نیازسنجی آموزشی استادان کتابداری و اطلاع‌رسانی در ارتباط با فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT)

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکترای علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تهران

چکیده

این مقاله، نتیجه پژوهشی پیمایشی را در خصوص نیازسنجی آموزشی اعضای هیئت علمی 6 گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دارای مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد یا بالاتر، درباره شرکت در دوره‌های مقدماتی و تخصصی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی مورد بحث و تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. براساس نظرات و نیازهای آموزشی استادان کتابداری، 6 طرح درس برای دوره‌های آموزشی ضمن خدمت تهیه و پیشنهاد شده است. نتیجه تحقیق نشان می‌دهد که به‌طور کلی اکثر اعضای هیئت علمی مورد مطالعه (90 درصد)، شرکت در دوره‌های پیشنهادی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی را در فرایند آموزش و تحقیق خود بسیار مؤثر و مفید می‌دانند. این نیازسنجی میزان تأثیرگذاری شرکت در دوره‌های تخصصی پیشنهادی را شامل جست‌وجو در اینترنت (90 درصد)، جست‌وجو در پایگاه‌های اطلاعاتی علمی و تخصصی (94 درصد)، ارزیابی و استناد به منابع اطلاعاتی الکترونیکی (76 درصد)، طراحی یک سایت شخصی (84 درصد)، نشر اینترنتی: آشنایی با منابع مرجع، و مجلات و کتاب‌های الکترونیکی (83 درصد) بر فرایند آموزش و تحقیق اعضای هیئت علمی زیاد ارزیابی کرده است. این بررسی همچنین نشان می‌دهد که علاوه بر دوره‌های آموزشی تخصصی، 70 درصد از اعضای هیئت علمی کتابداری به شرکت در دوره‌های عمومی فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی (شامل سیستم عامل ویندوز، اینترنت، واژه‌پرداز Word، و برنامه ارائه مطالب Power Point) نیاز دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational needs of library and information sciences faculty members in relation with information and communication technologies (ICT)

نویسنده [English]

  • K. Kousha

کلیدواژه‌ها [English]

  • Need measurement
  • Education
  • Professors
  • Library and Information Sciences
  • information and communication technology