نقش ذخیره‌سازی، انتشار و کاربرد دانش در بهبود وضعیت آموزش کارکنان دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار/ پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

10.30484/nastinfo.2024.3521.2258

چکیده

هدف: مفهوم و اصطلاح مدیریت دانش در انجمن مشاوره مدیریت پدیدار شد. مدیریت دانش فرآیندی است که طی آن یک سازمان دانش خود را گردآوری، سازماندهی، و به اشتراک می گذارد و به گونه‌ای تحلیل می‌کند که به راحتی برای کارکنان قابل دسترس باشد. مدیریت دانش سازمانی شامل ساماندهی کسب و استفاده از دانش حاصل از سازمان و ترکیب دانش از منابع خارجی است. دانش ممکن است به طور منفعلانه در یک سازمان برآمده از واکنش نسبت به تغییرات در محیط کسب و کار باشد، و یا ممکن است به طور فعال از طریق پژوهش در بارة اطلاعات حاصل از داخل و خارج سازمان به دست آید. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش ذخیره‌سازی، انتشار و کاربرد دانش در بهبود وضعیت آموزش کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس است.

روش‌شناسی: پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌های کاربردی قرار دارد. از نظر روش گردآوری داده‌ها از نوع تحلیلی- پیمایشی است. جامعه پژوهش حاضر عبارت است از تمامی مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس. این تعداد مشتمل است بر 15 مدیر و 272 کارمند. نمونه ها نیز با بهره‌گیری از فرمول کوکران عبارت است از 15 مدیر و 200 کارمند از جامعه نامبرده. روش نمونه‌گیری در هر دو گروه مدیران و کارکنان به صورت تصادفی- طبقه‌ای است. به منظور گردآوری داده‌ها از یک پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شده است. در این پژوهش به دو روش توصیفی و استنباطی به تحلیل داده‌های به دست آمده از پرسشنامه‌ها پرداخته شد. در سطح توصیفی با استفاده از مشخصه‌هایی نظیر فراوانی به تحلیل ویژگی‌های جامعه پرداخته شد و در سطح استنباطی فنون استنباطی آزمون نرمال بودن کولموگروف- اسمیرنف، آزمون دوجمله‌ای برای بررسی فرضیه‌ها استفاده شد.

یافته‌ها: بر اساس یافته‌های به دست آمده از پژوهش حاضر مدیریت دانش در ارتقاء و بهبود وضعیت آموزشی مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس موثر است. همچنین، ذخیره‌سازی دانش در بُعد ایجاد با ارتقاء و بهبود وضعیت آموزشی مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس موثر است. انتشار دانش در بُعد ایجاد با ارتقاء و بهبود وضعیت آموزشی مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس تاثیر دارد. کاربرد دانش نیز در بُعد ایجاد با ارتقاء و بهبود وضعیت آموزشی مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس موثر است.

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که ذخیره‌سازی و انتشار دانش نقش مهمی در افزایش کارایی آموزشی کارکنان و مدیران دانشگاهی دارد. علاوه بر آن، توجه به عواملی چون: تقویت فرهنگ سازمانی، تعامل میان همکاران، توجه به زیرساخت‌ها و فناوری اطلاعات نقش مهمی در کاربرد دانش در دانشگاه دارد. برگزاری دوره های آموزشی، ایجاد پایگاه دانش، راه اندازی سیستم سنجش مدیریت دانش، ایجاد نظام پیشنهادها برای بهبود فعالیت سازمانی، برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای توسعه حرفه ای کارکنان از زمره پیشنهادهای این پژوهش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Role of Storing, Disseminating and Applying Knowledge in Improving the Status of Staff Training in the University

نویسندگان [English]

  • Fariborz Doroudi 1
  • Vahideh Ariamanesh 2
1 Assistant professor / Iranian Research Institute for Information Science and Technology(IranDoc)
2 MSc. in Information Science and Knowledge, Islamic Azad university Kerman, Iran,
چکیده [English]

Purpose: The concept and the terminology of Knowledge management sprouted within the management consulting community. Knowledge management is the process by which an Organization gathers, organizes, shares and analyzes its knowledge in a way that is easily accessible to employees. Organizational knowledge management involves structuring the acquisition and use of knowledge arising within an organization and integrating knowledge from external sources. Knowledge may arise passively within an organization from reaction to changes in the business environment, or it may be acquired proactively by research into information arising within and outside the organization. The purpose of this research is to investigate the role of knowledge storage, dissemination and application in improving the education status of employees of Islamic Azad University, Bandar Abbas branch.

Methodology: The current research is among applied research. In terms of data collection method is used a descriptive analytic-survey type. The society in this research is all managers and employees of Bandar Abbas Islamic Azad University. This number includes 15 managers and 272 employees. The samples also include 15 managers and 200 employees from the community using the Cochran formula. The sampling method is random and stratified in both groups of managers and employees. A researcher-made questionnaire was used to collect data. In this research, descriptive and inferential methods were used to analyze the data obtained from the questionnaires. At the descriptive level, using characteristics such as abundance was dealt with the analysis of the characteristics of the society. At the inferential level, inferential techniques of Kolmogorov-Smirnov's normal test were used to examine the hypotheses, binomial test.

Findings: Based on the findings of this research, knowledge management is effective in improving and improving the educational status of managers and staff of Islamic Azad University of Bandar Abbas. Also, Knowledge storage is effective in improving education and improving the educational status of managers and staff of Bandar Abbas Islamic Azad University. The dissemination of knowledge in the field of creation is effective with the promotion and improvement of the educational status of managers and staff of the Islamic Azad University of Bandar Abbas. The application of knowledge in the field of creation is effective with the promotion and improvement of educational status of managers and staff of Islamic Azad University of Bandar Abbas.



Conclusion: The results showed that storing and disseminating knowledge plays an important role in increasing the educational efficiency of academic staff and administrators. In addition, attention to factors such as: strengthening organizational culture, interaction among colleagues, attention to infrastructure and information technology plays an important role in the application of knowledge in the university. Holding training courses, creating a knowledgebase, setting up a knowledge management measurement system, creating a system of suggestions to improve organizational activity, short-term, medium-term and long-term planning for the professional development of employees are among the suggestions of this research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dissemination of Knowledge, Knowledge Storage, Islamic Azad University Bandar Abbas Branch
  • knowledge Application
  • University Staff
  • Knowledge Management
  • Educational Status
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 23 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 07 آذر 1402
  • تاریخ بازنگری: 02 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1402