سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد علمی: وضع موجود و راهکارهای بهبود در کتابخانۀ ملی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی، گروه مدیریت اطلاعات و سازماندهی، سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی ایران، تهران، ایران

10.30484/nastinfo.2023.3453.2230

چکیده

هدف: سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد پژوهشی یکی از رویکردهای مدیریتی است که بر مبنای حرکت از طیف کاملاً شهودی و ناخودآگاه به سمت طیفی علمی و در نظر گرفتن تمامی ظرفیت‌های سازمانی استوار است. بدیهی است که بخش عمده‌ای از این شواهد علمی از طریق مؤسسات دانشگاهی و مراکز پژوهشی به‌­­دست می‌آید. بسیاری از کشورهای جهان، مؤسسات و انجمن‌های علمی بسیاری را تأسیس می­‌کنند و طیف گسترده‌ای از محققان را برای تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی نتایج تحقیقات دانشگاهی به‌­کار می‌گیرند تا بتوانند برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازمانی خود را با جدیدترین یافته‌های علمی همسو سازند. براین اساس، هدف پژوهش حاضر نیز بررسی این مسئله بود که چگونه می‌­توان بین تصمیم‌­گیری و سیاست‌گذاری‌های سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی با شواهد علمی و پژوهشی پیوند برقرار کرد، موانع احتمالی کدام است و چگونه می‌توان بر آن‌ها فائق آمد.
روش‌: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با روش پیمایشی تحلیلی انجام پذیرفت. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که در قالب پرسشنامه با پرسش‌­های باز و بسته طراحی شد. جامعۀ پژوهش و حجم نمونه از میان کارکنان سازمان اسناد و کتابخانۀ ملی به‌صورت هدفمند انتخاب شد، به‌طوری‌که حداقل دارای 15 سال سابقه کار و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد به بالا باشند. با این پیش‌فرض که هم به لحاظ تجربه، نیمۀ کاری خود را در سازمان طی کرده و بتوانند ارزیابی بهتری از شرایط موجود ارائه دهند و نیز حداقل یک کار پژوهشی به ثمر رسانده باشند از این نظر، 198 نفر واجد شرایط فوق بودند. 164 نفر حاضر به همکاری شدند و به پرسش‌­ها پاسخ دادند. برای سنجش روایی، پرسشنامه در اختیار پنج نفر متخصص کتابداری و نیز متخصصان حوزۀ مدیریت و سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد قرار گرفت. برای سنجش پایایی نیز تعداد 35 پرسشنامه بین جامعۀ  موردبررسی توزیع و جمع‌آوری و سپس با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (85%) پایایی پرسشنامه سنجیده شد. در تجزیه‌وتحلیل­‌ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف (k-s)، t تک متغیره و همچنین برای رتبه‌­بندی موانع از آزمون فریدمن استفاده شد.
یافته‌ها: کارکنان بر این اعتقاد بودند که استفاده از داده‌ها و یافته‌های پژوهشی برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در بخش‌های تخصصی سازمان در حد بالا (25/4 در مقیاس 5) لازم و ضروری است. آن‌ها برای حل مسائل کاری که تاکنون با آن مواجه بوده‌اند بسیار زیاد (4 از 5) به استفاده از دستاوردهای پژوهشی نیاز پیداکرده‌اند و براین اعتقادند که کاربست شواهد پژوهشی می‌تواند کارایی آنان را در انجام فعالیت‌های تخصصی به مقدار زیاد ارتقا بخشد؛ اما از سوی دیگر، کاربست شواهد پژوهشی را در تصمیم‌های کلان سازمانی کمتر از حد متوسط ارزیابی کرده‌اند.
نتیجه‌گیری: برنامه‌‌ریزان و مدیران علاقه‌مند به اجتناب از شکست‌های عمده در تصمیم‌ها و برنامه‌های خود باید توجه بیشتری به کاربست شواهد علمی و پژوهشی داشته باشند تا بتوانند دانش و آگاهی خود را از پیامدها بهبود بخشند و عدم قطعیت و ریسک آن را در حوزه کاری خود کاهش دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evidence-Based Policy Making: Scientific Current Situation and Improvement Strategies in the NLAI

نویسنده [English]

  • Narges Neshat
Professor of Knowledge and Information Science, Information Management and Organization Group, National Library and Archives of Iran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: Policy-making based on research evidence is a management approach that is based on moving from the completely intuitive and unconscious spectrum to the scientific spectrum and considering all organizational capacities. Most of this scientific evidence has been obtained through academic institutions and research centers. Many countries of the world establish many scientific institutions and associations and employ a wide range of researchers to analyze and evaluate the results of academic research to align their decisions and programs with the latest research and scientific findings. Therefore, this research aimed to examine how to link the decisions and policies of the National Library and Archive of Iran (NLAI) with scientific and research evidence, to identify possible obstacles and solutions to overcome them.
Method: The current survey was conducted with an analytical approach. The main tool for data collection was a semi-structured interview designed via a questionnaire with open and closed questions. The research community and sample size were purposefully selected from among the employees of NLAI so that they have at least 15 years of work experience and a master's degree or higher. 164 people agreed and answered the questions. To measure validity, the questionnaire was provided to 5 librarians and experts in the field of evidence-based policy and management. To measure the reliability, 35 questionnaires were distributed and collected among the studied population, and then the reliability of the questionnaire was measured using Cronbach's alpha test. Kolmogorov-Smirnov (k-s), univariate t, and Friedman tests were used in the analyses.
Findings: The employees believed that the use of data and research findings for decision-making and planning in specialized departments of the organization is necessary (4.25 on a scale of 5). To solve the work problems, they have faced so far, many employees (4 out of 5) have found the need to use scientific data and research evidence can improve their efficiency in performing specialized activities. On the other hand, they believed that scientific and research evidence is used less than average for decisions and planning at the macro-organizational level.
Conclusion: NLAI planners and managers who want to avoid failure in decisions and programs should pay more attention to the use of scientific and research evidence. In this way, they can improve their knowledge and awareness of the consequences of uncertainty and risk reduction in the work field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research Management
  • Evidence-Based Policy Making
  • Evidence-Based Research
  • Research Utilization
  • Evidence-Based Liberianship
  • National Library and Archives of Iran
ابراهیمی، عباس، دانایی­فرد، حسن، آذر، عادل و فروزنده، لطف‌الله (1393). طراحی مدل خط­مشی­گذاری مبتنی بر شواهد در
       نظام سلامت. پژوهش‌های مدیریت عمومی، 7(24): 5-24.
انتشاری نجف‌آبادی، فهیمه، چشمه سهرابی، مظفر و افشار زنجانی، ابراهیم (1390). بررسی کاربرد پایان‌نامه‌های کارشناسی
      ارشد و دکترای علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی در کتابخانه‌های شهر اصفهان. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 1(1): 67 - 88.
بابایی، نرگس (1392). تحلیل و بررسی پایان‌نامه‌های تدوین‌شده با موضوع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران. پایان‌نامه
      کارشناسی ارشد، کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
بازبین، مریم، چشمه سهرابی، مظفر و مرادی، محمود (1392). بررسی ارتباط بین سواد اطلاعاتی و کتابداری مبتنی بر شواهد:
      مورد پژوهی کتابداران کتابخانه‌های‏ دانشگاهی شهر کرمانشاه. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 3(2): 133-152.
پازوکی، بهمن (1399). نسبت میان نظر و عمل در ارسطو بنا بر تفسیر هیدگر. جاویدان خرد، 37(17): 59- 84.
تفضلی، زهره (1396). بازاندیشی نسبت نظر و عمل در کار معمار، با تکیه‌بر خوانش گادامر از آرا ارسطو درباره حکمت عملی.
     مطالعات معماری ایران، 12(6): 133- 157.
دانایی‌فرد، حسن (1388). تحلیلی بر موانع تولید دانش در حوزه علوم انسانی: رهنمودهایی برای ارتقای کیفیت ظرفیت سیاست
     ملی علم ایران. فصلنامه سیاست علم و فناوری، 2(1): 1 - 16.
زارع گاوگانی، وحیده (1396). آموزش و پژوهش در کتابداری و عملکرد اطلاعاتی مبتنی بر شواهد: مرور نقلی. تصویر سلامت،
     8(3): 202-193.
منصوریان، یزدان (1389، 17 آبان). کتابداری و اطلاع‌رسانی مبتنی بر شواهد. پایگاه خبری کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران (لیزنا).
     سخن هفته، شماره 1. https://www.lisna.ir/Note/3471
نامداری، مهناز، مرادی، محمود و رحیمی، صالح (1402). بررسی رابطه بین برنامه‌ریزی راهبردی و کتابداری مبتنی بر شواهد از
    دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانه‌های دانشگاهی شهر کرمانشاه. بازیابی دانش و نظام‌های معنایی، ۱۰ (۳۶): 157-187.
 نامداریان، لیلا، رسولی، بهروز (1400). راهنمای تدوین شواهد برای کاربست در سیاست‌گذاری علم، فناوری و نوآوری:
    مطالعه‌ای با روش دلفی. سیاست‌گذاری عمومی، 7(2): 31-53.
نشاط، نرگس (1392). نیازسنجی پژوهشی و چشم‌انداز پنج‌ساله پژوهش در راستای برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان اسناد و
     کتابخانه ملی. طرح پژوهشی. سازمان اسناد و کتابخانه ملی.
نوذری، سودابه و نوذر، سمانه (1399). پژوهش‌هایی درباره سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تأکید بر گرایش‌های موضوعی و
     تعیین ارتباط آن‌ها با بخش‌های سازمان. طرح پژوهشی، تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران.
Bazbin, M.; Cheshme sohrabi, M.; Moradi, M. (2013). A study of the relationship between information literacy and evidence based librarianship: A case study of librarians of academic library of Kermanshah. Library and Information Science Research, 3(2): 132- 152.     
Bennis, W. (2007). The Challenge of Leadership in the Modern World: Introduction to Special Issues. American Psychologist (62): 2-5.
 Comission of The European Communities (2007). Communication from the Commission to the Council. The European Arliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. Evidence & Policy, 6(2):131-144
Cook, M. J. (2001). The attributes of effective clinical leaders.  Nursing Standard, 15 (35): 33 – 36.
Danaeefard, H. (2009). An Analysis of Barriers to Knowledge Generation in Field of the Humanities: Some Recommendations for Promoting the Capacity of Iranian Science Policy. Journal of Science & Technology policy, 2(1): 1-16. [In Persian]
Driss, O. B., Mellouli, S. & Trabelsi, Z. (2019). From citizens to government policy-makers: Social media data analysis. Government Information Quarterly, 36(3): 560–570. DOI: 10.1016/j.giq.2019.05.002
Ebrahimi, A.; Danaeefard, H.; Azar, A.; Foroozandeh, L.(2014). Developing an Evidence-Based Policy Model for Iranian Public Health System (qualitative research). Public Management Research, 7(24): 5-24. [In Persian]
Eldredge. J. D. (2000). Evidence- based librarianship: An overview. Bulletin of the Medical Library Association, 88(4): 289-302.
Enteshari Najafabadi, F.; Cheshme Sohrabi, M.; Afshar Zanjani, E. (2011). Examining the application of master's and doctoral theses in library and information sciences in the libraries of Isfahan. Library and Information Research Journal, 1(1): 67-88. [In Persian]
Head, B. (2010). Reconsidering evidence-based policy: Key issues and challenges. Policy and Society, 29(2): 77–94. DOI: 10.1016/j.polsoc.2010.03.001
Jewell, C. J. & Bero, L. A. (2008). Developing good taste in evidence: Facilitators of and hindrances to evidence-informed health policymaking in State Government. The Milbank Quarterly, 86(2): 177- 208. Doi: 10.1111/j.1468-0009.2008. 00519.x.
Mansourian, Y. (1389, Nov. 17). Evidence-based librarianship. Lisna, No. 1, available at: https://www.lisna.ir/Note/3471. [In Persian]
Nabavi, M. & Jamali, H. R. (2018). Determining information needs of science and technology policy makers in Iran. Information Development, 34(4): 382-396.
Namdarian, L.; Rasouli, B.(2021). The guideline for preparing evidence for science, technology and innovation policy-making: A Delphi study. Iranian Journal of Public Policy, 7(2): 31-53.
Namdari, M.; Moradi, M.; Rahimi, S. (2023). Investigating the Relationship between Strategic Planning and Evidence Based Librarianship from the Viewpoint of Managers and Librarians in Kermanshah University Libraries. Knowledg Retrieval and Semantic Systems, 10(36): 157-187. [In Persian]
Neshat, Narges (2013). Research needs assessment and the five-year perspective of research in the National Library and Archiv of Iran strategic plan [Research Project]. Tehran: National Library and Archiv of Iran. [In Persian]
Nozari, S.; Nozar, S.(2020). Research projects about National Library and Archives of Iran [Research Project]. Tehran: National Library and Archives of Iran. [In Persian]
Nutley, S., Morton, S., Jung; T. & Boaz, A. (2010). Evidence and policy in six European Countries: Diverse Approaches and Common Challenges. Evidence & Policy A Journal of Research Debate and Practice, 6(2): 131-144.
Orem, J. N., Mafigiri, D. K., Marchal, B., Ssengooba, F., Macq, J. & Criel, B. (2012). Research, evidence and policymaking: the perspectives of policy actors on improving uptake of evidence in health policy development and implementation in Uganda. BMC Public Health, 12(1): 109
Pazooki, B. (2020).  Relation between theoria and praxis in Aristotle according to Heidegger.     JavidanKherad: The Semiannual Journal of Sapiential Wisdom and Philosophy,17(1): 59-84. [In Persian]
 Richey, J. & Cahill, M. (2014). School Librarians, Experiences with Evidence- Based Library and Information Practice. SLR: School Library Research (17): 1-25.
 Stamatelatos, G., Gyftopoulos, S., Drosatos, G. & Efraimidis, P.S. (2020). Revealing the political affinity of online entities through their Twitter followers. Information Processing and Management, 57(2): 102-172. https://doi.org/10.1016/j.ipm.2019.102172
Tafazzoli, Z. (2017). Rethinking the Relation of Theory and Practice in the Architectural Professional Gadamerian Reading of Aristotelian â Phronesisâ. JIAS,6(12): 133-157. [In Persian]
Zarea Gavgani, V. (2017). The Research and Education of Evidence Based Library and Information Practice; A Narrative Review. Depiction of Health, 8(3): 193-202. [In Persian]
CAPTCHA Image