موانع و راهکارهای افزایش رضایت کاربران کتابخانه با به‌کارگیری قانون موئرز

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه فردوسی مشهد

2 عضو هیئت علمی گروه کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه تبریز

چکیده

کالوین موئرز از پیش‌گامان حوزه بازیابی اطلاعات، قانون خود موسوم به «قانون موئرز» را چنین بیان کرد که «وقتی کسب اطلاعات از یک نظام بازیابی اطلاعات سخت و پرمشقت باشد، کاربر ترجیح می‌دهد که از آن استفاده نکند و در این صورت نظام با عدم استفاده مواجه می‌شود». مقاله حاضر در پی بررسی موانع عمده استفاده از نظام کتابخانه و پیشنهاد راهکارهایی برای رفع این موانع در مقوله‌های اینترنت و موتورهای کاوش، صفحات وب و رابط‌های کاربر، منابع اطلاعات، خدمات مرجع، نظام‌های اطلاعات مدیریت (ام.آی.اس.)، زیرساخت‌های ارتباطی، آموزش کاربران و کارکنان، و نیز اخلاق حرفه‌ای با اساس قرار دادن قانون موئرز است. حاصل این راهکارها، افزایش ضریب رضایت کاربران از کتابخانه است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Barriers to and Ways of Increasing Library User Satisfaction with a Glance to Mooers' Law

نویسندگان [English]

  • H. Mokhtari 1
  • M.H. Abdolhossein Zadeh 2

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mooers' law
  • information storage and retrieval
  • Libraries
  • Library usage