• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 28 (1396)
دوره دوره 27 (1395)
دوره دوره 26 (1394)
دوره دوره 25 (1393)
دوره دوره 24 (1392)
دوره دوره 23 (1391)
دوره دوره 22 (1390)
دوره دوره 21 (1389)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 20 (1388)
دوره دوره 19 (1387)
دوره دوره 18 (1386)
دوره دوره 17 (1385)
دوره دوره 16 (1384)
دوره دوره 15 (1383)
دوره دوره 14 (1382)
دوره دوره 13 (1381)
دوره دوره 12 (1380)
دوره دوره 11 (1379)
دوره دوره 10 (1378)
دوره دوره 9 (1377)
دوره دوره 8 (1376)
دوره دوره 7 (1375)
دوره دوره 6 (1374)
دوره دوره 5 (1373)
دوره دوره 4 (1372)
دوره دوره 3 (1371)
دوره دوره 2 (1370)
دوره دوره 1 (1369)
صیفوری, ویدا. (1389). پیش به سوی تفکر انتقادی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 21(2), 38-55.
ویدا صیفوری. "پیش به سوی تفکر انتقادی". فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 21, 2, 1389, 38-55.
صیفوری, ویدا. (1389). 'پیش به سوی تفکر انتقادی', فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 21(2), pp. 38-55.
صیفوری, ویدا. پیش به سوی تفکر انتقادی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 1389; 21(2): 38-55.

پیش به سوی تفکر انتقادی

مقاله 3، دوره 21، شماره 2، تابستان 1389، صفحه 38-55  XML اصل مقاله (408 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
ویدا صیفوری
کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه رازی کرمانشاه
چکیده
امروزه، به واسطة فناوری اطلاعات و ارتباطات، اطلاعات به وفور در دسترس همگان قرار دارد؛ اما صرف داشتن اطلاعات نمی‌تواند کارساز و مفید باشد، بلکه تجزیه و تحلیل و نحوة کاربرد این اطلاعات حائز اهمیت است. تفکرانتقادی برپایة اطلاعات به تقسیم‌بندی، تجزیه و تحلیـل، و کاربرد اطلاعات می‌پردازد و برهمین اساس با ارائة نظریه‌های جدید به روند تولید علم کمک می‌کند. اساساً تفکر انتقادی، تفکری عمیق و منطقی است که اطلاعات جزء اصلی آن است. در این مقاله، به ضرورت و اهمیت پرورش تفکر انتقادی پرداخته شده است و ضمن بررسی متون مختلف مهارت‌ها و ویزگی‌های متفکران منتقد، توانایی‌های آنها، و موانع احتمالی آن ذکرشده است. موانع جامعه‌شناختی و روان‌شناختی در کنار موانع بنیادین زبانی و منطقی چهار نوع مانع موجود در تفکر انتقادی را تشکیل می‌دهند.
کلیدواژه‌ها
تفکر انتقادی؛ تفکر تحلیلی؛ استدلال؛ اطلاعات؛ ارزیابی اطلاعات
عنوان مقاله [English]
Towards Learning Critical Thinking
نویسندگان [English]
V. Seifouri
M.A. in Library and Information Science; Razi University, Kermanshah
چکیده [English]
Information and communication technologies make access to information easy. Access to information alone is not useful, analysis and the way to make use of the information are of high importance. Information-based critical thinking is about decision-making, analysis and the application of information which enhances knowledge production through presenting new theories. Basically critical thinking is logical and deep thinking in which information is the main element. This paper explains the importance and necessity of improving critical thinking. Then through the evaluation of different literatures, discusses the specifications and skills of critical thinkers, their capabilitiesand possible obstacles to the process. There are four types of barriers to critical thinking: sociologi.cal barriers, psychological barriers, language obstacles and logical barriers
کلیدواژه‌ها [English]
Critical thinking, analytical thought, reasoning, Information, information assessment
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 882
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,032
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.