استانداردهای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی مرکز اطلاع‌رسانی دانشگاه سمنان

2 کارشناس کتابداری و اطلاع‌رسانی مرکز آموزش درمانی امیر سمنان

چکیده

"سواد اطلاعاتی" اساس یادگیری مادام‌العمر را تشکیل می‌دهد و شامل توانایی تشخیص زمان نیاز به اطلاعات، دستیابی به اطلاعات، ارزیابی و استفاده مؤثر از آن است. کسب مهارت‌های سواد اطلاعاتی توسط دانشجویان آموزش عالی موجب خواهد شد مهارت‌های ارزیابی و کاربرد اطلاعات و نیز مهارت‌های مدیریتی آنها افزایش یابد. به این ترتیب دانشجویان آموزش عالی اطلاعات گزینش شده را با دانش پایه خود درمی‌آمیزند و به‌صورتی کارآمد و مؤثر در فعالیت‌های تحقیقاتی خود از آن استفاده می‌کنند. این مقاله به بیان استانداردهای سواد اطلاعاتی برای دانشجویان آموزش عالی می‌پردازد و برون‌دادهای حاصل از به‌کارگیری استانداردها را برمی‌شمارد. این استانداردها، که چارچوبی برای ارزیابی افراد دارای سواد اطلاعاتی فراهم می‌کند، شامل پنج استاندارد و بیست و دو شاخص عملی است و نیازهای دانشجویان در تمام سطوح آموزش عالی را دربرمی‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Information literacy competency standards for higher education

نویسندگان [English]

  • By: The Association of College and Research Libraries
  • Translated by: R. Ma'refat 1
  • M. Azodi 2
1
2

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information literacy
  • Standards
  • Students
  • Higher Education
  • assessment
  • skills
CAPTCHA Image