A Sciences Classifying scheme in Ancient Iran according to the Iranian Bundahish

Document Type : Research َ Article

Author

PhD Candidate of Knowledge and Information Science, Shahid Chamran University of

10.30484/nastinfo.2018.2241

Abstract

Purpose: This study seeks to extract a scheme of science classification in Iranian ancient texts.
Methodology: A historical approach, in resources and existing documents.
Findings: Iranians have a bright scientific background, but many of their scientific resources was destroyed over the time. The Iranian Bundahish is one of the most important sources from ancient Iranian, that has a classification scheme of sciences which has more realistic and pragmatic aspect than philosophically; that understandable with a comprehensive view. As the first taxonomic scheme was presented in this book.
Conclusion: These sciences classification scheme can be extract according to the threefold presupposition contained in this paper. Because this is a realistic and pragmatic scheme, instead of considering the totality of the science the second layer of the classification scheme and the dimensions of each science field considered.

Keywords

Main Subjects


ابن‌ندیم، محمدبن اسحاق (1381). الفهرست (رضا تجدد، مترجم). تهران: اساطیر.
بندهش. (1369). گردآوری فرنبغ دادگی (مهرداد بهار، مترجم). تهران: توس.
بیاتی، ابوالحسن؛ خندق‌آبادی، مجتبی (1393). مدل طبقه‌بندی علوم با الهام از گزاره‌های اسلام. مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام، 3 (9)، 37-52.
ثقفی، سیدمحمد (1381). تقسیم‌بندی علوم (1). درسهایی از مکتب اسلام، 42 (4)، 31-38.
جلالی، غلامرضا (1391). طبقه‌بندی علوم با رویکرد اسلامی ایرانی (ضرورت شناسایی الزامات و مختصات پارادایم جدید). مشکوه، 31 (115)،‏ 76- 95.
حقیقی، محمود (1366). مروری بر رده‌بندی نظری و عملی. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 3 و 4 (0)، 45-58. بازیابی 19 تیر 1397، از https://jpsyedu.ut.ac.ir/article_12951_0.html
داودی، مهدی (1370). مقدمه‌ای بر جنبه‌های نظری رده‌بندی. فصلنامه کتاب، 2 (1، 2، 3، و 4)، 271-301.
زاوش، محمد (1375). کانی‌شناسی در ایران قدیم. ت‍ه‍ران‌: پ‍ژوه‍ش‍گ‍اه‌ ع‍ل‍وم‌ ان‍س‍ان‍ی‌ و م‍طال‍ع‍ات‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌.
سالاری، حسن (1387). از رده‌بندی ارسطویی تا رده‌بندی ایرانی. فردوسی، 62 و 63 (1)، 126- 128.
صاحب‌جواهر، عبدالعزیز (1311). کتابخانه‌های ایران: از ماقبل از اسلام تا عصر حاضر در داخله و خارجه. ]تهران[: فردوسی (چاپخانه).
صدرفراتی، محمدمهدی (1390، 2 شهریور). طبقه‌بندی علوم؛ ریشه‌ها و عواقب. رسالت، ص 18. بازیابی 19 تیر 1397، از http://www.pajoohe.com/fa/index.php?Page=definition&UID=43952
فتحی عبدالهادی، محمد؛ بدر، احمد (1389). تاریخ تحولات طبقه‌بندی و رده‌بندی در فرهنگ اسلامی (ترجمه محمد حسینی). آینه پژوهش، 21 (125)، 15- 20.
فدایی، غلامرضا (1380). طرحی نو در طبقه‌بندی علوم. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 46 و 47 (158 و 159)، 287-308. بازیابی 19 تیر 1397، از https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/319870
کاکایی، قاسم (۱۳۸۴). عرض ذاتی به‌عنوان معیار وحدت و تمایز مسایل علوم. مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، 4 (10)، 71–96.
کخ، هایدماری (1376). از زبان داریوش (پرویز رجبی، مترجم). تهران: نشر کارنگ.
گزنفون (1342). کورش‌نامه (رضا مشایخی، مترجم). تهران: بنگاه ترجمه و نشرکتاب‏‫‏‏‏.
محقق، مهدی (1370). تقسیم‌بندی علوم از نظر دانشمندان اسلامی. فصلنامه سیاست علمی و پژوهشی، (1)، 28-37.
محمدنیا، مرتضی (1384). تأثیر رده‌بندی ارسطو بر رده‌بندی‌های اسلامی. آینه پژوهش، 16 (96)، 56 -61.
محمدنیا سماکوش، مرتضی؛ اشرفی‌ریزی، حسن؛ و محمدی، حسین (1390). سرگذشت کتابخانه‌ها در ایران. تهران: کتابدار.
نجم‌آبادی، محمود (1350). سیر و تحول علوم طبی در ایران و شاهکارهای طبی پزشکان ایرانی. در گ‍وش‍ه‌ای‌ از س‍ی‍م‍ای‌ ت‍اری‍خ‌ ت‍ح‍ول‌ ع‍ل‍وم‌ در ای‍ران‌ (م‍ج‍م‍وع‍ه‌ م‍ق‍الات‌ ت‍ح‍ق‍ی‍ق‍ی‌)، (ص 27-63). تهران: دفتر اطلاعات و روابط عمومی وزارت علوم و آموزش عالی.
نصر، حسین (1350). فلسفه در اعصار تاریخ ایران. در گ‍وش‍ه‌ای‌ از س‍ی‍م‍ای‌ ت‍اری‍خ‌ ت‍ح‍ول‌ ع‍ل‍وم‌ در ای‍ران‌ (م‍ج‍م‍وع‍ه‌ م‍ق‍الات‌ ت‍ح‍ق‍ی‍ق‍ی‌)، (ص 9-26). تهران: دفتر اطلاعات و روابط عمومی وزارت علوم و آموزش عالی.
همایونفرخ، رکن‌الدین (1344). تاریخچه کتابخانه‌های ایران و کتابخانه‌های عمومی. تهران: سازمان کتابخانه‌های عمومی شهرداری تهران.
همایونفرخ، رکن‌الدین (1345الف). تاریخچه‌ی کتاب و کتابخانه در ایران: از دوران باستان تا به امروز. هنر و مردم، 5 (43)، 15-20.
همایونفرخ، رکن‌الدین (1345ب). کتاب و کتابخانه‌های شاهنشاهی ایران. تهران: وزارت فرهنگ و هنر.
وامقی، ایرج (1378). نوشته‌های مانی و مانویان ب‍ا دو م‍ق‍دم‍ه‌ در ب‍اب‌ زن‍دگ‍ی‌، اف‍ک‍ار و ف‍ل‍س‍ف‍ه‌ دی‍ن‌ م‍ان‍ی‌. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه هنری.
ون‍دی‍داد. (۱۳۷۶) (ه‍اش‍م‌ رض‍ی، مترجم)‌. ت‍ه‍ران‌: ف‍ک‍ر روز‏‫‏.
Söylemez, M.M. (2005). The jundishapur school: Its history, structure, and functions. American Journal of Islamic Social Sciences, 22 (2), Retrieved July 7, 2018, from http://i-epistemology.net/v1/attachments/879_ajiss22-2-stripped%20-%20Soylemez%20-%20The% 20Jundishapur%20School.pdf
CAPTCHA Image