ابراهیمیپور، محمد و دیانی،
محمدحسین (1386). هنجاریابی استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی (ایسیآرال) برای جامعهی دانشگاهی ایران.
پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، 8(2)، 72-90.
احمدی، مهناز، شریف، عاطفه و نوکاریزی، محسن (1395). از استانداردهای سواد اطلاعاتی تا چهارچوب سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی 2016. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 6(2)، 97-119.
احمدی، سیده مهناز، شریف، عاطفه و نوکاریزی، محسن (1396). چهارچوب سواد اطلاعاتی 2016 در وبسایت کتابخانههای دانشگاههای برتر ایران و جهان و رویکرد دانشجویان به مصداقهای آن. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 4(51)، ۹۳-۱1۱.
بابالحوائجی، فهیمه (1381). تحلیل محتوا. دایرةالمعارف کتابداری و اطلاعرسانی، ج 1. ویراستار عباس حری، تهران: کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.
بابالحوائجی، فهیمه و عینی، اکرم (1388). تحلیل محتوای میزان بهکارگیری استانداردهای سواد اطلاعاتی در دو ساحت تربیت سند ملی چشمانداز بیستساله آموزشوپرورش (ساحت فرهنگی ـ هنری و ساحت علمی ـ فناوری). فصلنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 12(4)، 163-183.
بهادری، محمدکریم و زابلی، روحالله (۱۳۹۴). روش تحقیق جامع در مدیریت سلامت، ویراستار علمی مریم یعقوبی، دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج)، مرکز تحقیقات مدیریت سلامت. تهران: انتشارات رسانه تخصصی.
پورصالحی، نسترن (1396). تحلیل شیوههای آموزش سواد اطلاعاتی در پایههای چهارم تا ششم دبستانهای منتخب شهر تهران. پایاننامه دکتری، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران.
پورصالحی، نسترن، فهیم نیا، فاطمه، بازرگان، عباس و ناخدا، مریم (۱۳۹۵). در باب چیستی سواد اطلاعاتی در مدارس، مطالعه موردی درس فارسی پایه چهارم ابتدایی. تعامل انسان و اطلاعات، ۳ (۴)، 12-۲۵.
جوربنیان، محمد (1392). آشنایی با نظام جمهوری اسلامی ایران: حکومت، ساختار، تشکیلات، سیاستها و اسناد بالادستی (با رویکرد کاربردی و آموزشی). تهران: نشر میلاد سعادت. 43-52.
سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404. بازیابی در 12 خرداد، 1402 از:
سند سیاستهای کلی نظام برای توسعه علمی تحقیقاتی در بخش آموزش عالی
. مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام. بازیابی در 12 خرداد، 1402 از:
https://cabinetoffice.ir/fa
سند قانون اهداف وظایف و تشکیلات وزارت علوم تحقیقات و فناوری
. بازیابی از سایت مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی. بازیابی در 12 خرداد، 1402 از:
https://rc.majlis.ir/fa/law/show/
سند نقشه جامع علمی کشور
. مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بازیابی از سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی. بازیابی در 12 خرداد، 1402 از:
https://sccr.ir94172
طالبی، بهنام، مرادی، پاکدل بناب و زمستانی، قادر (1390). ارائه آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی در برنامههای درسی آموزش عالی. نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 4(14)، 127-150.
عینی، اکرم (1387). طرح توسعه آموزش سواد اطلاعاتی در سند ملی چشمانداز بیستساله آموزشوپرورش و ارائه الگویی جهت تحقق اهداف سواد اطلاعاتی. پایاننامه دکتری، کتابداری و اطلاعرسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران.
قاسمی، علیحسین (1385). بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و انطباق آن با استانداردهای سواد اطلاعاتی ACRL و چهار سند توسعهی ملی؛ پایاننامه دکترای تخصصی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
کیخا، بتول، کیانی، حسن و غائبی، امیر (1397). سواد اطلاعاتی در اَسناد بالادستی نهاد کتابخانههای عمومی کشور. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۲۴ (۳)، 411-435.
گال، مردیت، بورگ، والتر و گال، جویس (1393). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی، ترجمه خسرو باقری و همکاران، تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، چاپ نهم.
مختاری، حیدر، قاضیزاده، حمید و غفاری، سعید (1398). سواد اطلاعاتی رشتهمبنای (تخصّصی) دانشجویان دانشگاههای ایران در سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷. تعامل انسان و اطلاعات، ۶ (۴)، 26-41.
مرادمند، علی، ناخدا، مریم، نوروزی، علیرضا و نقشینه، نادر (1398). شناسایی عوامل تأثیرگذار بر آینده سیاستهای پژوهشی دانشگاهها: مطالعه موردی هفت دانشگاه جامع کشور. سیاست علم و فناوری، 12(4)، 31-46.
نجفلو، پریسا، یعقوبی، جعفر و صلاحی مقدم، نفیسه (1396). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی (موردمطالعه: دانشگاه زنجان). نامه آموزش عالی، 10(38)، 155-175.
نظری، مریم (1392). گسست دانشی در پژوهشهای مولد چگونه رصد میشود؟ پیشنهادِ ترسیمِ دو نقشه: نقشۀ دانش و نقشۀ پژوهش. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(1)، 27-48.
وهابی، احمد، صیادی، مهناز، صنیعی، نادیا، وهابی، بشری، روشنی، دائم و وهابی، آرزو (1397). بررسی سطح سواد اطلاعاتی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان و دانشگاه کردستان در سال 1394. پرستاری، مامایی و پیراپزشکی، 3(4)، 36-45.
References
Ahmadi, M., Sharif, A. & Nokarizi, M. (2016). From Information Literacy Standards to Information Literacy Framework for Higher Education 2016. Library and Information Research Journal, 6(2), 97-119. [In Persian]
Ahmadi, S M., Sharif, A. & Nokarizi, M. (2016). The 2016 information literacy framework on the websites of top universities in Iran and the world and students' approach to its examples. Academic Library and Information Research, 51(4), 93-111. [In Persian]
Arave, G. & Stonebraker, I. (2023). Information literacy problems in groupwork: Interpretations of the ACRL Framework. The Journal of Academic Librarianship, 49(2), 102652.
Ashrafi-Rizi, H., Ramezani, A., Koupaei, H., A. & Kazempour, Z. (2014). The Amount of Media and Information Literacy among Isfahan University of Medical Sciences' Students Using Iranian Media and Information Literacy Questionnaire (IMILQ). Acta informatica medica: AIM: journal of the Society for Medical Informatics of Bosnia & Herzegovina: casopis Drustva za medicinsku informatiku BiH, 22(6), 393–397.
Association of College and Research Libraries (2016). Framework for Information Literacy for Higher Education, Final Version. Unpublished Manuscript.
Babalhavaeji, F. (2015). Content analysis. Encyclopedia of Library and Information, Volume 1. Editor Abbas Horri, 620-623. Tehran: National Library of the Islamic Republic of Iran. [In Persian]
Bahadori, MK. & Zaboli, R. (2014). Comprehensive research method in health management/ scientific editor M Yaqoubi; Baghiyallah University of Medical Sciences (AJ), Health Management Research Center. Tehran: Specialized Media Publications. [In Persian]
Baghernejad-Javid, F. & Valizadeh-Haghi, S. (2022). Investigating perceived digital literacy skills of master students: A case study at the University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences. Library Philosophy & Practice.
Bradley, C. (2013). Information literacy policy development in Canada: Is it time?
Demasson, A., Partridge, H. & Bruce, C. (2019). How do public librarians constitute information literacy? Journal of Librarianship and Information Science, 51(2), 473-487.
De la Vega, A. (2014). Information literacy and public libraries in Peru: an approach to its study. In Information Literacy. Lifelong Learning and Digital Citizenship in the 21st Century: Second European Conference, ECIL 2014, Dubrovnik, Croatia, October 20-23, 2014. Proceedings 2 (pp. 622-633).
Document of comprehensive scientific map of the country.https://sccr.ir94172. [In Persian]
Document of the Law of Objectives, Duties and Organizations of the Ministry of Science, Research and Technology. [In Persian]
Document of general policies of the government for the development of scientific research in the sector of higher education, https://rc.majlis.ir/fa/law/show/. [In Persian]
Document of vision The Islamic Republic of Iran in the 2025. http://nazarat.shora-rc.ir/Forms/frmCheshAndaz.aspx. [In Persian]
Ebrahimipour, M. & Dayyani, D. (2008). Normization of “Information Literacy Capabilities Standard” (ACRL) for the academic community of Iran. Research Journal of Basics of Education, 8(3). [In Persian]
Eyni, A. (2018). The development plan of information literacy education in the national document of the twenty-year vision of education and providing a model to achieve the goals of information literacy. Doctoral dissertation in librarianship and information. Islamic Azad University. [In Persian]
Gall, M., Borg, W. & Gall, J. (2013). Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology, translated by Khosrow Bagheri and colleagues, Shahid Beheshti University Press, 9th edition. Tehran Iran. [In Persian]
Ghasemi, AH. (2006). Investigating the status of information literacy of graduate students and its compliance with ACRL information literacy standards and four national development documents. Doctoral thesis of Ferdowsi University of Mashhad. [In Persian]
Jahani, Sh. & Mohammad Ismail, Sh. (2009). ICT literacy of Iranian university faculty members: challenges and perspectives. Journal of Management and Planning in Educational Systems, 1(2) 83-95.
Jourboniyan, M. (2012). Getting to know the system of the Islamic Republic of Iran: government, structure, organizations, policies and upstream documents (with a practical and educational approach). Tehran: Milad Saadat Publication. 43-52. [In Persian]
Julien, H., Gross, M. & Latham, D. (2018). Survey of information literacy instructional practices in US academic libraries. College & research libraries, 79(2), 179.
Keykha, B., Kiani, H. & Ghaebi, A. (2017). Information literacy in the upstream documents of public of the country. Information research and public libraries. 24 (3): 411-435. [In Persian]
Mokhtari, H., Ghazizade, H. & Ghaffari, S. (2020). Disciplinary-based (Professional) Information Literacy of Iranian Students in the Academic Year of 2017-2018. Human Information Interaction, 4(6). [In Persian]
Moradmand, A., Nakhoda, M., Noruzi, A. & Naghshineh, N. (2019). Identifying the Most Important Factors Influencing the Future of University Research Policies: A Case Study of Seven Comprehensive Universities. Journal of Science and Technology Policy, 12(4), 31-46. [In Persian]
Najaflo, P., Yaqoubi, J. & Salahi Moghadam, N. (2016). Survey of information literacy of agricultural graduate students (case study: Zanjan University (. Higher Education Journal, 10(38), 155-175. [In Persian]
Nazari, M. (2011). A contextual model of information literacy. Journal of information science, 37(4), 345-359. [In Persian]
O’Brien, T. & Russell, T. (2014). The Irish ‘Working Group on Information Literacy’–Edging towards a national policy. The International Information & Library Review, 44(1), 1-7.
Ponjuan, G. (2010). Guiding principles for the preparation of a national information literacy program. The International Information & Library Review, 42(2), 91-97.
Poursalehi, N., Fahimnia, B. & Nakhda M. (2016). About the nature of information literacy in schools: a case study of the fourth-grade Persian course. Human and Information Interaction, 12(3), 12-25. [In Persian]
Poursalehi, N. (2016). Analysis of information literacy teaching methods in the fourth to sixth grades of selected primary schools in Tehran. Doctoral thesis of information science and epistemology, Faculty of Management, University of Tehran.
Soleymani, M. R. (2014). Investigating the relationship between information literacy and academic performance among students. Journal of education and health promotion, 3:95.
Talebi, L. (2018). By presenting information literacy skills training in higher education curricula. Scientific journal of education and evaluation (quarterly), 7(4).127-150. [In Persian]
Toulgui, L. (2016). Integrating Information Literacy in Algerian Higher Education Curriculum: A Compelling Academic Desideratum.
Vahhabi, A., Sayadi, M., Sanii, N., Wahhabi, B., Bright, P. & Wahhabi, D. (2017). Investigating the level of information literacy and factors related to it in students of Kurdistan University of Medical Sciences and Kurdistan University in 2014. Nursing, Midwifery and Paramedicine, 3(4), 36-45. [In Persian]
ارسال نظر درباره این مقاله