تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات وب: مطالعه موردی پژوهشگران فرهنگستان هنر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال

2 فرهنگستان هنر

3 دانشیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، ایران.

10.30484/nastinfo.2024.3631.2289

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات وب توسط پژوهشگران فرهنگستان هنر انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر کاربردی است. به روش ترکیبی(کمی و کیفی) اجرا شده است. روش پژوهش در بخش کمی نیمه تجربی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی، پرسشنامه و مشاهده ودر بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته است. این پژوهش به وسیله یک سناریوی دوسوالی، یک سوال آسان و یک سوال نسبتا دشوار که در فرهنگستان هنر انجام شده است. با حجم نمونه به تعداد نسبتاً کم و از افرادی که در دسترس و حاضر به همکاری با تحقیق بودند، انجام شده است. روش نمونه گیری در این پژوهش به شکل هدفمند بود. جامعه پژوهش متشکل از 48 پژوهشگر است. داده ها در دو مرحله تکمیل پرسشنامه های جمعیت شناختی، تجربه جستجو، ارزش و مشاهده رفتار تکمیل وظایف جستجو و تحلیل متنی محتوای مصاحبه شده است. با استفاده از تصاویر ضبط شده از کاربران در نرم افزار کمتازیا استودیوگردآوری شده است. با استفاده از آمار توصیفی میانگین، انحراف معیار و با استفاده از فراوانی بدست آمده است. سپس راهبرد ها و فنون الگوهای رفتار اطلاع یابی شناسایی و ترسیم شده است. با استفاده از آزمون های تی تک متغیره، تی مستقل، همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس آنالیز انجام گردید. نتایج بخش کمی به کمک نرم افزار اس پی اس اس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که پژوهشگران دارای مدرک دکتری در زمینه هنر از راهبردها و فنون مرتبط برای جستجو ی اطلاعات استفاده می‌کنند، در حالی که پژوهشگران با مدرک کارشناسی ارشد بیشتر از راهبردها و فنون غیرمرتبط و تکراری بهره می برند وپاسخ‌دهندگان در انجام وظایف جستجو رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده و به میزان اندکی از راهبردها و فنون استفاده کرده‌اند. در مرحله مقدماتی جستجو (شروع)، آزمودنی‌ها در مجموع 409 راهبرد و فن را به کار بردند. رفتار شروع جستجو بر اساس وظایف جستجوی آنها متفاوت بوده است. در تکمیل وظایف (سوال سخت)، کاربران از مطالعه نظام‌مندی استفاده می‌کنند و به بررسی صفحات بازیابی پرداخته می‌شوند و زمان بیشتری را صرف می‌کنند. در کار آسان (سوال آسان)، با استفاده از روش های مختلف و مرور صفحات، یکی از مرورگرها را بازیابی کرده و انتخاب کردند. در این تعداد صفحات بیشتر بررسی شده و زمان کمتری برای مرور آنها صرف شده است. برخی از کاربران نتایج بازیابی‌شده را بر اساس وظایف جستجو مرور و مطالعه کرده‌اند و از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. یافته‌های این پژوهش به طراحان موتورهای جستجو و سیستم‌های اطلاعاتی کمک می‌کند تا ابزارهای جستجوی اطلاعات هنری طراحی کنند. این امر به کاربران امکان می‌دهد تا سریع‌تر به نتایج جستجوی متناسب با نیازهای اطلاعاتی خود دست یابند. همچنین، تحلیل رفتار جستجوی اطلاعات از وب می‌تواند به ایجاد و توسعه الگوهای جستجو و بازیابی اطلاعات کاربران کمک کند. در این پژوهش، رفتار جستجوی پژوهشگران در سبک‌های آسان و دشوار با استفاده از داده‌های آماری بررسی شد. نتایج نشان داد که در جستجوی آسان، راهبردهایی مانند استفاده از موتور کاوش گوگل (فراوانی 976) و فرمول‌بندی عبارت جستجو به روش عام به خاص بیشترین فراوانی را داشتند. آزمون کای اسکوئر تفاوت معناداری بین دو سبک جستجو را با مقدار 1.324 و احتمال کمتر از 5 درصد تأیید کرد. همچنین، رفتار جستجو در سبک آسان بیشتر از سبک دشوار بود (فراوانی 976 در برابر 948)، اما تفاوت معناداری بین وظایف اول و دوم (احتمال 0.897) مشاهده نشد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد که در مجموع 1924 راهبرد و فن را در مراحل مختلف جستجو و بازیابی اطلاعات توسط کاربران به کار گرفته شد. تحلیل‌های آماری و جداول توصیفی تأیید کردند که کاربران در وظایف جستجوی آسان رفتار سریع‌تری داشته‌اند، در حالی که در وظایف دشوار، مطالعه عمیق‌تری صورت گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing Web Information Search Behavior: Case Study of Art Academy Researchers

نویسندگان [English]

  • Zohreh Mirhosseini 1
  • nahid safary 2
  • Zahra Abazari 3
1 Information Science, Islamic Azad University, Tehran North Branch
2 Academy of Art
3 Associate Professor, Department of Information Science, Islamic Azad University, North Tehran Branch, Iran
چکیده [English]

Purpose: This research was conducted with the aim of analyzing the web information search behavior by the researchers of Art Academy.
Methods: The present research is practical. It has been implemented in a combined (quantitative and qualitative) method. The research method is quantitative and semi-experimental. Content analysis method is used in the qualitative part. The data collection tool in the quantitative part is questionnaire and observation and in the qualitative part, semi-structured interview. This research was done by a two-question scenario, one easy question and one relatively difficult question, which was conducted in the Art Academy. It has been done with a relatively small sample size and from people who were available and willing to cooperate with the research. The sampling method in this research was purposeful. The research community consists of 48 researchers. The data are collected in two stages of completing demographic questionnaires, search experience, value and observation of search task completion behavior and textual analysis of interview content. It has been compiled using images recorded from users in Camtasia Studio software. Mean, standard deviation and frequency have been obtained using descriptive statistics. Then the strategies and techniques of information seeking behavior patterns have been identified and drawn. The analysis was done using single variable t-test, independent t-test, Pearson's correlation and analysis of variance test. The results of the quantitative section were analyzed using SPSS software.
Findings: The findings show that researchers with a doctorate degree in the field of art use related strategies and techniques to search for information, while researchers with a master's degree use more unrelated and repetitive strategies and techniques, and respondents have different behaviors in performing search tasks. They have shown themselves and have used strategies and techniques to a small extent. In the preliminary stage of search (start), subjects used a total of 409 strategies and techniques. Search initiation behavior differed based on their search tasks. In completing the tasks (hard question), users use systematic reading and review retrieval pages and spend more time. In the easy task (easy question), they retrieved and selected one of the browsers using different methods and browsing pages. In this number, more pages are reviewed and less time is spent browsing them. Some users have browsed and studied the retrieved results based on search tasks and used different methods. The findings of this research help designers of search engines and information systems to design artistic information search tools. This allows users to find search results that match their information needs faster. Also, analyzing information search behavior from the web can help to create and develop user search and information retrieval patterns. In this research, researchers' search behavior in easy and difficult styles was investigated using statistical data. The results showed that in easy search, strategies such as using Google search engine (frequency 976) and formulating the search term in a general to specific way were the most frequent. The chi-square test confirmed the significant difference between the two search styles with a value of 1.324 and a probability of less than 5%. Also, search behavior was more frequent in the easy style than in the difficult style (frequency 976 vs. 948), but no significant difference was observed between the first and second tasks (probability 0.897).
Conclusion: The results of the research showed that a total of 1924 strategies and techniques were used by the users in different stages of searching and retrieving information. Statistical analyzes and descriptive tables confirmed that users behaved faster in the easy search tasks, while more in-depth study occurred in the difficult tasks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavior analysis
  • information seeking behavior
  • information retrieval
  • art researchers
  • Art Academy - Iran
CAPTCHA Image