مولفه‌های اثرگذار محیط‌های اطلاعاتی زنان در به اشتراک‌گذاری اطلاعات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

2 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

3 گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزا د اسلامی، بابل، ایران

10.30484/nastinfo.2024.3478.2238

چکیده

هدف: شناخت نوع محیط اطلاعاتی و میزان استفاده از آنها در به اشتراک ‌گذاری اطلاعات در تقویت مجراهای اطلاعاتی پراستفاده بسیار مؤثر است. از آن جایی که ارتباطات غیررسمی دارای اهمیت فوقالعادهای در روابط علمی است و زنان به عنوان یکی از ‌گروه‌های اجتماعی که در موقعیت منزلتی جامعه؛ بیشتر نیازهای اطلاعاتی خود را از طریق مجراهای غیررسمی اطلاعات برطرف می‌کنند، لازم است محیط‌های اطلاعاتی زنان مورد بررسی قرار گیرد. بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر، واکاوی مولفه‌های اثرگذار محیط‌های اطلاعاتی زنان در به اشتراک‌ گذاری اطلاعات با استفاده از نظریه داده بنیاد است.

روش: روش پژوهش حاضر از نوع توسعه‌ای است که با رویکرد کیفی و با به ‌کارگیری روش نظریه داده ‌بنیاد انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، از 26 نفر از زنان شاغل در رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در یکی از دانشگاه‌های کشور به‌عنوان استاد و یا شاغل در یکی از مراکز کتابخانه‌های کشور تشکیل شده است، که به روش نمونه‌گیری هدفمند (گلوله برفی) انتخاب شده‌اند، داده‌ها از طریق مصاحبه با آن‌ها جمع‌آوری و طی سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی تجزیه ‌و تحلیل شدند و در نهایت بر اساس آن‌ها الگوی پارادایمی شامل شرایط علی، پدیده اصلی، شرایط زمینه‌ای، مداخله‌گرها، راهبردهای اصلی، مداخله‌گرها و پیامدهای محیط‌های اطلاعاتی زنان در به اشتراک‌گذاری اطلاعات طراحی گردید. برای سنجش روایی ابزار مصاحبه از روش پاسخگو و برای سنجش پایایی ابزار از روش دو کدگذاری استفاده شده است.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان‌ می‌دهد برای محیط‌های اطلاعاتی زنان و به اشتراک‌ گذاری اطلاعات 18 مقوله اصلی و 48 مقوله فرعی در 6 طبقه شناسایی شدند که عبارتند از: طبقه‌ی عوامل علی با 7 مقوله (نوع‌دوستی، تمایل شخصی، تناسب فردی و شخصیتی، علائق فردی، تناسب محیطی، تناسب اخلاقی و انگیزه‌های علمی) و 18 خرده مقوله؛ طبقه‌ی عوامل زمینه‌ای با 3 مقوله (تعامل اجتماعی، عوامل محیطی و عوامل زمانی) و 7 خرده مقوله؛ طبقه‌ی عوامل مداخله‌گر با 4 مقوله (انگیزه‌های اجتماعی، انگیزه‌های اخلاقی، انگیزه‌های فرهنگی و انگیزه‌های سیاسی) و10 خرده مقوله؛ طبقه‌ی عوامل راهبردی با 1 مقوله (نحوه اشتراک اطلاعات) و 3 خرده مقوله؛ طبقه‌ی عوامل پیامد با 2 مقوله (کسب آگاهی و اشتراک اطلاعات و دانش) و 8 خرده مقوله و طبقه‌ی پدیده اصلی (واکاوی محیط اطلاعاتی زنان با تاکید بر به اشتراک‌گذاری اطلاعات) با 2 خرده مقوله شناسایی شدند.

نتیجه‌گیری: این الگو که برآمده از نظرات و دیدگاه‌های متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی در کشور است، مشخص می‌نماید که تقویت محیط‌های اطلاعاتی برای زنان، نیازمند چه راهکارهایی در زمینه به اشتراک ‌گذاری اطلاعات آنان است و نتایج آن، در نهادهای علمی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی و به خصوص دانشگاه‌ها و سازمان‌های متولی سیاستگذاری‌های علمی و فرهنگی، کاربرد مهم و ویژهای در ارتقاء رفتار ‌اطلاع‌یابی ورفتار به اشتراک‌گذاری اطلاعات زنان و در نتیجه توسعه و پیشرفت علم اطلاعرسانی و توسعه علمی کشور خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effective components of women's information environments in sharing information

نویسندگان [English]

  • Shahrzad Nasrollahzadeh 1
  • safiyeh Tahmasebi Limooni 2
  • Mitra Ghiasi 3
1 Department of Information Science and Knowledge, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
2 Department of Knowledge and Information Sciences, Babol Branch, Azad Islamic University, Babol, Iran.
3 Department of knowledge and Information Science , Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran
چکیده [English]

Purpose: Understanding the information environment and the extent of its utilization in sharing information is highly effective in strengthening the most commonly used channels for information dissemination. Informal communication plays a crucial role in scientific relationships, and women, as a social group holding a dignified position in society, often rely on informal information channels to meet their information needs. Therefore, it is important to examine the information environments of women. The objective of this research is to analyze the key components of women's information environments, in terms of sharing information, using the grounded theory

Method: The current research method is developmental and has been conducted using a qualitative approach and the foundational data theory. The statistical population of the study consists of 26 female experts in information science and librarianship who are employed as professors or work in one of the country's library centers at a university and have been selected by purposive sampling (snowball sampling). The data were collected through interviews with them and were analyzed through three stages of open coding, axial coding, and selective coding. The paradigmatic pattern, including Causal conditions, the main phenomenon, contextual conditions, interventionists, main strategies, interventionists, and environmental consequences of women's information environments in sharing information, was designed based on them. The interview tool was validated using the respondent method, and the tool's reliability was measured using the double coding method.

Findings: The findings indicate that 18 main and 48 sub-components have been identified in 6 categories for women's information environments and sharing information behavior, including: causal factors with 7 main components (friendliness, personal tendency, individual and personality compatibility, personal interests, environmental compatibility, ethical compatibility, scientific motivation) and 18 sub-components; contextual factors with 3 main components (social interaction, environmental factors, temporal factors) and 7 sub-components; intervention factors with 4 main components (social motivation, ethical motivation, cultural motivation, political motivation) and 10 sub-components; strategic factors with 1 main component (information sharing method) and 3 sub-components; outcome factors with 2 main components (acquiring knowledge, sharing information and knowledge) and 8 sub-components; and the main phenomenon (exploring the information environment of women with an emphasis on their information sharing behavior) with 2 sub-components.

Conclusion: This model, which is derived from the opinions and views of experts in information science and science in the country, specifies that strengthening the information environment for women requires what solutions are needed in the field of their information sharing behavior. Its results, in scientific, educational, cultural and social institutions, especially universities and organizations in charge of scientific and cultural policies, will have an important and special application in improving the information-seeking behavior and information-sharing behavior of women, and as a result, the development and progress of information science and scientific development of Iran.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information,Women'
  • s Information Environments, Information Sharing, Womens, ,Grounded Theory
CAPTCHA Image

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 03 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 24 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 دی 1402