The Effect of Organizational Culture on Job Satisfaction of Employees of National Library and Archives of Iran

Document Type : Research َ Article

Authors

1 MA, Cultural Planning and Management, National Library and Archives of Iran

2 Associate Professor, Educational Management, Iran University of Medical Sciences

Abstract

Purpose: To investigate the effects of organizational culture on job satisfaction of employees of National Library and Archives of Iran (NLAI).
Research method: This is an applied research. 285 staffs in different job levels working in NLAI during the years2013 to 2014 were selected. Two questionnaires based on Denison model and Job Description Index (JDI) was used to evaluate organizational culture and job satisfaction respectively.
Results: There is a direct and significant correlation between organizational culture variables (getting involved, adaptability, consistency, and mission) and five components of job satisfaction.
Conclusion: Employees' Professional attitude is related to different aspects of organizational culture and if this culture works to promote job satisfaction of employees, they will in turn show more interest in their jobs.

Keywords


الوانی، سیدمهدی (1387). مدیریت عمومی. تهران: نشر نی.
جعفری کلیشمی، علی (1392). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه محیط‌زیست. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی. دانشگاه آزاد اسلامی (واحد تهران مرکز)، تهران.
رابینز، استیون پی. (1386). مبانی رفتار سازمانی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
شائمی برزکی، علی؛ بهرامی، سوسن؛ خاتم پور آذرخوارانی، فاطمه؛ و رادمهر، رضا (1392). رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی کارکنان دانشکده‌های علوم پزشکی اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت (ویژه‌نامه‌ی چالش‌های سیاسی اقتصادی در مدیریت سلامت)، 10 (7)، 997-1006.
شاین، ادگار (1383). فرهنگ سازمانی. تهران: انتشارات آگاه.
مرتضوی آب الوان، راضیه؛ شعبانی، احمد؛ رجایی پور، سعید؛ و آذربخش، علی محمد (1393). بررسی فرهنگ سازمانی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران براساس مدل دنیسون. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25 (1)، 21-40.
ممی‌زاده، جعفر (1373). مدیر، قادر مطلق یا الگو و سمبل. تدبیر، 5، 18-19.
نیاز آذری، کیومرث (1389). فرهنگ سازمانی در هزاره سوم. تهران: نشر شیوه.
Gillespie, M. A., Denison, D. R., Haaland, S., Smerek, R., & Neale, W. S. (2008). Linking organizational culture and customer satisfaction: Results from two companies in different industries. European Journal of Work and Organizational Psychology17 (1), 112-132.
Smith, P.C., Kendall, L.M., & Hulin, C.L. (1969). The measurement of satisfaction in work and retirement. Chicago: Rand McNally.
Zavyalova, E., & Kucherov, D. (2010). Relationship between organizational culture and job satisfaction in Russian business enterprises. Human Resource Development International13 (2), 225-235.
CAPTCHA Image