The Role & Place of “Documentation” in Public Knowledge Management Models: An Analytical Approach

Document Type : Research َ Article

Authors

1 Assistant Professor, Medical Library and Information Science, Bushehr University of Medical Sciences

2 Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Lorestan University

3 Professor, Knowledge and Information Science, Shahid Chamran Universty of Ahvaz

10.30484/nastinfo.2018.2167

Abstract

Purpose: Investigating the role and place of “documentation” in public knowledge management models.
Methodology: By using qualitative systematic review, six public knowledge management models were chosen for analysis.
Findings: The findings showed that the term “documentation” has been emphasized in all of these six models by theorists; in “Hicks”, “Beckman” and “Bukowitz & Williams” models it has been emphasized directly but in the others (McElroy, 7C, and Nonaka & Takuechi) indirectly. The “Nonaka & Takeuchi” model is the model that focused on “documentation” in two steps.
Conclusion: Seating element documentation in public KM models can reflect the view of KM model planners to discuss the appropriateness of the position of a component model (documentation) in a whole unit (knowledge management model) was considered.

Keywords

Main Subjects


افرازه، عباس (1389). مدیریت دانش (مفاهیم، مدل‌ها، اندازه‌گیری، پیاده‌سازی). تهران: مؤلف.
افرازه، عباس (1390). مدل‌های مدیریت دانش. ارائه کلاسی نیم‌سال اول سال تحصیلی 90-1389.
الهی، شعبان؛ بهاری‌فر، علی؛ و صالحی، علی (1384). طراحی ساختار نظام مستندسازی تجربیات مدیران. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 9 (42)، 23-52.
انواری رستمی، علی‌اصغر؛ شهائی، بهنام (1388). مدیریت دانش و سازمان یادگیرنده: تحلیلی بر نقش مستندسازی دانش و تجربه. مدیریت فناوری اطلاعات، 1 (2)، 3-18.
بیدآبادی، محمد (1379). با نگاهی به کتاب بی‌پروایان پایدارند: مستندسازی، گامی اساسی در نظریه‌سازی. فصلنامه توسعه مدیریت، 14 (22) ، 23-25.
بیگدلی، فروغ (1390). ارائه الگویی برای مستندسازی تجارب مدیران مدارس دولتی و خاص راهنمایی شهرستان آبادان با رویکرد مدیریت دانش. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز.
پریرخ، مهری (1392). دانشورزان و چالش‌های مدیریت دانش. نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات، 16 (12)، 2-5.
تصویری قمصری، فاطمه؛ صالحی، حامد (1388). نقش کتابخانه تخصصی در مدیریت دانش سازمانی؛ گزارشی از پژوهشکده مهندسی جهاد کشاورزی. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 21 (3)، 201-215.
جعفری‌مقدم، سعید (1383). مستندسازی تجربیات مدیران (از دیدگاه مدیریت دانش). تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
جعفری‌مقدم، سعید (دی، 1390). کارگاه مستندسازی تجربیات مدیران. ارائه‌شده در کارگاه مدیران عالی استان خراسان شمالی.
حسن‌زاده، محمد (1392). شایستگی‌های متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی در مدیریت دانش. نقد کتاب اطلاع‌رسانی و ارتباطات، 16 (8)، 1-5.
داوری، محمود (1378). مستندسازی تجارب مشارکت داخل در ساخت نیروگاه‌ها. مدیریت و توسعه، 1 (1)، 6- 12.
زارعی، بهروز؛ زارعی، عظیم (1383). مستندسازی گسترده فرایندها در بخش دولت: ارائه یک راهکار. دانشور رفتار، 11 (8)، 15-30.
سادات هاشمی، صدیقه؛ محمدی‌مقدم، یوسف؛ و محمدی‌مقدم، الهام (1389). مدیریت دانش، الزامات و چالش‌ها. فصلنامه توسعه، 6 (19)، 101-130.
سهرابی یورتچی، بابک؛ رئیسی وانانی، ایمان؛ و شفیعا، سپیده (1389). ارائه الگوی کاربردی برای سنجش میزان توانمندی تسهیم دانش (بررسی دانشگاه‌های دولتی تهران). پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، 26 (1)، 5-28.
عباسی، زهره (1386). مروری بر مدل‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌ها. در اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، 13-14 بهمن (ص 1-15). تهران: مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی. بازیابی 17 تیرماه 1397، از http://www.betsaonline.com/KM/faKMORG.pdf.
هداوند، سعید (1389). مستندسازی در فرایند مدیریت دانش. ماهنامه مشاوره مدیریت، 24، بازیابی 20 آبان 1395، از http://www.modiryar.com/index-management/education/education-management/3626-1395-07-17-05-14-44.html
Bukowitz, W. R.; & Williams, R. L. (1999). The knowledge management fieldbook. London: Financial Times Prentice Hall.
Durant-Law, G. (2006). Knowledge management models or models of knowledge: a critical review of the literature. Retrieved July 9, 2018, from http://www.durantlaw.info/sites/durantlaw.info/files/ actKM2006_RF_GDL.pdf
Enting, J., Huirne, R. B. M., Dijkhuizen, A. A., & Tielen, M. J. M. (1999). A knowledge documentation methodology for knowledge-based system development: an example in animal health management. Computers and Electronics in Agriculture, 22 (2), 117-129.
Frohmann, B. (2009). Revisiting “what is a document?,” Documentation, 65 (2), 291-303.
Haslinda, A., & Sarinah, A. (2009). A review of knowledge management models. The Journal of International Social Research, 2 (9), 187-198.
Mohapatra, S., Agrawal, A., & Satpathy, A. (2016). Designing knowledge management-enabled business: a top-down approach. Heidelberg: Springer.
Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
Pai, M., et al. (2004). Systematic reviews and meta-analyses: an illustrated, step-by-step guide. The National Medical Journal of India, 17 (2), 86-95.
Petticrew, M., & Roberts, H. (2008). Systematic reviews in the social sciences. US: Blackwell Publishing.
Uriarte, F. A. (2008). Introduction to Knowledge Management. ASEAN Foundation.
Yang, C.; Yen, H.-C. (2007). A viable systems perspective to knowledge management. Kybernetes, 36 (5/6), 636-651.
CAPTCHA Image