• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 28 (1396)
دوره دوره 27 (1395)
دوره دوره 26 (1394)
دوره دوره 25 (1393)
دوره دوره 24 (1392)
دوره دوره 23 (1391)
دوره دوره 22 (1390)
دوره دوره 21 (1389)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 20 (1388)
دوره دوره 19 (1387)
دوره دوره 18 (1386)
دوره دوره 17 (1385)
دوره دوره 16 (1384)
دوره دوره 15 (1383)
دوره دوره 14 (1382)
دوره دوره 13 (1381)
دوره دوره 12 (1380)
دوره دوره 11 (1379)
دوره دوره 10 (1378)
دوره دوره 9 (1377)
دوره دوره 8 (1376)
دوره دوره 7 (1375)
دوره دوره 6 (1374)
دوره دوره 5 (1373)
دوره دوره 4 (1372)
دوره دوره 3 (1371)
دوره دوره 2 (1370)
دوره دوره 1 (1369)
هاشم‌زاده, محمدجواد, یاری, شیوا. (1389). توسعۀ سواد اطلاعاتی در آموزش عالی کشور: شناسایی عوامل مؤثر. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 21(2), 110-131.
محمدجواد هاشم‌زاده; شیوا یاری. "توسعۀ سواد اطلاعاتی در آموزش عالی کشور: شناسایی عوامل مؤثر". فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 21, 2, 1389, 110-131.
هاشم‌زاده, محمدجواد, یاری, شیوا. (1389). 'توسعۀ سواد اطلاعاتی در آموزش عالی کشور: شناسایی عوامل مؤثر', فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 21(2), pp. 110-131.
هاشم‌زاده, محمدجواد, یاری, شیوا. توسعۀ سواد اطلاعاتی در آموزش عالی کشور: شناسایی عوامل مؤثر. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 1389; 21(2): 110-131.

توسعۀ سواد اطلاعاتی در آموزش عالی کشور: شناسایی عوامل مؤثر

مقاله 7، دوره 21، شماره 2، تابستان 1389، صفحه 110-131  XML اصل مقاله (256 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
محمدجواد هاشم‌زاده1؛ شیوا یاری2
1استادیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی‌ دانشگاه بیرجند
2کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی
چکیده
همگام با گسترش فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و نفوذ آن در جنبه‌های مختلف زندگی و به‌طور اخص در سطح آموزش عالی، برخورداری از مهارت سواد اطلاعاتی، لازمة‌ بقا در جامعه دانش‌مدار امروز شده است. در این مقاله، تاریخچه و مفهوم سواد اطلاعاتی همراه با تحلیلی بر ویژگی‌ها و قابلیت‌های‌ لازم برای افراد با سواد اطلاعاتی به‌عنوان عاملی اثرگذار بر توسعة سواد اطلاعاتی بیان شده است، سپس با رویکردی تحلیلی به تبیین نقش و عملکرد اعضای هیئت علمی، کتابداران، کتابخانه‌های دانشگاه و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعة سواد اطلاعاتی دانشجویان براساس بررسی متون مختلف و با تأکید بر استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی، پرداخته شده است. این عوامل بر توسعة سواد اطلاعاتی دانشجویان، تأثیر غیرقابلانکاری دارند.
کلیدواژه‌ها
سواد اطلاعاتی؛ آموزش عالی؛ باسواد اطلاعاتی؛ اعضای هیئت علمی؛ کتابداران؛ کتابخانه‌های دانشگاهی؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات
عنوان مقاله [English]
An Analysis of the Effective Factors on the Development of InformationLiteracy in Higher Education
نویسندگان [English]
M. Hashemzadeh1؛ Sh. Yari2
1Assistant Professor of Library and Information Science; Birjand University, Birjand, Iran
2M.A. in Library and Information Science
چکیده [English]
Advancement of communication and information technologies and their impact on the different aspects of life especially in higher education has made acquiring information literacy (IL) skills necessary in a knowledge-based society. In this paper the history and concept of IL is discussed along with an analysis of the required features and capabilities for information literates as effective factors on the development of IL. Then the paper takes an analytical approach to the role and functionality of members of faculty, librarians, university libraries, and information and communication technologies on the promotion of students’ IL based on different literature, with the emphasis on information literacy standards for higher education. These factors have axiomatic influence on the promotion of students’ IL.
کلیدواژه‌ها [English]
Information Literacy (IL), Higher Education, information literate, members of faculty, Librarians, University libraries, Information technology, communication technology
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 863
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 766
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.