بررسی نگرش‌های دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی نسبت به کتابداران دانشگاهی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

کتابداران با دارا بودن دانش، مهارت، و تجربه قادر هستند در امر آموزش و پژوهش به دانشجویان کمک کنند. عدم اطلاع دانشجویان از موقعیت حرفه‌ای، نقش‌های آموزشی، دانش، وظایف، و علاقة کتابداران برای کمک به آنها باعث می‌شود دانشجویان از راهنمایی‌های کتابداران و کتابخانه‌ها به نحو احسن استفاده نکنند و پیدا کردن اطلاعات را وظیفة شخصی خود تلقی نمایند.
در این مقاله با روش پیمایشی نگرش‌های دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در رشته‌ها و در مقاطع تحصیلی مختلف نسبت به کتابداران دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد دانشجویان با اینکه کتابداران را افرادی تحصیلکرده می‌دانند، ولی از پیشینه‌های تحصیلی، نقش‌ها، وظایف، و مهارت‌های آنها آگاه نیستند. در پایان مقاله نیز پیشنهاداتی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Perspectives of the students of Allameh Tabatabai University about academic librarians

نویسنده [English]

  • Z. Mousavizadeh
چکیده [English]

Skillful and expert librarians are able to educate students and help them do research.
Some of the students have no information about librarians’ professional status, teaching
roles, knowledge, tasks and also their interest in helping them. So they don’t effectively
use their guidance and they think finding information in a library is their
personal responsibility. The methodology of this research is a survey in which the
perspectives of the students—those studying different courses in different degrees—
of Allameh Tabataba’i University about academic librarians have been evaluated.
Findings show that although the students think librarians are educated, they are not
aware of the librarians’ educational background, roles, tasks and skills. At the end of
the article, some suggestions are presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • students’ perspective
  • academic librarians
  • professional status
  • Librarianship
  • Allameh Tabataba’i University