مدل لایب کوآل و کاربرد آن در کتابخانه‌های دانشگاهی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر کرد

2 کارشناس ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی

چکیده

امروزه شناخت کاربران، نیازها، و انتظارات آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. از این‌رو، ارزیابی کتابخانه‌ها تنها براساس بررسی مجموعه مهجور گردیده و رویکردی تازه که در آن کاربران به ارزیابی کیفیت خدمات می‌پردازند، اهمیت بسیار یافته است. بر این اساس، گسترش مدل‌های کاربرمدار در کتابخانه مورد توجه بیشتری قرار گفته است. این مقاله ضمن بررسی مفهوم کیفیت خدمات و لزوم ارزیابی خدمات در کتابخانه‌ها (با تأکید بر کتابخانه‌های دانشگاهی) به معرفی مدل لایب‌کوآل می‌پردازد که مدلی کاربرمدار در ارزیابی کیفیت خدمات است. در ادامه، هدف و مزایای این مدل و همچنین پایه و اساس آن مطرح می‌شود و در پایان نیز سیر تحولات مدل لایب‌کوآل نشان داده می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

LibQual and its Application in Academic Libraries

نویسندگان [English]

  • H. Ashrafi Rizi 1
  • Z. Kazempour 2

کلیدواژه‌ها [English]

  • Evaluation
  • quality of services
  • LibQual Model
  • users
  • Academic libraries
  • ServQual Model