ویژگی‌های رسانه‌‌های نوین و الگوهای ارتباطی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران

2 دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران

چکیده

هدف: شناسایی ویژگی‌‌های رسانه‌‌های نوین و ترسیم الگوهای ارتباطی در آنها و شکاف آنها با رسانه‌‌های قدیمی­تر
روش/ رویکرد پژوهش: بررسی متون کتابخانه‌‌ای
یافته‌‌ها: الگو‌های ارتباطی رسانه‌‌های نوین به سمت احیای روش‌های انتقال اطلاعات و برقراری ارتباط در دوران گذشته و ارتباط میان‌‌فردی سوق یافته است.
نتیجه‌گیری: با پیشرفت فناوری‌های جدید احساس برقراری ارتباط به‌‌صورت میان‌فردی کاملاً شبیه‌سازی خواهد شد. پیشرفت‌های حوزه‌های زیرساختی، سخت‌افزاری، و نرم‌افزاری موجب تکامل کیفیت ارتباطات در عرصه ارتباطات شده است. این روند نه‌‌تنها وضعیت انتقال پیام یک‌طرفه را در رسانه تغییر داد، بلکه از تعامل‌های مبتنی بر پیام‌های متنی عبور کرد و رسانه نوین، خود را در شکل کامل چندرسانه‌ای- تعاملی به رخ کشید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Properties of Modern Media and Communication Patterns

نویسندگان [English]

  • M. Babaei 1
  • S. Fahimifar 2
1 Senior researcher,Iranian Research Institute for Information Science and Technology
2 PhD Student LIS, University of Tehran
چکیده [English]

Purpose: To examine properties of modern media and patterns of communication in such
media as well as thegap between them and older media
Design/Methodology/Approach: Review of library resources.
Findings: Trend of communication patterns of modern media is toward reviving old
modes of information transfer and interpersonal communication.
Conclusion: With the advance of modern technologies, the sense of interpersonal communication
will be replicated entirely. Advances in infrastructure, hardware, and software
development have led to the improvement of the quality of communication. That process
not only has changed one-sided transfer of messages, but also has moved beyond the text
based interactions, and turned to interactive multimedia.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Modern media
  • communication patterns
  • information transfer
  • weblogs
  • digital content
  • information gate keepers
  • theory of enjoyment