بازاریابی خدمات و محصولات اطلاعاتی در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد

2 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شهرضا

چکیده

در روش‌های نوین مدیریت، بازاریابی، یکی از اساسی‌ترین ارکان برنامه‌های بازرگانی سازمان‌ها محسوب می‌شود. همچنین، تفاوت سازمان‌ها را در رسیدن به اهداف خود؛ باید در چگونگی بازاریابی آنها جستجو کرد. با جستجو در دلایل انجام بازاریابی، می‌توان به کسب سود یا دریافت بودجه بیشتر اشاره کرد؛ اما این تنها دلیل استفاده از بازیابی نیست. شاید بتوان گفت مهم‌ترین دلیل انجام بازاریابی، افزایش رضایت مشتریان است که خود به افزایش تمایل به استفاده و پرداخت پول برای خدمات دریافتی خواهد انجامید. امروزه بازاریابی در کتابخانه‌ها به‌دلیل رشد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات؛ تغییر در وضعیت بودجه کتابخانه‌ها، رشد سریع دانش و استفاده از آن؛ و تنوع کاربران با نیازهای متفاوت؛ به‌عنوان عاملی مهم تلقی می‌شود و مسئولیت کتابداران را برای پرداختن به آن بیشتر کرده است؛ زیرا بازاریابی ابزاری برای بهبود رضایت کاربر و ارتقای استفاده از خدمات کتابخانه می‌شود. بر این اساس؛ با افزایش رقابت در جهان اطلاعاتی، بازاریابی عاملی مهم برای ادامه حیات کتابخانه‌ها خواهد بود. در این مقاله به بررسی بازاریابی اطلاعات، فعالیت‌های بازاریابی، اصول مدیریت بازاریابی، فنون بازاریابی، ایجاد بازار و مهارت‌های حرفه‌ای برای بازاریابی می‌پردازیم. در پایان، توصیه‌هایی برای بازاریابی در کتابخانه‌های ایران ارائه می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Marketing information goods and services in libraries and information centers

نویسندگان [English]

  • H. Ashrafi Rizi 1
  • Z. Kazempour 2