رویکردی نو به خدمتی کهن: استفاده از تجربه کاربری در بهبود خدمات کتابخانه‌ای

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دانشکده علوم اطلاعات و دانش شناسی

3 عضو هیأت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

4 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه تهران

10.30484/nastinfo.2020.1932.1739

چکیده

هدف: هدف از این پژوهش شناسایی معنا و زمینه ‏های کاربردی مفهوم تجربه کاربری در بافت کتابخانه‏ است.
روش: با جستجو در پایگاه ‏های اطلاعاتی و ردگیری استنادات، منابع معتبر و مرتبط با تجربه کاربری در بافت کتابخانه گردآوری شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که چگونه مطالعات تجربه کاربری با تمرکز بر رویکرد پژوهش کیفی برای شناخت نیازهای کاربران، در محیط کتابخانه، در تعامل با کتابداران و در محیط مجازی موجب بهبود وضعیت می‏ شوند.
نتیجه‏ گیری: تجربه کاربری روند نوظهوری است که چون منشأ فلسفی همخوان با رسالت کتابخانه‏ ها دارد، به عنوان یک تخصص در حرفه کتابداری در حال رشد و گسترش است. با شناخت این رویکرد کتابداران می‏ توانند راه ‏های نوآورانه برای ارائه خدمات بهتر در همه اجزای نظام کتابخانه مطابق با نیاز کاربران بیابند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A new way to do old work: Exploring user experience to improve library service

نویسندگان [English]

  • Fateme Fahimnia 2
  • Narges Neshat 3
  • Nader Naghshine 4
2 Faculty member, University of Tehran, Faculty of Management
3 Head of LIS Research Group
4 Faculty member, University of Tehran, Faculty of management
چکیده [English]

Aim: The aim of this research was to explore the concept of UX in the context of libraries.
Design/Methodology: to find literature about UX in libraries, related vocabularies were searched in online databases; along with cite tracking contributed find references.
Findings: Findings illustrated that how UX studies with focus on qualitative approach to meet user needs, can make better interaction with library space and staff as well as online presence.
Conclusion: user experience is an emerging trend with similar philosophy of libraries mission statement. It will likely continue to grow as a recognized specialty within the librarianship profession. Librarians can learn UX methods to devise more innovative ways for meeting the user needs in all library system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • User experience
  • usability
  • New approaches in information science
  • UX librarian
  • library space
  • library website
  • User interface