Telegram as a New Virtual Reference Services: Analysis of the Content of the Questions Raised through the Telegram Application in Virtual Reference Services of the National Library of Iran

Document Type : Research َ Article

Authors

1 MS of Knowledge and Information Science; Expert in Reference Service Department of National Library and Archives of Iran

2 PhD Candidate, Knowledge and Information Science, Manager of information services, National Library and Archives of Iran

Abstract

Purpose: Using new applications for reference services in national library of Iran, and Studying the subject scope of the questions are the research goals.
Methodology: The research community has all the questions raised through telegram application in the two-year period (September 2016 - September 2018), which contains 2719 questions.
Findings: The most and the least questions are related to special research with 38.76% and research with 11.25%. The most relevant thematic approach is the research and special research questions based on the field of study of the humanities group with 67.35% and the lowest of the medical sciences group with 1.39%. Questions about the membership office (26.41%) and library facilities for specific people and the offer to buy books (both with 0.76%) are the most and the least needed and sought after by users.
Conclusion: Based on research findings, it seems that telegram application can now be one of the most efficient and fastest tools for asking reference questions. The use of librarians with subject-specific expertise is also necessary to answer user’s questions.

Keywords

Main Subjects


اباش، طیبه (1392). استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کتابخانه‌های دانشگاهی: فرصت‌ها و چالش‌ها. بازیابی 16 تیر 1398، از https://www2.atfmag.info/1392/04/
اکبری‌داریان، سعیده؛ محمدی، فرناز؛ و شاکری، صدیقه (1391). تحلیل محتوای پرسش‌های مرجع مجازی در کتابخانه ملی ایران. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 23 (3)، 84-97.
تلگرام. (بی‌تا). بازیابی 16 تیر 1398، از
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%85
تلگرام telegramچیست؟ تاریخچه تولید تلگرام. (1394). بازیابی 16 تیر 1398، از
http://www.finds.ir/iran-news/Applications/all-about-telegram-why-telegram-application-favorite/4440

تلگرام، محبوب‌ترین پیام‌رسان ایرانی‌ها (1396). بازیابی 16 تیر 1398، از https://www.isna.ir/news/96062513825

سعیدنیا، حمیدرضا؛ قربان‌زاده، داود (1396). بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و تبلیغات شفاهی مثبت در بین کاربران تلگرام. تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (1)، 173-202.

سهیلی، فرامرز؛ خلیلی، لیلا (1387). میز آرشیو دیجیتالی: ارائه الگویی برای میز آرشیو دیجیتالی معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه کتاب، 19 (3)، 239-260.

عصاره، فریده؛ بیگدلی، زاهد؛ و منصوری، علی (1386). ارائه الگویی برای میز مرجع دیجیتالی مرکز اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس تحلیل محتوایی میزهای مرجع دیجیتالی کتابخانه‌های ملی جهان. کتابداری و اطلاع‌رسانی، 10 (3)، 125-148.
عضویت 73 درصد مردم ایران در شبکه تلگرام. (1395). بازیابی 16 تیر 1398، از http://www.asriran.com/fa/news/525238
کاربران ایرانی تلگرام چند نفرند؟ (1395) . بازیابی 16 تیر 1398، از http://www.asriran.com/fa/news/493827
مرادی، نورالله (1372). مرجع شناسی: ش‍ن‍اخ‍ت‌ خ‍دم‍ات‌ و کتاب‌های‌ م‍رج‍ع‌. تهران: فرهنگ معاصر.
محمدی، فرناز (1390). ارزیابی کیفی خدمات مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائه الگوی مناسب. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران.
موسوی، مهدی (1395). آشنایی با تلگرام/ آموزش و تمام چیزهایی که باید در مورد تلگرام یاد بگیرید. بازیابی 16 تیر 1398، از http://itlogs.ir/article/telegram-review
Dokhani, F., Asnafi, A. R., Hariri, N., & Nooshinfard, F. (2017). The use of Library 2.0 and Mobile Messaging Applications: (Case study: Central library of islamic azad university, science and research branch of Tehran). Library Philosophy and Practice. Retrieved July 7, 2019, from https://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=4645&context=libphilprac
Manna, R. A., & Ghosh, S. (2018). A comparative study between telegram and whatsApp respect of library. International Journal of Library & Information Science, 7 (2). Retrieved July 7, 2019, from http://www.iaeme.com/MasterAdmin/UploadFolder/IJLIS_07_02_001/IJLIS_07_02_001.pdf
McCallum, I. (2015). Use of social media by the library: Current practices and future opportunities. A white paper from Taylor & Francis. The  Australian Library Journal, 64 (2), 161-162.
Pichsenmeister, D. (2017). Current numbers for mobile messengers  (Q1 2017). Retrieved August 9, 2017, from http://medium.com/oratio-insights/archive/2017
Rakshikar, N. (2015). Application of Web 2.0 in academic libraries: a study of college libraries. International Journal of Advanced Research, 3 (7), 768-777.
Rutherford, L. L. (2008). Building participative library services: the impact of social software use in public libraries. Library Hi Tech, 26 (3), 411-423.
Sutikno, T., Handayani, L., Stiawan, D., Riyadi, M. A., & Ibnu Subroto, I. M. (2016). WhatsApp, Viber and Telegram: Which is the Best for Instant Messaging? International Journal of Electrical and Computer Engineering, 6 (3), 909-914
Yinka, A. R., & Queendarline, N. N. (2018).  Telegram as a social media tool for teaching and learning in tertiary institutions. International Journal of Multidisciplinary Research and Development, 5 (7), 95-98.
CAPTCHA Image