چالش‌های ادغام هوش مصنوعی به عنوان یک علم بین‌رشته‌ای در ساختارهای طبقه‌بندی سنتی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 عضو هیأت علمی، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.30484/nastinfo.2025.3704.2313

چکیده

هدف: هوش مصنوعی با قابلیت‌های منحصربه‌فرد خود در تحلیل داده‌ها و حل مسائل پیچیده، به یکی از مهم‌ترین علوم میان‌رشته‌ای در عصر حاضر تبدیل شده است. این فناوری کاربردهای گسترده‌ای در رشته‌هایی مانند علوم کامپیوتر، فلسفه، روانشناسی، و علوم اجتماعی پیدا کرده و توانسته مرزهای دانش را گسترش دهد. با این وجود، نظام‌های طبقه‌بندی علمی سنتی که مبتنی بر تفکیک دقیق رشته‌ها طراحی شده‌اند، اغلب توانایی پذیرش و ادغام این علم میان‌رشته‌ای را ندارند. این پژوهش با هدف شناسایی چالش‌های مرتبط با این ادغام و ارائه راهکارهایی برای غلبه بر موانع موجود انجام شده است. تمرکز اصلی بر چالش‌های مفهومی، علمی، سازمانی و فنی است که ادغام مؤثر هوش مصنوعی را در ساختارهای علمی محدود می‌کند.

روش‌شناسی: این پژوهش از روش مرور تحلیلی بهره برده که رویکردی کیفی برای بررسی نظام‌مند منابع علمی است. منابع اطلاعاتی از پایگاه‌های معتبر استخراج شده‌اند. مقالات بررسی‌شده به بازه زمانی 2010 تا 2024 تعلق دارند، زیرا این دوره زمانی شامل پیشرفت‌های چشمگیر در حوزه هوش مصنوعی و ظهور چالش‌های میان‌رشته‌ای است. از میان 200 منبع اولیه، 40 منبع با در نظر گرفتن معیارهایی مانند اعتبار علمی، ارتباط موضوعی، و تمرکز بر میان‌رشته‌ای بودن انتخاب شده‌اند. برای تحلیل یافته‌ها، منابع منتخب به‌صورت کیفی بررسی شده و چالش‌های شناسایی‌شده در چهار حوزه مفهومی، علمی، سازمانی و فنی دسته‌بندی گردیدند. سپس، این چالش‌ها بر اساس الگوهای مشترک میان مطالعات مختلف تحلیل شده و پیشنهادهای اصلاحی بر مبنای یافته‌های پژوهش‌های پیشین ارائه شد. این تحلیل‌ها کمک کردند تا ارتباط میان چالش‌های موجود و موانع ساختاری ادغام هوش مصنوعی به‌عنوان یک علم میان‌رشته‌ای مشخص شود.

یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ادغام هوش مصنوعی در ساختارهای علمی سنتی با چالش‌های چندگانه‌ای مواجه است. در بعد مفهومی، اختلاف در تعاریف و نبود زبان مشترک میان رشته‌های مختلف باعث شده است تا همکاری‌های میان‌رشته‌ای به کندی پیش رود. در علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی اغلب به الگوریتم‌ها و سیستم‌های یادگیری اشاره دارد، در حالی که در علوم انسانی به تعاملات شناختی و اجتماعی انسان و ماشین تأکید می‌شود. این تفاوت‌ها همکاری میان‌رشته‌ای و فهم مشترک را دشوار کرده است. از منظر علمی، روش‌ها و چارچوب‌های نظری هوش مصنوعی به‌سختی با ساختارهای سنتی علوم انسانی و اجتماعی تطابق می‌یابند و این امر پذیرش این علم را در این حوزه‌ها محدود کرده است. در بعد سازمانی، مقاومت دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در برابر تغییرات ساختاری و فرهنگی، چالش بزرگی برای توسعه هوش مصنوعی محسوب می‌شود. ساختارهای سنتی دانشگاهی که بر تفکیک دقیق دپارتمان‌ها تأکید دارند، مانع اصلی پذیرش رویکردهای میان‌رشته‌ای هستند. همچنین، در حوزه فنی، محدودیت‌های سخت‌افزاری، عدم یکپارچگی داده‌ها و هزینه‌های بالای پردازش، از جمله موانع اصلی محسوب می‌شوند که پیاده‌سازی هوش مصنوعی در پروژه‌های علمی را دشوار کرده‌اند.

نتیجه‌گیری: ادغام هوش مصنوعی در ساختارهای طبقه‌بندی سنتی، نیازمند تغییرات گسترده در سطوح مختلف مفهومی، علمی، سازمانی و فنی است. تدوین استانداردهای مفهومی مشترک، بازنگری در ساختارهای آموزشی و پژوهشی دانشگاهی، و تقویت زیرساخت‌های فنی از جمله اقدامات ضروری برای تسهیل این فرآیند است. این تغییرات می‌توانند نه‌تنها پذیرش هوش مصنوعی را در نظام‌های علمی تسریع کنند، بلکه زمینه‌ساز گسترش تعاملات میان‌رشته‌ای و نوآوری‌های علمی شوند. ایجاد همکاری‌های جهانی میان پژوهشگران و سیاست‌گذاران برای توسعه چارچوب‌های مشترک و حمایت از پروژه‌های میان‌رشته‌ای، نقشی کلیدی در رفع این چالش‌ها خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Challenges of Integrating Artificial Intelligence as an Interdisciplinary Science into Traditional Classification Structures

نویسندگان [English]

  • Sara Nildarar 1
  • Mansoor Koohi Rostami 2
1 Ph.D. Student in KIS, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Assistant Prof., Department of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]

Purpose: Artificial intelligence (AI), with its remarkable ability to process vast amounts of data and solve highly complex problems, has emerged as a transformative interdisciplinary science in the modern era. Its applications extend across a wide range of fields, including computer science, philosophy, psychology, and social sciences. These applications have significantly contributed to expanding the frontiers of knowledge and fostering innovation. However, traditional scientific classification systems, which were designed based on rigid and distinct disciplinary boundaries, often struggle to accommodate AI effectively. This failure stems from their inability to integrate AI’s interdisciplinary nature seamlessly. As a result, AI faces numerous challenges when it comes to its incorporation into established academic frameworks. This study aims to explore the barriers that hinder this integration and to propose actionable solutions for overcoming these obstacles. Specifically, it focuses on the conceptual, scientific, organizational, and technical challenges that restrict AI’s effective adoption within academic and research structures.

Method: This study employs an analytical review method, which is a qualitative approach for systematically examining scientific sources. The information sources were extracted from reputable databases. The reviewed articles span the period from 2010 to 2024, as this timeframe encompasses significant advancements in the field of artificial intelligence and the emergence of interdisciplinary challenges. Out of an initial pool of 200 sources, 40 were selected based on criteria such as scientific credibility, thematic relevance, and a focus on interdisciplinarity. To analyze the findings, the selected sources were qualitatively examined, and the identified challenges were categorized into four domains: conceptual, scientific, organizational, and technical. These challenges were then analyzed based on common patterns across various studies, and corrective recommendations were formulated based on previous research findings. This analysis helped clarify the relationship between existing challenges and the structural barriers to integrating artificial intelligence as an interdisciplinary field.

Findings: The study identifies several key challenges to integrating AI into traditional scientific systems. On the conceptual level, disparities in definitions and the absence of a common language between disciplines act as significant barriers to interdisciplinary collaboration. For example, in computer science, AI is largely defined through its algorithms and machine learning systems. In contrast, the humanities approach AI from the perspective of human-machine cognitive and social interactions. These differences complicate effective collaboration and mutual understanding between fields. Scientifically, AI’s methods and theoretical frameworks often fail to align with traditional paradigms in the humanities and social sciences, making integration challenging. Organizationally, universities and research institutions demonstrate resistance to adopting structural and cultural reforms, as they are rooted in rigid departmental systems. Lastly, technical issues such as inadequate hardware, fragmented data systems, and high processing costs pose additional obstacles to implementing AI within academic projects.

Conclusion: Overcoming these challenges requires significant changes across multiple levels. Developing unified conceptual standards, reforming educational and research structures to promote interdisciplinary thinking, and investing in advanced technical infrastructure are critical steps. Moreover, global collaboration among researchers, policymakers, and institutions is essential to create standardized frameworks and support interdisciplinary projects. By addressing these barriers, the integration of AI into traditional scientific structures can be accelerated, fostering innovation and advancing interdisciplinary research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Artificial Intelligence
  • Interdisciplinary Science
  • AI Challenges
  • Conceptual Challenges
  • Scientific Challenges
  • Organizational Barriers
  • Technical Challenges
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 28 دی 1403
  • تاریخ بازنگری: 04 فروردین 1404
  • تاریخ پذیرش: 04 اردیبهشت 1404