عوامل مؤثر بر همکاری‌های علمی بین‌المللی از دیدگاه صاحب‌نظران عرصه دیپلماسی علم ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه زابل، زابل، ایران

2 استاد بیوفیزیک دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

4 استادیار گروه آمار، دانشگاه زابل، زابل، ایران

چکیده

هدف: شناسایی مهم‌ترین عوامل مؤثر در تبادلات علمی بین‌المللی، براساس دیدگاه‌های صاحب‌نظران عرصه دیپلماسی علم و فناوری کشور است
روش: ابزار به‌کاررفته در این پیمایش، پرسش‌نامه‌‌ای بود که بر اساس ادبیات مرتبط با تعاملات و همکاری‌های علمی بین‌المللی تهیه شد. پس از بررسی و تأیید روایی و پایایی، پرسش‌نامه به‌صورت برخط طراحی و برای پژوهشگران و متخصصان قلمرو دیپلماسی علمی کشور از طریق ایمیل ارسال شد.
یافته ­ها: نتایج حاصل از تحلیل عامل اکتشافی در این پژوهش، چهار مقوله تبادلات بین‌المللی، بین‌المللی‌سازی آموزش، عوامل ساختاری و عوامل زیرساختی را تأیید کرد. مقوله تبادلات بین‌المللی شامل «افزایش و استفاده از انواع فرصت‌های مطالعاتی داخل و خارج کشور، تبادل استاد و دانشجو و جذب استاد و همچنین اعطای بورس تحصیلی»، مقوله بین‌المللی‌سازی آموزش شامل «تقویت آموزش از راه دور و مجازی، ارائه دروس به زبان بین‌المللی در دانشگاه‌ها، برگزاری دوره‌های تقویت زبان خارجی»، عوامل زیرساختی شامل «عقد موافقت‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های علمی، تقویت انجمن‌های علمی، گسترش سازمان‌های غیرانتفاعی، ارتقای جایگاه معاونت بین‌المللی دانشگاه‌ها، برگزاری کنفرانس‌ها و شرکت در مجامع بین‌المللی» و عوامل ساختاری شامل «تقویت دیپلماسی علم و فناوری، وجود قوانین شفاف ثبت اختراع و اکتشاف و توجه به مباحث مربوط به حقوق مالکیت فکری و معنوی» شد. نتایج نشان داد که چهار مقوله فوق به طور معنی‌داری در توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی نقش دارند.
نتیجه‌گیری: عوامل شناسایی‌شده به‌طور معنی‌داری در همکاری‌های علمی بین‌المللی مؤثرند. علاوه بر این، نتایج حاصل از آزمون آماری فریدمن نشان داد که تبادل استاد و دانشجو مهم‌‌ترین عامل مؤثر در همکاری‌های علمی بین‌المللی از دیدگاه جامعه پژوهش درنظر گرفته شده است. افزایش فرصت‌های مطالعاتی و تقویت انجمن‌های علمی و ارتباط آن ها با انجمن‌ها و فدراسیون‌های جهانی نیز در رده‌های بعدی قرار دارند. تحلیل یافته‌ها نشان داد که رتبه‌بندی متغیر همکاری‌های علمی از نظر متخصصان عرصه دیپلماسی معنی‌دار است و آنها رتبه‌­بندی متفاوتی از شاخص‌های ذکر‌شده دارند. علاوه بر این، نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفه‌های درجه علمی، سابقه کاری و سن با مقوله زیرساختی و بین‌المللی‌سازی آموزش از نظر پاسخ‌گویان رابطه معنی‌داری وجود دارد و بین سایر مقوله‌ها رابطه معنی‌داری بین متغیرها یافت نشد. تعامل و همکاری‌های علمی بین‌المللی در کشور، نیازمند رویکرد منسجم اهداف و وظایف ذی‌نفعان مختلف عرصه دیپلماسی علم و فناوری کشور است که یک سازمان نیز به‌منزله متولی مسئولیت راهبری امور آن را بر عهده داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Factors Influencing Scientific Collaboration: Viewpoints of Iranian Science Diplomacy Researchers

نویسندگان [English]

  • Esmaeil Vaziri 1
  • Ali Akbar Saboury 2
  • Mansoureh Feizabadi 3
  • Morteza Mohammadi 4
1 University of Zabol, Zabol. Iran
2 University of Tehran, Tehran, Iran
3 Sabzevar University of Medical Sciences, Sabzevar, Iran
4 University of Zabol, Zabol. Iran
چکیده [English]

Purpose: The aim of the study is to identify the most important factors affecting international scientific collaborations based on the views of Iranian experts of science and technology diplomacy.
Methods: The instrument used for this survey was a questionnaire designed based on the related research literature. After reviewing and confirmation of validity and reliability, the questionnaire was designed in the online environment and sent via email to experts in the field.
Findings: The results of exploratory factor analysis in this study revealed four categories including international collaborations, internationalization of higher education, infrastructural and structural factors. International collaborations consist increasing utilization of study opportunities inside and outside the country, student-professor exchanges, recruitment of academics, and scholarships. Internationalization of education included strengthening distanced and online education, offering courses in international scientific languages in universities, holding foreign language courses. Infrastructural factors such were identified as scientific agreements and memoranda, empowering national scientific associations, expanding non-profit organizations, promoting the status of international deputy chancellors in universities, holding international conferences and forums; and structural factors included enhancing science and technology diplomacy, approving transparent patent and exploration laws, and intellectual property rights”. The results showed that the four categories have significant roles in the development of international scientific cooperation. International interactions with 0.88, infrastructure factors with 0.784, internationalization of education with 0.739, and structural factors with 0.566, respectively, were found to have the greatest impact on international scientific cooperation.
Conclusion: Factors identified could have significant impact on international scientific collaboration. In addition, the results of Friedman statistical test showed that student-professor exchanges are considered the most important factors. Provision of opportunities and empowering scientific associations and their relationship with international associations and federations are the second and third most important categories in the views of Iranian science diplomacy experts. Analysis of findings showed that the variable ranking of scientific collaborations is significant for experts in the field of diplomacy, and they rank such indicators differently. Also, we found significant relationship between the degree, work experience and age in ranking the categories of infrastructure and internationalization of education, but not for others. International collaboration requires an integrated strategy that takes into account various approaches, goals and duties of all stakeholders in the field of Science and Technology Diplomacy. We suggest that one organization should be responsible for implementing that strategy to identify competitive advantage in different scientific fields to pursue international collaborations

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scientific Communication
  • International Scientific Collaboration
  • Scientific Cooperation
  • Science and Technology Diplomacy
 Adib, Y., Zare, B., & Abedini, I. (2019). Factors affecting research motivation among students and professors in Farhangian University. Journal of Sociology of Education. 10, 107-125. [In Persian].
[ادیب، یوسف، زارع، بیژن و عابدینی، عیسی (1397). بررسی عوامل مؤثر بر انگیزه تحقیق و پژوهش در میان اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان. دوفصلنامة جامعه‌شناسی آموزش و پرورش. 10، ص 125 -107].
Ahmadi, E., & Heydari, G. (2013). Construction and validation for assessment of scientific collaboration deterrent and motivating factors among shahid Chamran University and Jundishapour university of medical sciences, Library and Information Sciences, 16(2), 263-279. [In Persian].
[احمدی، الهام و حیدری، غلامرضا (1392). ساخت و اعتباریابی مقیاسی به منظور سنجش عوامل ترغیب‌کننده و بازدارنده همکاری علمی در میان اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۱۶(2)، ص 279-263].
Ahmadi, E., Osareh, F., & Heydari, G. (2015). Identification and analysis the motivating and inhibiting factors of scientific collaboration of faculty members in local, national and international levels in ShahidChamran University and Jundishapur University of Medical Sciences in Ahvaz. Journal of Health Information Management. 12 (2), 183-193. [In Persian].
[احمدی، الهام، عصاره، فریده و حیدری، غلامرضا (1394). شناسایی وتحلیل عوامل ترغیب کننده و بازدارنده همکاری علمـی اعضـای هیـأت علمـی در سطوح محلی، ملی و بین‌المللی در دو دانشگاه شهید چمران و علوم پزشکی جندی شاپوراهواز. مدیریت اطلاعات سلامت؛ 12(2)، ص 193-183].
Ahmadi, H., Osareh, F., & Soheili, F. (2013). Scientific cooperation as a base of co-author network map: case study, Mojtaba Shamsipour joint co-author network in chemistry. Rahyaft, 23(54), 81-88. [in Persian].
[احمدی، حمید، عصاره، فریده و سهیلی، فرامرز (1392). همکاری علمی، زمینه‌سازی شبکه هم‌نویسندگی: مطالعه موردی، روابط هم‌نویسندگی مجتبی شمسی‌پور در حوزه شیمی، رهیافت، 54، ص 88-81].
Atashbasteh, M., Nourmohamadi, H., & Asadi, S. (2015). Participation and Scientific Collaboration in Persian Wikipedia. Human Information Interaction. 1 (4): 292-304. [In Persian].
[آتش‌بسته، منیر، نورمحمدی، حمزه‌علی و اسدی، سعید (1394). مشارکت و همکاری علمی در ویکی‌پدیای فارسی، تعامل انسان و اطلاعات، ۱(4)، ص 304-292].
Bonyadi Naeeini, A., & Sadough, M. (2017). Identifying Impacting Factors on Science and Technology Diplomacy Development. Soft power Studies, 7 (2), 60-85. [In Persian].
[بنیادی نائینی، علی و صدوق، محمود (1396). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه دیپلماسی علم و فناوری، مطالعات قدرت نرم، 7(17)، ص 60-85].
Bozorgipour, A., Ghazinoori, S., & Naghizadeh, M. (2020). .Analysis of co-authorship network of Iranian regenerative medicine scholars .Modiriat-e- farad. 18, 231-250. [In Persian].
[بزرگی‌پور، عطیه، قاضی‌نوری، سروش و نقیزاده، محمد (1398). تحلیل شبکه همکاری‌های علمی در حوزه طب بازساختی در ایران. مدیریت فردا، 18، ص 23 -250].
Council of the Islamic Republic of Iran. (2003). the document of the Islamic-Iranian Model of Progress in 1404. Available at: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/132295. [In Persian].   
[مجلس شورای اسلامی (1382). چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی].
Council of the Islamic Republic of Iran (2009). The fifth Five-Year Economic, Social and Cultural Development Plan of the Islamic Republic of Iran. Available at: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/790196. [in Persian].
[مجلس شورای اسلامی (1389). قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران (1394 ـ 1390)].
Council of the Islamic Republic of Iran (2009). The sixth Five-Year Economic, Social and Cultural Development Plan of the Islamic Republic of Iran. Available at: https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1014547. [In Persian].
 [مجلس شورای اسلامی (1396). قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ـ ۱۳۹۶)].
Davarpanah, M., & Adamian, R. (2012). The Impact of country development on the visibility of co-authorship. Library and Information Science Research, 2(2), 149-170. doi: 10.22067/riis. v2i2.11015. [in Persian].
[داورپناه، محمدرضا و آدمیان، رضا (1391). بررسی اثر میزان توسعه‌یافتگی کشورها بر رویت‌پذیری مقالات هم‌تالیفی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی.2(2)، ص 149-170].
Davoodi, A. (2015). The Iranian Science and Technology Diplomacy in Afghanistan: Challenges and Opportunities. Strategic Research of Politics, 3 (11), 103-127. [In Persian].
[داوودی، علی اصغر (1394). دیپلماسی علم و فناوری ایران در افغانستان: فرصت‌ها و چالش‌ها. فصلنامه پژوهش‌های راهبردی سیاست، 3(11)، ص 127-103].
Delavar, A. (2008). Research method in education and psychology. Tehran: Virayesh. [In Persian].
[دلاور، علی (1387). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش].
Ghelbash Ghraehbalaghi Inaloo, S., Kareshki, H., & Ahanchian, M. (2017). Components and Indicators of Scientific Collaboration among Researchers: Developing and Determining the Factor Structure. Educational Measurement and Evaluation Studies. 6(16), 143-186. [In Persian].
[غلباش قره‌بلاغی اینالو، سمانه، کارشکی، حسین و آهنچیان، محمدرضا (1395). مولفه‌ها و نشانگرهای همکاری‌های علمی پژوهشگران: طراحی و تعیین ساختار عاملی. فصلنامه مطالعات اندازه‌گیری و ارزشیابی آموزشی، 6‌(16)، ص 143-185].
Ghorbi, A., Fahimifar, S., Fazeli-Varzaneh, M., & Saeidnia, H. (2020). A Comparative Study of the Status of Scientific Collaboration Based on Centrality Measures in the Middle East Countries' Retracted Articles. Iranian Journal of Information Management. 6(1), 223-246. [In Persian].
[قربی، علی، فهیمی‌فر، سپیده، فاضلی، محسن و سعیدنیا، حمیدرضا (1399). بررسی تطبیقی وضعیت همکاری‌های علمی بر اساس شاخص‌های مرکزیت شبکه در مقاله‌های سلب اعتبارشده کشورهای خاورمیانه. فصلنامة مدیریت اطلاعات، 6(1)، ص 223-246].
Janalizadeh Chhobbasti, H., & Akmali, M. (2008). Social factors on the level of cooperation of faculty members (Kurdistan University study). Culture strategy. 1 (2), 103-122 [In Persian].
[جانعلیزاده چوب‌بستی، حیدر و اکملی، ماکوان (1387). عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان همکاری اعضای هیأت علمی (مطالعه موردی: دانشگاه کردستان). راهبرد فرهنگی، 1(2)، ص 122-103].
Mehravar Giglou, S., khorsandi Taskoh, A., Ghiasi Nadoshan, S., & Abbaspoor, A. (2020). Identifying the Factors Hindering International Scientific Cooperation in the Country’s Higher Education System and Providing a Solution: a Qualitative Study. RME. 12 (3), 68-78. [In Persian].
[مهرآور گیگلو، شهرام، خورسندی طاسکوه، علی، غیاثی ندوشن، سعید و عباس‌پور، عباس (۱۳۹۹). شناسایی عوامل بازدارنده همکاری های علمی بین‌المللی در نظام آموزش عالی کشور و ارائه راهکار: مطالعه‌ای کیفی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. ۱۲(۳)، ص ۶۸-۷۸].
Moghimi, T., Arasteh, H., & Mohammadkhani, K. (2016). A Model for Improving Science Diplomacy through Interdisciplinary Aspects in Higher Education and Foreign Policy Systems: Case Study of K.N. Toosi University. Interdisciplinary Studies in the Humanities. 8(4), 195-224. [In Persian].
[مقیمی، طلیعه، آراسته، حمیدرضا و محمدخانی، کامران (1395). مدل پیشبرد دیپلماسی علم و فناوری در کشور از زاویه مطالعات میان‌رشته‌ای نظام‌های آموزش عالی و سیاست خارجی؛ مورد مطالعه: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. فصلنامه مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی. 8(4)، ص 224-195].
Momeni, M., & Faal Ghayoumi, A. (2011). Statistical analysis using SPSS. Tehran, Mansour Momeni. [In Persian].
[مومنی، منصور و فعال‌قیومی، علی (1390). تحلیل‌های آماری با استفاده از SPSS. تهران: منصور مومنی].
Moosavi-Movahedi, A., & Kiani-Bakhtiari, A. (2012). Science & Technology Diplomacy. Science Cultivation, 2(2), 71-76. [In Persian].
[موسوی موحدی، ا.، کیانی بختیاری، ا. (1392). دیپلماسی علم و فناوری، نشاء علم (2)، ص 76-71].
Nayebi, H., & Shaban, M. (2018). Sociological analysis of Facters Affecting on the Low Scientific Collaboration Among Faculty Members of Social Sciences Case of Study: Tehran University,Tarbiat Modares, Alameh Tabatabai, Shahid Beheshti, Kharazmi, Alzahra. Journal of Social Problems of Iran, 9(1), 91-119. [In Persian].
[نایبی، هوشنگ و شعبان، مریم (1397). تحلیل جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر کاهش همکاری علمی در بین اعضای هیأت علمی دانشکده‌های علوم اجتماعی (مطالعه موردی: دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تربیت معلم و الزهرا). بررسی مسائل اجتماعی ایران، 9(1)، ص 119-91].
Rahimi, M., & Fattahi, R. (2009). The effect of scientific collaboration on the publication of the ferdowsi university of mashhad faculty members. Library and Information Sciences, 12(1), 81-98. [In Persian].
[رحیمی، ماریه و فتاحی، رحمت‌اله (1388). بررسی میزان تأثیر عوامل مؤثر بر همکاری علمی از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، کتابداری و اطلاع‌رسانی، ۱۲(۱)، ص 98-81].
Razi, M., Hashemzadeh, M. J., Asareh, F., & Mohammadi Estani, M. (1395). Explaining the pattern of citation behavior and determining the level of scientific cooperation of researchers in Iranian scientific-research journals of geology. Library and Information Science Studies, 8(17), 61-82. doi: 10.22055 / slis.2016.12090. [In Persian].
[رضی، مصطفی، هاشم‌زاده، جواد، عصاره، فریده و محمدی استانی، مرتضی (1394). تبیین الگوی رفتاری استنادی و تعیین میزان همکاری‌های علمی پژوهشگران در مجله‌های علمی- پژوهشی زمین‌شناسی ایران. مجله مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، پیاپی 17، ص 62-41].
Riahi, A., Ghaneirad, M. A., & Ahmadi, E. (2014). Reviewing the international collaboration deterent factors (case study: University of Tehran faculty members in ISI Joint collaborations. Library and Information Sciences, 17(1), 65-90. [In Persian].
[ریاحی، عارف، قانعی‌راد، محمدامین و احمدی، الهام (1393). بررسی موانع بازدارنده همکاری‌های علمی بین‌المللی (مطالعه موردی: اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در تألیف مشترک مدارک علمی پایگاه اطلاعاتی ISI). کتابداری و اطلاع‌رسانی، 17(۱)، ص 65-90].
Riahi, A., & Ghaneirad, M. A. (1391). Interactions and scientific relations between Iran and the G8 countries. Foreign Policy Quarterly, 26(3), 647-662. [In Persian].
[ریاحی، عارف و قانعی‌راد، محمدامین (1391). تعاملات و ارتباطات علمی ایران و کشورهای جی هشت، سیاست خارجی، ۲۶(۳)، ص 662-647].
Sadat Mohseni, H., Arasteh, H. R., Ghorchian, N. G., & Jafari, P. (1392). SWOT analysis of international scientific cooperation programs in Iranian higher education. Journal of Educational Leadership and Management, 7(2), 107-129. [In Persian].
[محسنی، هدی‌السادات، آراسته، حمیدرضا، قورچیان، نادرقلی و جعفری، پریوش (1392). تجزیه و تحلیل SWOT برنامه‌های همکاری علمی بین‌المللی در آموزش عالی ایران، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 7(2)، ص 129-107].
Safari, M., & Esmeili Shad, B. (2021). Developing a Strategic Program for Higher Educatioal System Based on SWOT Model (Case of Study: Quchan Industrial University). Educational Development of Judishapur. 11(4), 729-740. [In Persian].
[صفری، مهدی، و اسماعیلی شاد، بهرنگ (1399). تدوین برنامه راهبردی نظام آموزش عالی بر اساس مدل SWOT (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی قوچان). توسعة آموزش جندی‌شاپور؛ 15(4)، ص 740-729].
Saniejlal, M. (2017). Science and Technology Diplomacy: New Strategy for Development in Islamic Countries. Political Studies of Islamic World, 6(3), 193-215. [In Persian].
[صنیع‌اجلال، مریم (1396). دیپلماسی علم و فناوری: راهبردی نو در توسعه کشورهای اسلامی، فصلنامه مطالعات سیاسی جهان اسلام، 6(23)، ص 215-193].
Secretariat of the Resilient Economy Command Headquarters of Plan and budget organization of Iran (2016). Resilient Economy tables: promoting 5 universities and 5 research centers of Iran to the international level. [In Persian]
[دبیرخانه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سازمان برنامه و بودجه کشور (1396). جدول پروژه‌های اقتصاد مقاومتی: ارتقای 5 دانشگاه و 5 واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی].
Sharghi, A. A. (2009). Globalization, Higher education and development of international scientific collaboration. Cultural Engineering quarterly, 3, (31-32). 10-17. [in Persian].
[شرقی، عبدالعلی (1388). جهانی شدن، آموزش عالی و توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی، ماهنامه مهندسی فرهنگی، 3 (31-32)، ص 10-17].
Sonnenwald, D.H. (2007), scientific collaboration. Ann. Rev. Info. Sci. Tech., 41: 643-681. https://doi.org/10.1002/aris.2007.1440410121.
Supreme Council of the Cultural Revolution, (2010). comprehensive scientific map of the country, Available at: https://www.msrt.ir/file/download/page/1488284345-m01.pdf. [in Persian].
[شورای عالی انقلاب فرهنگی (1389). نقشه جامع علمی کشور].
Supreme Council of the Cultural Revolution. (2017). Comprehensive Document of International Scientific Relations of the Islamic Republic of Iran. Available at: http://intl.sbmu.ac.ir/index.jsp?pageid=63238&p=1 . [In Persian].
[شورای عالی انقلاب فرهنگی (1396). سند جامع روابط علمی بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران].
Taslimi, M., Noroozi, K., Makhdoomi, A., & Hajari, M. (2017). A Framework for the Development of Scientific Diplomacy in the Islamic Republic of Iran: The Perspectives of Experts, Officials of Scientific Organizations and Diplomats. Strategy, 26(83): 165-186. [In Persian].
[تسلیمی، محمدسعید، نوروزی، خلیل، مخدومی، احمد و هاجری، مهدی (1396). ارائه چارچوب توسعه دیپلماسی علمی جمهوری اسلامی ایران از منظر خبرگان و مسئولان علمی و دیپلماسی کشور، فصلنامه راهبرد. 23(83)، ص 186-165].
Turekian, V. C., & Wang, T. C. (2014) ‘Educating for Science Diplomacy’, Science & Diplomacy, 3(1) [online]. Available from: http://www.scie ncediplomacy.org/editorial/2014/educating-for-science-diplomacy [Accessed 20 October 2021].
Vahed, N., & Zareh Gavgani, V. (2019). Systematic Review of Scientific Collaboration Networks of Library and Information Sciences in Iran. Depiction of Health. 10(3):235-247. [In Persian].
[واحد، نفسیه و زارع گاوگانی، وحیده (1398). مرور نظام‌مند شبکه‌های همکاری علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران. تصویر سلامت. 10(3)، ص 247-235].
Vaziri, E., & Saboury, A. (1400). International Scientific Cooperation as a Driver for Science and Technology Diplomacy. Science Cultivation, 12(1), 13-20. [In Persian].
[وزیری، اسماعیل و صبوری، علی‌اکبر (۱۴۰۰). تعاملات علمی بین­المللی، پیشران دیپلماسی علم و فناوری. نشاء علم، ۱۲(۱)، ۱۳-۲۰].
Velayati, K., & Noruzi, A. (2009). Scientific Research Collaboration between Iran and Its Neighbour Countries. Journal of Science and Technology Policy.1(4), 73-75. [In Persian].
[ولایتی، خالید و نوروزی، علیرضا (1387). بررسی میزان همکاری‌های علمی ایران و کشورهای هم‌جوار در تألیف مشترک از سال 1990 تا 2007، سیاست علم و فناوری 4(1)، ص 75-73].
Zolfagharzadeh, M., & Hajari, M. (2016). Identifying the Aspects and Affecting Factors on Science and Technology Diplomacy Development: A Research Based On Thematic Analysis. Science and Technology Policy Letters, 6(2), 105-120. [In Persian].
[ذوالفقارزاده، محمدمهدی و هاجری، مهدی (1395). شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های مؤثر برتوسعه دیپلماسی علم و فناوری کشور: پژوهشی مبتنی بر تحلیل مضمون، سیاستنامه علم و فناوری، 6(۲)، ص 116-101].
Zolfagharzadeh, M., & Sanaei, M. (2013). Science and Technology Diplomacy:Theoretical framework and practical suggestions. Rahyaft, 23(54), 45-67. [In Persian].
[ذوالفقارزاده، محمدمهدی و ثنایی، مهدی (1392). دیپلماسی علم و فناوری: چارچوبی نظری و پیشنهادهایی علمی، رهیافت (54)، ص 67-45].
CAPTCHA Image