benefits of Web-Based Information Literacy Programme for Distance Learners in Tertiary Institutions in Ghana. Open Access Library Journal, 9(7), 1-13.
Pang, L. (2020). Teaching mode of library information literacy course based on hierarchical embedded service. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 15(10), 27-41.
Patasi, B., Boozary, A., Hincke, M., & Jalali, A. (2009). The utility of podcasts in Web 2.0 human anatomy. Medical education, 43(11), 1081-1117.
Ping, S. (2005). Information literacy in Chinese higher education (Marzieh Bardestani, translator) (2004). Library and Information Organization Studies, 16(1), 193-198. [In Persian]
Pourjamshidi, M., Fardanesh H., & Nowrozi, D. (2013). Factors affecting student-teacher interaction in a web-based educational environment. Bimonthly Scientific-Research Education Strategies in Medical Sciences, 7(1), 41-50. [In Persian]
Pourkrimi, J., & Alimardani, Z. (2019). Factors affecting interactions in electronic learning environments (a meta-composite study). Information and Communication Technology Quarterly in Educational Sciences, 11(1), 25-44. [In Persian]
Pustika, R. (2020). Future English teachers’ perspective towards the implementation of e-learning in Covid-19 pandemic era. Journal of English Language Teaching and Linguistics, 5(3), 383-391.
Qureshi Khorasgani, M. S., & Karimi Mehrabadi, M. S. (1400). MOOC-based information literacy among faculty members: (case study; Al-Zahra University (S)). Educational Technology Quarterly, 15(3), 491-502. [In Persian]
Rafi, M., JianMing, Z. & Ahmad, K. (2019), Technology integration for students’ information and digital literacy education in academic libraries. Information Discovery and Delivery, 47(4), 203-217.
Rangamiz Tousi, S. (2012). Analyzing the capability of websites in developing children's information literacy skills. Master's Thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad. [In Persian]
Rasouli, B., Aliabadi, Kh. Ardakani, S., Ahmadi, S., & Askari, M. (2019). Compilation and internal validation of the medical education design model based on virtual reality. Iranian Journal of Medical Education, 20(83), 81-73. [In Persian]
Richey, R., Klein, J.D., & Tracey, M.W. (2011). The instructional design knowledge base: Theory, research, and practice. New York, NY: Taylor & Francis
Roberts, J. (2020). Future and changing roles of staff in distance education: a study to identify training and professional development needs. In Expanding Horizons in Open and Distance Learning (pp. 37-53). Routledge
Robinson, L., Bawden, D. (2018). Identifying good practices in information literacy education; creating a multi-lingual, multi-cultural MOOC. The Australian Library Journal, 62(1-2), 169-185.
Romero, C., Ventura, S., Zafra, A., & De Bra, P. (2009). Applying Web usage mining for personalizing hyperlinks in Web-based adaptive educational systems. Computers & Education, 53(3): 828-840.
Sagre, G. D. (2018). Re-engineering of libraries and information centre: a need. First International Conference on Internet of Things and Current Trends in Libraries (ITCTL), 132-138.
Sandelowski, M., Barroso, J., & Voils, C. I. (2007). Using qualitative metasummary to synthesize qualitative and quantitative descriptive findings. Research in nursing & health, 30(1), 99-111.
Sarafzadeh, M., & Khaleghi, N. (2017). The presence of citation management software in the websites of Iranian universities. Academic Library and Information Research, 52(4), 127-145. DOI: 10.22059/jlib.2019.233671.1214. [In Persian]
Sezer, B. (2020). Implementing an information literacy course: Impact on undergraduate medical students’ abilities and attitudes. The Journal of Academic Librarianship, 46(6), 1-7. DOI: 0.1016/j.acalib.2020.102248.
Shafii Nikabadi, M., & Safavi Jahromi, G. (2016). The effect of using information technology tools on the information literacy of post-graduate students of Iran's national universities. Management and planning in the educational system, 10(1), 63-80. [In Persian]
Shamsaee, M., Mangolian Shahrbabaki, P., Ahmadian, L., Farokhzadian, J., & Fatehi, F. (2021). Assessing the effect of virtual education on information literacy competency for evidence-based practice among the undergraduate nursing students. BMC medical informatics and decision making, 21(1), 1-11. https://doi.org/10.1186/s12911-021-01418-9
Shapiro, J. J., & Hughes, S. K. (1996). Information literacy as a liberal art?. Educom review, 31(2), 31-35.
Sharifi, M., Fatehabadi, J., Shokri, O., & Pakdaman, Sh. (2018). The experience of e-learning in Iran's educational system: a meta-analysis of the effectiveness of e-learning compared to face-to-face education. Scientific Quarterly Journal of Research in School and Virtual Learning, 7(1), 9-24. [In Persian]
Siamak, M. (2010). The effect of academic environment on information literacy of library and information associate students. Library and Information Organization Studies, 21(4), 54-71. [In Persian]
Singh, N. (2010). User education and information literacy in agricultural universities of India. Communications in Information Literacy, 4(1), 71-86.
Spante, M., Hashemi, S. S., Lundin, M., & Algers, A. (2018). Digital competence and digital literacy in higher education research: Systematic review of concept use. Cogent Education, 5(1), 1-21. https://doi.org/10.1080/2331186X.2018.1519143
Spires, H. A., Paul, C. M., & Kerkhoff, S. N. (2019). Digital literacy for the 21st century. In Advanced methodologies and technologies in library science, information management, and scholarly inquiry (pp. 12-21). IGI Global
Torras i Calvo, M. (2012). Access to Knowledge as a Social Practice: Information Literacy Education for MA Students. In J. Lau, A. Tammaro & T. Bothma (Ed.), Libraries Driving Access to Knowledge (pp. 191-212). Berlin, Boston: De Gruyter Saur. https://doi.org/10.1515/9783110263121.191
Valladares, L. (2021). Scientific literacy and social transformation. Science & Education, 30(3), 557-587.
Wang, L. (2007). Sociocultural learning theories and information literacy teaching activities in higher education. Reference & User Services Quarterly, 47(2), 149-158.
Williams, D., & Coles, L. (2007). Teachers' approaches to finding and using research evidence: An information literacy perspective. Educational research, 49(2), 185-206.
Yang, J., Chen, Y. (2017). Practice and Exploration of Micro Course in Information Literacy Education. Advances in Computer Science Research, 59(9), 16-20.
Zhu, S., Yang, H. H., Wu, D., & Chen, F. (2021). Investigating the relationship between information literacy and social media competence among university students. Journal of educational computing research, 59(7), 1425-1449.
 
CAPTCHA Image