مؤلفه ها و شاخص‌های اشاعۀ اطلاعات دیجیتالی در سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران: مبتنی بر سنتزپژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، گروه علوم تربیتی، واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران، تهران، ایران

4 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

10.30484/nastinfo.2024.3557.2265

چکیده

هدف: اشاعۀ اطلاعات از مهم‍ترین خدمات هر کتابخانه و مرکز اطلاع‌رسانی است. دلیل اهمیت آن فزونی انفجارگونه اطلاعات، لزوم روزآمد نگاه‌داشتن دانش متخصصان حوزه‌های مختلف علمی، توجه به صرفه‌جویی در وقت و هزینه استفاده‌کنندگان، تلاش به‌منظور افزایش تقاضا و بازاریابی برای خدمات اطلاع‌رسانی و کسب منابع مالی برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، افزایش مرغوبیت ارائۀ خدمات در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، افزایش مهارت کارکنان کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، ارائۀ خدمات مرجع مدار در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی، تغییر مفاهیم کتابخانه و کتابداران از منظر داخلی و خارجی، استفاده خلاقانه و ابتکاری از منابع در دسترس، اشتراک منابع با استفاده از فناوری و ابزارهای اطلاعاتی است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه‌ها و شاخص‌های اشاعۀ اطلاعات دیجیتالی در سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران بود.
روش: پژوهش ازنظر نوع داده، کیفی و ازنظر روش اجرا، فرامطالعه و به روش فراترکیب (متاسنتز) و مبتنی بر هفت گام ساندلوسکی و باروسو انجام شده است. این روش یکی از روش‌های مدرن تحلیل داده‌های کیفی است که با استفاده از فنون آماری، نتایج چندین مطالعه مرتبط را باهم ترکیب می‌کند و به ایجاد یک دیدگاه جامع و یکپارچه از موضوع موردمطالعه می‍پردازد. جامعۀ پژوهش شامل مقالات فارسی و انگلیسی مرتبط با موضوع و منتشرشده در پایگاه‌های علمی داخلی و خارجی بود که در جستجوی اولیه تعداد 5116 مقاله بازیابی شد و با استفاده از روش برنامۀ مهارت‌های ارزیابی حیاتی، تعداد 37 مقاله کاملاً مرتبط جهت تحلیل انتخاب شد. سپس با استفاده از تحلیل محتوا و کدگذاری باز و محوری منابع منتخب مورد تحلیل قرار گرفت، جهت بررسی قابلیت اعتبار یافته‌ها، از طریق توافق بین دو کدگذار استفاده شد که مقدار توافق،77/. به دست آمد که این مقدار نشان‌دهندۀ سطح بالای اعتبار و روایی یافته‌های پژوهش است.
یافته‌ها: براساس یافته‌های فراترکیب 7 مؤلفه و 34 شاخص و زیرشاخص درحوزۀ اشاعۀ اطلاعات دیجیتالی شناسایی شد. مؤلفه‌های اصلی عبارت‍اند از: پروندۀ پژوهشی، منابع اطلاعاتی، مجموعه‌سازی، استانداردسازی، خدمات اطلاع‌رسانی، ابزارهای اشاعه و ارزیابی. پروندۀ پژوهشی شامل شاخص‌هایی مانند اطلاعات فردی، علاقه‌مندی‌ها و نوع منبع مورد تقاضای پژوهش است. منابع اطلاعاتی شامل شاخص‌هایی مانند منابع دیجیتالی و منابع دیجیتال شده است. مجموعه‌سازی شامل شاخص‌هایی مانند گردآوری، حفظ و نگهداری، سازمان‍دهی، اشتراک منابع و روزآمدسازی منابع اطلاعاتی است. استانداردسازی شامل شاخص‌هایی مانند استاندارد خدمات، استاندارد نیروی انسانی، استاندارد منابع دیجیتالی، استاندارد کتابخانه‌های دیجیتالی و استاندارد کتابشناختی است. خدمات اطلاع‌رسانی شامل شاخص‌هایی مانند خدمات امانی، خدمات گزینشی اطلاعات، آگاهی‌رسانی جاری، خدمات مرجع، خدمات اطلاعی، نمایش و نمایشگاه، همایش الکترونیکی، تحویل الکترونیکی منابع دیجیتال و پایگاه‌های اطلاعاتی است. ابزارهای اطلاع‌رسانی شامل شاخص‌هایی مانند پست الکترونیکی، شبکه جهانی وب، ابزارهای تلفن همراه، سرویس ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات چندرسانه‌ای است. ارزیابی شامل شاخص‌هایی مانند سیاهۀ وارسی ارزیابی، شیوه‌نامۀ ارزیابی، بازخورد، بازنگری، فرم نظرسنجی و امتیازدهی است.
ن‍تیجه‌گیری: تحلیل مؤلفه‌ها و شاخص‌های شناسایی‌شده به درک عمیق‌تر از جوانب مختلف اشاعۀ اطلاعات دیجیتالی کمک می‌کند. مهم‍ترین دستاورد این پژوهش ایجاد یک فرهنگ اطلاعاتی جدید که قابل استفاده برای ارزیابی وضعیت خدمات این حوزه است. این اطلاعات به کتابخانه‌ها امکان می‌دهد تا سطح کیفی خدمات را بهبود بخشند و ضمن ارتقاء خدمات اطلاعاتی، اشاعۀ دانش را گسترش دهند. این پژوهش می‌تواند برای پژوهشگران، کتابداران، مدیران و سیاست‍گذاران حوزۀ اشاعۀ اطلاعات دیجیتالی مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Components and Indicators of Digital Information Dissemination in the National Library and Archives of Iran: Based on Synthesis

نویسندگان [English]

  • Roya Aminalroaya 1
  • Dariush Matlabi 2
  • Fariborz Khosravi 3
  • Zahra Abazari 4
1 Ph.D. Candidate, Knowledge and Information Science, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Knowledge and Information Science, Educational Science Group, Yadegar-e Imam Khomeini (RAH) Share Rey Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Knowledge and Information Science, National Library and Archives of Iran, Tehran, Iran
4 Associate Professor, Knowledge and Information Science Group , North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Information dissemination is one of the most crucial services libraries and information centers provide. The increasing explosion of information, the necessity of keeping specialists up-to-date in various scientific fields, and the need to efficiently use users' time and resources underscore its importance. This research, which aimed to identify the components and indicators of digital information dissemination in the National Library and Archives of Iran, had the potential to affect the field of digital information dissemination significantly.
Method: This qualitative research employed a meta-study approach using the comprehensive synthesis method based on the seven-step method of Sandelowski and Barroso (2007). The research population included Persian and English articles relevant to the topic, retrieved from domestic and international scientific databases. 37 entirely relevant articles were selected for analysis through the critical appraisal skills program method. Content analysis and open and axial coding were used to analyze selected resources. The inter-coder agreement was calculated to ensure the reliability and validity of the findings
Findings: Based on the comprehensive synthesis's findings, seven components and 34 indicators and sub-indicators in the field of digital information dissemination were identified. The main components include research files, information resources, collection development, standardization, information dissemination services, dissemination tools, and evaluation.
Conclusion: The identified components and indicators provide a practical roadmap for enhancing digital information dissemination. The most significant achievement of this research is the development of a new information culture that can be used to assess the status of services in this area. These insights enable libraries to improve the quality of their services, enhance information dissemination, and expand knowledge dissemination. This research can be valuable for researchers, librarians, managers, and policymakers in the field of digital information dissemination.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Dissemination
  • Information Dissemination Services
  • Digital Dissemination
  • National Library and Archives of Iran
آزاد، اسدالله (1377). ضرورت برپایی نظام ملی اطلاع‍رسانی در ایران. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 2(1): 38-53.
اشرفی ریزی، حسن و کاظم پور، زهرا (1387). بازاریابی خدمات و محصولات اطلاعاتی در کتابخانه‍ها و مراکز اطلاع‍رسانی. فصلنامه کتاب، 19(2): 41-52.
الهی، شعبان، ناصری، سیدمحسن، حسن‍زاده، علیرضا و روحانی، عاطفه (1394). تدوین چارچوب خلق و اشاعه دانش برای مدیریت دانش در سازمان 0/2. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 31(2): 407 -430.
باغ‍میرانی، مصطفی، اسماعیلی‍گیوی، محمدرضا، حسن‍زاده، محمد و نوروزی، علیرضا (1397). طراحی مدل مسئله‍یابی پژوهش با استفاده از روش فراترکیب. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 52(2): 109-130.
جعفر بیگلو، موسی‍ (1379). طرح نظام ملی اشاعه گزینشی اطلاعات برای اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی. پایان‍نامه کارشناسی‍ارشد، دانشگاه تهران، تهران.
جعفر بیگلو، موسی‍ (1381). اطلاع‍رسانی گزینشی- رویکرد هزاره سوم. علوم اطلاعرسانی، ١٧(٣و 4): 1-10.
جباری، لیلا، حسن‍زاده، محمد، زندیان، فاطمه و شریف، عاطفه (1402). اشاعه دانش مبتنی بر شبکه‍های اجتماعی: یک مرور نظام‍مند. فصلنامه علمی کتابداری و اطلاعرسانی ] پذیرش شده[.  https://Doi 10.30481/LIS.2023.394252.2062.
حری، عباس (1376). گزارشی اجمالی در مجموعه نظام ملی اطلاع‍رسانی: تشکیلات، برنامه‍ریزی و توسعه. تهران: مرکز اطلاع‍رسانی و خدمات علمی جهاد سازندگی.
دانش، فرشید، رشیدی، ورا، زاهدی، راضیه و صادقیان، ناصر (1391). تحلیلی بر مفاهیم پذیرش و اشاعه نوآوری جهت ارائه مدل مفهومی برای پذیرش و اشاعه اطلاعات. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 28(3): 569-582.
 رادفر، حمیدرضا (1385). قابلیت‍های وب در اشاعه گزینشی اطلاعات. فصلنامه کتاب، 17(2): 161-170.
رمضان‍زاده، مهدیه، امینی، یگانه و جعفری باقی‍آبادی، سمیه (1400). مقایسه دیدگاه کتابداران کتابخانه‍های دانشگاهی و عمومی شهر تهران درمورد خدمات اشاعه اطلاعات معتبر در دوران همه‍گیری. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 55(4): 77-100.
روحی‍دل، الهه، ریاحی‍نیا، نصرت، باب‍الحوائجی، فهیمه و اباذری، زهرا (1393). بررسی وضعیت مدیریت دانش‍های گردآوری، سازمان‍دهی و اشاعه اطلاعات نسخه‍های خطی در کتابخانه‍های ایران و ارائه‍ی یک مدل کاربردی، مطالعات دانششناسی، 1(1): 33–52.
رهنمافرد، علی‍اصغر (1384). کاربرد فناوری اطلاعات در کتابخانه‍های عمومی. کتاب ماه کلیات، 97 و 98(1 و 2): 42-55.
زبردست، مریم و شکوهیان، حسن (1391). خدمات اشاعه اطلاعات گزیده در کتابخانه‍ها و مراکز اطلاع‍رسانی ایران: مقایسه با هدف ارائه الگوی مناسب. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23(3): 98–117.
زندی‍روان، نرگس (1386). جامعه اطلاعاتی، شکل‍گیری و شاخص‍های آن. فصلنامه کتابداری و اطلاع‍رسانی، 10(2): 211–232.
سرینی‍وسولو، و. (1382). نقش کتابدار دیجیتال در مدیریت نظام‍های اطلاع‍رسانی دیجیتالی. ترجمه طاهره غلامی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 14(2): 133–143.
سعیدنیا، حمیدرضا و حسن‍زاده، محمد (1401). طراحی مدلی تعاملی عملیاتی برای اشاعه گزینشی اطلاعات در کتابخانه‍های دانشگاهی: مطالعه موردی - دانشگاه تربیت مدرس. فصلنامه علمی بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 9(32): 1–34.
عباسی، فهیمه، حجازی، الهه و حکیم زاده، رضوان (1399). تجربه زیسته معلمان دوره ابتدایی از فرصت‍ها و چالش‍های تدریس در شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد): یک مطالعه پدیدارشناسی، فصلنامه تدریس پژوهی، 8(3): 1-24.
عرب، محمد، ابراهیم زاده پزشکی، رضا، مروتی شریف آبادی، علی(1393). طراحی مدل فرا ترکیب عوامل مؤثر بر طلاق با مرور نظام‍مند مطالعه‍های پیشین. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 10(4): 10-22.
علیپورحافظی، حامد، حری، عباس، اسفندیاری‍مقدم، علیرضا و علیپورحافظی، مهدی (1392). تحلیل وضعیت سازمان‍دهی منابع اطلاعاتی در کتابخانه‍های دیجیتالی ایران. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 29(1): 35–60.
 فرجی، مجاهد (1394). مطالعه شیوههای اشاعه اطلاعات در آرشیوهای شنیداری سازمان صداوسیما مستقر در شهر تهران، پایان‍نامه کارشناسی‍ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران.
فیضی، مریم (1396). بررسی نقش کتابخانه در اشاعه اطلاعات سلامت، پایان‍نامه کارشناسی‍ارشد، دانشگاه پیام نور، کرمانشاه.
کیانی، محمد‍رضا (1389). خدمات کتابخانه‍ها و مراکز اطلاعات با استفاده از فناوری تلفن همراه. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 13(2): 215–231.
مانجوناتا، ک. و شیوالینگا، د. (1385). دسترسی به اطلاعات در کتابخانه‍ها: روش‍ها و مسائل. ترجمه غلام حیدری. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 21(3): 141–158.
منصورکیایی، ربابه، باب‍الحوائجی، فهیمه، نوشین‍فرد، فاطمه و سهیلی، فرامرز (1397). ارزیابی میزان اشاعه مقالات علمی پژوهشگران علم اطلاعات و دانش‍شناسی جهان در شبکه‍های اجتماعی. پژوهشنامه علمسنجی، 4(1): 161–178.
منصورکیایی، ربابه، باب‍الحوائجی، فهیمه، نوشین‍فرد، فاطمه و سهیلی، فرامرز (1398). مطالعه وضعیت آینده اشاعه تولیدات علمی پژوهشگران علم اطلاعات و دانش‍شناسی در شبکه‍های اجتماعی از دیدگاه متخصصان ایرانی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 22(3): 136–163.
مهراد، جعفر و نعمت‍اللهی، سارا (1385). امکان‍سنجی ارائه خدمات اشاعه اطلاعات گزینشی به اعضای هیئت‍علمی دانشگاه شیراز در کتابخانه منطقه‍ای علوم و تکنولوژی از طریق پست الکترونیکی: ارائه الگوی مفهومی. فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 9(2): 107–118.
میرحسینی، زهره (1385). خدمات کتابخانه‍ای به گروه‍های خاص. در دایرهالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.
http://portal.nlai.ir/daka/WikiPages
نوروزی، یعقوب و جعفری‍فر، نیره (1399). استانداردهای فراداده‍ای سازمان‍دهی منابع اطلاعاتی در کتابخانه دیجیتالی: مروری نظام‍مند، فصلنامه بازیابی دانش و نظام های معنایی، 7(24): 111–137.
ولی‍زاده حقی، سعیده (1385). بررسی زیر‍ساخت‍های ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه‍های تخصصی دولتی شهر تهران. فصلنامه کتاب، 17 (3): 13–28.
هومن، حیدرعلی (1389). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت.
 
References
Abbasi, F., Hejazi, E., & Hakimzade, R. (2020). Lived Experience of Elementary School Teachers about The Opportunities and Challenges of Teaching in the Educational Network of Students (SHAD): A Phenomenological Study. Research in Teaching, 8(3):1-24. [In Persian]
Ajegbomogun, F. O. (2023). Using social media for Dynamic Information Dissemination in the 21st Century (Chapter 13). DOI: 10.4018/978-1-7998-7258-0.ch013
Alipour-Hafezi, H., Horri, A., Isfandyari Moghaddam, A., & Alipour-Hafezi, M. (2014). Status of information resource organization in Iranian digital libraries. Iranian Journal of Information Processing and Management, 29(1): 35-60. [In Persian]
Ashrafi Rizi, H., & Kazempour, Z. (2008). Marketing services and information products in libraries and information centers. Library and Information Studies (faslname-ye ketab), 19(2): 41-52. [In Persian]
Azad, A. (1998). The necessity of establishing a national information system in Iran. library and Information Science, 2(1): 38-53. [In Persian]
Baghmirani, M., Esmaili Givi, M., Hassanzadeh, M., & Noruzi, A. (2019). Designing a Conceptual Model of Research Problem Finding Using Meta-Synthesis Method. Academic Librarianship and Information Research, 52(2): 109-130. [In Persian]
Bair, C. R. (1999). Meta-synthesis. In annual meeting of the Association for the Study of Higher Education, San Antonio, TX.
Bhattacharya, K. (2010). Information dissemination through official website: A critique. MPRA Paper 26884, University Library of Munich, Germany. Retrieved from https://mpra.ub.uni-muenchen.de/26884/
Danesh, F., Rashidi, V., & Zahedi, R. (2014). An Analytical overview on acceptance of innovation and innovation diffusion theory for proposing a conceptual model for acceptance of information and information diffusion. Iranian Journal of Information Processing and Management, 28(3): 569-582. [In Persian]
De, S. & Kirtania, D. K. (2023). Facebook as a platform for information dissemination between library services and users: A study on top ten universities in India. Library and Information Science: Philosophy and Technology. https://www.researchgate.net/publication/371692419_Facebook_as_a_platform_for_information
Elahi, SH., Naseri, M., Hasanzadeh, A., & Rouhani, A. (2016). A Framework for Creation & Diffusion of Knowledge for Knowledge Management in Enterprise 2.0. Academic Librarianship and Information Research, 31(2): 407-430. [In Persian]
Faraji, M. (2015). Methods of information dissemination in the IRIB audio archives of Tehran. Master's thesis, Islamic Azad University, Tehran branch. [In Persian]
Feyzi, M. (2017). A Survey on the Role of Library in Dissemination of Health Information. Master's thesis, Payam Noor University, Kermanshah. [In Persian]
Hooman, H. (2010). Handbook of qualitative research. Tehran: SAMT. [In Persian]
Horri, A. (1997). A brief report on the collection of the national information system: organization, planning and development. Tehran: Jahad Sazandegi Scientific Information Services [In Persian]
Ibrahim, G., Ali, H. K. M. & Ibrahim, A. (2023). Using social media platform in service delivery during COVID-19 pandemic situation: A case study of Good-Luck Ebele Jonathan Library, Yobe State University, Damaturu. International Journal of Research and Sustainable Development, 13(3): 23-30.
Jabbari, L., HasanZadeh, M., Zandian, F., & Sharif, A. (2023). Knowledge dissemination based on social networks: a systematic review. library and Information Science, https://Doi 10.30481/LIS.2023.394252.2062 [Accepted Article]. [In Persian]
Jafar Biglou, M. (2000). Project for Establishing a Selected Dissemination of Information Service for the Faculty Members of universities and higher education institutions. Master thesis, University of Tehran, Tehran. [In Persian]
Jafar Biglou, M. (2002). Selective information: the approach of the third millennium. Iranian Journal of Information Processing and Management, 17(3, 4): 1-10. [In Persian]
Kiani, M. (2010). Using mobile technologies in libraries and information centers. Library and Information Sciences. 13(2): 215-231. [In Persian]
Ku, K. M. (2001). The Website Library and its Parliamentary Information & Dissemination Service. Library Communication Quarterly, 2(2): 133-139.
Leadership infrastructure futures (2023). Library Assessment Fundamentals https://ala-core.libguides.com/assessmentfundamentals/gettingstarted
Liu, X., He, D., Yang, L. & Liu, C. (2019). A novel negative feedback information dissemination model based on online social network. Physica A: Statistical Mechanics and its Applications, 513, 371-389. https://doi.org/10.1016/j.physa.2018.09.032
Mackenzie Owen, J. (2001). The new dissemination of knowledge: Digital libraries and institutional roles in scholarly publishing. Journal of Economic Methodology, 9(3): 275-288.
Manjunatha, K., & Shivalingaiah, D. (2003). Information access in Libraries: Methods and Problems, Translated heydari. Journal of Information Processing and Management, 21(3): 141-158. [In Persian]
Mansourkiaie, R., Babalhavaegi, F., Nooshinfard, F., & Soheili, F. (2018). Evaluating dissemination of knowledge and information science papers in social networks. Scientometric research journal, 4(1):161-178. [In Persian]
Mansourkiaie, R., Babalhavaegi, F., Nooshinfard, F., & Soheili, F. (2019). Study of the Future of the Dissemination of Scientific Productions of Knowledge and Information Science in Social Networks from the Iranian Experts’ Viewpoint. Library and Information Sciences, 22(3): 136-163. [In Persian]
Mehrad, J., & Nematollahi, S. (2006). Feasibility study of presenting selective dissemination of information services to the faculty members of Shiraz University in the regional library science and technology via E-mail: presenting a conceptual model. Library and Information Sciences, 9(2): 107-118. [In Persian]
Mirhoseini, Z. (2003). Library services to special groups. Library and information science encyclopedia. Tehran: national library & archives of Iran. [In Persian]
Norouzi, Y., & Jafarifar, N. (2020) Metadata Standards for Organizing in the Digital Library: A Systematic Review. Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 7(24): 111-137. [In Persian]
Omeluzor, S. U. & Oyovwe-Tinuoye, G. O. (2015). Assessment of Information and Communication Technology for Selective Dissemination of Information and Current Awareness Services: A Case Study of University Libraries in the South-West Zone of Nigeria. Evidence Based Library and Information Practice, 12(4): 233–249. DOI: https://doi.org/10.18438/B84X09
 Patel, P. C., Guedes, M. J., Soares, N. & da Conceição Gonçalves, V. (2018). Strength of the association between R&D volatility and firm growth: The roles of corporate governance and tangible asset volatility. Journal of Business Research, 88, 282-288. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.12.033
Porcel, C., Ching-L´opez, A., Tejeda-Lorente, A., Bernab´e-Moreno, J., & Herrera-Viedma, E. (2017). Analysis of Different Proposals to Improve the Dissemination of Information in University Digital Libraries. Conference of the European Society for Fuzzy Logic and Technology, 195–206.
Radfar, H. (2006). Capabilities of Web in selective dissemination of information. Librarianship and Information Organization Studies. 17(2):161-170. [In Persian]
Rahnama Fard, A. (2005). The use of information technology in public libraries. Ketabmah, 97&98(1, 2): 42-55. [In Persian]
Ramezanzadeh, M., Amini, Y., & Jafari Baghiabadi, S. (2021). Comparison of the views of librarians of university and public libraries in Tehran about the dissemination of valid information during the epidemic. Academic Librarianship and Information Research, 55(4): 77-100. [In Persian]
Ranganathan, S. R. (1961). Reference service (2nd Ed.). Bangalore: Sarada Ranganathan endowment for library science.
Rohidel, E., Riahinia, N., Babalhavaeji, F., & Abazari, Z. (2015). A survey of knowledge management in principles of acquisition, organization and distribution of information in manuscripts departments in Iran by presenting a model. Journal of Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 1(1): 33-52. [In Persian]
Saeidnia, H., & Hasanzadeh, M. (2022). Designing an Operational Interactive Model for the Selective Dissemination of Information (SDI) in Academic Libraries (Case Study: Tarbiat Modares University). Knowledge Retrieval and Semantic Systems, 9(32): 1-34. [In Persian]
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2007). Handbook for Synthesizing Qualitative Research. New York: Springer
Shonhe, L. (2017). A Literature Review of Information Dissemination Techniques in the 21st Century Era. RIAB conference, Botswana.
Shonhe, L. (2019). "An assessment of the technology readiness of public libraries in Botswana" Global knowledge Memory and communication, http://doi.org/10.1108/GKMC-10-20`18-0086
Shonhe, L., & Jain, P. (2017). Information Dissemination in the 21st Century: The Use of Mobile Technologies. In N. Mnjama, & P. Jain (Ed.), Information and Knowledge for Competitiveness (pp. 425-447). Gaborone: Department of Library and Information Studies-University of Botswana.
Sreenivasulu, V. (2003) The Role of Digital Librarian in the Management of Digital Information Systems (DIS) Translator Tahereh Gholami. Library and Information Studies (faslname-ye ketab), 14(2): 133-143. [In Persian]
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage
The University Library (2023). Disseminating https://www.sheffield.‌ac.uk/‌library/study/research-skills/disseminating
UIS. (2009). Information and communication technologies. UNESCO Learning Portal. https://learningportal.iiep.unesco.org/en/glossary/‌information-and-communication-technologies-ict 10.
Valizadeh Haghi, S. (2006). A survey on infrastructure of offering information services in the government special libraries of Tehran city. Library and Information Studies (faslname-ye ketab), 17(3): 13-28. [In Persian]
Yun, Z., Zhang, L., Wang, Y. & Duan, Y. (2016). Agricultural information dissemination using ICTs: A review and analysis of information dissemination models in China. Information Processing in Agriculture, 3(1): 17-29. https://doi.org/10.1016/‌j.inpa.2015.11.002
Zandi Ravan, N. (2007) Information Society: Formation and Indicators. Library and Information Science, 10(2): 211- 232. [In Persian]
Zebardast, M., & Shokouhian, H. (2012). Selective Dissemination of Information Services in Libraries and Information Centers of Iran: A Comparison with the Aim of Presenting an Appropriate Model. Librarianship and Informaion Organization Studies, 23(3): 98-117. [In Persian]
Zhang, N., Huang, H., Su, B., Zhao, J. & Zhang, B. (2014). Information dissemination analysis of different media towards the application for disaster pre-warning. PLoS One, 9(5): e98649. https://doi.org/‌10.1371/journal.pone.0098649
Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3): 311-318.
 
 
 
CAPTCHA Image