امکان جایگزینی یا تکمیل سرعنوان‌های موضوعی کتابخانه کنگره با برچسب‌های اجتماعی لایبرری ‌ثینگ (نمونه‌پژوهی: حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، و علوم طبیعی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز؛ رئیس گروه مستندسازی کتابخانه ملی ایران

2 استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

چکیده

هدف: میزان مطابقت و امکان جایگزینی یا تکمیل سرعنوان‌های موضوعی کتابخانه کنگره با برچسب‌های اجتماعی لایبرری ثینگ در کتاب‌های حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، و علوم طبیعی.
روش‌شناسی: این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شد. با استفاده از روش کدگذاری در سه حوزه و در هر حوزه موضوعی 160 ‌کتاب به‌عنوان نمونه میزان مطابقت دقیق و تقریبی، نسبی، و عدم مطابقت بررسی شد. گردآوری داده‌ها با استفاده از سه پیشینه کتاب‌شناختی، مستند موضوعی کتابخانه کنگره، و لایبرری ثینگ به‌صورت یکسان صورت گرفت و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از درصد همپوشانی و ضریب شباهت ژاکار استفاده شد.
یافته‌ها: از مجموع 1311 برچسب اجتماعی، 484 برچسب برای حوزه علوم طبیعی، 422 برچسب برای حوزه علوم اجتماعی، و 405 برچسب برای حوزه علوم انسانی، در 580 مورد (43%)، مطابقت دقیق و تقریبی و در 301 مورد (23%)، مطابقت نسبی با سرعنوان‌های موضوعی وجود داشت. محاسبه ضریب شباهت ژاکار نیز نشان داد که جایگزینی در سه حوزه تأیید نمی‌شود.
نتیجه‌گیری: امکان جایگزینی برچسب‌های اجتماعی لایبرری ثینگ با سرعنوان‌های موضوعی کتابخانه کنگره وجود ندارد و به‌عنوان مکمّل مد نظر قرار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Possibility of Replacing or Completing Library of Congress Subject Headings by LibraryThing’s Social Tags (Case Study: Humanities, Social Sciences and Natural Sciences)

نویسندگان [English]

  • M. Khademian 1
  • M. Kokabi 2
  • F. Osareh 2
1
2
چکیده [English]

Purpose: To explore the match between Library of Congress Subject Headings (LCSH) and LibraryThing’s social tags and the possibility of replacing or completing LCSH by LibraryThing’s social tags in humanities, social science and natural science books.
Methodology: Content analysis. Selecting 160 books in each domain and using coding, the exact, relative and approximate match and mismatch between headings and tags were recognized. Data gathered using LC bibliographic and authority records and LibraryThing records and analyzed using coverage percentage and Jaccard Similarity
Coefficient.
Results: There were 1311 social tags (484 tags in natural sciences, 422 in social sciences and 405 in humanities), 580 of which (43%) had exact and approximate match and 301 cases (23%) had relative match with LCSH. Also, Jaccard Similarity Coefficient calculation rejected the replacement of headings by tags in all three domains.
Conclusion: The replacement of LCSH by social tags is not possible and they can only be regarded as completion.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social tags
  • Library of Congress Subject Heading (LCSH)
  • Controlled vocabulary
  • Folksonomy
  • LibraryThing
Adler, M. (2009). Transcending library catalogs: a comparative study of controlled terms in library of congress subject headings and user-generated tags in librarything for transgender books. Journal of Web Librarianship, 3 (4), 309-331.
Carman, N. (2009). Library thing tags and library of congress subject headings: a comparison of science fiction and fantasy works.  Unpublished master’s thesis, Victoria University of Wellington, USA.
Chen, Y. (2008). Analysis of social tagging and book cataloging: a case study. HKLA 50th Anniversary Conference Hong Kong, November 5. Retrieved November 05, 2015, from http://www.hkla.org/events/2008/conf/yi.ppt
Evans, W. (2009). Building Library 3.0. Chandos: Oxford.
Frazier, A. (2012). Playing tag: an exploration of folksonomy in comparison to LCSH. Retrieved November 07, 2015, from http://www.sidelongcitation.com/uploads/8/2/5/6/8256205/frazier.pdf
Furner, J. (2010). Empowering users through social tagging. Retrieved December 25, 2014, from http://www.tammiyk.com/uploads/9/2/1/3/9213112/subject_cataloging.pdf
Heymann, P., & Garcia-Molina, H. (2009). Contrasting controlled vocabulary and tagging: Do experts choose the right names to label the wrong things? Retrieved November 11, 2014, from http://ilpubs.stanford.edu:8090/955/1/cvuv-lbrp.pdf
Lawson, K. G. (2009). Mining social tagging data for enhanced subject access for readers and researchers. Retrieved October 17, 2015, from http://lib.dr.iastate.edu/libcat_pubs
Lu, C., Park, J., & Hu, X. (2010). User tags versus expert-assigned subject terms:  a  comparison of librarything tags and Library of Congress Subject Headings. Journal of Information Science 36 (6), 763-779.
Rahman, A. I. M. J. (2012). Social tagging versus Expert created subject headings. Master Thesis, Oslo and Akershus University College of Applied Sciences, Oslo, Norway. Retrieves Aug. 17, 2015, from http://hdl.handle.net/10760/2558
 Rolla, P. J. (2009). User tags versus subject headings: can user-supplied data improve subject access to library collections?. Association for  Library Collections & Technical Services, 53 (3), 174-184.
Smith, T. (2007). Cataloging and you: Measuring the efficacy of a folksonomy for subject analysis. In J., Lussky (Ed.) Proceedings of the 18th Workshop of the American Society for Information Science and Technology, Special Interest Group in Classification Research, Milwaukee, Wisconsin. Retrieved December 02, 2015, from http://dlist.sir.arizona.edu/2061
Thomas, M., Caudle, D. M., & Schmitz, C. M. (2009). To tag or not to tag? Library Hi Tech, 27(3), 411-434.  
Vaidya, P., & Harinarayana, N. S. (2016). The comparative and analytical study of librarything tags with library of congress subject headings. Knowledge Organization, 43 (1), 35-43.
Weber, J. (2006). Folksonomy and controlled vocabulary in librarything. Unpublished Final Project, University of Pittsburgh. Retrieved October 10, 2015, from http://jonathanweber.info/samples/2452-Folksonomy.pdf
Voorbij, H. J. (1998). Title keywords and subject descriptors: a comparison of subject search entries of books in the humanities and social sciences. Journal of Documentation, 54 (4), 466-476.
Wu, D., He, D., Qiu, J., Lin, R., & Liu, Y. (2013). Comparing social tags with subject headings on annotating books: a study comparing the information science domain in English and Chinese. Journal of Information Science, 39 (2), 169-187.
CAPTCHA Image