ارزیابی اضطراب اطلاع‌یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار/ پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)

2 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابخانه هرندی، آستان قدس رضوی، کرمان ایران

10.30484/nastinfo.2024.3508.2251

چکیده

هدف: کتابخانه‌ها با فراهم کردن دسترسی به منابع اطلاعاتی نقش اساسی در جوامع ایفا می کنند، بنابراین اهمیت کتابخانه‌ها برای همه اعضای جامعه قابل درک است. از زمره کاربران کتابخانه‌ها دانشجویان هستند، و بسیاری از آنها در استفاده از کتابخانه دارای اضطراب هستند. اضطراب کتابخانه یک مشکل واقعی و رایج برای بسیاری از دانشجویان است. این نوع اضطراب هم شامل ترس از فضای کتابخانه است که می‌توان آن را طاقت فرسا و گیج‌کننده دانست و هم فرآیند استفاده از کتابخانه برای یافتن منابع اطلاعاتی را پوشش می‌دهداضطراب اطلاع‌یابی حالتی است که به دلیل زیادی اطلاعات یا عدم معنای درست اطلاعات به وجود می‌آید که می‌تواند نقش نامطلوبی بر توانایی افراد در کاوش اطلاعات و رفع نیازهای اطلاعاتی آنها داشته باشد. لذا، هدف اصلی این پژوهش شناسایی وضعیت اضطراب اطلاع‌یابی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان است.

روش: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته است. جامعه مورد بررسی در این پژوهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاداسلامی واحد کرمان شامل3862 نفر است. حجم نمونه برای پژوهش براساس جدول مورگان تعداد 350 نفر است. روش نمونه‌گیری طبقه‌ای جهت انتخاب نمونه آماری مورد استفاده قرار گرفت. از پرسشنامه سنجش اضطراب اطلاع‌یابی عرفان‌منش، آبریزه و کریم برای گردآوری داده‌ها استفاده شد. این پرسشنامه با تاکید بر 6 مولفه اصلی اضطراب اطلاع‌یابی یعنی: موانع مربوط به منابع اطلاعاتی؛ موانع مربوط به رایانه و اینترنت؛ موانع مربوط به کتابخانه؛ موانع مربوط به جست‌وجوی اطلاعات؛ موانع مربوط به مسائل فنی و موانع مربوط به موضوع تدوین شد برای بررسی تفاوت میانگین و پاسخ به پرسش‌های پژوهش از آزمون تی تک‌جمله‌ای و فریدمن استفاده شده است

یافته‌ها: با توجه به مقدار آزمون کای اسکوئر که برابر با(290/244) ومقدار معناداری که برابر با (000/0) و کوچکتر از سطح معناداری می‌باشد، در نتیجه می‌توان بیان کرد که میانگین شش مولفه اضطراب اطلاع‌یابی تفاوت معنا‌داری دارد. همچنین تفاوت معناداری در مولفه‌ها بر اساس یافته‌های بدست آمده، نشان می‌دهد عامل «موانع مربوط به منابع اطلاعاتی» بیشترین تاثیر و موانع مربوط به «جست‌وجوی اطلاعات» کمترین تاثیر را بر اضطراب اطلاع‌یابی گذاشته است.

نتایج: نتایج به دست آمده با آگاهی از اهمیت هر یک از مولفه‌ها نشان می‌دهد که میزان اضطراب اطلاع‌یابی در میان دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه آزاد اسلامی کرمان از حد متوسط تفاوت معناداری دارد و در حد بالاست. عامل «موانع مربوط به منابع اطلاعاتی» در این پژوهش نقش مهمی دارد و لازم است تا برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌گیری بهتر از آنها انجام شود. انشجویان برای انجام پاره‌ای از فعالیت‌های خود ممکن است با نگرانی، ترس و دلهره‌ روبرو شوند. آنها ممکن است در زمینه چگونگی استفاده از منابع اطلاعاتی، استفاده از کتابخانه، بهره‌گیری از رایانه و اینترنت، جست‌وجوی پاره‌ای از اطلاعات، شیوه‌های انتخاب موضوع و یا حتی بسیاری از مسائل فنی با ترس و نگرانی روبرو شوند. آموزش مهارت های کاوش اطلاعات، در دسترس قرار دادن منابع اطلاعاتی به صورت مستقیم، تقویت توانایی بازیابی اطلاعات، آموزش سواد اطلاعاتی و تعامل مناسب کتابداران با کاربران از زمره راهکارهای کاهش اضطراب است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of Information Seeking Anxiety of Islamic Azad University Postgraduate Students in Kerman Branch

نویسندگان [English]

  • Fariborz Doroudi 1
  • Fatemeh ZangiAbadi 2
1 Assistant professor / Iranian Research Institute for Information Science and Technology(IranDoc)
2 MSc. of Information Science and Knowledge, Harndi Library, Astan Quds Razavi, Kerman, Iran
چکیده [English]

PurposeInformation seeking anxiety is a condition caused by too much information or lack of correct meaning Information is created that can have an adverse effect on people's ability to explore information and meet their information needs. The main objective of this research is to study information seeking anxiety among the students of Islamic Azad University.

Methodology: This study was conducted through a survey. Population examined in this study are post graduated students of Islamic Azad University, Kerman branch. According to statistics obtained from the university in 3862 were post graduate student already studying in the university. The sample size for the study was based on a total population of 350 according to Morgan Table and Stratified sampling method was used to select the sample Including students of Islamic Azad University, branch of Kerman. The Efanmanesh, Abrizah & Karim's Information Seeking Anxiety Questionnaire Inventory was used to collect research data which was organized with six main components of anxiety with an emphasis on information: The barriers to dealing with the barriers to computing resources information; The barriers to dealing with the Internet and computer; The barriers to dealing with the library.(4) The barriers associated with barriers to information seeking; the barriers of obstacles technical issues related to barriers related to the issue. Friedman's test was used to check the difference between the average components of information seeking anxiety. To check questions of research use single sentence (T) and fridman test.

Findings: According to the chi square test value which is equal to (244.290) and the significant value which is equal to (0.000) and smaller than the significance level and it is high. It can be said that the average of the six components of information seeking anxiety has a significant difference. Also significant differences based on the results of the component "barriers to intelligence sources", the most influential and "barriers to information seeking" information seeking has less effect on anxiety.

Conclusion: The results obtained with an awareness of the importance of each of the components this would indicate that the average difference between the level of seeking anxiety among students of Kerman Azad University and it is in the top size. The factor of "barriers to intelligence sources", plays an important role in this research, and it is necessary to plan properly to make better use of them. Students may face anxiety, fear and apprehension to do some of their activities. They may face fear and concern in the field of how to use information resources, use the library, use the computer and the Internet, search for some information, methods of choosing the subject, or even many technical issues. Training information exploration skills, making information sources available directly, strengthening the ability to information retrieval, training information literacy and proper interaction of librarians with users are among the strategies to reduce anxiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information Retrieval
  • Information Seeking Anxiety
  • Islamic Azad University
  • Kerman Branch
  • Students
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 02 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 29 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 بهمن 1402