خلیلی, مریم, مطلبی, داریوش. (1392). استفاده و رضایت اعضای هیئت علمی از پایگاههای اطلاعاتی آبونمان شده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 24(4), 24-40.
مریم خلیلی; داریوش مطلبی. "استفاده و رضایت اعضای هیئت علمی از پایگاههای اطلاعاتی آبونمان شده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه". فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 24, 4, 1392, 24-40.
خلیلی, مریم, مطلبی, داریوش. (1392). 'استفاده و رضایت اعضای هیئت علمی از پایگاههای اطلاعاتی آبونمان شده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه', فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 24(4), pp. 24-40.
خلیلی, مریم, مطلبی, داریوش. استفاده و رضایت اعضای هیئت علمی از پایگاههای اطلاعاتی آبونمان شده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 1392; 24(4): 24-40.
استفاده و رضایت اعضای هیئت علمی از پایگاههای اطلاعاتی آبونمان شده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
1کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرری
چکیده
هدف: میزان استفاده و رضایت اعضای هیئت علمی از پایگاههای اطلاعاتی آبونمانشده دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و نیز اهداف و مشکلات استفاده از آنها بررسی شده است. روش/ رویکرد پژوهش: ابزار گردآوری دادهها در این پیمایش پرسشنامه پژوهشگرساخته بوده است. جامعه آماری220 نفر اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در ساللل تحصیلی 87-1388 هستند که با استفاده از جدول مورگان، 140 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. یافتهها: در بین پایگاههای آبونهشده، پایگاه اطلاعاتی ایران مدکس بیشترین (6/13 درصد) و پایگاه تیمه کمترین میزان استفاده (4/1 درصد) را دارد. رضایت از پایگاههای اطلاعاتییی براساس ویژگیهایی چون روزآمد بودن اطلاعات پایگاهها، تعداد پایگاهها، همخوانی اطلاعات پایگاهها با نیازهای تخصصی، کیفیت اطلاعات پایگاهها و... در سطح متوسط قرار دارد. مهمترین هدف استفاده از پایگاههای اطلاعاتی، انجام فعالیتهای پژوهشی (با 4/21 درصد) است. سرعت پایین خطوط ارتباطی (با 6/23 درصد) جدیترین مشکل، و ناآشنایی با زبانهای خارجی (با 2/2 درصد) کماهمیت است. نتیجهگیری: برای افزایش استفاده از پایگاههای اطلاعاتی و اثربخشی آنها، این پایگاهها باید مورد ارزیابی مجدد قرار گیرند و پایگاههای مفیدتر جایگزین پایگاههایی که کمتر مورد استفادههه هستند، شوند.
2Assistant Professor, LIS Islamic
Azad University (Shar Rey)
چکیده [English]
Purpose: Investigating use of online services by the faculty members and measuring their staidaction as well as identifying problems and barriers Design/Methodology/Approach: Data collection tool in this survey study consisted of a researcher designed questionnaire. Statistical population consisted of 220 faculty members, out of which a sample of 140 was selected using Morgan Sampling Table. Findings and Conclusion: Iran Medex was used more frequently (13.6% of all the use). Theme was used the least (1/4%). Satisfaction criteria from the point of views of the faculty included: up-to-datedness, the number of databases held by the host, consistency with the special needs, quality of information. Main purpose of use was research (21/4%). Main complaint came from low speed connection (23/6%). Lack of command of foreign language was a problem for only 2/2 % of respondents.
کلیدواژهها [English]
Medical Databases, Use Studies, User satisfaction, faculty members, Urumia University of Medical Sciences (IRAN)