Prioritizing the Needs of National Library and Archives of Iran Clients Using Data Mining and Multi-Criteria Decision Making

Document Type : Research َ Article

Authors

Abstract

Purpose: To prioritize the needs of the National Library and Archives of Iran (NLAI) clients in uncertainty situation.
Methodology: Data gathered through data mining and Multi Criteria Decision Making (MCDM) based on Kano model.
Results: Factors affecting client’s satisfaction are clustered in 6 groups and then in 5 clusters based on their demographic properties. Each cluster’s members had different priorities according to their demographic characteristics and needs.
Conclusion: There is diversity in client’s needs and priorities. To address each need, library needs to employ that need’s specific strategy. Since fulfilling all the needs is not possible, first must-be needs and then one-dimensional and attractive needs must be regarded.

Keywords


آذر، عادل؛ احمدی، پرویز؛ و سبط، محمدوحید (1389). طراحی مدل انتخاب نیروی انسانی با رویکرد داده‌کاوی (مورد: استخدام داوطلبان آزمون‌های ورودی یک بانک تجاری در ایران). نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، 2 (4)، 3-22.
آذر، عادل؛ و مؤمنی، منصور (1381). آمار و کاربرد آن در مدیریت )2 ج.). تهران: سمت.
اعتباریان، اکبر؛ فرح‌بخش، مریم (1387). شناسایی نیازهای مشتریان بانک توسعه صادرات ایران با استفاده از مدل کانو. توسعه صادرات، 11 (73)، 21-16.
حیاتی، زهیر؛ مظفری، عظیمه؛ مظفری، افسانه؛ و منوچهری، روح اله (1393). بخش‌بندی مراجعه کنندگان کتابخانه‌های عمومی برمبنای نیازهای‌شان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی، تحلیل سلسله مراتبی و مدل کانو. تحقیقات اطلاع‌رسانی و کتابخانه‌های عمومی، 20 (3)، 513-533.
شاهین، آرش؛ صالح‌زاده، رضا؛ و قندهاری، مهسا (1391). ترکیب روش‌های خوشه‌بندی، AHP و کانو برای توصیف خدمات بانک سامان (مطالعه موردی: شهرستان قم). پژوهش‌های مدیریت در ایران، 16 (1)، 91-73.
عارفی، مجبوبه؛ زندی، خلیل؛ و شهودی، مریم (1390). بررسی کیفیت رشته علوم تربیتی در دانشگاه کردستان براساس مدل‌های کانو و گسترش عملکرد کیفیت. اندیشه‌های نوین تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، 7 (1)، 150-125.
علوی طبری، سید حسین؛ و هدایت، زهرا (1390). سنجش رضایت کاربران نرم افزارهای حسابداری براساس مدل کانو. دانش و پژوهش حسابداری، 6 (22)، 65-73.
مرادیان، مرضیه. (13292). استفاده از سیستم qfd در ارزیابی کیفی کتابخانه دیجیتال کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس مدل کانو. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
Berger, C., Blauth, C. R., & Boger, D. (1993). Kano’s methods for understanding customer-defined quality. Center for Quality Mnagement Journal(Special Issue), 2 (4), 3-35.
Bu, G. Z., & Zhang, Y. W. (2001). Grey fuzzy comprehension evaluation method based on interval numbers of three parameters. System Engineering and Electronics, 23 (9), 43–62.
Luo, D., & Wang, X. (2012). The multi-attribute grey target decision method for attribute value within three-parameter interval grey number. Applied Mathematical Modeling36 (5), 1957-1963.
Goldhor, H. (1967). Research methods in librarianship: Measurement and evaluation. Papers presented at a conference conducted by the University of Illinois, Graduate School of library science.
Kano, N., Seraku, N., Takahashi, F., & Tsuji, S. (1984). Attractive quality and must be quality. Quality, 14 (2), 39-48.
Liu, S. F., Dang, Y. G., & Fang, Z. G. (2005). Grey system theory and application. Beijing: Science Press.
Luo, D. (2005). An eigenvector method for grey decision-making. System Engineerin - Theory & Practice, 25 (4), 67–71.
Luo, D., & Liu, S. F. (2005). Grey incidence decision-making with incomplete information. Journal of Applied Sciences 4, 408–412.
Neal, W. (2001). Multidimensional segmentation. Journal of Marketing Research, (1), 12-18.
Nozari, H., Jafari-Eskandari, M., Kamfirozi, M. H., & Mozafari, A. (2014). Using numerical taxonomy and combined bulls-eye–shapely weighting method in order to ranking websites of iranian universities by three-parameter interval gray numbers. Arabian Journal for Science and Engineering, 39 (4), 3299-3305.
Opricovic, S., & Tzeng, G. H. (2004). Compromise solution by MCDM methods: A comparative analysis of VIKOR and TOPSIS. European Journal of Operational Research, 156 (2), 441-455.
Sauerwein, E., Bailom, F., Matzler, K., & Hinterhuber, H. H. (1996). The kano model: How to delight your customers. Internationl Working Seminar On Production Economics (Vol. I – IX). February 19-23, (pp. 313-327). Innsbruck/IgIs/Austria.
CAPTCHA Image