پساحقیقت به‌منزلۀ موضوع علم اطلاعات [ به انگلیسی]

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشیار دانشگاه فدرال میناس گرایس، برزیل

چکیده

هدف: این مقاله نتایج پژوهشی را درباره تحول علم اطلاعات، مفاهیم و مسائل آن گزارش می‌کند و نشان می‌دهد که پدیده جدید پساحقیقت پرسش‌های نوی را در عرصه این علم مطرح کرده است. به‌طور مشخص این مقاله به شناسایی و ترسیم ویژگی‌های پدیده پساحقیقت می‌پردازد تا نشان دهد این پدیده واقعیت نوی را که مقوله‌های پیشین را به چالش می‌کشد، درباره اطلاعات به نمایش می‌گذارد. سخن از علم اطلاعات با ترسیم سه مدل عمده مطالعه در این عرصه آغاز می‌شود: مادی، شناختی، و اجتماعی. در بحث از پساحقیقت، از سبب‌های پیدایش، ویژگی‌ها، و پیامدهای آن سخن می‌رود. سبب‌های پیدایش شامل نفی علم، تعصب‌ورزی انسان از تایید آنچه که با باورهایش درتعارض است، سلب نقش میانجی اطلاعات، شکل‌گیری اثرات حباب‌گونه در نتیجه منطق و الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جستجو، و ربایش ایده نسبی‌سازی حقیقت است که جنبش فلسفی پست‌مدرن به‌راه انداخته است. در خصوص ویژگی‌های این پدیده آنچه که در درجه نخست خود را می‌نمایاند شکل‌های عمدی و لحظه‌ای تولید اطلاعاتِ گمراه‌کننده در بستر پلتفرم‌های گوناگون - عمدتا نرم‌افزارهای پیام‌رسان است- که به‌صورت زیرزمینی کار می‌کنند. در ارتباط با پیامدها، از قوت‌گرفتن رژیم‌های اقتدارگرا، ضعیف‌شدن نهادها[ی مدنی] و تسلیم‌شدگی انسان‌ها سخن خواهد رفت.
روش: روش‌شناسی‌ای که در این پژوهش به‌کار گرفته شده مرور ادبیات و بحث معرفت‌شناختی است. در مورد علم اطلاعات، کتاب‌ها و مقاله‌های نویسندگان کشورهای گوناگون را بررسیده‌ام. هدف آنها مشخصا ترسیم نقشه علم اطلاعات در قالب جریان‌های نظری و پارادایم‌ها بود. از این رو، به‌منظور تحلیل، آثاری که تنها تاریخ علم اطلاعات را از یک دیدگاه نظری بررسیده بودند، در مطالعه وارد نکردم. برای شناسایی پساحقیقت، عمدتاً کتاب‌های جدید را به‌خاطر عمق بحثشان از موضوع و تحلیل‌هاشان از این پدیده و شناسایی سبب‌های پیدایش، ویژگی‌ها، و پیامدهای آن بررسی کردم.
یافته‌ها: نتیجه برابرنهادن بحث چارچوب مفهومی علم اطلاعات با مسائل مرتبط با پساحقیقت نشان داد که نیاز است علم اطلاعات علاوه بر مباحثی نظیر ربط، بازیابی، و نسبت اطلاعات با دانش، موضوع «حقیقت» داشتن اطلاعات را در مرکز توجه قرار دهد. پدیدۀ پساحقیقت ابعاد فنی، انسانی، و اجتماعی دارد. علم اطلاعات ابزارها و مفاهیم موردنیاز برای کشف این ابعاد را دارد.
نتیجهگیری: پدیده پساحقیقت خود را به‌صورت چالشی عمده برای علم اطلاعات عرض اندام می‌کند. از این‌رو به پژوهش بیشتر برای فهم آن و پرورش راهبرد برای طرف شدن با آن نیاز است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Post-Truth as a New Object for Information Science

نویسنده [English]

  • C. Araujo
Associate Professor, Federal University of Minas Gerais, Brazil
چکیده [English]

Purpose: This paper presents the results of research on the information science evolution, its concepts and problems, highlighting how the recent post-truth phenomenon raises new questions to the area. The objectives are related to the identification and characterization of the post-truth phenomenon to demonstrate that it represents a new informational reality challenging the categories hitherto existing.
The discussion on information science starts from the mapping of three major study models in the area: the physical, the cognitive, and the social. The first, which arose at the beginning of information science, focuses on the technical aspects of the transmission of records and on issues of information retrieval. The second focuses on the design of information systems based on the users' cognitive needs and search processes. The third focuses on the social and cultural dimensions of information, its relationship with the action of the subjects and the contexts in which these actions occur.
The discussion about the post-truth is presented in terms of its causes, characteristics and consequences. Its causes include scientific denialism, the human cognitive bias of confirmation, the disintermediation of information, the formation of the bubble effect as a result of the logic of the algorithms of social networks and search engines, and the hijacking of the idea of ​​relativizing the truth produced by the philosophical movement of postmodernity. Regarding the characteristics of the phenomenon, the intentional and spontaneous forms of disinformation production stand out, through different platforms, mainly the instant messaging applications that work underground. Finally, in relation to the consequences, the strengthening of authoritarian regimes, the weakening of institutions and a greater submission of subjects are listed.
Method: The methodology used in this research is literature review and epistemological discussion. For information science, books, manuals and articles produced by authors from different countries were considered. Their objective was to present or map the field from its theoretical currents and paradigms. Thus, for the analysis, works that only made a history of information science or those presented it only from a single point of view or theoretical perspective were not considered. For the question of post-truth, mainly recent books were considered for the depth of discussions and general analyses of the phenomenon and exploring its causes, characteristics and consequences. Analyses that correlated post-truth with other contemporary phenomena were also considered. The works selected to compose the theoretical framework were analyzed from an epistemological viewpoint in order to compose an interpretive framework to meet the proposed objectives.
Findings: The result of the confrontation between the discussion of the conceptual framework of information science and the questions related to post-truth showed the need for information science to give centrality to the attribute of "truth" of information, in addition to those already studied, such as relevance, retrieval, relationship with knowledge.The phenomenon of post-truth has technical, human, and social dimensions. Information science has the tools and concepts to explore these dimensions.
Conclusion: Post-truth phenomenon presents itself as the major contemporary challenge for information science, requiring further investigation for understanding it, and developing strategies to deal with it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Epistemology of Information Science
  • Post-truth
  • Information Reality
  • Paradigms of Information Science
  • Theories of Information Science
Aparici, R. & García-Marín, M. (Coords). (2019). La posverdad: una cartografia de los médios, las redes y la política. Barcelona: Gedisa.
Argemí, M. (2019). Los siete hábitos de la gente desinformada. Barcelona: Conecta.
Bawden, D., & Robinson, L. (2012). Introduction to information science. London: Facet.
Broncano, F. (2019). Puntos ciegos: ignorancia pública y conocimiento privado. Madrid: Lengua de Trapo.
Capurro, R. (2007). Epistemología y ciencia de la información. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 4(1), 11-29. Retrieved, Mar 22, 2021, from https://produccioncientificaluz.org/index.php/enlace/article/view/13372
Casara, R. (2019). A era pós-democrática. Porto: Exclamação.
Coll-Vinent, R. (1984). Ciencia documental: princípios y sistemas. Barcelona: Mitre.
Cosentino, G. (2020). Social media and the post-truth world order: the global dynamics of disinformation. Cham: Palgrave. DOI: 10.1007/978-3-030-43005-4   
Cronin, B. (2008). The sociological turn in information science. Journal of Information Science, 34(4), 465-475. DOI: 10.1177/0165551508088944
Dalkir, K., & Katz, R. (Eds.). (2020). Naviganting fake news, alternative facts, and misinformation in a post-truth world. Hershey: IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-7998-2543-2 
Davis, C., & Shaw, D. (2001). Introduction to information science and technology. Medford: Information Today.
Debons, A., Horne, E., Cronenweth, S. (1988). Information science: an integrated view. Boston: G. K. Hall.
Eatwell, R., & Goodwin, M. (2019). Nacionalpopulismo: por qué está triunfando y de qué forma es un reto para la democracia. Barcelona: Península.
Ferrari, P. (2018). Como sair das bolhas. São Paulo: Educ; Armazém da Cultura.
Floridi, L. (2019). The logic of information: a theory of philosophy as conceptual design. London: Oxford University Press.
Frankfurt, H. (2019). On bullshit: sobre a conversa, o embuste e a mentira. Lisboa: Bookout.
Fricker, M. (2007). Epistemic injustice: power and the ethics of knowing. New York: Oxford University Press. 
Fukuyama, F. (2019). Identidad: la demanda de dignidad y las políticas de resentimiento. Barcelona: Deusto.
Fuller, S. (2018). Post-truth: knowledge as a power game. London: Anthem. DOI: 10.2307/j. ctvgd30v
Furner, J. (2010). Philosophy and information studies. Annual Review of Information Science and Technology, 44, 161-200. DOI:  10.1002/aris.2010.1440440111
Furner, J. (2018). Truth, relevance, and justice: towards a veritistic turn for KO. In: F. Ribeiro and M. Cerveira. (Eds.). Challenges and Opportunities for Knowledge Organization in the Digital Age: Proceedings of the Fifteenth International ISKO Conference 9-11 July 2018. Porto: Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 468-474.
Geiselberger, H. (Ed.). (2017). O grande retrocesso. Lisboa: Objectiva.
Gilchrist, A. (Ed.). (2009). Information science in transition. Londres: Facet.
Gómez de Águeda, Á. (2019). Mundo Orwell: manual de supervivencia para un mundo hiperconectado. Madrid: Ariel.
Greifeneder, R., Jaffé, M., Newman, E., & Schwarz, N. (Eds.). (2021). The psychology of fake news: accepting, sharing, and correcting misinformation. London: Routledge. DOI: 10.4324/9780429295379
Hjørland, B. (2018b). Library and information science (LIS), Part 2. Knowledge Organization, 45(4), 319-338. Retrieved, Mar 22, 2021, from https://www.isko.org/cyclo/lis
Hjørland, B. (2018a). Library and information science (LIS), Part I. Knowledge Organization, 45(3), 232-254. Retrieved, Mar 22, 2021, from https://www.isko.org/cyclo/lis
Kakutani, M. (2019). La muerte de la verdad: notas sobre la falsedad en la era Trump. Barcelona: Galáxia Gutemberg.
Keen, A. (2008). O culto do amadorismo. Lisboa: Guerra e Paz.
Linares Columbié, R. (2005). Ciencia de la información: su história y epistemología. Santa Fé: Rojas Eberhard.
Magallón Rosa, R. (2019). Unfaking news: cómo combatir la desinformación. Madrid: Pirámide.
McIntyre, L. (2018). Posverdad. Madrid: Cátedra.
Naeem, S., & Bhatti, R. (2020). The Covid-19 ‘infodemic’: a new front for information profesionals. Health Information and Libraries Journal, 37(3), 233-239. DOI: 10.1111/hir.12311
Noble, S. U. (2018). Algorithms of oppression: how search engines reinforce racism. New York: New York University Press.
O’Connor, C., & Weatherall, J. (2019). The misinformation age: how false beliefs spread. New Haven: Yale University Press.
Oreskes, N., Conway, E. (2010). Merchants of doubt: how a handful of scientists obscured the truth on issues from tobacco smoke to global warming. London: Bloomsbury.
Pellicer Alapont, M. P. (2017). La comunicación en la era Trump. Barcelona: UOC.
Peters, M., Rider, S., Hyvönen, M., & Besley, T. (Eds.) (2018). Post-truth, fake news, viral modernity & higher education. Singapore: Springer.
Santaella, L. (2019). A pós-verdade é verdadeira ou falsa? Barueri: Estação das Letras e Cores.
Saracevic, T. (1999). Information Science. Journal of the American Society for Information Science, 50(12), 1051-1063. https://doi.org/10.1002/(SICI)1097-4571(1999)50:12<1051::AID-ASI2>3.0.CO;2-Z
Seger, E. et al (2020). Tackling threats to informed decision-making in democratic societies: promoting epistemic security in a technologically-advanced world. London: The Alan Turing Institute. Retrieved, Mar 22, 2021, from https://www.turing.ac.uk/sites/default/files/2020-10/epistemic-security-report_final.pdf
Wilber, K. (2018). Trump y la posverdad. Barcelona: Kairós.
CAPTCHA Image