تأثیر دایرۀ واژگانی آرشیویست‌های صداوسیما بر توانایی‌های اطلاع‌رسانی آنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاداسلامی، بابل، ایران

2 استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

3 دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ،بابل،ایران

10.30484/nastinfo.2024.3510.2253

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر شناخت رابطۀ بین دایرۀ  واژگانی آرشیویست‌­های صداوسیما و توانایی‌­های اطلاع­‌رسانی آنان بود.
روش‌: این پژوهش از منظر هدف، کاربردی و از منظر نوع پژوهش، از نظر روش پیمایشی تحلیلی بود که مؤلفه‌های اصلی برای تولید پرسشنامه از طریق مطالعات گسترده کتابخانه‌ای و تایید خبرگان به روش روایی محتوایی با  85 سوال تنظیم گردید و میان جامعۀ آماری پژوهش که 120 نفر از کارکنان آرشیوهای صداوسیما مستقر در تهران بود، توزیع شد. برای تجزیه ‌وتحلیل داده‌­های گردآوری‌شده از آمار توصیفی (جداول و نمودارها) و آمار استنباطی استفاده شده‌است. برای آزمون فرضیه‌­ها از آزمون کولموگراف اسمیرنوف، برای نرمال بودن داده­‌ها و تحلیل داده­‌ها از آزمون t (همبستگی) و نرم‌افزار لیزرل استفاده شده‌است.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد، میانگین احساس نیاز به اطلاعات در بین پاسخگویان برابر با 4/40 و حداقل و حداکثر آن 2/80 و 5 است؛ بنابراین میانگین احساس نیاز به اطلاعات در حد متوسط به بالا است که پاسخ‌دهندگان داشتن اطلاعات به‌روز و مفید در حوزه فعالیت حرفه‌­ای را بیشتر از حد متوسط اعلام کرده‌اند، با توجه به این یافته، برگزاری دوره­‌های آموزش ضمن خدمت برای بالا بردن سطح اطلاعات و دانش آرشیویست‌­ها ضروری است. نتایج به‌دست‌آمده از آزمون ضریب همبستگی حاکی از آن است که در بین 120 پاسخگوی مطالعه شده، ضریب همبستگی با سطح معنی‌داری 0/000=α برابر با R=0/801 محاسبه شده‌است. ازآنجاکه این سطح معنی‌دار از سطح معنی­‌دار موردنظر ما 0/05=α کوچک‌تر است، فرضیۀ صفر پژوهش رد و فرضیۀ اصلی تائید می‌­شود، بنابراین نتیجه می‌گیریم که رابطه مثبت و معنی­‌داری بین متغیر مداخله­ گر و استفادۀ بهینه از دایره واژگانی آرشیویست­ های صداوسیما وجود دارد؛ به این معنا که با افزایش این متغیر میزان استفاده بهینه از دایره واژگانی آرشیویست­ های صداوسیما نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
 نتیجه‌گیری: رابطه مثبت و معنی‌داری بین متغیر مداخله­ گر و استفادۀ بهینه از دایره واژگانی آرشیویست ­های صداوسیما وجود دارد؛ به این معنا که با افزایش این متغیر میزان استفاده بهینه از دایره واژگانی آرشیویست­ های صداوسیما نیز افزایش می‌یابد. ارائه اطلاعات بهینه در کمترین زمان قابل‌توجه است و آرشیویست ­های صداوسیما توانایی ارائه اطلاعات متناسب با نیاز اطلاعاتی مراجعین را دارند و آموزش استفاده از ابزارهای بازیابی اطلاعات و به‌کارگیری تجربیات حرفه‌­ای آرشیویست­ ها، کیفیت اطلاع­‌رسانی را بهتر می‌کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of the Lexical Circle, Archivists of I.R.I.B. and Their Inform Abilities

نویسندگان [English]

  • Mohamadjavad Esmaili 1
  • Ali asghar Razavi 2
  • Safiye Tahmasebi 3
1 PhD student, Department of Information Science and Epistemology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
2 Assistant Professor, Department of Information Science and Epistemology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
3 Associate Professor, Department of Information Science and Epistemology, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
چکیده [English]

Purpose: The purpose of the current research was to recognize the relationship between the vocabulary of radio archivists and their information-giving abilities.
Method: This research was practical from the point of view of the goal and the point of view of the type was an analytical survey method.The main components for producing a questionnaire were set through extensive library studies and experts' approval using the content validity method with 85 questions, the questionnaire was distributed among the statistical population of the research who were 120 employees of radio and television archives located in Tehran. Descriptive statistics (tables and graphs) and inferential statistics were used to analyze the collected data. Smirnov Kolmograph test was used to test hypotheses, and the T-test (correlation) and Lisrel software were used for data normality and data analysis.
Findings: After three rounds of interviews with archival experts and analyzing the opinions of the participants in the Delphi study panel, the number of 15 components to measure vocabulary was determined, and each of these main components was converted into several quantitative questions in the questionnaire. 85 questions were asked from the statistical population (120 archivists). The average sense of need for information among the respondents was equal to 4.04 and its minimum and maximum were 2.80 and 5, so the average sense of need for information is in the medium to high level, which means that the respondents have up-to-date and useful information in the field of professional activity that have declared more than the average, according to this finding, it is necessary to hold in-service training courses to raise the level of information and knowledge of archivists. The results obtained from the correlation coefficient test indicated that among the 120 respondents of the study, the correlation coefficient with a significance level of α = 0.000 was calculated as R = 0.801. Since this significance level is higher than the significance level In our case, α=0.05 is smaller, as a result, our null hypothesis is rejected and our main hypothesis was confirmed, so we concluded that there is a positive and significant relationship between the intervening variable and the optimal use of audio archivists' vocabulary. With the increase of this variable, the amount of optimal use of the glossary of radio and television archivists also increases.
Conclusion: There was a positive and significant relationship between the intervening variable and the optimal use of the vocabulary of radio and television archivists, meaning that with the increase of this variable, the amount of optimal use of the vocabulary of radio and television archivists also increased. It was significant to provide optimal information in the shortest time, and radio and television archivists could provide information according to the information needs of the clients, and training in the use of information retrieval tools and the professional experiences of archivists improves the quality of information delivery.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lexical Circle
  • Archivists
  • I.R.I.B
  • Inform Abilities
  • Librarians
بورکو، هارولد، دانشی، حسین و مهاجر، پرویز (1351). دانش اطلاع رسانی چیست؟. پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 1 (1)، 1-5.
بهرام پور، محمد­پیام (1396). استفاده از کلمات مناسب و خوب. بازیابی در http://bahrampoor.com
پاکزاد، الهام (1391). بررسی استراتژی‌های یادگیری واژگان فعال و غیرفعال دانشجویان سطح پیشرفته: مطالعه‌ای بر دانشجویان ایرانی کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران.
پوزشی، فاطمه (1395). دایره واژگان کودکان 8 تا 16 ماهه در چارچوب فهرست تکامل رشد ارتباطی مک آرتور-بیتس برحسب سطح تحصیلی والدین: تجربه حضور در مهدکودک و جنسیت. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، مرو­دشت.
حبیبی، آرش و کلاهی، بهاره (1401). مدل یابی معادلات ساختاری. تهران: جهاد دانشگاهی.
صنعت جو، اعظم (1384). ضرورت بازنگری در ساختار اصطلاح‌نامه‌ها: بررسی عدم کارایی اصطلاح‌نامه‌ها در محیط اطلاعاتی جدید و قابلیت‌های هستی‌شناسی‌ها در مقایسه با آن. فصلنامه کتاب، 16(4)، 24-45.
 
Abbot, A. (2018).The system of professions. Chicago: university of Chicago.
Bahrampour, M. P. (2017). Using appropriate and good words. Retrieved at http://bahrampoor.com/. [In Persian]
Borko, H., Daneshi, H. and Mohajer, P. (1972). What is information knowledge? Journal of Information Processing and Management, 1(1), 1-5. [In Persian]
Habibi, A., Kolahi, B. (2022). Structural equation modeling. Tehran: Academic Jihad. [In Persian]
Mahdavi, M. T. (2000). Information technology and technology of information. Tehran: Chapar. [In Persian]
Nelson, B. (2014).The role of the public services librarian: The new revolution. In rethinking the library in the information.. The Journal Of of Academic Librarianship, 25(3), 178-186.
Pakzad, E. (2012). Examining active and passive vocabulary learning strategies of advanced level students: a study on Iranian master's students in the field of language education. Master thesis, Faculty of Humanities Sciences, Payam Noor University, Tehran. [In Persian]
Pozshi, F. (1395). Vocabulary of children aged 8 to 16 months in the context of the McArthur-Bates communication development list according to parents' educational level: Kindergarten attendance experience and gender. Master's thesis, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azad University, Marve-Dasht. [In Persian]
Rapple, B. (2013). The librarianslibrarian’s teacher in the networked Environment. College Teaching, 45(3), 114-116.
Reeves W. J. (2018). Librarian as professionals. , University of North Carolina, Chapel Hill.
Rible, J. (2013). The librarian as campus webmaster: careers merging? Computer in librarie-s. Hyatt regency crystal cityarlington, VA.  https://computersinlibraries.infotoday.com/
Rice, J. (2019). The hidden role of librarians. Library journal. v114 n1 57-59.
Sanat Jo, A. (1384). The necessity of revising the structure of thesauruses: investigating the ineffectiveness of thesauruses in the new information environment and the capabilities of ontologies in comparison with it. Book Quarterly, 16(4), 24-45. [In Persian]
 
Winter, M. F. (2016). The culture and control of expertise: Toward a sociological understanding of librarianship. The Library Quarter ; Chicago, 59 (3). 
 
CAPTCHA Image