تاریخچه آموزش کاربران کتابخانه‌های دانشگاهی در دانشگاه‌های غرب

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه اصفهان

چکیده

آموزش کاربران در دانشگاه موضوعی قدیمی است و ریشه‌های آن را می‌توان در قرن هفدهم در آلمان جست‌وجو کرد. کتابداران دانشگاهی در آمریکا تدریس در کلاس درس و نوشتن در این زمینه را از قرن نوزدهم شروع کردند. در اوایل قرن بیستم نیز آموزش کاربران در دانشگاه ادامه داشت، ولی در کتابخانه‌های دانشگاهی رسمیتی نیافت و در دهه 1940 بیشتر اهمیت خود را در جامعه دانشگاهی از دست داد. در دهه 1960 آموزش کاربران در دانشگاه دوباره احیا و نقش آموزشی کتابداران دانشگاهی به رسمیت شناخته شد. امروزه، کتابداران دانشگاهی مجبور شده‌اند با فناوری جدید اطلاع‌رسانی در آموزش مهارت‌های کتابداری کنار بیایند. برگه‌دان الکترونیک، منابع مرجع الکترونیک، شبکه جهانی، و دروس الکترونیک، شیوه‌های تدریس کتابداران را تغییر داده است. پذیرفتن کتابداران دانشگاهی به‌عنوان مدرس، اغلب مورد مخالفت قرار گرفته است. این مخالفت‌ها در اوایل قرن بیستم بروز کرد و طی چند دهه گذشته به دفعات و به علل مختلف تکرار شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A brief history of library instruction in the United States of America

نویسندگان [English]

  • By: M. Lorenzen
  • Translated by: S. Khadivi

کلیدواژه‌ها [English]

  • library instruction
  • library skill
  • library research