The Impact of Organizational Culture on the Empowerment of Staff (Case Study: National Library and Archives of Iran)

Document Type : Research َ Article

Authors

1 MA Student in Management and Cultural Planning, Azad University, Science and Research Branch, Tehran

2 Assistant Professor in Pajouhesh Honar, Honar University

Abstract

Purpose: To identify the effect of organizational culture on the empowerment of National Library and Archives of Iran (NLAI) staff.
Methodology: This survey is conducted on 285 staffs of NLAI using a questionnaire. Robins model is used to recognize organizational culture and Thomas and Velthouse models to identify empowerment factors.
Results: There is a direct and significant correlation between organizational culture factors (risk taking, management support, formal control, self-control, reward system, participation in decision-making and organizational identity) and staff empowerment.
Conclusion: The organizational culture which empowers staffs causes more motivation and enthiusiasm among staff to fullfil their jobs with increased creativity and innovation.

Keywords


بزازجزایری، احمد (1384). مدیریت بر مبنای توانمند‌سازی منابع انسانی. ماهنامه تدبیر، 162 (8) ، 18-22.
حریری، نجلا؛ جعفری، مهناز (139۱). تحلیل جمعیت شناختی فرهنگ سازمانی در سازمان اسناد و کتایخانه ملی جمهوری اسلامی ایران. تحقیات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 18 (3)، 469-484.
ممی‌زاده، جعفر (1373). مدیریت فرهنگ سازمانی. مجله مدیریت دولتی، مرکز آموزش مدیریت دولتی، 25(2)، 74-89.
رابینز، استیون (1386). تئوری سازمان. سید مهدی الوانی و حسن دانائی‌فرد (مترجمان). تهران: انتشارات صفار.
شائمی‌برزکی، علی و همکاران (1392). رابطه فرهنگ سازمانی و توانمندسازی کارکنان دانشگاه. مجله تحقیقات نظام سلامت، 9 (6)، 630-639.
شعبانی، حمید (1390). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان (مطالعات تطبیقی در مرکز آموزش عالی جهاد کشاورزی و دانشگاه پیام نور استان همدان). پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، واحد غرب، تهران.
عبودی، حمید؛ لطفی زنگنه درویش، مصدق؛ و کاظمیان، فرشته (1393). رابطه فرهنگ سازمانی با توانمندسازی کارکنان سازمان تامین اجتماعی خوزستان. پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، 16 (1)، 223-244.
Ro, H., & Chen, p. (2011). Empowerment in hospitality organizations: Customer orientation and organizational support. International Journal of Hospitality Management, 30 (2), 422-428.
Robins، S. (1993). Organizational behavior: Concept, Controversies and applications. Englewood Cliffs, NJ.: Prentice-Hall.
Seibert, S. E., Silver, S. R., & Randolph, W. A. (2004). Taking empowerment to the next level: a multiple-level model of empowerment, performance and satisfaction. Academy of management Journal, 47 (3), 332-349.
Sigler, T., & Pearson, C. (2000). Creating and empowering culture: examining the relationship between organizational culture and perceptions of empowerment. Journal of Quality Management, 5 (1), 27-52.
Thomas, K. W., & Velthouse, B. A. (1990). Cognitive Elements of Powerment: An Interpretive Model of Intrinsic Task Motivation. Academy of Management Reviw, 15 (4), 666-681.
CAPTCHA Image