جایگاه اجتماعی کتابداران: چالش‌ها و راهکارها

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی مشهد

چکیده

رسالت کتابخانه به‌عنوان نهادی اجتماعی، خدمت به جامعه استفاده‌کننده و پاسخگویی به نیازهای آنان است. از آنجا که در عصر حاضر، فناوری‌های جدید، تحولات زیادی را در تولید، سازماندهی، و استفاده از اطلاعات به‌وجود آورده است، با افزایش روزافزون حجم اطلاعات، شاهد تغییر زیادی در ساختار ذهنی و نیازهای استفاده‌کنندگان هستیم. اما براساس پژوهش‌های صورت گرفته، در بسیاری از کتابخانه‌ها نیازهای پیچیده و متحول استفاده‌کنندگان پاسخ داده نمی‌شود. بنابراین، استفاده‌کنندگان، کتابخانه‌ها را محلی برای حل مشکل اطلاعاتی و تغذیه فکری به‌شمار نمی‌آورند و وجهه و هویتی برای کتابداران در نظر نمی‌گیرند. از آنجا که خدمات کتابخانه‌ای یکی از فعالیت‌های عمده در شناساندن رسالت کتابخانه به جامعه است، تأکید اصلی این مقاله بر توسعه خدمات به‌عنوان عاملی برای کسب جایگاه اجتماعی شایسته کتابداران و ارتقای آن است. به این منظور، انوع خدمات و نیز مشکلاتی که در راه طراحی و اجرای آنها وجود دارد، شناسایی می‌شود. چالش‌هایی که کتابداران، برای توسعه خدمات خود، با آنها روبه‌رو هستند، از دیگر بحث‌های این مقاله است. توفیق در این چالش‌ها، راه حل و عامل اصلی توسعه خدمات و کسب وجهه اجتماعی کتابداران است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Social status of librarians: challenges and working procedures

نویسندگان [English]

  • S. Sayyadifar 1
  • M. Farrash-Bashi Astaneh 2

کلیدواژه‌ها [English]

  • Librarians
  • Social status
  • Information services
  • Inter-library cooperation