The Relationship between Self-efficacy Beliefs and User's Skills for Searching in Persian and English Databases

Document Type : Research َ Article

Authors

1 PhD Student, Knowledge and Information Science, Kharazmi University

2 Professor, Knowledge and Information Science, Kharazmi University

Abstract

Purpose: Finding the relationship between user's self-efficacy beliefs and skills for searching in databases.
Methodology/Approach: This is a survey using correlation. The population consists of all post-graduate students in Humanities entered Bu-Ali Sina University in 2013. Using stratified random sampling, 49 male and 55 female were selected. To gather data General Self-efficacy Scale (GSE-10) is used along with a self-designed questionnaire for measuring search skills. Data analyzed using Pearson correlation and Student's t-test.
Results: There is a direct and significant correlation between user's search skills and their self-efficacy beliefs. Search skills of post-graduate students of humanities in Bu-Ali Sina University are evaluated to be average and their self-efficacy beliefs above the average.
Conclusion: The results support the impact of psychological factors such as self-efficacy beliefs on users' interaction with information and communication technology.

Keywords


جوکار، عبدالرسول؛ رستمی‌فروشانی، مرضیه (1382). بررسی رفتارهای اطلاع یابی معلمان پژوهنده در نواحی آموزش و پرورش شهر شیراز. فصلنامه مطالعات تربیتی و روانشناسی، 4 (2)، 145- 159.
دلاور، علی (1388). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: رشد.
رجبی، غلامرضا (1385). بررسی پایایی و روایی مقیاس باورهای خودکارآمدی عمومی GSE-10)) در دانشجویان روان‌شناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه آزاد مرودشت. اندیشه‌های نوین تربیتی، 2 (1-2)، 111-122.
رحیمی، فروغ (1384). مطالعه مهارت‌های جستجوی پیوسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز و عوامل مؤثر بر آن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه شیراز، شیراز.
زارع‌زاده، کمال؛ کدیور، پروین (1386). مقایسه خودکارآمدی و خلاقیت در دانش‌آموزان کاربر اینترنت و دانش‌آموزان غیرکاربر. فصلنامه تعلیم و تربیت، 23 (1)، 111-133.
سلیمانی، عفت؛ هویدا، رضا (1392). بررسی مفهوم خودکارآمدی در نظریه شناخت اجتماعی باندورا. کتاب ماه علوم اجتماعی، 17 (63)، 91-97.
شهنی ییلاق، منیجه؛ بوستانی، فاطمه؛ عالی‌پور، سیروس؛ و حاجی یخچالی، علیرضا (1391). خودکارآمدی و هدف‌های پیشرفت. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 9 (16)، 81-110.
عبدالهی، بیژن (1385). نقش خودکارآمدی در توانمندسازی کارکنان. تدبیر، 17 (168)، 35-40.
عمیدی مظاهری، مریم؛ حسینی، میناسادات (1392). جایگاه مهارت و خودکارآمدی عمومی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. ارمغان دانش، 18 (2)، 115-125.
غیبی، معصومه؛ عارفی، محبوبه؛ دانش، عصمت (1391). رابطه سبک‌های یادگیری و خودکارآمدی دانشجویان گروه‌های تحصیلی. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی، 6 (1)، 53-69.
فیشر، کرن؛ اردلز، ساندا؛ مک کچنی، لین (ای. اف.) (1387). نظریه‌های رفتار اطلاعاتی. ترجمه فیروزه زارع فراشبندی و دیگران. تهران: کتابدار.
محمدی، مهدی؛ دارابی، طاهره؛ و کوچکی، لاله (1392). بررسی ساختاری باورهای معرفت‌شناختی و مهارت مدلسازی دانشجویان مهندسی دانشگاه شیراز. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، 15 (58)، 15-34.
مسعودنیا، ابراهیم (1387). خودکارآمدی عمومی و فوبی اجتماعی : ارزیابی مدل شناختی اجتماعی بندورا. فصلنامه مطالعات روانشناسی، 4 (3)، 115- 127.
میوا، مکیکو (1387). شناخت اجتماعی بندورا. در فیشر، کرن؛ اردلز، ساندا؛ مک‌کچنی، لین (ای. اف.). نظریه‌های رفتار اطلاعاتی. ترجمه غلام حیدری. تهران: کتابدار. 73-76.
Bandura, A. (1998). Health promotion from the perspective of social cognitive theory. Psychology and Health, 13 (4), 623-649.
Bandura, A. (2000). Exercise of human agency through collective efficacy. Current Directions in Psychological Science, 9 (3), 75-78.
Fisher, K. E., Erdelez, S., & Mc Kechnie, L. (2005). Theories of information behavior. Medford, NJ: Information Today. Retrieved 15 Feb., 2014, from http://books.google.com/books?hl=fa&lr=&id=ll6qzqhIj8wC&oi=fnd&pg=PR13&dq=Theories+of+information+behavior+fisher&ots=1fpLnT-90l&sig=i-7MIaIiPOtzx1q-Y-LOoune5z8#v=onepage&q=Theories%20of%20information%20behavior%20fisher&f=false
Ford, N., Miller, D., & Moss, N. (2001). The role of individual differences in Internet searching: An empirical study. Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52 (12), 1049-1066. Retrieved 15 Feb., 2014, from http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.1165/full
Kurbanoglu, S.S. (2003). Self-efficacy: a concept closely linked to information literacy and lifelong learning. Journal of Documentation, 59 (6), 635-646.
Miva, M. (2000). Use of human intermediation in information problem solving: a user’s perspective. Syracuse, N.Y.: ERIC clearinghouse on information and technology.
Miva, M. (2005). Bandura´s social cognition, In K. E. Fisher, S. Erdelez & L. (E.F.) McKechnie, Theories of information behavior.Medford, NJ: Information Today. Retrieved 15 Feb., 2014, from http://books.google.com/books?hl=fa&lr=&id=ll6qzqhIj8wC&oi=fnd&pg=PR13&dq=Theories+of+information+behavior+fisher&ots=1fpLnT-90l&sig=i-7MIaIiPOtzx1q-Y-LOoune5z8#v=onepage&q=Theories%20of%20information%20behavior%20fisher&f=false
Nahl, D. (1993). CD-ROM point-of-use instructions for novice searchers: a comparison of user-centered affectively elaborated and system-centered unelaborated text. Unpublished doctoral dissertation, University of Hawaii, Honolulu, Hawaii, USA. Retrieved 15 Feb., 2014, from http://www2.hawaii.edu/~nahl/articles/phd/phd1to3.html
Nahl, D. (1996). Affective monitoring of Internet learners: perceived self-efficacy and success. Proceedings of the 59th ASIS Annual Meeting, 33, 100-109. Retrieved 15 Feb., 2014, from http://www.webcitation.org/6BGc5Qs2I
Nahl, D. (2005). Affective and cognitive information behavior: Interaction effects in internet use. Proceedings of the 68th ASIST Annual Meeting, 42 (1). Information Today, Medford, NJ. Retrieved 15 Feb., 2014, from http://eprints.rclis.org/bitstream/10760/6856/1/Nahl_Affective.pdf
Ren, Wen-Hua (2000). Library instruction and college student self-efficacy in electronic information searching. The Journal of Academic Librarianship, 26 (5), 323–328.

Savolainen, R. (2002). Network competence and information seeking on the Internet: from definitions towards a social cognitive model. Journal of Documentation. 58 (2), 211-226.

Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.), Measures in healthpsychology: a user's portfolio. Causaland control beliefs Windsor. UK: NFER-NELSON.
Tella, A., Tella, A., Ayeni, C. O., & Omoba, R. O. (2007). Self-efficacy and use of electronic information as predictors of academic performance. Electronic Journal of Academic and Special Librarianship, 8 (2). Retrieved 15 Feb., 2014, from http://southernlibrarianship.icaap.org/content/v08n02/tella_a01.html
Waldman, M. (2003). Freshmen's use of library electronic resources and self-efficacy. Information Research, 8 (2). Retrieved 15 Feb., 2014, from http://informationr.net/ir/8-2/paper150.html
Wei, L., & Zhang, M. (2008). The impact of Internet knowledge on college students' intention to continue to use the Internet. Information Research, 13 (3). Retrieved 15 Feb., 2014, from http://InformationR.net/ir/13-3/paper348.html
Wilson, T. D. (2013). Theory in Information Behaviour Research. Retrieved Aug. 5, 2015, from http://www.informationr.net/ir/reviews/revs482.html
CAPTCHA Image