The chalanges of Subject analysis book from the perspective of authorizing experts

Document Type : Research َ Article

Authors

Abstract

Purpose: To explore the process of subject analysis of books in National Library of Iran (NLI) and identify the effective factors based on viewpoints of catalogers and authority contol experts.
Methodology: The research approach is qualitative. Nine experts were selected using snowball sampling and interviewed. Grounded theory used for data analysis in three stages coding.
Results: Personal ability and qualification of experts is a major significance. Some important guidelines must be considered such as spending a reasonable amount of time for analysis, consulting authors or experts familiar with the subject and referring to the original source. Some effective factors in subject analysis are workload, the physical situation of work place, interaction between colleagues and the satisfactory management of teleworking. Experts emphasized on retraining and promoting experts' abilities, improving work situation and careful supervision on catalogers and authority control experts.
Conclusion: Some of the factors that influence subject analysis quality and promote the national catalog and subject heading validity are individual qualifications, the management of cataloging and authority control teams, work situation and writing down guidelines and rules for subject analysis of accessible documents. 

Keywords


پوراحمد، علی‌اکبر؛ حسنی، محمدرضا (۱۳۸۶). فهرست‌نویسیموضوعی؛اصولوروشها. تهران: نشر کتابدار.
دانایی‌فرد، حسن؛ امامی، سید‌مجتبی (1386). استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی داده‌بنیاد. اندیشهمدیریت راهبردی، 2 (4)، 69-98.
رهادوست، فاطمه (1370). تدوین سرعنوان‌های موضوعی پزشکی فارسی: گامی در جهت یکدست‌سازی واژگان پزشکی فارسی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 2 (1-4)، 50-75.
عزیزیان، نرگس‌خاتون (1386). همگونی عناصر اطلاعاتی در فهرست‌نویسی پیش از انتشار کتابخانه ملی بین سال‌های 77- 80 . نامه انجمن، 7 (26 )، 137-156.
فتاحی، رحمت‌الله (1380). چالش‌های سازماندهی منابع دانش در آغاز قرن بیست و یکم با نگاهی بر دانش فهرست‌نویسی در ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 48 (4)، 59-83‌.
فتاحی، رحمت‌الله؛ ارسطوپور، شعله (۱۳۸۶). بررسی میزان همخوانی سرعنوان‌های موضوعی فارسی با کلیدواژه‌های عنوان و فهرست مندرجات کتابهای فارسی در حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، علوم کاربردی و علوم محض. کتابداری و اطلاع رسانی، 3 (۱۰)،52-67.
محفوظی، مصطفی؛ شعبانی، احمد؛ سعادت، رسول (1389). بررسی کیفیت فهرست‌نویسی تحلیلی و رده‌بندی کتاب‌های عربی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های 1380-1386. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 16 (60)، 45-62.
منصوریان، یزدان (۱۳۹۱). هفتاد نکته کاربردی در طراحی و اجرای پژوهش کیفی. کلیات کتاب ماه، 15 (8) ، ۶۸- ۷۵.
نشاط، نرگس (1373). بررسی وضعیت موضوع‌دهی به کتاب‌های فارسی در کتابشناسی ملی ایران. پیام کتابخانه، 4 (1و2)، 65-75.
نشاط، نرگس (1383الف). میزان همگونی فهرست‌نویسی در کتابخانه‌های دانشگاهی و مراکز پژوهشی. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های دانشگاهی، 25 (41)، 43-70.
نشاط، نرگس (1383ب). هر کسی از ظن خود ...، اطلاع‌شناسی، 4 (2)، 19-38.
نشاط، نرگس (1390). در جست و جوی معنا. تهران: نشر کتابدار.
Chu, C. & O'Brien, A. (1993). Subject analysis: the critical first stage in indexing. Journal of InformationScience, 19 (6), 439-54.
Cabonero, D. A. & Dolendo, R. B. (2013). Cataloging and classification skills of library and information science practitioners in their workplaces: a case analysis. Library Philosophy and Practice (e-journal). Retrieved june 20,2016  , from http://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/960
Christ, J. (1972). Concepts and subject headings: Their relation in information retrieval and library science. Metuchen: Scarecrow Press.
Fernandez,W. D. (2004). Using the glaserian approach in grounded studies of emerging business practices. Electronic journal of BUSINESS Research Methods, 2 (2), 83-94.
Šauper, A. (2005). Subject cataloging process of Slovenian and American catalogers. Journal of Documentation, 61 (6), 713 – 734.
Oddey, P. (1996). Future libraries; future catalogues. London: Library Association.
CAPTCHA Image