نوع مقاله : مقاله مروری
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت اطلاعات و دانش، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Purpose: To identify key researchers, publication features (e.g., publication year, journals’ name, etc.), thematic trends, and gaps and shortcomingsin the field.
Method: By searching the databases (Iranian Research Institute for Information Science and Technology (IranDoc); Comprehensive database of humanities (Ensani), Noor specialized magazines websites (Noormags),and Scientific Information Databases (SID), 231 articles and 64 theses and dissertations in were identified. After refinements, 22 articles and 33 theses and dissertations were selected and analyzed.
Findings: Studies showed that most researchers are LIS graduates. The majority of theses belonged to the University of Tehran. 17 of the articles are published in scientific research journals the 5 number of articles are published in the Journal of National Studies on Librarianship and Information Organization. Also, most of the thesis and articles are related to Dewey Decimal Classification (DDC) and Library of Congress Classifications (LCC) scheme. Most of the published articles belong to the authors from the University of Isfahan and the University of Tehran. Studies can be divided into two categories: theoretical and practical. The theoretical part examines concepts, theories, relation between scientific classification and library classification, and position of interdisciplinary sciences that have been welcomed by researchers in the last decade. In the practical part, researchers have studied classification systems, and extension developed in Iran as well asthe function of classificatiom systems in assigning subjects and creating taxonomies based on the classification systems. Problems with the development of classifications as well as the classification of digital resources and the need to change classification systems have been major challenges for researchers over the years. Research on the classification of audio-visual sources is also insufficient and needs more attention.
Conclusion: In recent years, more attention has been paid to theoretical issues. This can lead to the strengthening and expansion or even changes in classification systems. With the growth of digital resources and the formation of new and interdisciplinary sciences as well as changes in the field of information organization, the efficiency of traditional classification systems has decreased. Therefore, it is necessary to make changes in this area.
کلیدواژهها [English]
[عفیفیان، فرزانه و حیدری غلامرضا (1399). مروری بر مطالعات مربوط به طبقهبندی علوم در ایران. پژوهشنامه کتابداری و اطلاعرسانی، 10(2)، 5-29].
[آثار، الهه (1366). بازنویسی رده PS (ادبیات آمریکا) در ردهبندی کتابخانه کنگره آمریکا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[اصغری، فاطمه (1391). بررسی وضعیت وجین منابع چاپی سازمان کتابخانه ها، موزهها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در محدوده سالهای 1388 و 1389، علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، تهران].
[چشمه سهرابی، مظفر و ابراهیمی درچه، الهه (1398). مطالعه تطبیقی نظامهای طبقهبندی علم و طرحهای ردهبندی کتابخانهای-کتابشناختی. کتابداری و اطلاعرسانی، 2(22)، 51-80].
[چشمه سهرابی، مظفر و سعادت، رسول (1397). جایگاه میانرشته در طرحهای ردهبندی کتابخانهای. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 29(2)، 27-50].
[چشمه سهرابی، مظفر و زرمهر، فاطمه (1397). ضرورت توجه به «بین رشتهایها» در نظامهای ردهبندی علم و منابع کتابخانهای: گذر از منطق کلاسیک به سوی منطق فازی. فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، 10(2)، 57-79].
[داریوش نیاکان، لادن و جان محمدی، مریم (1387). بررسی میزان صحت شمارههای رده کنگره در فیپای کتابهای فارسی منتشره سالهای 1380- 1384 موجود در کتابخانه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران. تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 47(42)، 93].
[داوودی، مهدی (1369). مطالعه تطبیقی - تاریخی ردهبندی دانش و ردهبندی کتابخانهای با تاکید بر تاثیر فرانسیس بیکن و اگوست کنت بر ردهبندی دهدهی دیویی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[داودی، مهدی (1370). مقدمهای بر جنبههای نظری ردهبندی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 2 (1، 2، 3 و 4)، 271-301].
[ابراهیمی ثابت، پریوش (1366). رده NP، هنر ایران: بازنویسی و گسترش هنر ایران در نظام ردهبندی کتابخانه کنگره آمریکا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[التماسی، مهشید؛ التماسی، مژگان (1390). فوکسونومی در کتابخانههای سنتی. کتابداری و اطلاعرسانی، 14(2)، 155-170].
[عمرانی، سید ابراهیم (1387). آینده نظامهای ردهبندی دانش. کلیات اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی، 84-87].
[اسماعیل پور، رضیه (1386). رویکردها و چالشهای ردهبندی خودکار منابع اطلاعاتی در محیط جدید. کتابداری و اطلاعرسانی، 10(2)، 91-106].
[فرهت، شوکت (1367). بازنویسی و تنظیم مجدد اسامی نویسندگان انفرادی قرن 16 – 18 رده PR (ادبیات انگلیس) در ردهبندی کتابخانه کنگره آمریکا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[فرشچی، معصومه (1384). بررسی تطبیقی رده تاریخ در اصطلاحنامه فرهنگی فارسی (اصفا) و رده DSR (تاریخ ایران) و ردهبندی دهدهی دیویی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 16(4) ، 43-60].
[گلشن، خدیجه (1380). بازنویسی رده PQ (ادبیات ایتالیایی) در نظام ردهبندی کتابخانه کنگره، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 12(3)، 42-49].
[حقیقی، محمود (1366). مروری بر رده بندی نظری و رده بندی عملی. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، 3-4، 45-58].
[حقیقی، محمود (1370). گسترش رده اسلام در نظامهای ردهبندی دیویی و کنگره تجلی وحدت دانش و تجربه. تحقیقات اسلامی، 1، 467-476].
[هراتی، هادی (1396). مقایسه نظام های ردهبندی منابع کتابخانه ای دهدهی دیویی، کتابخانه کنگره، کتابشناختی بلیس و کولن با ملاک هایی ردهبندی. نشریه علمی تخصصی اتحادیه انجمن های علمی دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی ایران (ادکا)، 4(1)، 30-44].
[حاذق، فریدون (1352). راهنمای کاربرد طبقهبندی دهدهی جهانی (یو.دی.سی). پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[حیدری، گیتی (1369). ردهبندی دهدهی دیویی: موسیقی ایران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[حیدری بابارود، راضیه (1396). خط مشی ناشران در انتخاب موضوع کتابهای تالیفی چاپی کودکان و نوجوانان و تحلیل موضوعی آنها براساس نظام رده بندی دهدهی دیویی در فاصله زمانی ۱۳۹۴-1358، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران].
[هنروران، فرامرز (1374). بازنویسی و تنظیم مجدد اسامی نویسندگان انفرادی رده فرعی PT/1 (ادبیات آمریکایی) ردهبندی کتابخانه کنگره آمریکا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[کوکبی، مرتضی (1377). گسترش های ردهبندی دهدهی دیویی. کتابداری و اطلاعرسانی، 2(1)، 73-83].
[کوکبی، مرتضی و جعفرنژاد، نوشین (۱۳۹۱). بررسی انتقادی گسترشهای ایرانی ردهبندی دهدهی دیویی برپایه ویراست ۲۲، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، ۲۳(۴)، ۴۰ - 58].
[لیقوانی، سرور (1349). مقدمه کتاب طبقهبندی دهدهی ملویل دیویی تحریر هفدهم. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[محفوظی، مصطفی؛ شعبانی، احمد و سعادت، رسول (1389). بررسی کیفیت فهرستنویسی تحلیلی و ردهبندی کتابهای عربی کتابخانۀ ملیجمهوری اسلامیایران در طول سالهای ۱۳۸۰- ۱۳۸۶، تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۱۶ (۱) ، ۴۵-۶۲].
[ملکی، اشرف (1398). بررسی قابلیت استفاده از شاخصهای استنادی، خوانندگی و نقدهای آنلاین کاربران برای رتبهبندی کتابها: مورد مطالعه کتابهای آموزشی دانشگاهی، پایان نامه دکترا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز].
[محمدپور، معصومه، مومنی، عصمت، علیپور حافظی، مهدی (1395). بررسی میزان همخوانی میان برچسبهای مقالات حوزه کتابداری در پایگاه ردهبندی مردمی سایت یولایک و توصیفگرهای اختصاصیافته به همان مقالات در پایگاه لیستا. فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی، 2(8)، 121-140].
[مولوی شیرازی، منیر (1368). بازنویسی و تنظیم مجدد نامهای نویسندگان انفرادی قرنهای 18 و 19 و 20 رده PQ (ادبیات فرانسه) کتابخانه کنگره. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[مختارپور، رضا (1388). بررسی گسترش ردة تاریخ ایران درنظام ردهبندی دهدهی دیویی و مقایسة آن با گسترش ردة تاریخ در نظام ردهبندی کتابخانه کنگره. کتابداری و اطلاعرسانی، 12 (1)، 183-202].
[موسویزاده، مریم؛ باقری، منصوره و کربلا آقایی کامران، معصومه (1393). مصورسازی حوزه سازماندهی اطلاعات: بررسی ساختار گرایشهای موضوعی مقالات فارسی حوزه سازماندهی اطلاعات، پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی، 4(2)، 190-211].
[موحدیان، قاسم (1399). تحلیل گفتمان سازماندهی اطلاعات دیجیتال از منظر پساساختارگرایی و دلالتهای آن در برچسب گذاری اجتماعی در فضای مجازی، پایاننامه دکترا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان].
[موحدیان، قاسم، چشمه سهرابی، مظفر (1395). رویکردهای نظری در تطور نظامهای ردهبندی منابع کتابخانهای. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 27(4)، 7-27].
[نبیپور شیری، سوسن (1373). رده PQ ادبیات فرانسه بازنویسی و تنظیم مجدد نامهای نویسندگان انفرادی قرنهای تا 1400، 15، 16، 17 در ردهبندی کتابخانه کنگره آمریکا، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[نجفی، عبدالله (1373). بررسی وضعیت کتابخانه ملی و ارائه راه حل برای دستیابی به وضع مطلوب، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[نجفپورمقدم، پروین (1388). بررسی وضعیت کتابخانههای دبیرستانی شهر تهران و مقایسه آن با استانداردهای موجود در ایران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران].
[ناخدا، مریم، مردانی، امیرحسین (1396). عوامل مؤثر بر تصمیمگیری ردهبندی مجدد در کتابخانههای علوم پزشکی. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(2)، 48-59].
[پرتو، بابک (1387). بازخوانی فرانمای زیر رده PR ادبیات انگلیسی ـ ادبیات دوره انگلوساکسون ـ در ردهبندی کتابخانه کنگره. کتابداری و اطلاعرسانی، 11(4) ، 7-48].
[پارسامیان، رزیک (1355). گسترش ادبیات ارمنی در نظام ردهبندی دهدهی دیویی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[رحیمی، رضا (1372). بررسی وضعیت فهرست نویسی و ردهبندی مواد چاپی در کتابخانههای دانشکدهای دانشگاه تهران، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[رضایی، باسمه (1371). رده PJA ادبیات عربی: بازنویسی و گسترش ادبیات عربی در نظام ردهبندی کتابخانه کنگره. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[سعیدینیا، سعید (1347). مقدمه چاپ 17 طبقهبندی دهدهی و فهرست نسبی دیویی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[سجادی، حمیرا، وامقی مروئه، ستاره، فروزان، آمنه، رفیعی، حسن، محققی کمال، سید حسین، نصرت آبادی، مهدی (1392). مرور سیستماتیک مطالعات مرتبط با افسردگی دوران بارداری در مطالعات ایرانی(۹۰-۱۳۷۵). مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی. ۵ (۲) : ۵۲۱-۵۳۰].
[صالحی فشمی، پیمانه (1385). شیوه فهرستنویسی، ردهبندی و آمادهسازی منابع تاریخ شفاهی. گنجینۀ اسناد، 16(1)، 102-110].
[شعبانی، احمد و موحدیان، قاسم (1396). واکاوی کاربست نظریه سطوح یکپارچه در نظامهای سازماندهی دانش، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 28(4) ، 11-29].
[شکوئی، علی (1370). طرح جدید رده بندی کتب اسلامی. تحفیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۱ (۲) ،۲۰-۲۸].
[شاملو، فرزانه (1366). طرح ردهبندی نفت در کتابخانه مرکزی شرکت ملی نفت ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[شمسی شاه ولدعلیایی، سمیه (1391). ترسیم نقشه دانش کتابداران کتابخانههای دانشگاه اصفهان، پایاننامه کارشناسیارشد،دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان].
[شریف، عاطفه، داورپناه، محمدرضا، صنعت جو، اعظم (1392). شناسایی نظام مفهومی حاکم بر فهرست سرعنوانها و تطابق آن با نظام ردهبندی کنگره و نظام دانشی در ایران، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۲۸ (۴)، ۸۳۲-۸۵۷].
[صیامیان، حسن؛ حسنزاده، محمد؛ نوشینفرد، فاطمه؛ حریری، نجلا (1393). نیازهای اطلاعاتی کاربران با آسیب بینایی و نقش کتابخانهها در تأمین آنها: مرور نظاممند. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 25(2)، 102-125].
[سلطانی، پوری و راستین، فروردین (1365). اصطلاحنامه کتابداری. تهران: کتابخانه جمهوری اسلامی].
[تقیزاده، رقیه (1395). ارزیابی مقایسهای قابلیتهای ردهبندی مردمی ویکیپدیا و توصیفگرهای (سرعنوانهای) ردهبندی دیویی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران].
[تاجر، پگاه (1383). مقایسه ساختار سلسله مراتبی راهنماهای موضوعی Yahoo، ToD با طرح ردهبندی دیویی در 10 موضوع انتخابی، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز].
[ترابیفرد، شوکت (1367). بازنویسی و تنظیم مجدد اسامی نویسندگان انفرادی قرن 19 و 20 رده PR (ادبیات انگلیس) در ردهبندی کتابخانه کنگره آمریکا. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[زنجانی، باوند (1363). نمایش مسائل فهرستنویسی و ردهبندی بوسیله برخی از مواد سمعی و بصری. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران].
[زرداری، سولماز (1395). مهندسی هستی نگاری علم اطلاعات و دانش شناسی بر اساس دایره المعارف کتابداری و اطلاع رسانی، پایان نامه دکترا، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز].
ارسال نظر درباره این مقاله