Content Representation by the Cover Designs of LIS Books

Document Type : Research َ Article

Authors

1 department of Information & knowledge science , shahed, tehran iran

2 Department of Information Science, Shahed University

Abstract

Purpose: Effective use of the right representation method and style play an important role in expressing the appropriate content and using visual and linguistic signs in Information & knowledge science books. To measure the success of e cover design of LIS academic books in representing the content
Methods: Content analysis method was used. By reviewing of semiotics literature, representative indicators were identified and selected based on the Joly analysis method. Out of the titles in the Iranian Ministry of Science list for the field of information science 135 were selected using random sampling method according to visual symptoms. Based on Jolie Indicators, a questionnaire was designed and answered by 120 academic experts in the fields of information science and book design. A checklist was built to collect the views about the covers. Data were analyzed using SPSS and Excel software.
Findings: Abstract representation and illustrations were common methods and styles of content representation. Samt Publications followed capturing reality method. The method of capturing reality i was common for library science titles. Information professionals’ viewed abstract representation the most used.t. National Library of Iran used a combination of illustration and typography. Illustration style was common for books about libraries and information centers. Cover designers found illustration style most used.
Conclusion: Cover designs do not represent the content books properly. Cover designers should use appropriate methods and styles

Keywords

Main Subjects


آرمند، محمدحسن (1391). مقدمه‌ای بر شیوه طراحی و تألیف کتاب درسی دانشگاهی. تهران: سمت.
آزاد، اسدالله (1387). مفهوم اطلاعات‌ و ارتباطات و میانکنش بین آنها. فصلنامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، 42(2)، 1-12.
اسکندری، مجتبی (1401). واکاوری مفاهیم تغییر، توسعه و تحول نشر با استفاده از روش تحلیل محتوا. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 14(3)، 11-26.
افشار مهاجر، کامران (1392). عملکرد گرافیک در کتاب‌های درسی دانشگاهی. تهران: سمت.
التماسی، مهشید (1396). عوامل ایجاد مطلوبیت در خریداران کتاب‏های دانشگاهی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(1)، 103-111.
امین مقدسی، ابوالحسن (1398). نقد کتاب. پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 19(8)، 35-49.
انصاری، محمدباقر (1387). درآمدی بر نشانه و نشانه‌شناسی عناصر نمایش. صحنه، 64(1)، 64-65.
پهلوان، فهیمه (1390). ارتباط تصویری از منظر نشانه‌شناسی. تهران: دانشگاه هنر.
توسلی، نازنین گلاره (1390). بررسی رابطه معنایی طرح جلد با محتوای کتاب. پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا.
حمزه مصطفوی، یاسمن (1394). بررسی ساختار و عناصر بصری جلد کتاب‏های ادبیات داستانی دفاع مقدس. پایان‏نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه هنر.
خادمی، مریم (1391الف). آنچه ناشران و مخاطبان از طراحی جلد کتب الکترونیک می‏خواهند. پژوهشنامه چاپ و نشر4(1)، 31-37.
خادمی، مریم (1391ب). طراحی جلد الکترونیکی از منظر ناشران، پژوهشنامه چاپ و نشر، 3(1)، 25-31.
خرمک، آرمان (1394). بررسی تحلیلی طرح جلدهای نشر چشمه از سال تأسیس (1363) تاکنون. پایان‌نامه کارشناس ارشد ارتباط تصویری. دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
دانسی، مارسل (1388). نشانه‌شناسی رسانه‌ها. تهران: آینه‌نما و چاپار.
سبزه، بتول (1399). نقد کتاب‌های مهارت‌های آموزشی و پرورشی (روش‌ها و فنون تدریس). پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 20(10)، 201-219.
سجودی، فرزان (1390). نشانه‏شناسی: نظریه و عمل. تهران: نشر علم.
سلطانی آذر، بهروز (1394). بررسی ساختار گرافیکی طرح جلد رمان‏های دفاع مقدس (انتشارات سوره مهر از سال‏های 1360 تا 1390). پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد.
شرفی، علی، نورمحمدی، حمزه‏علی و علیپور حافظی، مهدی (1391). مدل موضوعی برای پایان‌نامه‌های کتابداری و اطلاع‌رسانی. فصل‌نامة مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات. 25(4)، 22-32.
شفیعی، شیما (1391). بررسی رابطه معنایی جلد کتاب موسیقی و محتوای آن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا.
شیخی، طاهره (1394). نشانه‏شناسی لایه‏ای تصویر روی جلد مجموعه برگزیده «رمان نوجوان امروز» (انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان). پایان‏نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان.
فرحزاد، فرزانه (1392). بررسی تغییرات ایدئولوژیک طراحی جلد رمان‌های ترجمه‌شده از دیدگاه نشانه‌شناسی: مدلی برای بررسی متون چند نشانه‌ای. نشریه مطالعات ترجمه، 42(11)، 27-38.
فدایی، غلامرضا (1389). کتابداری واطلاع‌رسانی؛ رشته یا میان‌رشته؟. مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی، 2(2)، 1-18.
قاسمی، حمید (1399). طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مهارت‌های آموزشی یونسکو با رویکرد تلفیقی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، (13) 5، 547-538.
قایینی، زهره (1390). تصویرگری کتاب‌های کودکان. تهران. مؤسسه فرهنگی هنری پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.
کاظمی، آرزو (1390). طراحی جلد کتاب‏های داستانی براساس دو نوع شیوه بیان عکس و تصویرسازی دهه 50 و 60. پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر، دانشگاه الزهرا.
کلاه کج، منصور (1395). کارکرد گرافیک در بازنمایی هویت بصری ایرانی (با تأکید بر نشانه، بسته‌بندی و صفحات اینترنتی). پایان‌نامه دکتری، دانشکده هنر، دانشگاه اصفهان.
کیانی، مسعود (1390). بررسی نقش طراحی گرافیک در طراحی و آماده‌سازی کتاب‌های درسی. عیار، 24(2)، 46-66.
گودرزی، محمدعلی (1400). مهارت‌های مسئله‌یابی و تصمیم‌گیری. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مرادی، خدیجه (1397). نشانه‌شناسی و اف. آر. بی. آر. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، 23(1)، 1-14.
ممیز، مرتضی (1377). حرف‌های تجربه. تهران: نشر دیده.
ممیز، مرتضی (1381). طراحی روی جلد. تهران: ماهریز.
ملک محمدی، سعید و حاجی زین‌العابدینی، محسن (1396). یک دهه نشر کتاب در حوزه علم اطلاعات و دانش‌شناسی در ایران (1381-1390). مجله اطلاع‌رسانی پزشکی نوین، 3(1)، 16-21.
منصوری، نیلوفر (1394). تحلیل ساختار بصری نوشتار در طراحی جلد کتاب‏های ادبی دهه 80 (برمبنای گونه‏شناسی). پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه علم و فرهنگ.
منصوری، سعیده (1395). بررسی طرح جلد کتاب‏های علمی-آموزشی از منظر نشانه‏شناسی (نمونه موردی 100 اثر از 20 ناشر داخلی). پایان‏نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
میرزایی، الهام‏السادات (1393). بررسی محتوا و فرم در طراحی جلد رمان‏های ‏ایرانی در دو دهه اخیر (مطالعه موردی دهه هفتاد و
هشتاد هجری شمسی). پایان‌نامه کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد.
نوایی لواسانی، ریحانه (1395). بررسی بصری طرح جلد کتاب‏های ادبیات داستانی‏ایران پس از انقلاب اسلامی (1357-1395). پایان‌نامه کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر.
References
Afshar Mohajer, K. (2013). Graphics in Educational Academic Books. Tehran: Samt. [In Persian]
Amin Moghadasi, A. (2020). Book review, Critical research paper of science texts and programs, 19(8), 35-49. [In Persian]
Ansari, M. (2008). An Introduction to signs and semiotics of show element. Sahneh, 64(1), 64-65. [In Persian]
Armand, M., Maleki, H. (2012). An introduction to a method for textbook design and compilation. Tehran: Samt. [In Persian]
Eltemasi, M., Fahimnia, F., Hassanzadeh, M., & Nakhoda, M. (2017). Factors Causing Utility in University Book Buyers. Librarianship and Information Studies, 28(1), 103-111. [In Persian]
Chandler, D. (2007). Semiotics, The Basic. London: Routledge.
Danesi, M. (2009). Semiotics of media. Tehran: Aeine nama, chapar. [In Persian]
Eskandari, M. (2022). Examining the cocepts of change, development and evolution of publishing using the concept analysis method, Critical research paper of humanities texts and program, 14(3), 11-26.
Fadaei, Gh. (2010). Science (LIS), a discipline or an interdicipline?. Interdisciplinary Studies in Humanities, 2(2), 1-18. [In Persian]
Farahzad, F. (2013). Investigating ideological changes in cover design of translated novels from the perspective of semiotics: a model for examining multi- symbolic texts. Language Studies, 42(11), 27-38. [In Persian]
Ghaeeine, Z. (2011). Illustration in children’s books. Children’s Literature History cultural and artistic research Institute. [In Persian]
Ghasemi, H. (2019). Designing a curriculum aclove based on UNESCO teaching skills with an integrated approach, Education strategies in medical sciences, 13(5), 538-547. [In Persian]
Guiraud, P. (2012). Semiotic. Tehran: Agah. [In Persian]
Goodarzi, M. (2022). Problem solving and decision making skills. Tehran: University Publication Center. [In Persian]
Habibian, N., & Ameri, A. (2021). Searching for a model for translating children’s illustrated book for the age groups B and C from an inter-semiotic approch. Journal of children Literature Studies, 11(2), 49-78.
Hamzeh Mostafavi, Y. (2015). Anaysis the structure and visual elements of the cover of the holy defense fiction books. Master’s thesis, Art University, Faculty of visual commiunication. [In Persian]
Joly, M. (1999). Introduction a L'analyse de L' image. Paris. Nathan.Pierce, C. S. (2002). A Critice of the Signs, Paris: Seuil.
Kazemi, A. (2011). Cover design of fiction books based on two types of photo expression and illustration in thw 50s and 60s. Maste’s thesis, Alzahra University, Faculty of Art. [In Persian]
Kiyani, M. (2011). Analyze the role of graphic design in the designe and preparation of textbook. Ayaar, 24(2), 46-66. [In Persian]
Khademi, M. (2012a). Electronic cover design from the perspective of publishers. Publication Research,4(1). 31-37. [In Persian]
Khademi, M. (2012b). Electronic cover design from the point of view of publication. Publication Research, 3(1), 25-31. [In Persian]
Khorramak, A. (2015). Subject: Analytical study of Chesmeh publication cover design from established year (1984) to cureent year (2013). Master’s thesis, Islamic Azad University, Faculty of Art and Architecture. [In Persian].
Kolah kaj, M. (2018). The function of grapics in representation of iranian visual identify (with emphasis on sign, packaging and pages). Phd’s thesis, Isfahan Art University, Faculty of visual commiunication. [In Persian]
Malekmohammadi, S., & Haji Zeinolabedini, M. (2017). A decade of book publishing in the field of knowledge and information science in iran (2002-2011). JMIS Modern medical information science, 3(1), 16-21. [In Persian].
Mansouri, N. (2015). Analysis og the visual structure of typography in the cover design of literary books of the 80 s (Typology). Master’s thesis, University of science and culture, Faculty of Art & Architecture. [In Persian]
Mansoori, S. (2017). A Semiotic analysis of scientific and educational book covers (Case 100 works from 20 local publisher). Master’s thesis, Shahid Rajaee Teacher Training University, Faculty of Architecture and Urbanism. [In Persian]
Mirzaei, E. (2015). Analysis the content and form in the cover design of Iranian novels in the last two decades (A Case study of seventies eighty hijri). Master’s thesis, Azad Islamic Yazd University, Faculty of visual commiunication. [In Persian]
Moradi, Kh., & Rezaei Sharifabadi, S. (2018). Semiotics and FRBR. Journal of Studies in Library and Information Science, 23(1), 1-14. [In Persian]
Mommayez, M. (1998). Grapic design. Tehran: Mahriz. [In Persian]
Mommayez, M. (2002). Grapic design: word of experience. Tehran: Mahriz. [In Persian]
Navaei Lavasani, R. (2016). Revirwing the visual design of the covers of fliction books in Iran after the Islamic Revolution (1357 – 1395). Master’s thesis, University of Art, Faculty of Visual Art. [In Persian]
Nugroho, C. A. (2008). A Semiotic Study on the Islamic CD's Cover. English Department School of Teacher Training and Education Muhammadiyan University of Surakarta. [In Persian]
O'Connell, K. C. (2010). Young adult book cover analysis (Doctoral dissertation, University of North Carolina Wilmington).‏Pahlavan, F. (2011). Visual Communication from Perspective of Semiotics. Tehran: University of art. [In Persian]
Rohmania, D. N. (2014). A Semiotic Analysis of Novel Covers of "Diary of A Wimpy Vampire: Because the Undead Have Feelings Too's by Tim Collins. Presented to University as Brawijaya in Practial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Sarjana Sastra.
Sabze, B. (2019). Criticism of educatianal skills book (teaching methods and techniques). Critical research paper of humanitiesand programs, 20(10), 201-219. [In Persian]
Sojodi, F. (2011). Semiotics: theory and practice. Tehran: Nashr Elm. [In Persian]
Soltani Azar, B. (2016). Survey of Graphical structure of the holy Defese novels book coversdesign (Sooreh Mehr publication since 1360 until 1390). Master’s thesis, Shahed University, Faculty of Information Science. [In Persian]
Sharafi, A., Normohammadi, H. A., & Alipour-Hafezi, M. (2012). A Topical Model for Iranian LIS Theses and Dissertations. Librarianship and Information Organization Studies, 25(4), 22-32. [In Persian]
Shafei, Sh. (2012). Investigating the semantic relationship between the music book cover and its content. Master’s thesis, Faculty of Art. [In Persian]
Sheikhi. T. (2015). A layered Pictorial Semiotics on the book cover selected of today’s young adult’s novel, series (publication of institute for intellectual development of children and young adult). Master’s thesis, University of Hormozgan, Faculty of literary and humanities. [In Persian]
Suhaimi, M. S., Hashim, M. F., & Sha’ri, S. N. (2019). Visual Illustration and Photography on Islamic Book Cover Designs: A Semiotic Analysis. International Journal of Heritage, Art and Multimedia, 2(5), 34-41.
Tavasoli, N. G. (2011). A Servey the semantic relationship between the cover deign and the content of the book. Master’s thesis, Alzahra University, Faculty of visual commiuniction. [In Persian]
 
 
CAPTCHA Image