رابطه میان مدیریت ارزش با ایجاد ارزش در کتابخانه‌های عمومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار؛ بخش علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران

2 استادیار/ پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)

3 کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران

چکیده

هدف: ارزش، که در مدیریت ارزش استفاده می‌شود، این روش را از روش‌های مرسوم بررسی هزینه متمایز می‌کند. تحقیق با هدف بررسی رابطه مدیریت ارزش با خلق ارزش در مدیریت کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان انجام شده است.
روش: روش پژوهش، پیمایشی ـ توصیفی و از نوع هم‌بستگی است. جامعه آماری، مدیران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان بودند. به دلیل محدودبودن جامعه آماری پژوهش، از روش سرشماری کل استفاده شد. تعداد مدیران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی کرمان ۷۰ نفر بودند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های 26 سؤالی مدیریت ارزش با روایی قابل قبول و پایایی 764/0 و پرسش‌نامه دوازده سؤالی مدیریت کتابخانه با روایی قابل قبول و پایایی 788/0 استفاده شد. مؤلفه‌های اصلی پرسش‌نامه مدیریت ارزش، شامل کیفیت و مشتری‌مداری، تخصص‌گرایی، استقلال ‌عمل، مدیریت و تسهیل‌کنندگان، و ساختار حرفه‌ای بود. داده‌های پرسش‌نامه با استفاده از آزمون‌های هم‌بستگی پیرسون نرم‌افزار اس.پی.اس.اس نسخه ۲۱ تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: بررسی و نتایج حاصله نشان می‌دهد که مؤلفه‌های تخصص‌گرایی در میان کارکنان با میانگین= ۶/۳ و میانه= ۴؛ کیفیت و مشتری‌مداری با میانگین=۲/۳ و میانه= ۵/۳ وضعیت بالاتر از حد متوسط و مؤلفه‌های مهارت مدیریت و تسهیل‌کنندگان با میانگین= ۶/۲ و میانه= ۷/۲؛ ساختار حرفه‌ای با میانگین=۲/۲ و میانه= ۳/ ۲ وضعیت پایین‌تر از حد متوسط را داشته‌اند. مؤلفه‌های تخصص‌گرایی، استقلال‌ عمل و مهارت مدیریت و تسهیل‌کنندگان، اثر پیش‌بینی‌کنندگی معناداری در مدیریت کتابخانه‌ها دارند. همچنین بر طبق شاخص ضریب هم‌بستگی جزئی، در میان مؤلفه‌های مدیریت ارزش، مؤلفه تخصص‌گرایی و استقلال ‌عمل، بیشترین رابطه را با مدیریت ارزش دارد. به ‌طور کلی، یافته‌های این پژوهش نشان داده‌اند که مؤلفه‌های مدیریت ارزش به ‌غیر از مؤلفه ساختار حرفه‌ای با مدیریت کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان رابطه معنی‌داری دارند.
نتیجه‌گیری: ایجاد ارزش با شرایط فعلی کتابخانه‌های عمومی شهر کرمان دور از انتظار است. به مؤلفه تخصص‌گرایی و استقلال ‌عمل بیشتر توجه شده است. با کاربردی‌کردن مؤلفه‌های مدیریت ارزش در ساختار مدیریتی کتابخانه‌های عمومی و سایر کتابخانه‌ها، می‌توان ایجاد ارزش کرد و باعث ارزش افزوده خدمات کتابخانه‌ای شد. نتایج نشان داد که به‌کارگیری مؤلفه‌های مدیریت ارزش می‌تواند باعث بهبود روند کاری در این کتابخانه‌ها شود. همچنین سبب جذب بهتر کاربران می‌شود. توانمندی‌های فنی، آشنایی با فناوری‌های اطلاعاتی، رایانشی، شناخت بهتر دستگاه‌ها و تجهیزات کتابخانه سبب حفظ ارزش‌های کتابخانه می‌شود. افزایش کیفیت خدمات اطلاعاتی، تأمین مشتری‌مداری، توجه به تخصص‌گرایی، گروه‌بندی دقیق تخصص و استقلال ‌عمل، تقویت مهارت‌های مدیریتی و تمرکز بر حرفه‌گرایی با توجه به مؤلفه‌های مدیریت ارزش از زمره پیشنهادهای پژوهش است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Rrelationship between Value Management and Creating Value in the Public Libraries

نویسندگان [English]

  • adel soleimani nejad 1
  • Fariborz Doroudi 2
  • Mohammad Ali Sedghi 3
1 Assistant Professor, Department of Information Science & Knowledge Studies, University of Kerman Shahid Bahonar, Kerman, Iran
2 Assistant professor / Iranian Research Institute for Information Science and Technology(IranDoc)
3 M.A of Department of Information Science & Knowledge Studies, Islamic Azad University, Kerman Branch, Kerman, Iran
چکیده [English]

Purpose: Value management is a structured approach to defining what value means to the organization and it is a team-based approach. This concept is a combination of planning tools and methods to find the optimum balance of project benefits in relation to project costs and is concerned with the creation of sustainable value. The purpose of this research was to investigate the relationship between value management and creating value in the management of public libraries in the province of Kerman, Iran.
Method: The research method is survey-descriptive and correlational. The statistical population consists of all managers and staff of public libraries in Kerman. Due to the small number of participants, the Method of Estimating Total Population was used. To collect data, a 12 item questionnaire of value management and a questionnaire of another 12 questions of library management were used. The main components of the value management questionnaire included: quality and customer orientation; specialization, autonomy of action; management skills and facilitators; and professional structure.
Findings: The specialization components among the employees with mean = 3.6 and median= 4; quality and customer orientation with mean = 3.2 and median = 3.5 were higher than the average and the components of management skills and facilitators with Average 2.6 and Median 2.7; Professional structure with mean= 2.2 and median= 3.2 were below average. The components of specialization, autonomy of practice and management skills and facilitators have a significant predictive effect on library management. Also, according to the index of correlation coefficient, among the components of value management, the component of specialization, the autonomy of action, has the most relationship with value management. In general, findings show that the components of value management, except for the component of professional structure, have a significant relationship with the management of public libraries in Kerman.
Conclusion: Creating value with the current conditions of the public libraries of  the province Kerman is far from expected. The component of specialization and autonomy of action has been more focused. By applying value management components in the management structure of public libraries and other libraries, value creation and value added can be created through library services Professional. The results showed that the use of value management components can improve the work process in these libraries. It also attracts better users; Identifies the information needs of library members and makes information resources accessible. It was found that there is a close relationship between strengthening organizational culture and value management. Holding training skills courses is closely related to creating organizational culture and strengthening values. User communication skills increase the value of information services. Technical capabilities, familiarity with information technologies, computing, better understanding of library devices and equipment help preserve library values. .Increasing the quality of information services, providing customer orientation, paying attention to specialization, accurate grouping of specialization and independence of action, strengthening management skills and focusing on professionalism according to the components of value management are among the research suggestions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Value Creation
  • Specialization
  • Public Libraries
  • Value Management
  • Library Management
Abbo, D. (2013). The Analytical Approach to Information Value Management. In International Conference on Enterprise Information Systems (ICEIS),2, 549-554.
Aleksieienko, I., Leliuk, S., & Poltinina, O. (2020). Information and communication support of project management processes and enterprise value. Development Management, 18(3), 1-13. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/dm.18(3).2020.01
Bavithra, K., & Karthigaipriya, T. (2021). Lean and Value Management in construction project. International Journal of Current Engineering and Scientific Research (IJCESR), 8(3), 47-55.
Cho, N., El Asmar, M., Gibson Jr, G. E., & Aramali, V. (2020). Earned value management system (EVMS) reliability: A review of existing EVMS literature. In Construction Research Congress: Project Management and Controls, Materials, and Contracts (pp. 631-639). Reston, VA: American Society of Civil Engineers.
Dolan, S. L., & Garcia, S. (2002). Managing by values: Cultural redesign for strategic organizational change at the dawn of the twenty‐first century. Journal of management development. 21(2), 101-117. DOI: https://doi.org/10.1108/02621710210417411
Fynn, E. M., & Owusu-Manu, D. G. (2021). Integration of value management techniques into project management practice: Awareness, barriers and success factors (Doctoral dissertation), Kwame Nkrumah University of Science and Technology, Kumasi, Ghana.
Hyatali, N., & Punb, K. F. (2011). Value Management in Academic Libraries: A Case Study. The Journal of the Association of Professional Engineers of Trinidad and Tobago, 40(1), 26-33.
Ippakayal, M. P. D., & Kumthekar, M. B. (2021). A Review on Earned Value Management Analysis in Construction Industry. International Research Journal of Engineering and Technology (IRJET), 8(8), 855-857.
Ju, H., & Xu, S. (2017). Research status of earned value management. In Proceedings of the Fourth International Forum on Decision Sciences (pp. 449-459). Singapore: Springer,.
Kineber, A. F., Othman, I., Oke, A. E., Chileshe, N., & Buniya, M. K. (2021). Impact of Value Management on Building Projects Success: Structural Equation Modeling Approach. Journal of Construction Engineering and Management, 147(4), 04021011.
Kineber, A. F., Othman, I., Oke, A. E., Chileshe, N., & Buniya, M. K. (2020). Identifying and assessing sustainable value management implementation activities in developing countries: The case of Egypt. Sustainability, 12(21), 9143. DOI: https://doi.org/10.3390/su12219143
Liddle, J. (2018). Public value management and new public governance: key traits, issues and developments. In The Palgrave Handbook of Public Administration and Management in Europe (pp. 967-990). London: Palgrave Macmillan.
Mishra, A. K. (2019). Implementation status of value management in project management Practice in Nepal. International Journal of Management Studies, 6(1), 92-108.
Mortaji, S. T. H., Noori, S., & Bagherpour, M. (2021). Directed earned value management based on ordered fuzzy numbers. Journal of Intelligent & Fuzzy Systems, 40(5), 10183-10196.
Ndu, V. (2019). A comparative analysis of value management practices between consumer and construction based firms. Problems and Perspectives in Management, 17(3), 280. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/ppm.17(3).2019.23
Othman, I., Kineber, A. F., Oke, A. E., Khalil, N., & Buniya, M. K. (2020, April). Drivers of value management implementation in building projects in developing countries. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1529, No. 4, p. 042083). IOP Publishing.
Othman, I., Kineber, A. F., Oke, A. E., Zayed, T., & Buniya, M. K. (2021). Barriers of value management implementation for building projects in Egyptian construction industry. Ain Shams Engineering Journal, 12(1), 21-30. DOI: https://doi.org/10.1016/j.asej.2020.08.004
Pors, N. O., & Johannsen, C. G. (2003). Library directors under cross‐pressure between new public management and value‐based management. Library Management, 24 (1/2), 51-60. DOI: https://doi.org/10.1108/01435120310454511
Qwabe, A. (2020). Big data analytics as a dynamic capability to enhance customer value management for sustainable competitive advantage (Doctoral dissertation, University of Pretoria).
Soltan, S., & Ashrafi, M. (2020). Predicting project duration and cost, and selecting the best action plan using statistical methods for earned value management. Journal of Project Management, 5(3), 157-166. DOI: 10.5267/j.jpm.2020.3.002
Spychalska-Wojtkiewicz, M. (2020). The Relation between Sustainable Development Trends and Customer Value Management. Sustainability, 12(14), 5496. DOI: https://doi.org/10.3390/su12145496
Tanko, B. L., Abdullah, F., Ramly, Z. M., & Enegbuma, W. I. (2017). Confirmatory factor analysis of value management current practice in the Nigerian construction industry. Journal of Advanced Research in Applied Sciences and Engineering Technology, 9(1), 32-41.
Thneibat, M., Al-Shattarat, B., & Al-kroom, H. (2022). Development of an agent-based model to understand the diffusion of value management in construction projects as a sustainability tool. Alexandria Engineering Journal, 61(1), 747-761. DOI: https://doi.org/10.1016/j.aej.2021.05.005
Topkar, T. A., & Valunjkar, S. (2020). Analysis of Earned Value Management Using Software. In: ICACSE-2020, GCE KARAD and REC AZAMGARH, INDIA(24-25, April).
Yilidiz, A. K. (2012). A Roadmap for an Effective Quality of Service and User Satisfaction. An Example of the Polish Academic Libraries. Zarządzanie Biblioteką, (1 (4)), 113-124.
Широка, С. (2019). Value management as a phenomenon of moral culture: perspectives of research. Humanities journal, (1), 35-45. DOI: https://doi.org/10.32620/gch.2019.1.04
CAPTCHA Image