TY - JOUR ID - 222 TI - توسعۀ سواد اطلاعاتی در آموزش عالی کشور: شناسایی عوامل مؤثر JO - مطالعات کتابداری و سازماندهی اطلاعات JA - NASTINFO LA - fa SN - AU - هاشم‌زاده, محمدجواد AU - یاری, شیوا AD - استادیار گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی‌ دانشگاه بیرجند AD - کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 21 IS - 2 SP - 110 EP - 131 KW - سواد اطلاعاتی KW - آموزش عالی KW - باسواد اطلاعاتی KW - اعضای هیئت علمی KW - کتابداران KW - کتابخانه‌های دانشگاهی KW - فناوری اطلاعات و ارتباطات DO - N2 - همگام با گسترش فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و نفوذ آن در جنبه‌های مختلف زندگی و به‌طور اخص در سطح آموزش عالی، برخورداری از مهارت سواد اطلاعاتی، لازمة‌ بقا در جامعه دانش‌مدار امروز شده است. در این مقاله، تاریخچه و مفهوم سواد اطلاعاتی همراه با تحلیلی بر ویژگی‌ها و قابلیت‌های‌ لازم برای افراد با سواد اطلاعاتی به‌عنوان عاملی اثرگذار بر توسعة سواد اطلاعاتی بیان شده است، سپس با رویکردی تحلیلی به تبیین نقش و عملکرد اعضای هیئت علمی، کتابداران، کتابخانه‌های دانشگاه و فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعة سواد اطلاعاتی دانشجویان براساس بررسی متون مختلف و با تأکید بر استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی، پرداخته شده است. این عوامل بر توسعة سواد اطلاعاتی دانشجویان، تأثیر غیرقابلانکاری دارند. UR - https://nastinfo.nlai.ir/article_222.html L1 - https://nastinfo.nlai.ir/article_222_7ee149a3f65abc80c24708b28b3a0ddd.pdf ER -